• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd: Armbandsur 0~2000

Sandström.

Breitling
Hej, och välkommen till KS! :)

Bästa allroundklockan för lite uppklädda sammanhang inom en rimlig budget måste ju nästan vara Certina DS1 DayDate:
http://www.certina.com/sv/collection/mens-automatic-collection/ds-1-day-date#m=3
De är dock lite över din budget. Tipset du fick tidigare om att kika på vintage är riktigt bra. Om du kan tänka dig att kolla runt lite på köp och sälj här och vänta några veckor kommer det säkert dyka upp något du kan tänka dig. Då kommer du nog få en riktigt rolig klocka med mycket känsla till ett rimligt pris. Tänk bara på att hålla koll på servicehistoriken!
Tack ska du ha :)
Den är riktigt riktigt snygg! Men som sagt över budgeten, tyvärr verkligen annars hade jag köp en sån.
Ja ska nog göra det faktiskt. :) Och tack för tipsen! :)

Snygg design, men vill nog ha en rund klocka ändå. Tack för tipset! :)
 

larra64

Rolex
Den här tycker jag är trevlig. Har en själv och den ryms inom budgeten.
image.jpg
 

Depp-Erik

Cartier
Hej och välkommen hit.

Som tidigare sagts så kostar det en del att serva ett mekaniskt ur vilket gör att detta blir ett mindre attraktivt val. Men till många klockor kan man köpa ett helt nytt urverk för typ 500 spänn och byta själv när det pajar. Finns en del guider och så på nätet, så om det inte skrämmer dig att skruva själv så kan det vara ett alternativ.
 

jhm

Panerai
Låter som att en Orient Bambino skulle fylla önskelistan. Om tio år kan du köpa nytt urverk för en femhundring och slippa service. Orient gör mycket bra klockor till en rimlig peng. Utifrån dina estetiska önskemål tror jag att denna skulle passa (finns även med vit urtavla, i stål och i gulguldig metall). Kostar runt femtonhundra spänn från Tyskland.

FER24001B0-1.jpg


T ex: http://www.orientuhren.de/product_info.php?products_id=503&osCsid=b0311hntjk55v1h796otr2o233

Orient gör bra grejor och ägs av Epson/Seiko-gruppen i Japan. Lycka till! :)
 

Sandström.

Breitling
Den här tycker jag är trevlig. Har en själv och den ryms inom budgeten.
image.jpg
Snygg! Har aldrig hört talas om WilliamL förut. Är detta ett kvalitets märke? :)
Hej och välkommen hit.

Som tidigare sagts så kostar det en del att serva ett mekaniskt ur vilket gör att detta blir ett mindre attraktivt val. Men till många klockor kan man köpa ett helt nytt urverk för typ 500 spänn och byta själv när det pajar. Finns en del guider och så på nätet, så om det inte skrämmer dig att skruva själv så kan det vara ett alternativ.
Tackar tackar!
Hm, tåls att funderas på. Nej jag är inte rädd att skruva lite själv, vad är det värsta som kan hända liksom? Att man får köpa ny? ;)
Men hur är det med ett automatiskt kan man byta det själv också för samma peng? :)
Låter som att en Orient Bambino skulle fylla önskelistan. Om tio år kan du köpa nytt urverk för en femhundring och slippa service. Orient gör mycket bra klockor till en rimlig peng. Utifrån dina estetiska önskemål tror jag att denna skulle passa (finns även med vit urtavla, i stål och i gulguldig metall). Kostar runt femtonhundra spänn från Tyskland.

FER24001B0-1.jpg


T ex: http://www.orientuhren.de/product_info.php?products_id=503&osCsid=b0311hntjk55v1h796otr2o233

Orient gör bra grejor och ägs av Epson/Seiko-gruppen i Japan. Lycka till! :)
Den där såg smutt ut ska kolla in hemsidan! Tack för tipset. Men finns inte Orient att köpa på en svensk sida? :)
 

larra64

Rolex
Hej William L 1985 är nystartat av en kille som tidigare jobbat på bl a JLC. Quartz, men klockan liksom läderbandet känns gediget, speciellt som den ligger under 150 euro. Finns rätt mycket om killen bakom märket på nätet. Ok den har lånat inspiration från Breitling Transocean, men den är onekligen en hel del bling för pengarna.
 

Depp-Erik

Cartier
Tackar tackar!
Hm, tåls att funderas på. Nej jag är inte rädd att skruva lite själv, vad är det värsta som kan hända liksom? Att man får köpa ny? ;)
Men hur är det med ett automatiskt kan man byta det själv också för samma peng? :)

Den där såg smutt ut ska kolla in hemsidan! Tack för tipset. Men finns inte Orient att köpa på en svensk sida? :)

Orientuhren kan du köpa från utan att vara orolig, flera här på forumet som gjort tidigare (även jag själv), betalade via banktransfer och klockan dök upp en vecka senare. Annars vet jag att en snubbe från Växjö har sålt Orientklockor via blocket, men det var nog bara någon av dykarmodellerna och han tar säkert 500-1000 spänn mer än tysken. Orientuhren har urverk till de vanligaste dykarmodellerna (automatiska) för 49€, Oklart om de kan ordna till alla modeller dock, borde gå att få tag på någonstans ifrån men jag vet inte exakt vart :p .
 
  • Like
Reactions: jhm

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Snygg! Har aldrig hört talas om WilliamL förut. Är detta ett kvalitets märke? :)

Tackar tackar!
Hm, tåls att funderas på. Nej jag är inte rädd att skruva lite själv, vad är det värsta som kan hända liksom? Att man får köpa ny? ;)
Men hur är det med ett automatiskt kan man byta det själv också för samma peng? :)

Den där såg smutt ut ska kolla in hemsidan! Tack för tipset. Men finns inte Orient att köpa på en svensk sida? :)
Orientuhren är legit. Fick min hemskickad på en vecka med spårbar post.
 
Vad du än gör så skippa Armani och köp en riktig klocka istället. Har du inte brådis så tipsar jag dig om att spara lite mer.
 

Sandström.

Breitling
Hej William L 1985 är nystartat av en kille som tidigare jobbat på bl a JLC. Quartz, men klockan liksom läderbandet känns gediget, speciellt som den ligger under 150 euro. Finns rätt mycket om killen bakom märket på nätet. Ok den har lånat inspiration från Breitling Transocean, men den är onekligen en hel del bling för pengarna.
Okej ska kika lite! :) Tack för tipset
Orientuhren kan du köpa från utan att vara orolig, flera här på forumet som gjort tidigare (även jag själv), betalade via banktransfer och klockan dök upp en vecka senare. Annars vet jag att en snubbe från Växjö har sålt Orientklockor via blocket, men det var nog bara någon av dykarmodellerna och han tar säkert 500-1000 spänn mer än tysken. Orientuhren har urverk till de vanligaste dykarmodellerna (automatiska) för 49€, Oklart om de kan ordna till alla modeller dock, borde gå att få tag på någonstans ifrån men jag vet inte exakt vart :p .
Okej, då är det ju inga problem! Kollade på deras urval men fanns ingen som riktigt föll mig i smaken men värt att kolla lite extra. :)
Citizen AR1113 eller AR1110...

rsdb26.jpg


30633725.10a1f077.640.jpg
Den sista du bifogade där, jäklar va snygg den är! :)
Orientuhren är legit. Fick min hemskickad på en vecka med spårbar post.
Ja då är det inga problem, som sagt ska kolla in deras utbud lite extra :)
Vad du än gör så skippa Armani och köp en riktig klocka istället. Har du inte brådis så tipsar jag dig om att spara lite mer.
Ja har lagt alla "parfym"klockor åt sidan nu och kollar in de riktiga märkena nu. :) Brådis och brådis men helst vill man ju ha en på en gång ;) Nej men ska ändå köpa en relativt billig klocka med tanke på att jag aldrig har burit en klocka förut, det kanske inte ens är något för mig.. :)
http://www.klockia.se/certina-ds-caimano-klockor
Kolla Certina Caimano. Du får ett helt ok urverk, vattentäthet och safirglas. Priset ligger på ca. 1800-1900. Mycket klocka för pengarna.
Kolla inte på parfymklockor, de ger lite klocka för mycket peng i förhållande till Certinan.
Har kollat på Certina och fastnat för deras DS podium 3, närmare bestämt denna http://tidochdoft.se/ds-podium-4701 . Men just nu står det mellan den och den här http://www.klockson.se/citizen-eco-drive-ar1110-02h/2633-0?sReferal=prisjakt .
 
  • Like
Reactions: CCB

Zalath

Panerai
Okej ska kika lite! :) Tack för tipset

Okej, då är det ju inga problem! Kollade på deras urval men fanns ingen som riktigt föll mig i smaken men värt att kolla lite extra. :)

Den sista du bifogade där, jäklar va snygg den är! :)

Ja då är det inga problem, som sagt ska kolla in deras utbud lite extra :)

Ja har lagt alla "parfym"klockor åt sidan nu och kollar in de riktiga märkena nu. :) Brådis och brådis men helst vill man ju ha en på en gång ;) Nej men ska ändå köpa en relativt billig klocka med tanke på att jag aldrig har burit en klocka förut, det kanske inte ens är något för mig.. :)

Har kollat på Certina och fastnat för deras DS podium 3, närmare bestämt denna http://tidochdoft.se/ds-podium-4701 . Men just nu står det mellan den och den här http://www.klockson.se/citizen-eco-drive-ar1110-02h/2633-0?sReferal=prisjakt .

Podium såg fin ut, den kommer nog passa bra både för vardagsbruk och utekvällar. Datum är praktiskt att ha och på en kvartsare finns det egentligen ingen anledning att inte ha det. Viktigt att klockan är skön att bära, annars kommer du bara lägga bort den hela tiden. När du vant dig att ha den på armen, typ efter en kvart eller så, kommer du nog känna dig naken utan klocka. ;) Jag tyckte det var konstigt när jag var på GTG och inte hade en på armen. Undrade ju hela tiden hur mycket klockan var..
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Har kollat på Certina och fastnat för deras DS podium 3, närmare bestämt denna http://tidochdoft.se/ds-podium-4701 . Men just nu står det mellan den och den här http://www.klockson.se/citizen-eco-drive-ar1110-02h/2633-0?sReferal=prisjakt .
Certinan skulle jag ha kört på i så fall. Podium är en fin klocka och den har ett bättre vattenskydd jämfört mor den Citizenklockan du kollar på. 3atm (30m) betyder att du ej bör duscha med den. 10atm (eller 100m) som Certinan har betyder att du i alla fall kan bada med den. Detta kan vara bra att veta om du vill veta att klockan klarar ett skyfall, ett spontanbad eller en svettig dag. Sådant skulle jag i alla fall överväga. Sedan har ju Certinan datum, stort plus för det :)
 

Sandström.

Breitling
beggad Omega eller Longines från 70-80-talet?
Har kollat lite, men alltid sköt med något nytt som man vet kommer funka (quartz).
Certinan skulle jag ha kört på i så fall. Podium är en fin klocka och den har ett bättre vattenskydd jämfört mor den Citizenklockan du kollar på. 3atm (30m) betyder att du ej bör duscha med den. 10atm (eller 100m) som Certinan har betyder att du i alla fall kan bada med den. Detta kan vara bra att veta om du vill veta att klockan klarar ett skyfall, ett spontanbad eller en svettig dag. Sådant skulle jag i alla fall överväga. Sedan har ju Certinan datum, stort plus för det :)
Precis så tänker jag också. :)
Köp inget nytt skräp. Köp beg. Har du ingen koll åk till Kaplans och kolla på lite ur.
Hmm, skräp och skräp, det är ju nytt ? :) Kaplans har vi inte här i stan tyvärr...
 

MagnusB

Breitling
2-Faktor
En vintige omega är aldrig fel. Orient är riktigt trevliga och så har du begagnade tissot som är fina. Glycine är också riktigt trevliga du kanske kan hitta en begagnad för dom pengarna
 

Depp-Erik

Cartier
Inte för att på något sätt förringa Vintageklockorna som nämnts, men om du hittar en vintage Omega för 2000 spänn så är den knappast nyservad vilket betyder att du kanske kommer behöva lägga bortåt det dubbla för att serva den relativt snart. Dessutom är de flesta av dessa mig veterligen ca 36mm vilket med dagens mått är ganska litet. Så om du redan känner att det är värt att nörda ner sig lite och kanske plöja ner mer pengar sen så kan du köra på det, annars är det nog fel strategi med vintage.
 

Zingo

Rolex
Dressare för att gå på krogen? Kanske bara är jag som gör tvärtom..? :confused:

Några förslag, kolla in Frederic Constant, Junghans mfl. För angivet prisintervall så är nog begagnat att leta efter primärt. Lycka till.
 
Köpte den Certinan åt far för ca ett år sedan. Gav ett stabilt intryck och kändes formmässigt som en bra allroundklocka. Både jag och farsan blev nöjd.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Dressare för att gå på krogen? Kanske bara är jag som gör tvärtom..? :confused:

Några förslag, kolla in Frederic Constant, Junghans mfl. För angivet prisintervall så är nog begagnat att leta efter primärt. Lycka till.

Vad får du för FC för under 2 K?

Möjligtvis kan du få en vintage Junghans i OK skick.

Certina, Tissot, Seiko, Orient är rimliga alternativ.
 

jurassicjay

Cartier
Jo, dom är manuella. Köper du en som funkar kan du klara dig från service många år och en service behöver inte vara så dyr till en sån om du går till en mindre urmakare.
apropå detta fick jag precis hem 4 manuella ur (dock inget mer avancerat än subsek och datum) samt en automat med dd från den lokala urmakaren i min hemstad. Han fyllde precis 80 och har typ inte ändrat prislistan sedan 70-talet. Det var lite glasbyten, nya fjädrar samt helrengöring. Det kostade mig 800kr allt som allt. För 5 klockor. Är inte det vansinne? Jag kanske inte hade skickat dit någon dyrgrip, men för klockor som inte har något större monetärt värde är det ju klockrent (höhö).
 
Topp