• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd behövs, dressklocka liknande Seiko Presage eller Tissot Tradition

_Freddan

Basic
Hej alla kunniga!

Jag är i behov av råd och inspel på en nästa klocka. På armen idag har jag en Longines HydroConquest Automatic och behöver komplettera mitt klockförråd med en mer dressad klocka.
När jag läst forumet upp och ner och kollat på alternativ i handeln har jag fått upp ögonen för Seiko Presage och Tissot Tradition.

Vad jag undrar, och varför jag vänder mig till er på KS, är vad ska jag tänka på när jag köper nästa klocka? Min ambition är att köpa en klocka som håller över tid, dvs. ha god kvalitet på urverk m.m.

Vad skulle ni råda mig till?
Är nämnda klockor goda alternativ eller ska jag vidga min vy? Är det värt att köpa nytt eller ska jag leta finare begagnade alternativ?

Mina önskemål är:
Prisklass: Upp till 6 000 kr
Uppvridning: Automatisk
Diameter på boett: Mellan 38 - 41 mm.
Armband: Öppen för både skinn och stål.
Utseende: Klassisk, ren urtavla i dressad stil.
Användningsfrekvens: Till vardags under arbetstid

Stort tack på förhand!

Senast ändrad:
Kommer du att använda den ofta? Om nej så tycker jag att du ska strunta i automat. Satsa på en vintage Omega, Longies, Zenith eller liknande för ca 4k och ge den lite kärlek hos en uris för ett par tusen.

Tradition är riktigt trist i mitt tycke. Lika bra att köpa en Daniel Wellington och få samma look.

Köp något som är begagnat men nästan nytt. Typ Certina DS-1, Tissot Gentleman, eller Tissot Le Locle.

Presage är mycket bra klockor, äger 2 stycken. Hög kvalitet och hårdat stål är så trevligt, blir inga repor.

20250813_125545.jpg
20250813_125438.jpg

Presage-arna är jättesnygga! Önskar bara att det kom med safir... Samma med Orient Bambino, fina klockor i övrigt, är du lite snällare än jag med dina klockor kan det också vara värt att kika på 😉
Seiko är världsklass när det kommer till helhetsdesignen dock, nästan omöjliga att slå ifall designerna tilltalar en.

Lär väl få hatmail nu, men jag skulle även ta en snabbtitt på Seikos Alpinist också. Mer sportig elegans i det fallet dock.

Jag skulle ta mina åsikter med en nypa salt för jag är mer för sportklockor, men Frederique Constant gör fina rena dressare. Ser riktigt cleana ut på riktigt, men har begränsad erfarenhet så kan inte tala för kvalitén.

Ifall Bauhaus är nåt som tilltalar dig så touchar Junghans Max Bill precis din budget, eller om du skulle bli besatt med designen och vilja gå upp lite kika på Nomos Club. Det är en sån där klocka som ser lite tråkig ut på bild men är vääldigt fina när man ser dom i person 😁

Tissot Gentleman har man också hört gott om!

Presage-arna är jättesnygga! Önskar bara att det kom med safir... Samma med Orient Bambino, fina klockor i övrigt, är du lite snällare än jag med dina klockor kan det också vara värt att kika på 😉
Seiko är världsklass när det kommer till helhetsdesignen dock, nästan omöjliga att slå ifall designerna tilltalar en.

Lär väl få hatmail nu, men jag skulle även ta en snabbtitt på Seikos Alpinist också. Mer sportig elegans i det fallet dock.

Jag skulle ta mina åsikter med en nypa salt för jag är mer för sportklockor, men Frederique Constant gör fina rena dressare. Ser riktigt cleana ut på riktigt, men har begränsad erfarenhet så kan inte tala för kvalitén.

Ifall Bauhaus är nåt som tilltalar dig så touchar Junghans Max Bill precis din budget, eller om du skulle bli besatt med designen och vilja gå upp lite kika på Nomos Club. Det är en sån där klocka som ser lite tråkig ut på bild men är vääldigt fina när man ser dom i person 😁

Tissot Gentleman har man också hört gott om!
Ja gillar dina inspel på alternativ! Sportklockor är trevligt. Nomos har jag inte sett tidigare det var en intressant design på dem som ändå kittlar lite - men inte tillräckligt för att locka till köp just nu 😁

Nae, det är hardlex på i princip alla icke specialutgåvor, särskilt i 5-7k kronorsklassen (inkl. cocktailsen.)

Däremot finns ju t.ex. sharp edged med safir. Samt så börjar de ju fatta behovet och kommer släppa bl a SPB463 med safir.
Sen så är det jättebra klockor ändå, och Hardlex ligger bara snäppet under Safir i hårdhet. Många säger att det är en försumlig skillnad, men jag har lyckats repa Hardlex förut, men inte Safir.

Nae, det är hardlex på i princip alla icke specialutgåvor, särskilt i 5-7k kronorsklassen (inkl. cocktailsen.)

Däremot finns ju t.ex. sharp edged med safir. Samt så börjar de ju fatta behovet och kommer släppa bl a SPB463 med safir.
Ok, mina 2 har safirglas, trodde det var så för alla. Men visst är mina lite dyrare (SPB465 och SPB401)

Tillbaka
Topp