• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd billig dykare

schrute

Breitling
Hej,

Har i sommar tänkt att köpa mig en första automatisk klocka och ett tag nu försökt hitta nåt som faller mig i smaken. De som tilltalat mig mest hittils är Glycine Combat SUB och Steinhart Ocean One Premium Blue. Den sistnämnda känns dock lite tristare eftersom den är så pass lik en viss mer känd klocka :)

Har kikat lite på Seiko, och även de verkar ganska intressanta, framförallt ur kvalite per krona synpunkt, men har fortfarande inte hittat nån som tilltalar mig fullt ut estetiskt. Det jag alltså är ute efter är klassisk dykare, men gärna med en klick färg :)

Till saken hör att jag i sommar kommer spendera 4 veckor i USA, och tänkte ev. att handla där. Tyvärr verkar t.ex. Glycine inte att få tag billigare där än inom EU, Seiko kan jag ju beställa från valfri asiatisk/amerikansk sidan utan att riskera tull. Trodde att jag skulle kunna slippa åtminstone den höga EU-momsen, men det verkar som att det kompenseras upp av högre grundpris på just Glycine...
Skulle även kunna försöka hitta något begagnad.

Så min fråga är egentligen tvådelad, allmänna tips på billiga och snygga dykare samt nåt som skulle vara speciellt prisvärt i USA.

Tack på förhand :)
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Tja! Priser i USA har jag dålig koll på men utöver de klockor du nämnt brukar Longines Hydroconquest och Certina DS Action Diver nämnas som bra billiga dykare. Har en grön combat sub liggandes som inte används. Dra iväg ett pm om du är intresserad.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kanske kan SBDC003 vara något? Personligen älskar jag hur välarbetat caset är samt att den har lite färg. Så här ser den ut...

(Inte min bild)
image.jpg
 

schrute

Breitling
Tja! Priser i USA har jag dålig koll på men utöver de klockor du nämnt brukar Longines Hydroconquest och Certina DS Action Diver nämnas som bra billiga dykare. Har en grön combat sub liggandes som inte används. Dra iväg ett pm om du är intresserad.

Ja både Hydroquest och Certina DS Action Diver i blått är klockor jag tittat på T.ex. denna tycker jag ser bra ut : http://www.uret.se/longines-hydroconquest-bla-stal-o41-mm-p-62886.html , men inte så att det klickar helt :)

Certinan tycker jag ser så olik ut på olika bilder, i vissa bilder ser den runt och riktigt snygg ut men i andra bilder tycker jag delen som håller i länken (antar ni har något namn på det) sticker ut väldigt mycket så att den ser för avlång ut.

Kanske kan SBDC003 vara något? Personligen älskar jag hur välarbetat caset är samt att den har lite färg. Så här ser den ut...

(Inte min bild)
image.jpg

Denna har jag också tittat på, och är nog bland Seiko som jag tycker är snyggast. Stör mig dock lite på teckenssnittet av siffrorna samt att den lider lite av samma som Certinan, dvs. ser lite för avlång/oval ut. Vet inte, kanske jag som är petig :)

Men ni verkar ju vara helt klart något på spåret, fortsätt gärna med fler förslag. Finns det några dyrare klockor som man skulle kunna fynda begagnat tro?
 

schrute

Breitling
Angående att det ser "avlånga" ut, kan det helt enkelt vara en synvilla? Eller är verkligen t.ex. Combat Sub mer rund?
 

Rivalen

Rolex
Tull behöver du inte tänk på, max 10:- för ett armbandsur. Moms 25% och speditionsavg 1-200:-. Dollarkursen borde göra USA jobbigare än förut.

Snygg Seiko.
 

F-L-P

Panerai
Hej,

Har i sommar tänkt att köpa mig en första automatisk klocka och ett tag nu försökt hitta nåt som faller mig i smaken. De som tilltalat mig mest hittils är Glycine Combat SUB och Steinhart Ocean One Premium Blue. Den sistnämnda känns dock lite tristare eftersom den är så pass lik en viss mer känd klocka :)

Har kikat lite på Seiko, och även de verkar ganska intressanta, framförallt ur kvalite per krona synpunkt, men har fortfarande inte hittat nån som tilltalar mig fullt ut estetiskt. Det jag alltså är ute efter är klassisk dykare, men gärna med en klick färg :)

Till saken hör att jag i sommar kommer spendera 4 veckor i USA, och tänkte ev. att handla där. Tyvärr verkar t.ex. Glycine inte att få tag billigare där än inom EU, Seiko kan jag ju beställa från valfri asiatisk/amerikansk sidan utan att riskera tull. Trodde att jag skulle kunna slippa åtminstone den höga EU-momsen, men det verkar som att det kompenseras upp av högre grundpris på just Glycine...
Skulle även kunna försöka hitta något begagnad.

Så min fråga är egentligen tvådelad, allmänna tips på billiga och snygga dykare samt nåt som skulle vara speciellt prisvärt i USA.

Tack på förhand :)

Ball bör går att hitta billigare och de har några ganska roliga dykare, dock är de inte så billiga. Antar att doxa också borde gå att hitta billigare men även där inte seiko billiga.
img77329930.jpg
 

schrute

Breitling
Tull behöver du inte tänk på, max 10:- för ett armbandsur. Moms 25% och speditionsavg 1-200:-. Dollarkursen borde göra USA jobbigare än förut.

Snygg Seiko.
Nej, jag var lite otydlig, men det är såklart momsen jag menade. I USA slipper du ju den lätt genom att beställa från utomlands eller bara en annan delstat, och även om köpet sker i samma delstat (exempelvis butik) är den sällan över 10%.
 
Kör på Glycine om du gillar dem. Finns ju ett antal olika varianter att välja mellan, både tvåton, stål eller PVD..
Vem vet, ber du snällt kanske en viss admin kan hjälpa dig hitta en.. :rolleyes:
 

schrute

Breitling
Ball bör går att hitta billigare och de har några ganska roliga dykare, dock är de inte så billiga. Antar att doxa också borde gå att hitta billigare men även där inte seiko billiga.
Intressanta klockor! Verkar dock inte så billiga, men ska hålla utkik efter begagnade.

Kör på Glycine om du gillar dem. Finns ju ett antal olika varianter att välja mellan, både tvåton, stål eller PVD..
Vem vet, ber du snällt kanske en viss admin kan hjälpa dig hitta en.. :rolleyes:
Ja än så länge är den orangea Combat Sub den klockan jag fastnat mest för. Blir att hålla utkik efter nån bra deal på en sådan, men det verkar som sagt att de inte riktigt går att hitta billigare i USA och isf kan jag lika gärna till efter sommaren :)

Glöm inte kolla Oris Aquis. Finns begagnad för omkring åtta lök.
Tack! En del snygga klockor, ska kolla närmare. Är dock lite i överkant prismässigt...
 

EmilW

Omega
Bäst pris på Glycine Combat Sub har väl Iguana Sell via chrono24 tror jag. Var själv riktigt sugen på den i orange, köpte dock en Orient Mako XL via forumet istället som färgglad sommardykare! Glycinen lär ju spela i en helt annan liga än Orienten dock kvalitetsmässigt! Ser riktigt fräscht ut med blå tavla och orange bezel!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Konstig tråd. Är du intresserad av tips om klockmodeller eller tips om att undvika moms?
 

schrute

Breitling
Ska du till USA hade jag köpt en Aquaracer för 11k
Även om de verkar vara billigare i USA än här så är 11k lite i överkant för min budget, finns tyvärr andra prioriteringar också när man har familj.

Förtum Seiko 5 dykaren, så tänker jag närmast på Squale, Anstead Oceanis...
Tack för tipsen, Anstead Oceanis hade jag inte hört talats om innan, ska kolla in vad de har för modeller.

Konstig tråd. Är du intresserad av tips om klockmodeller eller tips om att undvika moms?
Jag kan förtydliga. Jag är ute efter tips av billiga dykare som liknar de jag nämnt och precis sådant som andra här föreslagit. Men eftersom jag kommer ha gott om tid i USA denna sommar så vill jag ta i beaktande vad som är prisvärt där också. Bästa köp för 5k i Sverige behöver ju inte vara samma som bästa köp för 5k i USA. Generellt antog jag att det bör vara bililgare där, såsom med det mesta annat, men det kan ju också vara så att vissa saker är extra mycket billigare eller kanske tvärtom dyrare. Egentligen kanske detta borde ha frågats på ett amerikanskt forum där störst kunskap kring utbudet i USA finns, men jag känner mig bekvämare med Svenska och detta forum verkade trevligt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
OK, då är jag med. När vi snackar SEIKO och USA, så är listpriserna höga men det går ibland att få bra rabatter, speciellt när det gäller dyrare SEIKOs (Prospex, GS). Utgå från Japanska listpriserna och se om du kan hamna i närheten av dessa vilket ibland går.

Nu vet jag ju inte vilken stad du ska till, men återförsäljare som rekommenderas är Timelessluxurywatches och Arizona Fine Time. Har handlat av Timeless utan några som helst problem. Tänk däremot på att de på vissa modeller enbart erbjuder garantier som gäller i USA istället för att vara världsomtäckande.

Tips på dykarklockor från SEIKO brukar vara:
1000-2000kr: skx007/009, SEIKO Monster
2000-5000kr: SBDC001/003/005/007/009/027
SUN019/021/023
5000-10000kr: SBBN015, SEIKO Baby tuna
20000kr: SBDX001

För specifika frågor om SEIKO rekommenderas officiella SEIKO-tråden.
 

schrute

Breitling
OK, då är jag med. När vi snackar SEIKO och USA, så är listpriserna höga men det går ibland att få bra rabatter, speciellt när det gäller dyrare SEIKOs (Prospex, GS). Utgå från Japanska listpriserna och se om du kan hamna i närheten av dessa vilket ibland går.

Nu vet jag ju inte vilken stad du ska till, men återförsäljare som rekommenderas är Timelessluxurywatches och Arizona Fine Time. Har handlat av Timeless utan några som helst problem. Tänk däremot på att de på vissa modeller enbart erbjuder garantier som gäller i USA istället för att vara världsomtäckande.

Tips på dykarklockor från SEIKO brukar vara:
1000-2000kr: skx007/009, SEIKO Monster
2000-5000kr: SBDC001/003/005/007/009/027
SUN019/021/023
5000-10000kr: SBBN015, SEIKO Baby tuna
20000kr: SBDX001

För specifika frågor om SEIKO rekommenderas officiella SEIKO-tråden.
Tackar! Många av dessa är riktigt intressant och snygga, men det är ändå ingen som riktigt trycker på alla rätta knappar :)
Finns det förövrigt någon bra katalog över Seikos alla modeller? Tycker det är svårt att få överblick.
 
Topp