• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd dress/sportare 10-20k

Zpey

Basic
Börjar närma sig nästa klockköp efter att burit runt på min Certina DS-1a drygt 1 år. Då var jag ute en dressig automatare till en rimligt låg prislapp, klockintresset hade kanske inte blommat ut och tänkte att jag skulle nöja mig så för ett tag. Men självfallet, nu har alltför många timmar på KS skjutit den tanken i sank.
Jag bär skjorta 9/10 dagar på jobbet så min "nya" klocka ska kunna bäras till detta utan att det ska skära sig för mycket, men Certinan fungerar utomordentligt dåligt till t-shirten som åker på efter jobbet.
Gillar läderarmband så fungerar klockan att byta mellan det och länk/nato för att passa ändamålen vore det ett plus.
Så, har själv funderat på Longines HQ, Tudor BB, Glycine Combat Sub, Longines Legend Diver och Tag Heuer Aquaracer.
Det är väl kanske klockor ovan man ofta får tips om men har ni andra intressanta förslag?, vilken föredrar av nämnda klockor och varför?
Beggat eller nytt är inte avgörande.

Här är min gamla Aquaracer (ref WAY2112) och även mitt tips.

Inget att ha på läder dock. Men jävligt snygg.

IMG_7195.jpg

En Sinn 104 är ju väldigt mångsidig. Grym kvalitet för rimlig peng (11-12k ny?) och passar utmärkt till både skjorta och hoodie. Vettig komplikation också.
Lär passa till både länk, läder och nato.
Frågan är bara om det är vit eller svart dial som är snyggast?

1066369d1426969691-sinn-104-st-sa-ref-nr-104-010-sinn-2.jpg

img_20170420_145825_167.jpg

En Sinn 104 är ju väldigt mångsidig. Grym kvalitet för rimlig peng (11-12k ny?) och passar utmärkt till både skjorta och hoodie. Vettig komplikation också.
Lär passa till både länk, läder och nato.
Frågan är bara om det är vit eller svart dial som är snyggast?
Dom där är faktiskt inte dumma alls, men det är något med typsnittet på Sinnloggan som jag har svårt för, men som sagt, bra tips...och helt klart svarta!

Tudor Black bay, men ikke så lett å finne under 20k om du vil ha en på länk bra skick.
Ellers er jo Seamaster Professional både sportig og funker veldig bra til skjorte og letter å få tak i til et ok pris.

Haft Hydron själv, tycker den funkar riktigt bra även på läder. Ganska mångsidig klocka, och inte speciellt tjock heller - men om du nu ska "upp" i nivå så hade jag tittat vidare.

Av de övriga fyra skulle jag välja bort Glycine, den är i mitt tycke inte ett steg uppåt jämfört med Certina DS-1. Faktiskt.

Gillar samtliga av de tre andra, även om Aquaracern för mig är lite sportigare än LLD och BB. Lägger ingen värdering i det positivt eller negativt, snarare ett konstanterande.

Hade jag varit du hade jag gått på Black Bay, och egentligen enbart pga. det du efterfrågar ovan; den funkar på länk, läder och nato.

Håller egentligen Aquaracer och LLD som snyggare och roligare klockor, men shark mesh på LLD? Nä... Läder på Aquaracer? Nä...

+1 på Sinn 104.
Tudor BB 36 är en annan idé.
Ett betydligt billigare alternativ är Seiko Sarb033 och då skulle du kunna köpa två klockor...

Haft Hydron själv, tycker den funkar riktigt bra även på läder. Ganska mångsidig klocka, och inte speciellt tjock heller - men om du nu ska "upp" i nivå så hade jag tittat vidare.

Av de övriga fyra skulle jag välja bort Glycine, den är i mitt tycke inte ett steg uppåt jämfört med Certina DS-1. Faktiskt.

Gillar samtliga av de tre andra, även om Aquaracern för mig är lite sportigare än LLD och BB. Lägger ingen värdering i det positivt eller negativt, snarare ett konstanterande.

Hade jag varit du hade jag gått på Black Bay, och egentligen enbart pga. det du efterfrågar ovan; den funkar på länk, läder och nato.

Håller egentligen Aquaracer och LLD som snyggare och roligare klockor, men shark mesh på LLD? Nä... Läder på Aquaracer? Nä...
BB är tveklöst en toppkandidat, var dock och klämde och kände lite mer på Hydron och måste säga att det till priset känns riktigt solid, böjar luta åt ett köp, noterade f.ö att den fått "nytt" verk med längre gångreserv.

Just SARB033 vill jag nog mer i min bok klassa som en dressare och i samma segment som DS-1 jag har.
Håller med om att Sarb033 är dressars. Dock 100 m wr.

Har tyvärr sett att BB 36 har 19 mm luggar vilket känns småjobbigt för mig som också har spanat in den. Men såklart inte ett problem om man tänker köra länk hela tiden.

IMG_1737.JPG
Håller med om att Sarb033 är dressars. Dock 100 m wr.

Har tyvärr sett att BB 36 har 19 mm luggar vilket känns småjobbigt för mig som också har spanat in den. Men såklart inte ett problem om man tänker köra länk hela tiden.
Har inte upplevt 19mm som ett problem. Finns massor att köpa på ebay. T.ex detta underbara läder från Di model.

Den här veckan har luncherna av en händelse intagits i nära anslutning av diverse klockbutiker vilket har gett mig möjligheten att sondera terrängen lite mer utförligt.
För att summera det hela gör dessa besök en om möjligt än mer villrådig, men jag kommer inte ifrån känslan att HQn känns väldigt rätt på många sätt. Det lutar åt att det blir nästa köp men då står man inför denna ständiga fråga om storlek, ja på klockan alltså, 39 eller 41, båda sitter bra på mina relativt smala 18cm handleder. Vad säger ni som stått inför valet betydligt oftare än jag?

Kan f.ö. bjuda på liten fadäs, eller fadäs och fadäs, mer en obekant upplevelse i form av ett besök på Nymans Ur, det är kanske inte den butiken jag hade gått in i som första butik igen om jag säger så.

Tillbaka
Topp