• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd dressklocka - PP, VC, ALS

Snigel

Cartier
2-Faktor
Går beggade för 140-150. Sneglat mycket på den själv


patek_image.2264758.jpg

Den där är riktigt smutt!


Men om vi skall hålla oss till de tre alternativen lägger jag min röst på Calatravan
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har endast sett PPn live och då förstod man dess storhet. Kolla bara tim&minutvisarna form! Ungefär samma form som på GS SBGX, kör på PPn, lycka till!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Det verkar som ALS och PP är favoriter.
Precis som jag själv resonerade så är 37mm calatrava den ultimata dressaren och den klockan som jag först tänkte välja.
Men det var innan jag provade Lange och blev alldeles knäsvag.
Som det ibland är med sådana här inköp så tar känslorna över förnuftet.

Om jag tittar på hur dessa två olika klockor skulle användas så tror jag att jag endast skulle använda Pateken med kostym medans jag ser mig själv använda Langen även till lite mer casual klädsel.
Jag vet att det inte var meningen med detta inköp, det skulle vara ett renodlat dress ur, men det är så klart en bonus.

Har som sagt inte bestämmt mig ännu, mer än att VC är ute ur leken, utan vill vänta på att Rob E återkommer ang. tillgängligheten på Calatravan.

Men som en del har påpekat, det är svårt att välja fel med dessa kandidater.
Så kanske får känslorna dra det längsta strået?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Av dessa tre hade jag valt Calatravan. 37mm ÄR inte litet på en dressklocka. Det är en vanesak att gå ner i storlek, men testa 1-2 dagar så har du förmodligen redan fattat galoppen! Man vänjer sig snabbt. Jag har ca 18 cm handled och tyckte det va skumt att börja bära min 34mm Omega Constellation Pie Pan, men efter ett tag så känns det snarare konstigt och skrämmande för stort att iklä sig en 42mm. En annan sak är att du upplever en större skillnad i bärandet när du sätter på dig en lite nättare dressur jämfört med dina andra klockor. En mindre klocka är dessutom väldigt skön på.
Calatravan har i mina ögon finast boettform och dessutom något magiskt i namnet. Jag gillar dessutom tavlan med lilla sekund och även dauphinevisarna.

Annars för att krångla till det lite för dig, det finns ju andra spännande klockor. Jag gillar ju tex Piaget Altiplano; Lite modernare men ändå otroligt clean;
v11.jpg

http://www.piaget.com/watches/rose-gold-ultra-thin-mechanical-watch-g0a34113

Eller Chopard, som är betydligt billigare, men som är väldigt fina med sina L.U.C.;
161932-5001_01_5.jpg

http://www.chopard.com/watches/l-u-c-xps-161932-5001
 

Jens

Greedo
Självklart ska jag det :)
Tycker bara det är intressant att diskutera fram beslut. Ibland hamnar saken i ett annat dager när man får andra infallsvinklar och ser saker ur ett annat ljus.
Såklart!
Blir ibland lite trött på alla dessa trådar som handlar om "Vilken ska jag välja?".


J
PS. Köp en VC.
Ds
 

TicTack

Cartier
Du vill ju ha datum, att köra utan datum är väl för de som inte jobbar, det verkar du göra?

Du vill ha en Lange 1.

Du vill ha en Lange 1A. Klart.

ALS_LANGE-1A.jpg


Personligen är jag rätt "sur" att jag inte köpte den nyservade vanliga "ettan" som låg på chrono24 för runt 80 000 när finanskrisen var som djupast. Billigaste nu är 50% dyrare.
http://www.chrono24.se/alangesoehne/lange-1-1-serie--id3040854.htm
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hade sneglat på Breguet med. Klassiska och dödligt vackra. Denna kanske på gränsen till stor med sina 41mm, men gillar den ändå.
http://vacheron.watchprosite.com/sh...ative-review-vacheron-constantin-and-breguet/
27557.jpg


Jaaa!
Så fucking yes på den!


Men av dom du radade upp TS så hade jag tagit PP Calatravan.
Den är snyggast. Gillar VCn också, den hamnar tvåa för mig och sist Langen. Tycker den är lite tråkig och död utav sig... Rockar hellre en vintage Omega än den Langen
 

CLT

Rolex
Finns det en Patek med som alternativ väljer man Pateken, alltid! Men ärligt, 37mm är ju en perfekt storlek på en dressare. Kan tycka att 40mm blir lite stort..
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Alla din alternativ är mycket vackra, men personligen hade jag velat ha en tavla med mer liv än ALS, och något lite större än Calatravan.
Det finns många alternativ därute, så varför inte ändra sig om du nu inte är 100% säker på någon av de tre du föreslagit?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Av din utläggning att döma kommer du ångra dig om det inte blir Lange'n.
Dessutom är 40mm helt ok på en dressare med det utseendet.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Veeeeeeet!!!!
Är bara sur, skrev ju att han skulle välja VC:n sen! :)


J

Men du har rätt.
Det är ganska tråkigt att säga till någon annan, som man inte vet något om, vilken klocka han ska köpa..

Om jag får vara efterklok (vilket jag hoppas att slippa bli med detta köp) så hade en mer intressant frågeställning varit:
Jag står i valet och kvalet mellan dessa tre klockor men det lutar åt Langen.
Om ni hade sparat ihop till en dressare i denna prisklass, vilken hade ni valt och varför?

Har fått en del bra nya förlag. Några har jag redan nosat på men avfärdat av en eller annan anledning och det har kokat ner till dessa tre.

Om jag ser till kommentarerna så verkar det som de flesta skulle välja PP om de skulle köpa en dressklocka.
Jag har resonerat precis som ni, finns en Patek med i ekvationen så välj alltid den.
Dessutom kan det inte bli fel att välja ett så ikoniskt ur.
Men det var innan jag såg Langen live..

När jag läser igenom denna tråd så undrar jag varför jag skapade den..
De flesta säger Patek och jag stretar emot och säger: men Lange är ju så fin :)
Haha. Det verkar som jag har bestämt mig men har ändå beslutsångest och är rädd att välja "fel" då det är så pass mycket pengar.

Ska försöka få tag på Rob E. i veckan för att få ett besked om Calatravan innan jag tar ett slutgiltig beslut.
Håller er uppdaterade vare sig ni vill eller inte :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kom ihåg att ta kommentarerna med en rejäl nypa salt, få av oss simpla hobbytyckare har nog sett mer än max en av klockorna irl och än mindre provat dem... När det gäller storleken tycker jag att du ska köra på det du gillar och trivs med, en tunn 40 mm är ju ändå jämförelsevis nätt om man är van vid portugisen till kostym.

Hur som helst applåderar jag ditt beslut att köpa en klassisk high end klocka, oavsett vilken du väljer blir det en av alldeles för få i jantesverige!
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag tycker att du ska strunta i alla andra och bara följa magkänslan. Utan att fatta ett förhastat beslut. Är du inte säker i magen, avvakta, prova fler, prova mer. Så en dag vet du helt plötsligt vad som är rätt.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Gå emot strömmen och kör med Lange. Av allt PP har är väl ändå den moderna calatravan det minst spännande
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Enkelt. Du hittar avgörande nackdelar hos två av klockorna. Så du tar den som du inte ser några nackdelar med (ALS).
 
Topp