• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd dressklocka - PP, VC, ALS

chris.f

Cartier
2-Faktor
Bara för att ge dig fler alternativ att välja på :) F.P.Journe gör runt 2000 klockor per år.

Sedan ett intressant klipp från Hodinkee där de avhandlar tre dressare för under $20000.


F.P. Journe's Chronomètre Bleu
cbleu_face_pt_cuir_square.jpg


F.P.Journe Chronomètre Souverain Black Dial Boutique Edition
csouv_face_or_cuir_square.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Langen är ju makalös vacker i all sin "enkelhet". Det är inget lätt beslut och jag förstår din förvirring då alla klockor du har nämnt är klassiska och tidlösa.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Av dessa tre hade jag valt PP, vill ha sekundvisare eller subsek. Tycker de kan känns lite tråkiga annars :)
 
Fuck dressklocka säger jag :cool: , skulle ta en AP 4101 alla dagar i veckan och två gånger på söndagar och köra som en haute holologiedressare med en lite industriell känsla...

http://www.hodinkee.com/blog/2011/1...tor-why-the-audemars-piguet-millenary-41.html

8+Wrist+1.JPG


ap_image.2819748.jpg


ml_image.2817363.jpg


ml_image.2817358.jpg


Fast om du verkligen behöver en riktigt riktig dressare skulle jag ta den här...som JS tipsade om....du har ju redan Rolex, Patek och AP och även om jag inte är något VC-fan på deras sportisar så kan dom verkligen göra fina dressare..

vacheron_image.964111.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är möjligen lite svårt att ge råd i ett segment som jag själv inte är i närheten av. Dock har jag ju lekt med tanken många gånger. Magkänslan säger mig att jag hade gått på Langen av de tre, speciellt om det redan fanns en Patek i lådan. Hur som helst så är du i en sits där inget av valen kan bli fel. Grattis i förskott.
Precis vad jag hade tänkte att skriva i tråden... :)

Personligen hade jag valt PP eftersom min klocklåda saknar en PP.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Tack för alla fina råd och tips på andra ur :)
Masterkiller: jag har kollat på den VC'n också men jag tänker som så att ska jag köpa en clean dressare så ska den vara så clean som möjligt.
Inget datum och helst ingen sekundvisare. PP med sekundvisare fick dispens på min shortlist pga. av dess status som det ultimata dress uret.

Och när jag säger clean så menar jag ungefär så här :smug:
(Stulen bild)
ALS wriste ej min.jpg
 

Galaxy

Rolex
Tack för alla fina råd och tips på andra ur :)
Masterkiller: jag har kollat på den VC'n också men jag tänker som så att ska jag köpa en clean dressare så ska den vara så clean som möjligt.
Inget datum och helst ingen sekundvisare. PP med sekundvisare fick dispens på min shortlist pga. av dess status som det ultimata dress uret.

Och när jag säger clean så menar jag ungefär så här :smug:
(Stulen bild)
ALS wriste ej min.jpg

Där såg den fruktansvärt snygg ut! Är den lika snygg IRL skulle jag tagit Langen utan att blinka... :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tack för alla fina råd och tips på andra ur :)
Masterkiller: jag har kollat på den VC'n också men jag tänker som så att ska jag köpa en clean dressare så ska den vara så clean som möjligt.
Inget datum och helst ingen sekundvisare. PP med sekundvisare fick dispens på min shortlist pga. av dess status som det ultimata dress uret.

Och när jag säger clean så menar jag ungefär så här :smug:
(Stulen bild)
ALS wriste ej min.jpg


Du har redan bestämt dig. Ta ALS. Bli inte vilsen av alla kommentarer. Hade du kört en paketöppningstråd idag med någon av dessa tre hade bara glada tillrop hörts. Nu ger du folk valmöjligheten till att själva välja och detta försvårar bara ditt beslut.

Jag tycker alla tre är fina. Riktigt fina. Om ALS känns bäst, ta den. Känns VC bäst, ta den. Känns PP bäst, ta den. Hur som kommer du få en fantastiskt fin klocka som kommer passa perfekt till en mer dressad outfit. Nu gäller det bara att du har genomgående bra smak och att du har en representabel svid att komplettera klockan med...
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har just varit hos Rob E. igen. (De får snart ta ut hyra av mig).
Det gjorde ju inte valet enklare precis...
Den är ju väldigt vacker så klart, även i vitguld och inplastad.
Mr M trodde att han kunde leverera en rose guld under Q1 2015.
IMG_3993.JPG
Härligt den där skall du ha och q1 2015 låter ju gött!
 

par

Patek
2-Faktor
Har just varit hos Rob E. igen. (De får snart ta ut hyra av mig).
Det gjorde ju inte valet enklare precis...
Den är ju väldigt vacker så klart, även i vitguld och inplastad.
Mr M trodde att han kunde leverera en rose guld under Q1 2015.
IMG_3993.JPG

Kör! Sitter bra på din arm. Storleken är perfekt för dig
 

Espresso

Cartier
Caltravan må vara fin, men av dessa tre hade jag valt ALS utan tvekan. Är själv i tankarna på PP (helt annan modell iofs) men det finns något speciellt över ALS som skapar habegär.
 

Whedda

Rolex
Då du hade en PP sen innan (aquanaut) tycker jag du gjorde helt rätt val att gå på en annan tillverkare och rent tekniskt tycker jag absolut Lange levererar i samma prisklass. Som Genta skrev i början av tråden kan jag personligen tycka att en finish på den nivån är trist att inte kunna se igenom en safirbaksida.
Jag själv står intressant nog i samma val mellan 5196R och en Lange 1815 på 38.5mm.
I mitt fall bärs Calatravan i största laget pga luggarna och Lange som varumärke lockar då jag har en Nautilus sen innan.
Nackdelen är väl en eventuellt högre servicekostnad. Fick du några uppgifter på vad en standardservice av din Lange skulle gå på?

Niklas
 

par

Patek
2-Faktor
Då du hade en PP sen innan (aquanaut) tycker jag du gjorde helt rätt val att gå på en annan tillverkare och rent tekniskt tycker jag absolut Lange levererar i samma prisklass. Som Genta skrev i början av tråden kan jag personligen tycka att en finish på den nivån är trist att inte kunna se igenom en safirbaksida.
Jag själv står intressant nog i samma val mellan 5196R och en Lange 1815 på 38.5mm.
I mitt fall bärs Calatravan i största laget pga luggarna och Lange som varumärke lockar då jag har en Nautilus sen innan.
Nackdelen är väl en eventuellt högre servicekostnad. Fick du några uppgifter på vad en standardservice av din Lange skulle gå på?

Niklas

5196 är favorit hos mig även om jag gillar Langes design. Tyvärr är avsaknaden av glasbaksida riktigt tråkigt som du säger.....



IMG_2464.JPG
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Då du hade en PP sen innan (aquanaut) tycker jag du gjorde helt rätt val att gå på en annan tillverkare och rent tekniskt tycker jag absolut Lange levererar i samma prisklass. Som Genta skrev i början av tråden kan jag personligen tycka att en finish på den nivån är trist att inte kunna se igenom en safirbaksida.
Jag själv står intressant nog i samma val mellan 5196R och en Lange 1815 på 38.5mm.
I mitt fall bärs Calatravan i största laget pga luggarna och Lange som varumärke lockar då jag har en Nautilus sen innan.
Nackdelen är väl en eventuellt högre servicekostnad. Fick du några uppgifter på vad en standardservice av din Lange skulle gå på?

Niklas

Jag har tyvärr inga uppgifter om servicekostnad men däremot fick jag ett ärligt svar när vi pratade om service inför köpet och det var att det kan ta lång tid att få en Lange servad.
Då Nymans inte sköter ALS service själva utan skickar allt till Glashutte så kan det ta några månader att få tillbaka den.
För mig innebär det inga problem då jag har andra klockor att använda under tiden, men det kan vara bra att veta.
Kan verkligen rekomendera att gå in på Nymans nästa gång du har vägarna förbi och prova en Lange, jag blev helt förälskad och kunde inte släppa tanken på den :)
Då kan du samtidigt passa på att fråga om servicekostnaden.

Vilken klocka du än väljer så kan det inte bli fel ;)
 

Josef B

Bestraffaren
Väldigt vackra klockor alla tre! Av dessa så skulle valet stå mellan PPn och ALSen. Men Vacheronen som JS hade bild är bara för grym. Eller varför inte en VC Patrimony Traditionnelle Small Second. Väldigt harmonisk. Har för mig den finns i guld också, eller så var det den som JS länkade :)
Sry ingen bild, Jag kör på paddan så den suger på att lägga till bild, iaf i farten :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Väldigt vackra klockor alla tre! Av dessa så skulle valet stå mellan PPn och ALSen. Men Vacheronen som JS hade bild är bara för grym. Eller varför inte en VC Patrimony Traditionnelle Small Second. Väldigt harmonisk. Har för mig den finns i guld också, eller så var det den som JS länkade :)
Sry ingen bild, Jag kör på paddan så den suger på att lägga till bild, iaf i farten :)

ALS,alla dagar i veckan

Nu är ju det här en äldre tråd som blivit bumpad..
Lange blev mitt val och jag ångrar inte en sekund! :)
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-a-lange-söhne-saxonia-thin.33501/
IMG_4336.JPG
 
Topp