• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd: Första ordentliga klockan

HWS

Breitling
Hej!

Jag tog precis examen och tycker att en vettig klocka vore en bra examenspresent till mig själv. Dock funderar jag lite på vilken det skulle bli. När jag tog studenten fick jag en Certina DS, och det är någonting i den stilen jag är ute efter: Mörk (mörkblå, svart eller grå) urtavla, metallänk, datum, raka visare och inga, få eller diskreta siffror.

CDS.png

Den jag har haft mest i tankarna senaste halvåret är en Tissot Luxury Automatic (bild 1, bild 2), men jag vet inte om jag redan börjar tycka att den är lite tråkig. Nu den senaste veckan har jag sneglat lite åt Oris Artix Date (bild och info), som ligger på dubbla priset gentemot Tissoten.

Budgeten ligger väl egentligen på under 10 000, men jag har som sagt tittat något över det också. Vad ska man satsa på i det spannet? Jag har inte låst mig vid de här klockorna, men båda har en ren stil som jag gillar.

Kom gärna med förslag. Jag kan nästan inget om klockor, förutom vilket utseende jag gillar.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har och kommer alltid innan marknaden skakas att rekommendera Longines Hydroconquest i 39 mm, svart tavla och automatiskt urverk.
attachment.php


På bilden är det gamla urtavlan, nya har sifferindex runt hela som denna.

VMKejPV.jpg


Med urverket/arbetshästen ETA 2824-2 (googla ETA 2824-2 och läs i korta drag), pålitligt urverk och lättservat. Sitter i många klockor, b.la. flera Tudors och även Breitling m.fl.

Det är min rekommendation och sedan undrar jag vad fan jag gör vaken... Börjar jobba klockan åtta.:D
 

HWS

Breitling

Jo, den har jag läst, men den ger inte så mycket information om olika alternativ till de jag har tittat på.

Jag har och kommer alltid innan marknaden skakas att rekommendera Longines Hydroconquest i 39 mm, svart tavla och automatiskt urverk.

Det är min rekommendation och sedan undrar jag vad fan jag gör vaken... Börjar jobba klockan åtta.:D
Jag är inte så intresserad av dykare. Den var ganska långt ifrån det jag letar efter.
Kolla in Certina. Finns säkert något du gillar där. Här en DS1 som också finns med dagvisning kl 12.
Certina_DS1_Automatic_zps752099e7.jpg
Den har jag faktiskt tittat på, men av någon anledning så har det inte riktigt klickat med den. Däremot är det den stilen jag letar efter. Den är kanske lite för lik den jag har för att jag ska bli riktigt sugen.

Sen är jag lite sugen på att testa något annat än Certina eftersom det är det jag har nu. Inte för att Certinan har varit dålig, utan för att det är kul att testa något nytt.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Om du gillar ds1 finns det en fredrik constant som är snarlik fast mycket snyggare.
 

HWS

Breitling
Du borde kolla in typ Davosa och Archimede på http://www.urtid.com/
De flesta klockorna har pålitigt och välkända urverk från ETA.
Om du gillar ds1 finns det en fredrik constant som är snarlik fast mycket snyggare.
Ett lite sportigare alternativ, Sinn 556:
(stulen bild)
Sinn%20556I%20556.010LB%20Front5.JPG


https://klocksnack.se/threads/recension-sinn-556-i.8765/
Funkar bra på länk, läder, Nato, gummi, etc..
Ska ta mig en titt på dessa imorgon när det är en lite vettigare tid på dygnet.
Glycine combat 6 är snygg, särskilt den blåa. Finns i några olika versioner i två olika storlekar.
csm_3916_18_MB_11fe0ba844.png

23uq24h.jpg


Eller varför inte en Seiko brightz sdgm003 :)
Seiko%20Brightz%20SDGM003%2004_zpshiv5ibug.jpg
Helt klart intressant, speciellt Seikon. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om urtavlan. Jag ska försöka hitta någonstans där man kan kika på den för att få en lite bättre uppfattning.
Kanske en Certina DS-1 Day-Date är lite roligare och lyxigare?

Kolla igenom dessa trådar med info och bilder... Tror även att @M.L. kanske kan slänga upp några schyssta bilder
https://klocksnack.se/threads/certina-ds-1-day-date.32731/
https://klocksnack.se/threads/certina-ds-1-yay-or-nay.10894/
http://www.becksurhandel.se/klockor/certina/certina-herr/certina-ds-1-day-date
Jag har aldrig gillat klockor som visar veckodag, men där har de faktiskt fått till det riktigt snyggt! Jag ska titta närmare på den imorgon. På något sätt tycker jag att DS1 har lite "för mycket" med både siffror och hårkorset eller vad det ska likna, men veckodagen tog bort lite av det intrycket tycker jag. Även om det blir "ännu mer saker" så känns den renare på något sätt.
varför inte en Oris (bild från webben)
Oris-Divers-sixty-five-2.jpg
Oris har jag varit inne på, men i så fall en renare variant som Atrix Date som jag nämner i första inlägget. Oris är inget märke jag känner till, men det verkar finnas en del härinne som uppskattar det.
 

HWS

Breitling
Vad tycker ni förresten om de klockorna jag tog upp i första inlägget? Är det något att fortsätta att fundera på, eller är det mer värt att satsa på något annat?
 

Larma

Omega
Har tyvärr ingen erfarenhet av Tissot eller Oris men kan tipsa om Seiko. Deras SARB-modeller är riktigt snygga och håller bra kvalité.
s_sarb033j_1024x1024.jpeg
 

HWS

Breitling
Jag var inne idag och tittade runt lite, bland annat på Oris Artix Date. Av alla jag har sett så är det helt klart den jag gillar mest, men den är också dyrast. Är det värt att lägga över tiotusen på en första mekanisk klocka, eller tror ni att man ångrar sig?
 

SwedishMade

Cartier
Caset är enkelt, (som nämnts), för nytt och de pengarna är Sinn svaret.
https://www.sinn.de/en/Modell/556_I.htm
995 EUR
välj configure, sedan välj solid bracelet, finns två att välja på.
Köp alltid klockor med metallarmband (om det inte medför extrem extrakostnad), även om du inte skall använda det. Läderarmband finns många att köpa överallt.

Beg. kan du få en
breitling aerospace
se
chrono24.com
 

SwedishMade

Cartier
Jag var inne idag och tittade runt lite, bland annat på Oris Artix Date. Av alla jag har sett så är det helt klart den jag gillar mest, men den är också dyrast. Är det värt att lägga över tiotusen på en första mekanisk klocka, eller tror ni att man ångrar sig?
Nej, för du kommer vilja byta och då är halva nypriset borta, i detta fallet dock inte jättemycket pengar.
 

SwedishMade

Cartier
Jag vill också säga följande.

Om baseline är en Certina för runt 3000-5000 kr, ja då måste du lägga cirka 10 ggr de pengarna för att få en klocka med avgjort och tydligt bättre kvalitet. Lägger du 2-3 ggr Certinapengarna får du kanske en något bättre klocka, men inte så där WOW bättre klocka. Jag pratar om nypriser här.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag var inne idag och tittade runt lite, bland annat på Oris Artix Date. Av alla jag har sett så är det helt klart den jag gillar mest, men den är också dyrast. Är det värt att lägga över tiotusen på en första mekanisk klocka, eller tror ni att man ångrar sig?
Satsa på att hitta en begagnad. Då eliminerar du värdetappet (stora delar iaf) om (när) du inser att det finns andra klockor som hägrar.
 

HWS

Breitling
Caset är enkelt, (som nämnts), för nytt och de pengarna är Sinn svaret.
https://www.sinn.de/en/Modell/556_I.htm
995 EUR
välj configure, sedan välj solid bracelet, finns två att välja på.
Köp alltid klockor med metallarmband (om det inte medför extrem extrakostnad), även om du inte skall använda det. Läderarmband finns många att köpa överallt.

Beg. kan du få en
breitling aerospace
se
chrono24.com
Valet mellan dem är enkelt, för jag gillar inte utseendet på Sinn.
Nej, för du kommer vilja byta och då är halva nypriset borta, i detta fallet dock inte jättemycket pengar.
Hur vet du att jag kommer vilja byta?
Jag vill också säga följande.

Om baseline är en Certina för runt 3000-5000 kr, ja då måste du lägga cirka 10 ggr de pengarna för att få en klocka med avgjort och tydligt bättre kvalitet. Lägger du 2-3 ggr Certinapengarna får du kanske en något bättre klocka, men inte så där WOW bättre klocka. Jag pratar om nypriser här.
Baseline är en Certina för 1000, så Orisen är 12 ggr dyrare, vilket borde funka enligt ditt resonemang.

Satsa på att hitta en begagnad. Då eliminerar du värdetappet (stora delar iaf) om (när) du inser att det finns andra klockor som hägrar.
Vad tänker du för märken på begagnatmarknaden?

Fördelen med den klockan tycker jag är att även om man vill byta och skaffa något nytt, så är det en klocka man kan hitta tillbaka till eftersom den är så ren.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Om du gillar oris, köp oris! Skit i värdetappet om du ska fira en examen, då ska det ju ändå vara en klocka att behålla. (Och om man inte klarar ett värdetapp på sextusen valde man både fel utbildning och intresse;))

Själv köpte jag en tag heuer när jag tog examen, numera använder jag den nästan aldrig men det är fortfarande "examensklockan".
 

HWS

Breitling
Om du gillar oris, köp oris! Skit i värdetappet om du ska fira en examen, då ska det ju ändå vara en klocka att behålla. (Och om man inte klarar ett värdetapp på sextusen valde man både fel utbildning och intresse;))

Själv köpte jag en tag heuer när jag tog examen, numera använder jag den nästan aldrig men det är fortfarande "examensklockan".

Vi tänker nog ganska lika i det här fallet. Den klockan jag har nu är från studenten, och den är inget jag kommer göra mig av med på något sätt.

Nu har jag en examen som borde göra att jag i framtiden inte blir beroende av att sälja mina gamla klockor (även om man inte blir jätterik), så man borde kanske gå på den egna känslan främst i det här fallet.
 

j08

Breitling
Jag tycker att denna från Frederique Constant skulle vara ett bra val,
FC-303S5B6
 

Bilagor

  • Screenshot_2015-07-04-12-10-22-1.png
    Screenshot_2015-07-04-12-10-22-1.png
    39 KB · Visningar: 202

SwedishMade

Cartier
Jag tycker att denna från Frederique Constant skulle vara ett bra val,
FC-303S5B6
Den ser väl OK ut, problemet jag har med FC är att det känns som om de optimerat sin logotype "Frederique Constant Geneve" för att se precis ut som någon helt annan logotype (så länge man inte är nära nog att se exakt vad som står)...

slimline2.jpg

patek-philippe-calatrava-5227-or-rose-face-view.jpg
 
Topp