• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd: Första "riktiga" dykaren

Jolle

Breitling
Hej på er alla klockentusiaster!

Då var dagen äntligen kommen för mitt första inlägg på detta forum!

Anledningen till kommande inlägg är att jag planerar att köpa mig min första "riktiga" klocka och är av denna anledning i behov av er expertis.
Prisklassen som är aktuell är i häraden av 10k.

Då min tanke är att klockan skall behållas många, många år framöver är jag mån om att exemplaret skall vara av god kvalitet och framförallt inte åldras i förtid. Det jag menar är att den inte skall ådra sig repor osv allt för lätt och att skicket kan bevaras så gott som möjligt genom åren. Självklart förstår jag att detta beror på hur klockan används, men i mitt fall rör det sig endast om "vanligt" vardagsslitage då jag har ett kontorsjobb och i de fall jag behöver göra något mer olämpligt, får den istället ligga hemma i tryggt förvar.

Mina önskemål är att den klocka jag väljer inte får vara allt för stor då jag har relativt tunna handleder. En lagom sportig modell som passar såväl på arbetet som på middagar eller liknande. Föredrar sedan länk framför andra armband.

De modeller jag tittat på är Longines Hydroconquest i 39mm, Oris Aquis 40mm samt Squale 50 atmos (1521). Problemet jag har med den sistnämnda är armbandet då den inte finns att tillgå med länkarmband.

Ni som vet, många av de klockor som befinner sig i min prisklass har aluminiuminlägg i vridringen vilket bekymrar mig lite. Undantaget i detta fall är Orisen som har keramiskt inlägg om jag förstått det hela rätt. Hur reserverad tycker ni jag behöver vara inför modeller med aluminiuminklägg, repas dessa lätt?

Om någon av er har andra tips på klockor utöver de modeller jag kikat på, välkomnar jag självklart dessa :)

DSC_0033copy.jpg

aqyve6u6.jpg

squale-1521-026-a.jpg


Ber om ursäkt för det långa inlägget och tackar på förhand för att ni tar er tid att engagera er i mitt kommande inköp.

Avslutningsvis vill jag bara nämna att jag läst guiden som ligger länkad nedan.
https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/

Med vänlig hälsning, Joel
 

mackman

Cartier
Glycine Combat sub (finns i flera olika utföranden)
image.jpg

Davosa argonautic GMT (finns även utan GMT hand)
image.jpg


Certina DS Action diver
image.jpg


Christopher ward c60 trident GMT, finns i 38 och 42mm utförande, gummi/stållänk/läder band och olika färger.
image.jpg

image.jpg



bara några förslag!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Aluminiuminlägg eller keramiskt? Ta en titt på säljesannonser så får du en uppfattning. På klockor med safirglas och keramisk ring så brukar det stå att glas och bezel är felfria, medan spännet och ibland även länken bär spår av användning.
Jämför sedan med klockor där ringen inte är keramisk. Det är inte ovanligt, för att inte säga vanligt, att det står beskrivet att det finns ett märke mellan 10 och 20, eller liknande, på ringen. Kan vara en repa eller hack eller nåt. Har den inte safirglas så är det rätt vanligt att även glaset bär spår av användning.
Med det sagt så skulle jag rekommendera keramisk ring och safirglas om du inte är medvetet försiktig med klockan, under förutsättning att den ska se "ny" ut länge.
 

KMS

Rolex
Hade kört på Orisen. Försök och testa i butik, tycker 40mm bär ganska liten, 43mm har betydligt fler färger att välja på! 43an tycker jag funkar rätt bra på lite mindre handleder även om det är en köttig dykare:).
 

Jolle

Breitling
wow! tack för alla tips! :)

Känns som att det finns en hel del att välja på. Börjar dock bli mer och mer sugen på en Oris. Har en återförsäljare runt hörnet så får springa förbi och känna på en inom kort.

En fråga inför kommande service osv. Är detta något att väga in inför kommande köp, att det skall finnas någon som kan utföra reparationer mm, eller hur resonerar ni?
 

PCB

Audemars
Haft hydro och har oris
Saknar min hydro ibland
Men gå på 41 och 43 modellerna
Dom bär ungerfär lika stort
 

BCKSTRM

Rolex
Har själv aldrig ägt en men tycker Oris är fet. Annars köprer du en seiko skx007 och sparar till en Tudor Pelagos. Enligt mig vassare än Sub och annat svindyrt...
 

Jolle

Breitling
Tack för alla tips! Finns en hel del att välja på så jag var bara tvungen att köpa mig något direkt. Blev en skx007 som får hänga på armen medan jag letar den riktiga fullträffen ;)
 

Bilagor

  • 14400052177781859986583.jpg
    14400052177781859986583.jpg
    123.7 KB · Visningar: 94

El lingo

Breitling
Är i exakt samma sits som dig. Mina val står mellan Longines Hydroconquest och Certina DS Action. Tycker, efter att ha provat en hel del, att dessa 2 känns mest gedigna. Sen gillar jag klockor med blå bezel och tavla.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    177.4 KB · Visningar: 58

Molgan

Cartier
Sumon är ohotad under 10k, oerhört trevlig feeling vad gäller byggkvalitet, hela klockan känns som en 20k från valfri Swiss-made konkurrent.
Däremot länken, den funkar inte för mig, rent ful, men kanske du tycker annorlunda? Gummi är ändå det rätta på en diver :)

Annars så är Longines Legend Diver magisk, beg på ca 10k.
 

Glidarn

Omega
Självklart ska du gå loss på en Oris aquis Diver, gärna 43 mm!
Även jag har smala handleder men den bärs mindre men känns väldigt tung och gedigen. Ända problemet som jag ser med orisen är att den är ganska hög (med tanke på att du ville ha en lite nättare dykare).
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    215.5 KB · Visningar: 61
Topp