• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd herrklocka ca 20K för liten handled

Greven

Audemars
Många bra råd i tråden!
@Gozoo : Jag tror på Tudor eller Oris: http://www.mywatch.nu/diving Välj ut några modeller du gillar, prova dem IRL och sedan slå till. Både Tudor och Oris (och givetvis en beg Rolex DJ om du väljer att inte köpa nytt) står sig hyfsat i värde om du skulle vilja sälja klockan vidare, vilket du med stor sannolikhet kommer vilja göra ;) Lycka till och dela gärna med dig av ditt köp här på KS!
 
Senast ändrad:

Gozoo

Breitling
Jag köpte en ny MC i vintras utan att ens behöva provköra den. Skillnaden där var att jag hade lite kunskap. Här är det riktigt jobbigt. Jag hade hoppats komma fram till något bra tillsammans med er och sedan beställa på webben och kanske få leverans i nästa vecka (jag var väldigt nära att beställa Monacon). Jag gör nog så att jag i helgen åker och tittar på Tudor och möjligen också Tag Heuer i butik och så får vi se vad jag kommer fram till.

Jag tar gärna emot fler tips!

Jag har mätt min handled också som är ca 18 cm om det är omkrets vi talar om (så noob är jag). Jag har även mätt min nuvarande klocka (en Certina DS med minst 10 år på nacken skulle jag tro) och den är 34 mm om det är diametern där den är som störst där den fortfarande är rund (dvs inga knappar eller fästen för armband inräknade, är det så man mäter?). Det är egentligen inget fel på den annat än att den börjar bli lite trång i armbandet plus att jag vill byta till något nytt.

Lite off topic så har jag ett gammalt Junghans armbandsur liggande. Den har tappat glaset och behöver nog en service också. På Junghans hemsida finns inga återförsäljare i Sverige. Är det någon som kan tipsa var jag kan få nytt glas samt en service på den? Det är ett arvegods efter min morfar så det skulle vara kul att få den i ordning och kunna använda vid t.ex. släktsammankomster.
-----
EDIT: ....gärna i Göteborgsområdet!
 

Cryssarn

Rolex
Jag köpte en ny MC i vintras utan att ens behöva provköra den. Skillnaden där var att jag hade lite kunskap. Här är det riktigt jobbigt. Jag hade hoppats komma fram till något bra tillsammans med er och sedan beställa på webben och kanske få leverans i nästa vecka (jag var väldigt nära att beställa Monacon). Jag gör nog så att jag i helgen åker och tittar på Tudor och möjligen också Tag Heuer i butik och så får vi se vad jag kommer fram till.

Jag tar gärna emot fler tips!

Jag har mätt min handled också som är ca 18 cm om det är omkrets vi talar om (så noob är jag). Jag har även mätt min nuvarande klocka (en Certina DS med minst 10 år på nacken skulle jag tro) och den är 34 mm om det är diametern där den är som störst där den fortfarande är rund (dvs inga knappar eller fästen för armband inräknade, är det så man mäter?). Det är egentligen inget fel på den annat än att den börjar bli lite trång i armbandet plus att jag vill byta till något nytt.

Lite off topic så har jag ett gammalt Junghans armbandsur liggande. Den har tappat glaset och behöver nog en service också. På Junghans hemsida finns inga återförsäljare i Sverige. Är det någon som kan tipsa var jag kan få nytt glas samt en service på den? Det är ett arvegods efter min morfar så det skulle vara kul att få den i ordning och kunna använda vid t.ex. släktsammankomster.
-----
EDIT: ....gärna i Göteborgsområdet!
det är klart man KAN köpa utan att prova. jag gör oftast så, men ibland har jag inte riktigt gillat känslan och fått skeppa den vidare
 

Wondersack

Breitling
Finns massvis liknande trådar, tips är att läsa dem! Känns lite som att du vill ha en klocka men inte är beredd att lägga ned någon tid på att ta reda på vilken. Varför skulle vi andra göra det då istället? Det är din klocka så om du verkligen ska bli nöjd så är det nog säkrast att ta reda på lite information själv :)

Med det sagt så låter Sinn som ett märke som kan intressera dig, fast jag har ingen aning om de säljs i Sverige.
Sinn finns hos Erikssons Urhandel i Sundbyberg. Misstänker att de flesta är 40mm och över dock....
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Med en handledsomkrets på 18 cm behöver du inte vara orolig för att klockor runt 40-42 mm ska se för stort ut
 

Gozoo

Breitling
@Tripeiro. : Det kommer jag göra, både stanna på forumet och lägga lite bilder. Ska jag lägga det i denna tråden, eller finns det andra trådar som är lämpligare?

Det "värsta" med att ha suttit och läst en hel del i forumet är ju att man blivit väldigt intresserad och nyfiken på att lära sig mer om klockor. Jag såg dessutom programmet om klockor på Kunskapskanalen/SVT Play idag. Riktigt intressant! Kanske detta köp blir början på en ny hobby, vi får se! :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
@Tripeiro. : Det kommer jag göra, både stanna på forumet och lägga lite bilder. Ska jag lägga det i denna tråden, eller finns det andra trådar som är lämpligare?

Det "värsta" med att ha suttit och läst en hel del i forumet är ju att man blivit väldigt intresserad och nyfiken på att lära sig mer om klockor. Jag såg dessutom programmet om klockor på Kunskapskanalen/SVT Play idag. Riktigt intressant! Kanske detta köp blir början på en ny hobby, vi får se! :)

För min del så får du gärna lägga in bilder i denna tråd, annars kanske jag missar dom! Sen kan du även lägga upp en helt egen paketöppningstråd, men då krävs att man gör det lite med finnes och berättar lite historia om klockan och kanske även sin resa till just den. :)
(Finns att läsa om i regelverket)
Och igen, ja, detta blir nog början på en ny hobby ska du se. ;)
 

Cryssarn

Rolex
@Tripeiro. : Det kommer jag göra, både stanna på forumet och lägga lite bilder. Ska jag lägga det i denna tråden, eller finns det andra trådar som är lämpligare?

Det "värsta" med att ha suttit och läst en hel del i forumet är ju att man blivit väldigt intresserad och nyfiken på att lära sig mer om klockor. Jag såg dessutom programmet om klockor på Kunskapskanalen/SVT Play idag. Riktigt intressant! Kanske detta köp blir början på en ny hobby, vi får se! :)
en eller två bilder kan du ju lägga här för att få till ett bra avslut på tråden ;) sen finns det dagens klocka och paketöppningstråden :)
till sist givetvis den officiella Tudortråden :D
 

Gozoo

Breitling
Oris.jpg


Efter att ha väntat sex veckor utan att kunna få ett exakt leveransdatum så avbeställde jag klockan jag först beställt med syfte att istället köpa en klocka de hade på lager för omgående leverans. Efter att ha tagit intryck av vad ni skrivit i denna tråd och gått igenom vad de hade på lager så blev det denna från Oris. Jag har haft den ca en vecka nu och är väldigt nöjd hittills. (Bilden tagit med mobilen, hoppas det är ok.)
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Efter att ha väntat sex veckor utan att kunna få ett exakt leveransdatum så avbeställde jag klockan jag först beställt med syfte att istället köpa en klocka de hade på lager för omgående leverans. Efter att ha tagit intryck av vad ni skrivit i denna tråd och gått igenom vad de hade på lager så blev det denna från Oris. Jag har haft den ca en vecka nu och är väldigt nöjd hittills. (Bilden tagit med mobilen, hoppas det är ok.)

Väldigt snygg! Grattis!
 
Topp