• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd! Insnöad dykarsugen norrlänning med stor beslutsångest!

drengdp

Breitling
Hallå där!:)

Nu är det så att jag är ute i sökartagen efter en ny klocka att utöka samlingen med.

Jag har sedan ett par månader tillbaka införskaffat en Omega SMP 300 ”212.30.41.20.01.003” från en säljare här på forumet som jag är otroligt nöjd med. Var ett bra tags fluktande efter denna innan jag väl slog till.

DFD00611-96AB-400B-8A12-4C306901A17A.jpeg


Men nu är det så att jag har börjat kikat efter att vidga mina vyer från Omega och vill testa en ny dykare.
Jag har snöat in på fyra olika modeller som jag har sån sjuk beslutsångest mellan vilken jag gillar mest.
Kan ju vara för att dom påminner om varandra, men även att det skiljer en hel del i pris mellan modellerna.

Så jag tänkte vända mig till er för hjälp. Finns det medlemmar här som kan dela med sig av tips och kanske en och annan bild på klockorna och sen även för/nackdelar mellan dessa följande modeller?
  • Grand Seiko SBGA029/SBGA031 (eller nyare modeller beroende på pris.)
  • Tudor Submariner 79190
  • Rolex Submariner ”no date” 114060
  • Rolex Sea dweller 16600 (efter inspel från DiscoPapa)
  • Seiko SBDX001
Har ni till salu får ni gärna komma med förslag. Kommer förmodligen sälja min omega ifall rätt modell hittas, alternativt så kan jag använda den som byte vid nytt köp.

Har ni inspel om dessa jämfört mot min nuvarande Omega, ifall jag t ex skulle bli besviken att byta till någon av dom jämfört med den jag har eller ifall det är en no-brainer, kom med inspel på det med!

Hit me! Hjälp en velig norrlänning att hitta rätt klocka att spendera mina dagar med! :)

Mvh
Drengdp
 
Senast ändrad:

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
För mig så är Omegan vinnaren av alla, men sen är jag även ett gigantiskt fan av SMPn och alltid varit!
Men av de du listade så skulle jag nog gå för någon av subbarna just av estetiska skäl och om man mot förmodan skulle bli missnöjd så skulle jag räkna dem som lättsåld och håller värdet i nuläget väldigt bra!
 

marw

Panerai
2-Faktor
16600 är ju en stabil klocka kanske den bästa och mest allsidiga klocka jag ägt. Ett mycket säkert kort. Näst bästa dykaren finns inte i tråden det är en sbga031 som är syskon med sbga029 som du själv lyfte som ett föeslag. Skillnaden är att sbga031 är i titan och har lite andra färger. Sbga029 tycker jag blir för tung. Tillgången på sbga031 är begränsad men det går hitta vettiga ex med lite tålamod.
 
Senast ändrad:

JB_XII

Rolex
Du kommer älska 114060.
16600 är också väldigt bra.
Men tror att man i början uppskattar keramiskt insert och nya länken mer.
Bjuder på lite inspirationsbilder :)

20EF7C90-4812-43E6-9962-3F3459C8FF97.jpeg
826B71CE-D6EF-4C0A-9BF7-9B18D85194F2.jpeg
1FB971EF-576B-47EC-A8D8-28E9D737E90C.jpeg
6E8841F0-A01A-436F-8B22-A2232CCDF2D6.jpeg
 

JB_XII

Rolex
Vad är största skillnaderna mellan 114060 och 16600 egentligen?

Oj, rätt mycket, men här är en del av de mest ytliga:

- 16600 har datum
- 114060 har keramisk insert
- boetten, 114060 är mer "fyrkantig" i sin boett.
- länken, 114060 har solida länkbitar och finjustering i spännet.
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
En IWC Aquatimer GST ref 3536 kanske kan vara något? Utgick för ganska länge sedan, men rasande snygg. Det dräller inte av dem, men inte heller särskilt svårt att hitta en.
080ABA8C-72BF-4431-A789-739E8DEBF046.jpeg
 

drengdp

Breitling
16600 är ju en stabil klocka kanske den bästa och mest allsidiga klocka jag ägt. Ett mycket säkert kort. Näst bästa dykaren finns inte i tråden det är en sbga031 som är syskon med sbga029 som du själv lyfte som ett föeslag. Skillnaden är att sbga031 är i titan och har lite andra färger. Sbga029 tycker jag blir för tung. Tillgången på sbga031 är begränsad men det går hitta vettiga ex med lite tålamod.

hur är skillnaden på sbga031s titan och sbga029? Är det materialet som gör den lättare? Hur känslig blir den mot hairlines osv? Dessa är ju riktigt drömmig men har endast sett bilder, och dom dräller ju inte av på begagnatmarknaden heller tyvärr :banghead:
 

marw

Panerai
2-Faktor
hur är skillnaden på sbga031s titan och sbga029? Är det materialet som gör den lättare? Hur känslig blir den mot hairlines osv? Dessa är ju riktigt drömmig men har endast sett bilder, och dom dräller ju inte av på begagnatmarknaden heller tyvärr :banghead:
Kan inte svara i g men det går säkert att hitta på nätet. Men på armen tycker jag 029 är i det närmaste hopplös pga vikt och 031 sitter perfekt! Det är så klart titanet som gör den lättare. Inte speciellt känslig alls och det är ju en dykare så de ska ha spår av användning. Finns ngr på ks och fler ute i världen. Snöa in på japanska sidor.
 

drengdp

Breitling
Kan inte svara i g men det går säkert att hitta på nätet. Men på armen tycker jag 029 är i det närmaste hopplös pga vikt och 031 sitter perfekt! Det är så klart titanet som gör den lättare. Inte speciellt känslig alls och det är ju en dykare så de ska ha spår av användning. Finns ngr på ks och fler ute i världen. Snöa in på japanska sidor.
Okej det låter ju rimligt. Är ju lite rädd att någrq av modellerna kommer kännas klumpig jämfört med min smp 300.
Har du tips på några japanska sidor som säljer som man ev. Kan fiska upp en på?
 
Topp