• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd: IW371446

Iwc-fan

Breitling
Har bestämt mig för att slå till på en IWC Portuguese (IW371446). Tycker begagnatpriser ligger relativt högt så har siktat in mig på en ny. På uret.se ligger den på cirka 60k ink moms. Är det ett bra köpalternativ eller brukar det gå att göra bättre köp hos "riktiga" ad i Sverige?
Tack på förhand och god jul!
 

joF

Panerai
Enligt min erfarenhet kan man ofta fixa lika bra pris hos AD som på uret exempelvis. Plus att det är trevligare, ger bättre kontakt med uraffären m.m. :)

Testa AD!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Bra val. Portuguese är en av mina favoriter :)
60.000 borde en Svensk AD kunna matcha. Mycket trevligare att handla från affär än på nätet.
Det är en relativ vanlig modell så om de inte har en i lager så är väntetiden bara ca 1 månad när jag frågade Nymans om en -45 för några dagar sedan.
Lycka till och välkommen till KS :)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Bra val! Kolla med Nymans, går att få bra rabatt på IWC om du är seriös och beredd att slå till.
 

Iwc-fan

Breitling
Tack för de vänliga råden och tipsen! Jarl Sandin verkar vara närmaste AD i landet för mig. (Bor inte i 08). Någon som har en uppfattning om de också är öppna för dialog?
Annars får man väl ta sig till Stockholm helt enkelt :)
 

Iwc-fan

Breitling
Tack återigen. Blir att besöka dom.
En sista fråga - Tänker jag fel om jag ser iwc 371446 som en väldigt mångsidig klocka? Den har ju en del blå i inslag tänker jag. Finns det några "oskrivna regler" vad en sådan bör matchas med? Tänker främst om klocka med blå inslag är no-no till svart kostym osv?
 

joF

Panerai
Vanligt vett duger nog här - ser det snyggt ut så fungerar det :) har själv haft blått till svart kostym utan problem!
 

fredrikb

Cartier
Tack återigen. Blir att besöka dom.
En sista fråga - Tänker jag fel om jag ser iwc 371446 som en väldigt mångsidig klocka? Den har ju en del blå i inslag tänker jag. Finns det några "oskrivna regler" vad en sådan bör matchas med? Tänker främst om klocka med blå inslag är no-no till svart kostym osv?


Funkar till allt, utom möjligen just svart kostym imho. Men å andra sidan är jag en av dem som tycker att svart kostym hör hemma på begravning...

Till en marinblå eller grå sitter den som en smäck.

Om jag var du skulle jag åtminstone jämföra med en 5001 (om du inte har för små handleder). Den är ett par rediga snäpp upp från 3714 i känsla och kvalitet om du frågar mig, och du borde kunna ro hem en begagnad för 60k (jag vet, för det är vad jag sålde min för).

Fredrik
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Om du är orolig för att matcha det blåa inslagen så tycker jag du ska titta på -01 (eller -45 som ref. är nu)
Min absoluta favorit som passar till allt!
Här är min
image.jpg
 

Iwc-fan

Breitling
Tack jof, fredrikb och niklas. Jag håller med om att det är lätt att snegla uppåt mot 5001 men ska jag vara ärlig gillar jag 3714 mer utseendemässigt.. Eftersom jag bestämt mig för att köpa nytt tror jag 3714 kan vara ett bra insteg i klockvärlden... Blev ju lite osäker dock nu när du snackade om kvalitet osv är avsevärd skillnad mot 3714... Vad säger du Niklas som haft 3714 ett tag?
Tror ändå jag kör på blå... skull svart kostym bli vanligt förekommande får jag väl skaffa mig en klocka till... :)
 

fredrikb

Cartier
Tack jof, fredrikb och niklas. Jag håller med om att det är lätt att snegla uppåt mot 5001 men ska jag vara ärlig gillar jag 3714 mer utseendemässigt.. Eftersom jag bestämt mig för att köpa nytt tror jag 3714 kan vara ett bra insteg i klockvärlden... Blev ju lite osäker dock nu när du snackade om kvalitet osv är avsevärd skillnad mot 3714... Vad säger du Niklas som haft 3714 ett tag?
Tror ändå jag kör på blå... skull svart kostym bli vanligt förekommande får jag väl skaffa mig en klocka till... :)


Ska försöka utveckla vad jag menar med kvalitet. Allt detta är ju mest känsla, men ändå:

I 3714 sitter ett (mestadels) standardurverk - tidigare byggde det på Valjoux 7750 men tror att de nu gått över till verk från Sellita, en annan producent av råverk. Sedan sägs det att IWC gör lite egen finish på dem, men det är oklart vad. "Kvalitén" är det säkerligen inget fel på då dessa verk är beprövade och erkänt robusta, men det är samma verk som sitter i betydligt billigare klockor och inte unikt på något sätt. Därför kan åtminstone inte jag skaka av mig känslan av att detta är en högmarginalprodukt där man betalar mer för varumärket än innehållet. Känslan förstärks av att verket döljs av en stålbaksida - det är inte mycket att visa upp, helt enkelt.

I 5001 sitter IWCs egna automatverk, världens största (?) automatiska urverk med 7-dagarsreserv. Det är otroligt vackert att se på (och därav en helglasad baksida), riktig urmakarkonst. Här känns det som att man verkligen betalar (åtminstone delvis) för själva hantverket. Om den inte hade varit lite för stor för mina spagettiarmar hade jag aldrig sålt den.

Skillnaden i känsla är enorm, medan prisskillnaden är betydligt mindre.

Allt detta enl min högst personliga smak - så ta det för vad det är.
 

SJ Smythe

Cartier
... I 3714 sitter ett (mestadels) standardurverk - tidigare byggde det på Valjoux 7750 men tror att de nu gått över till verk från Sellita.......

Intressant, att de kör sellita numera visste jag inte. Efter att ha letat lite ser jag att de använt Sellitabas i portofino sen en tid. Är det bekräftat att de ska köra det i portuguese med?

Håller med om att det inte känns särskilt sexigt. En subjektiv känsla.
 

fredrikb

Cartier
Intressant, att de kör sellita numera visste jag inte. Efter att ha letat lite ser jag att de använt Sellitabas i portofino sen en tid. Är det bekräftat att de ska köra det i portuguese med?

Håller med om att det inte känns särskilt sexigt. En subjektiv känsla.

Hej. Vet inte om det är bekräftat för portuguese, men jag hade en portofino med Sellita i. Tror det var pga att ETA skulle begränsa tillgången till delar, men minns inte exakt hur det var. Sedan vet jag egentligen inte varför Sellita skulle vara sämre än ETA.

Men det känns lite som läppstift på grisen.
 

Iwc-fan

Breitling
Ja det här gjorde ju valet av klocka betydligt svårare... Hade fått för mig att IWC och 3714 borgade för kvalitet och att min inte betalade så mycket enbart för märket. Är ju lite just det jag vill undvika, att köpa en Rolex som alla vet vad det är för nåt och istället ha en lite mer diskret fin klocka. Men om det innebär att jag bara betalar en skyhög premie för en medelmåttig klocka är det ju inte riktigt vad jag är ute efter... Är det någon som har en 3714 som har lust att berätta lite hur ni känner och tänker kring den såhär efter att ni köpt den och använt den ett tag?
 

hellbit

Cartier
IWC är dyra klockor man måste upp till 5001 DVS 100 000 kr nivå för att få en full inhouse IWC.
De har dock valt att göra några ETA/Selitta version för att kunna konkurrera emot billigare klockmärken såsom Omega Tag Heuer osv.
Mao du får såklart en mycket fin klocka som säkerligen håller kvalitén lika bra som 5001 men du får inte riktigt samma känsla, (inte i min mening iallfall) Jag valde just 5001 pga att jag inte vill fundera över ifall jag betalt för något jag inte får.
Jag tycker att IWC borde ha gjort som grundaren för Rolex gjorde med Tudor. Dvs man öppnar ett helt nytt brand där man säljer klockor i lika fina case men med billigare urverk. Då hade inte den kritik som delvis finns emot IWC funnits. Jag har 3 st Rolex klockor som jag älskar GMT BLNR, Submariner samt DJ, men min 5001 slår dess på fingrarna när det gäller urverk och exklusiv känslan.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Visst sitter det ett 7750 i, men IWC byter ut i stort sett alla delar till egna och ställer otroligt höga krav. Jag har själv en 3713 (Dubbelchrono), i den sitter ett väldigt modifierat 7750 med en av IWC patenterad dubbelkronografmodul. Känns som utmärkt kvalitet tycker jag.
 

fredrikb

Cartier
Minns inte var jag läst det, men jag vet att tex. regulatorn är en annan.


Ok, läste att fram till 2000 ca så levererades råverken i delar där sedan IWC monterade självs och bytte en del delar etc. Därefter började verken leverers komplett, så även om en del har ändrats efter IWCs speciella önskemål så gör de inte själva monteringen.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag har flera 3714 och självklart är klockorna byggda enligt IWC höga standard och kvaliten är på topp.
Urverken är inte deras egna in-house, då får du gå upp till ca 100.000, utan de använder högkvalitativa ETA verk för att hålla nere kostnaden.
De är modifierade enligt IWC specifikationer men det är osäkert om det är IWC eller ETA som gör jobbet vilket jag inte vet om jag tycker spelar någon större roll.
Man ska komma ihåg att standard ETA7750 har en layout med subvisare vid 6, 9, 12 och datum vid 3.
Efter IWC modifikation och adderande av modul så är "running seconds" vid 6 och minut kronografen vid 12 och datumet är borta.
Så det är ganska omfattande modifikationer som görs.
Vill du ha klassikern 3714 som har funnits i många år utan större förändringar så tycker jag du ska köpa den.
Tror inte du blir besviken, men prova en hos din närmaste handlare först.
Lycka till :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Glömde säga att fördelen med ett ETA7750 verk är att det är ett gammalt beprövat verk utan större problem som alla urmakare är utbildade i vilket gör att framtida service oftast blir betydligt billigare än med in house verk där du är låst till tillverkarens service.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag har flera 3714 och självklart är klockorna byggda enligt IWC höga standard och kvaliten är på topp.
Urverken är inte deras egna in-house, då får du gå upp till ca 100.000, utan de använder högkvalitativa ETA verk för att hålla nere kostnaden.
De är modifierade enligt IWC specifikationer men det är osäkert om det är IWC eller ETA som gör jobbet vilket jag inte vet om jag tycker spelar någon större roll.
Man ska komma ihåg att standard ETA7750 har en layout med subvisare vid 6, 9, 12 och datum vid 3.
Efter IWC modifikation och adderande av modul så är "running seconds" vid 6 och minut kronografen vid 12 och datumet är borta.
Så det är ganska omfattande modifikationer som görs.
Vill du ha klassikern 3714 som har funnits i många år utan större förändringar så tycker jag du ska köpa den.
Tror inte du blir besviken, men prova en hos din närmaste handlare först.
Lycka till :)

Tack för infon du sitter en del kunskap!
 

Iwc-fan

Breitling
Jag har flera 3714 och självklart är klockorna byggda enligt IWC höga standard och kvaliten är på topp.
Urverken är inte deras egna in-house, då får du gå upp till ca 100.000, utan de använder högkvalitativa ETA verk för att hålla nere kostnaden.
De är modifierade enligt IWC specifikationer men det är osäkert om det är IWC eller ETA som gör jobbet vilket jag inte vet om jag tycker spelar någon större roll.
Man ska komma ihåg att standard ETA7750 har en layout med subvisare vid 6, 9, 12 och datum vid 3.
Efter IWC modifikation och adderande av modul så är "running seconds" vid 6 och minut kronografen vid 12 och datumet är borta.
Så det är ganska omfattande modifikationer som görs.
Vill du ha klassikern 3714 som har funnits i många år utan större förändringar så tycker jag du ska köpa den.
Tror inte du blir besviken, men prova en hos din närmaste handlare först.
Lycka till :)


Tack Niklas, riktigt bra info!
Var förbi en AD idag som kunde gå ned till godkänd nivå prismässigt på det utställningsex dom hade i butiken. Ville jag ha en helt ny kunde de dock inte göra en krona på listpriset. Lite tråkigt men får helt enkelt höra med fler AD:s...
Nu har jag bara börjat vela mellan om jag ska ha den blå eller guldiga... :)
 

DrDre

Patek
Jag gick och kollade på en 3714 ett tag och jämförde den ett par gånger på handleden med 5001:an. Jag har aldrig läst att någon har haft problem med urverket i den.

5001 är en helt annan klocka med sina för och nackdelar om man jämför med 3714. 5001:an tycker jag är bland de vackraste klockor jag sett, men den är absolut inte en bra allroundklocka för den som bara vill ha en (1) klocka.

Jag hade turen att få en 5001 i julklapp av frugan i förrgår och är så oerhört nöjd med den.



 
Topp