• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd klocka

Kiddy

Panerai
2-Faktor
Hej, är ute efter en ny klocka, har kollat lite på Certina och Longiness, prisklass runt 8-16.000. Omega är ju väldigt fina, men lite dyrare. Har hittat en Omega Seamaster Professional Diver (Quartz), för 16.000 kr. https://www.norrlandsur.se/produkt/Omega-Seamaster-Professional-Diver-300M-från-1999 . Ska man gå på en sån eller en Longiness Hydroconquest? Nackdelar med en äldre quartz?

Mvh / Daniel

Känns som spontant som du kan göra bättre köp men om du prompt måste ha en Omega SMP har Gripenbro en rätt trevlig för en till tusenlapp. https://gripenbro.se/artiklar/watches/omega-66.html
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hej, är ute efter en ny klocka, har kollat lite på Certina och Longiness, prisklass runt 8-16.000. Omega är ju väldigt fina, men lite dyrare. Har hittat en Omega Seamaster Professional Diver (Quartz), för 16.000 kr. https://www.norrlandsur.se/produkt/Omega-Seamaster-Professional-Diver-300M-från-1999 . Ska man gå på en sån eller en Longiness Hydroconquest? Nackdelar med en äldre quartz?

Mvh / Daniel
Jag tycker Omega seamaster quartz är ett bra köp i sig. Skulle verket ge sig finns det fortfarande ersättningsverk att köpa för några hundra. Men samtidigt tycker jag 16k är dyrt för den varianten. Försök hitta en 2254 istället. Den är betydligt mer eftertraktad och o mitt tycke mycket snyggare. Både visare länk o index är bättre. Hade en själv som jag dumt nog sålde för 15k vilket nog är ett rimligt pris för den varianten. Bond versionen skall nog vara billigare.
IMG_20180916_111817.jpg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej, är ute efter en ny klocka, har kollat lite på Certina och Longiness, prisklass runt 8-16.000. Omega är ju väldigt fina, men lite dyrare. Har hittat en Omega Seamaster Professional Diver (Quartz), för 16.000 kr. https://www.norrlandsur.se/produkt/Omega-Seamaster-Professional-Diver-300M-från-1999 . Ska man gå på en sån eller en Longiness Hydroconquest? Nackdelar med en äldre quartz?

Mvh / Daniel
Inga direkta nackdelar även om en äldre klocka oftast innebär mer slitage. Med tiden så behöver även quartzverk lite kärlek vilket kostar ett par tusenlappar men när det gäller just dessa så kom det en ny modell runt 2005 med lite ändringar, bl.a. applicerade index, röd text på tavlan m.m. och är i mitt tycke snyggare. Jag minns inte de exakta modellnumren just nu men någon annan fyller säkert i. :happyhappy:
Känns som spontant som du kan göra bättre köp men om du prompt måste ha en Omega SMP har Gripenbro en rätt trevlig för en till tusenlapp. https://gripenbro.se/artiklar/watches/omega-66.html
Visserligen svart istället för blå men bra tips och bra pris!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag tycker Omega seamaster quartz är ett bra köp i sig. Skulle verket ge sig finns det fortfarande ersättningsverk att köpa för några hundra. Men samtidigt tycker jag 16k är dyrt för den varianten. Försök hitta en 2254 istället. Den är betydligt mer eftertraktad och o mitt tycke mycket snyggare. Både visare länk o index är bättre. Hade en själv som jag dumt nog sålde för 15k vilket nog är ett rimligt pris för den varianten. Bond versionen skall nog vara billigare.
IMG_20180916_111817.jpg
Nja, de har stuckit iväg en del i pris på senare tid förmodligen för att Omega har höjt listpriset rejält och att begagnatpriserna har hängt på. Idag får man nog tyvärr räkna med 15-20k för ett ex. i fint skick, särskilt från handlare och jag tycker inte att det verkar vara någon större skillnad i pris mellan gamla och nya referensen även om jag personligen aldrig hade köpt den äldre.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
BFB7D788-0042-4627-AEF9-7108AE8865EE.jpeg
B5B832B7-DAB0-4039-89F3-3F80734B637F.jpeg
BC1AC845-F3B9-41F0-8AB4-A74D44855B4F.jpeg
Hej, är ute efter en ny klocka, har kollat lite på Certina och Longiness, prisklass runt 8-16.000. Omega är ju väldigt fina, men lite dyrare. Har hittat en Omega Seamaster Professional Diver (Quartz), för 16.000 kr. https://www.norrlandsur.se/produkt/Omega-Seamaster-Professional-Diver-300M-från-1999 . Ska man gå på en sån eller en Longiness Hydroconquest? Nackdelar med en äldre quartz?

Mvh / Daniel
Personligen tycker jag en Longines Hydroconquest är oerhört mycket klocka för pengarna. Har själv en sådan som jag kört, i princip, uteslutande det senaste året. Ett anrikt märke med lång historia. Min med ETA verk snittade för övrigt UNDER 0,8 spd. Funkar även relativt bra med olika typer av band
 

ClownenJac

Panerai
Som ovan kan även jag rekommendera Longines Hydroconquest, tycker att det är väldigt mycket klocka för pengarna :) Jag har nya versionen i blått, tror den listar kring 14k men bör gå få billigare.

20200504_142919.jpg
20200428_083424.jpg
20200421_102343.jpg
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har hunnit ha två SMP Quartz (båda av den nyare varianten med röd Seamaster-text) och även en Longines (även om den var automatisk). Skulle själv satsa på en SMP då jag tycker de är mycket finare, däremot är en begagnad Longines i bra skick mycket mer klocka för pengarna:)
En gammal bild på min första
BFC3C44A-B5C0-4008-B358-F60158EC01EE.jpeg
 
Senast ändrad:

larssond

Breitling
Mycket att fundera på :) Jag har väll rätt bra koll på olika verk (efter att ha läst på lite) och och tänker att det skulle vara rätt trevligt med en automat, men hittar jag en Omega till rätt kurs kanske det blir en med qvartz.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Nja, de har stuckit iväg en del i pris på senare tid förmodligen för att Omega har höjt listpriset rejält och att begagnatpriserna har hängt på. Idag får man nog tyvärr räkna med 15-20k för ett ex. i fint skick, särskilt från handlare och jag tycker inte att det verkar vara någon större skillnad i pris mellan gamla och nya referensen även om jag personligen aldrig hade köpt den äldre.
Inte 20k för en Bond quartz från 2001? Kanske för just 2254 men inte ens den tror jag man får 20 för. Tror för övrigt det gick en auto sådan för ca 20 nyss.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Inte 20k för en Bond quartz från 2001? Kanske för just 2254 men inte ens den tror jag man får 20 för. Tror för övrigt det gick en auto sådan för ca 20 nyss.
Det beror så klart på var man letar men jag upplever som sagt att det inte är någon jättestor skillnad i utannonserat pris mellan modellerna och det är nog svårt att hitta en för under 15k ens från privatperson. Jag skummade igenom de senaste annonserna jag kunde hitta här på KS och priserna låg på 16-20k i varierande skick.

För ett par år sedan var läget ett annat men priserna har som sagt stuckit iväg på senare tid. Jag minns att jag var på jakt efter en SMP quartz runt 2017 när jag registrerade mig här på KS och har för mig att priserna låg på kanske 12k på den tiden så det har förändrats en del på relativt kort tid.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Vidga vyerna ? Hade sjalv hellre kopt en Oris el Sinn, bara surfa runt pa KS kop o salj o ha lite is i magen, mkt battre deals har, jamf med kopa nytt, but its your wallet...lycka till, jakten ar halva nojet ;)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Får påpeka att quartzversionen heter 2264.

Tycker man skall göra valet mellan quartz och automat till att börja med. För klockor med automat inom budget hade jag kollat på Oris och Sinn.
Just ja det stämmer ju! Instämmer i dina övriga funderingar också med tillägget att Sinn alltid blir mest toolig o "hårdast" men att detaljfinish inte är riktigt i nivå med Omega eller Oris så där gäller det att veta vad man vill ha också. Men Sinn är ju oslagbart trevliga sett till design, funktion o prisvärde om man gillar lite mer toolig framtoning o kan kompromissa lite på tex visarnas finish o tavlan tryck osv. Det ligger ju en vad det ser ut som väldigt fin ute på KS nu tex men man kan ju få en ny 556a inom budget o det är ju också en sjuk fin o användbar klocka med 200m wr och jag allt. Gillat man Chrono är ju 103an kanon.
https://klocksnack.se/threads/sinn-144-st-sa.132443/
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Just ja det stämmer ju! Instämmer i dina övriga funderingar också med tillägget att Sinn alltid blir mest toolig o "hårdast" men att detaljfinish inte är riktigt i nivå med Omega eller Oris så där gäller det att veta vad man vill ha också. Men Sinn är ju oslagbart trevliga sett till design, funktion o prisvärde om man gillar lite mer toolig framtoning o kan kompromissa lite på tex visarnas finish o tavlan tryck osv. Det ligger ju en vad det ser ut som väldigt fin ute på KS nu tex men man kan ju få en ny 556a inom budget o det är ju också en sjuk fin o användbar klocka med 200m wr och jag allt. Gillat man Chrono är ju 103an kanon.
https://klocksnack.se/threads/sinn-144-st-sa.132443/
Sinn har ett mycket brett sortiment från stenhårda dykare i ubåtsstål till rena dressklockor. Det finns en Sinn för alla och som sagt väldigt trevliga och prisvärda. Har inte ägt någon Sinn men har en på ingång nu. Är ingen generell Oris-fan men lite spontanköpte en Aquis till bra pris. Initialt var jag lite tveksam när jag fick hem den för den var ju inte på Omega-nivå men det gick raskt över för den var väldigt trevlig och höll tiden bra. Lite större än SMP på 43,5 men funkar nog på dom flesta tack vare rätt kort lug2lug. Jag förblir dock ett stort SMP-fan. Förespråkar automat då jag tycker den är klart roligare men här spränger man ju budgeten.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Sinn har ett mycket brett sortiment från stenhårda dykare i ubåtsstål till rena dressklockor. Det finns en Sinn för alla och som sagt väldigt trevliga och prisvärda. Har inte ägt någon Sinn men har en på ingång nu. Är ingen generell Oris-fan men lite spontanköpte en Aquis till bra pris. Initialt var jag lite tveksam när jag fick hem den för den var ju inte på Omega-nivå men det gick raskt över för den var väldigt trevlig och höll tiden bra. Lite större än SMP på 43,5 men funkar nog på dom flesta tack vare rätt kort lug2lug. Jag förblir dock ett stort SMP-fan. Förespråkar automat då jag tycker den är klart roligare men här spränger man ju budgeten.
Visst Sinns finansplatz serie är ju fina. Har aldrig hållt i dom o på den typen av ur krävs ju i mitt tycke den där superfina detaljfinishen. Har för övrigt haft två Sinn varav en är kvar och jag kommer definitivt att ha en Sinn i lådan framöver. Jäkligt charmiga ur utan tjafs med hög grundkvalite på verk o AR o täthet osv.
 

larssond

Breitling
Tack för all hjälp, jag har kommit fram till två saker, att det blir en automat och att Omega blir för dyrt. Var igår och kollade på Certina DS Action Day-Date med svart urtavla och stållänk, samt på 2 olika DS Action Diver med blå och svart urtavla. Efter att ha funderat över dessa och Longiness modeller så lutar det nu mot en
Certina DS Action Day-Date.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tack för all hjälp, jag har kommit fram till två saker, att det blir en automat och att Omega blir för dyrt. Var igår och kollade på Certina DS Action Day-Date med svart urtavla och stållänk, samt på 2 olika DS Action Diver med blå och svart urtavla. Efter att ha funderat över dessa och Longiness modeller så lutar det nu mot en
Certina DS Action Day-Date.
Certina är trevliga. Ett par snäpp ner från det som diskuterats innan dock.
Kom ihåg att dessa dyker upp på säljes här på forumet för ungefär halva listpriset.

Lycka till!
 

Dancander

Omega
Tack för all hjälp, jag har kommit fram till två saker, att det blir en automat och att Omega blir för dyrt. Var igår och kollade på Certina DS Action Day-Date med svart urtavla och stållänk, samt på 2 olika DS Action Diver med blå och svart urtavla. Efter att ha funderat över dessa och Longiness modeller så lutar det nu mot en
Certina DS Action Day-Date.
Kan rekommendera certinan, jag trivs med den! Kan som nämnt ovan vara klokt att hålla utkik här så du slipper betala fullpris.
20200523_191201.jpg
 
Topp