• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd ny klocka (Tudor, Omega, Rolex)

Alx

Omega
Hej!

Varit på jakt efter en ny klocka ett tag men det känns som det är en ytterst snårig djungel där jag behöver lite råd från er forumrävar:).

Jag har tittat på klockor som Tudor BB 58 (svart) - Dock verkar det inte gå att få tag på i dagsläget. Därefter gick jag över till Rolex Submariner (gärna no date) men även där känns det rätt kört att komma över något nytt. De här två klockorna känns ändå som överkomliga att köpa nytt. Får för mig att Tudor håller hyfsat i värde och är något billigare i inköp. Att köpa en Submariner för listpris känns som en ganska ok affär rent ekonomiskt också. Men här är frågan hur man ska komma över en inom rimlig tid?

Sen har jag även sneglat mot en Omega Speedmaster proffessional. Av det jag läst verkar det vara den billigare och med lite repkänsligare glas som är den "rätta" (311.30.42.30.01.005)? Omega verkar vara lite sämre andrahandsvärde på så den kanske man skulle kolla begagnat eller "nytt/oanvänt" på Chrono24. Men vad är ett bra pris om man väljer att gå den vägen? Hittade någon för ca 38k. Men hur ska man tänka gällande import från t.ex. Japan gällande garanti, risk vs priset mm.

Som sagt är det mycket frågor så någon kunnig får gärna vägleda mig om ni har möjlighet. tack på förhand!
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
BB58 och Speedyn är plättlätta att få tag på beggade här på forumet, av forummedlemmar med välfyllda recensionstrådar i Goodguy/badguy-delen. De ligger i ungefär samma prisklass beggat ska inte vara några större problem att lägga bytesannons för att byta emellan dem, eller helt enkelt mellanlanda via ett sälj. Det är bara att släppa ny-klocka-sargen, prova och känna efter själv!

Ställ dig i kö på en sub så länge och när den dagen kommer så får du klura hur du ska göra :)

God jul!
 

Robbanc76

Cartier
Varför inte en begagnad BB58? De säljs dessutom under list numera =) (iaf min)
20201222_101430.jpg
 

JakobM

Omega
2-Faktor
Hej!

Varit på jakt efter en ny klocka ett tag men det känns som det är en ytterst snårig djungel där jag behöver lite råd från er forumrävar:).

Jag har tittat på klockor som Tudor BB 58 (svart) - Dock verkar det inte gå att få tag på i dagsläget. Därefter gick jag över till Rolex Submariner (gärna no date) men även där känns det rätt kört att komma över något nytt. De här två klockorna känns ändå som överkomliga att köpa nytt. Får för mig att Tudor håller hyfsat i värde och är något billigare i inköp. Att köpa en Submariner för listpris känns som en ganska ok affär rent ekonomiskt också. Men här är frågan hur man ska komma över en inom rimlig tid?

Sen har jag även sneglat mot en Omega Speedmaster proffessional. Av det jag läst verkar det vara den billigare och med lite repkänsligare glas som är den "rätta" (311.30.42.30.01.005)? Omega verkar vara lite sämre andrahandsvärde på så den kanske man skulle kolla begagnat eller "nytt/oanvänt" på Chrono24. Men vad är ett bra pris om man väljer att gå den vägen? Hittade någon för ca 38k. Men hur ska man tänka gällande import från t.ex. Japan gällande garanti, risk vs priset mm.

Som sagt är det mycket frågor så någon kunnig får gärna vägleda mig om ni har möjlighet. tack på förhand!
Senast jag pratade med AD (Bergströms för ca en månad sedan) sa de att det intresselistorna för submariner (i alla fall stålmodellerna) är stängda = inte ens möjligt att få ställa sig på kö.

Det kan nog bli en rejäl utmaning att få tag på en ny Submariner till listpris (listpris 87500 och billigaste jag hittar på Chrono24 ligger runt 100k, plus moms och tull. Billigaste i EU just nu 115k).
 
Senast ändrad:

Smeden

Panerai
Friends Of KS
I övrigt: köp från C24-säljare inom EU så slipper du tull och momsen ska redan vara inkluderad i priset (fråga säljaren).

När du köper och säljer klockor via KS använder du med fördel postnords värdefrakt via företagscenter, kostar ca 350-400 per paket.

Krångla inte till det, sök på forumet efter de 100 trådar som redan finns, det är bara att köra!
 
  • Like
Reactions: Alx

Alx

Omega
BB58 och Speedyn är plättlätta att få tag på beggade här på forumet, av forummedlemmar med välfyllda recensionstrådar i Goodguy/badguy-delen. De ligger i ungefär samma prisklass beggat ska inte vara några större problem att lägga bytesannons för att byta emellan dem, eller helt enkelt mellanlanda via ett sälj. Det är bara att släppa ny-klocka-sargen, prova och känna efter själv!

Ställ dig i kö på en sub så länge och när den dagen kommer så får du klura hur du ska göra :)

God jul!

Ja du kanske har rätt att man bör släppa sargen gällande det haha. Men det är väl en viss osäkerhet som gör att man drar sig lite för det. Men eftersom andrahandsvärdet verkar rätt kasst på Speedmastern så känns det som ett rätt beslut att hålla ett öga öppet för begagnade.

Anser du att det är bättre att köpa här på forumet än t.ex. Chrono24? Ser att "ny/oanvänd" finns för 34 k och uppåt där. Men då är det import från Japan, vet inte om det tillkommer en massa avgifter dessutom?

Att ställa sig på kö till en sub får det nog bli så får man helt enkelt ha lite is i magen. Känns inte bra i magen att köpa en begagnad för högre pris än listpriserna på nya. Men det kanske är en verklighet man får förhålla sig till numera:).

Tack för fin input och god jul till dig också:)
 

Alx

Omega
Senast jag pratade med AD (Bergströms för ca en månad sedan) sa de att det intresselistorna för submariner (i alla fall stålmodellerna) är stängda = inte ens möjligt att få ställa sig på kö.

Det kan nog bli en rejäl utmaning att få tag på en ny Submariner till listpris (listpris 87500 och billigaste jag hittar på Chrono24 ligger runt 100k, plus moms. Billigaste i EU just nu 115k).

Det är lite den uppfattningen jag fått också. men det tar emot att spräcka börsen för att köpa en begagnad till ett högre pris. men som jag skrev här tidigare kanske det är så det fungerar nu. Men jag får kanske ha lite is i magen gällande den klockan helt enkelt.
 

Alx

Omega
Så vad är frågan? Hur man köper en sub till list?
Det finns 201 st. nya BB58 inom EU på C24 just nu.

Ja det är en av frågorna, men som jag förstår är det svårt.

Angående C24 är det väl en fråga om osäkerhet hur det fungerar och vad för och nackdelarna är. Tycker mig ha läst att det kan vara strul med service / garanti om man köpt det där och sen klampar in på sin lokala AD-butik, men det kanske är nonsen?
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Ja du kanske har rätt att man bör släppa sargen gällande det haha. Men det är väl en viss osäkerhet som gör att man drar sig lite för det. Men eftersom andrahandsvärdet verkar rätt kasst på Speedmastern så känns det som ett rätt beslut att hålla ett öga öppet för begagnade.

Anser du att det är bättre att köpa här på forumet än t.ex. Chrono24? Ser att "ny/oanvänd" finns för 34 k och uppåt där. Men då är det import från Japan, vet inte om det tillkommer en massa avgifter dessutom?

Att ställa sig på kö till en sub får det nog bli så får man helt enkelt ha lite is i magen. Känns inte bra i magen att köpa en begagnad för högre pris än listpriserna på nya. Men det kanske är en verklighet man får förhålla sig till numera:).

Tack för fin input och god jul till dig också:)
Om jag förstår dig rätt, så är det en Sub till list du helst vill ha?
 

Alx

Omega
Om jag förstår dig rätt, så är det en Sub till list du helst vill ha?

Ja en Sub är väl det stora målet, men när man kollar beg och det kryper över 100 k så känner jag att det tar emot. Men att köpa till listpris kanske är en orimlig tanke om man inte redan är inne i rullorna och köpt några klockor och har en relation till AD?
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Ja en Sub är väl det stora målet, men när man kollar beg och det kryper över 100 k så känner jag att det tar emot. Men att köpa till listpris kanske är en orimlig tanke om man inte redan är inne i rullorna och köpt några klockor och har en relation till AD?
Då skall du köpa det som du vill ha och inte ett substitut för då kommer du aldrig att bli nöjd.
 

Hangarhunden

Cartier
Ja det är en av frågorna, men som jag förstår är det svårt.

Angående C24 är det väl en fråga om osäkerhet hur det fungerar och vad för och nackdelarna är. Tycker mig ha läst att det kan vara strul med service / garanti om man köpt det där och sen klampar in på sin lokala AD-butik, men det kanske är nonsen?
När det kommer till C24 så gör jag följande;
Köper endast av handlare inom EU, ej privatpersoner.
"Köper handlaren"; dvs. köper bara från säljare med högsta betyg, och som jag får en bra känsla för vid mailkontakt.
Köper numera bara från mindre och mellanstora handlare. De problem jag har haft haralltid varit med riktigt stora handlare, även om dom har ett högt betyg.
Köper inte från handlare i Italien, det har varit för mycket strul. Handlare från Tyskland har varit bäst.

Har bara haft ett garantiärende. Rydbergs Ur gav en snorkig kalla handen till min Seiko, så jag fick skicka den själv till handlaren/Seiko. Rätt eller fel; men jag kommer inte köpa någon klocka från Rydbergs efter det. Varför skulle jag, när det finns bättre och billigare handlare på C24 som förstår sig på god service?
 

Alx

Omega
Då skall du köpa det som du vill ha och inte ett substitut för då kommer du aldrig att bli nöjd.

Nej det är nog rätt tänkt. Ser man sen att den förhoppningsvis håller värdet hyfsat känns det kanske mer ok att den kostar lite mer i inköp. Även om man inte ska tänka att det ska vara en bra affär utan något man faktiskt vill ha:). Får väl kolla runt mer hos diverse AD om man kan ställa sig på kö eller liknande.
 

Alx

Omega
När det kommer till C24 så gör jag följande;
Köper endast av handlare inom EU, ej privatpersoner.
"Köper handlaren"; dvs. köper bara från säljare med högsta betyg, och som jag får en bra känsla för vid mailkontakt.
Köper numera bara från mindre och mellanstora handlare. De problem jag har haft haralltid varit med riktigt stora handlare, även om dom har ett högt betyg.
Köper inte från handlare i Italien, det har varit för mycket strul. Handlare från Tyskland har varit bäst.

Har bara haft ett garantiärende. Rydbergs Ur gav en snorkig kalla handen till min Seiko, så jag fick skicka den själv till handlaren/Seiko. Rätt eller fel; men jag kommer inte köpa någon klocka från Rydbergs efter det. Varför skulle jag, när det finns bättre och billigare handlare på C24 som förstår sig på god service?

Bra tips! Jag ska göra en slagning på lite klockor med utgångspunkt från din info så får vi se vad som dyker upp:).
 

Derix

Patek
2-Faktor
Ja du kanske har rätt att man bör släppa sargen gällande det haha. Men det är väl en viss osäkerhet som gör att man drar sig lite för det. Men eftersom andrahandsvärdet verkar rätt kasst på Speedmastern så känns det som ett rätt beslut att hålla ett öga öppet för begagnade.

Anser du att det är bättre att köpa här på forumet än t.ex. Chrono24? Ser att "ny/oanvänd" finns för 34 k och uppåt där. Men då är det import från Japan, vet inte om det tillkommer en massa avgifter dessutom?

Att ställa sig på kö till en sub får det nog bli så får man helt enkelt ha lite is i magen. Känns inte bra i magen att köpa en begagnad för högre pris än listpriserna på nya. Men det kanske är en verklighet man får förhålla sig till numera:).

Tack för fin input och god jul till dig också:)
Enkelt; köp en begagnad Speedmaster här på forumet. Om du tröttnar så får du pengarna tillbaka.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Som redan har sagts, men bara för att vara övertydlig så att du inte får en tråkig överraskning: ett köp från en c24-handlare som är belägen utanför EU betyder att du måste momsa och tulla in klockan i Sverige. Min info är gammal, men mig veterligen går klockpaketet från Japan direkt från frakbolagets terminal på Arlanda raka vägen in till Tullverket, som kommer kontakta dig och be dig om pesetas innan de släpper den vidare till frakbolaget/dig. Momsen är 25% och tullsatsen får du googla :)
 

Alx

Omega
Som redan har sagts, men bara för att vara övertydlig så att du inte får en tråkig överraskning: ett köp från en c24-handlare som är belägen utanför EU betyder att du måste momsa och tulla in klockan i Sverige. Min info är gammal, men mig veterligen går klockpaketet från Japan direkt från frakbolagets terminal på Arlanda raka vägen in till Tullverket, som kommer kontakta dig och be dig om pesetas innan de släpper den vidare till frakbolaget/dig. Momsen är 25% och tullsatsen får du googla :)

Ja det känns som en onödig grej att åka på. Tack för tipset!

Har du någon koll på Speedmaster och om den klockan kommer få en efterföljare snart? Jag funderar lite på om det är smart att vänta eller om man ska slå till på den nuvarande .005 modellen.. Alltid svåra avvägningar :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
När det kommer till C24 så gör jag följande;
Köper endast av handlare inom EU, ej privatpersoner.
"Köper handlaren"; dvs. köper bara från säljare med högsta betyg, och som jag får en bra känsla för vid mailkontakt.
Köper numera bara från mindre och mellanstora handlare. De problem jag har haft haralltid varit med riktigt stora handlare, även om dom har ett högt betyg.
Köper inte från handlare i Italien, det har varit för mycket strul. Handlare från Tyskland har varit bäst.

Har bara haft ett garantiärende. Rydbergs Ur gav en snorkig kalla handen till min Seiko, så jag fick skicka den själv till handlaren/Seiko. Rätt eller fel; men jag kommer inte köpa någon klocka från Rydbergs efter det. Varför skulle jag, när det finns bättre och billigare handlare på C24 som förstår sig på god service?
+1
 
  • Like
Reactions: SFS

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ja det känns som en onödig grej att åka på. Tack för tipset!

Har du någon koll på Speedmaster och om den klockan kommer få en efterföljare snart? Jag funderar lite på om det är smart att vänta eller om man ska slå till på den nuvarande .005 modellen.. Alltid svåra avvägningar :)
Speedmaster har ju som ofta med Omega kommit i sådana rätt ointressanta"limited editions" på typ 2000 ex men annars är väl själva poängen med den klockan att man vill ha den som den ser ut i 005/6 versionerna. Någon uppföljare vill man nog helst inte ha.
För övrigt kloka inlägg ovan. Kan tillägga att jag handlat säkert 10+ gånger på C24 utan något problem men välj ordentligt när du väljer handlare som ovan sagts. En annan sak att nämna är väl att köpa begagnad på forumet oftast innebär att du köper en klocka som vårdats som ett barn i max en månad per ägare och när den beskrivs som"använd med hairlines" så kan du räkna med att det går att hitta något minimalt streck synligt i viss vinkel i solljus.... dvs oftast "rätt bra skick" 😀
 

Alx

Omega
Skulle du säga att det är att rekommendera att hålla sig till forumet och handla härigenom?

tycker det är svårt att se beg.bilder och sen avgöra skicket. Kanske krävs att man gjort några affärer och lite tränat öga?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Skulle du säga att det är att rekommendera att hålla sig till forumet och handla härigenom?

tycker det är svårt att se beg.bilder och sen avgöra skicket. Kanske krävs att man gjort några affärer och lite tränat öga?
Oj det beror nog på. Jag tycker själv att dom BB58 jag ser beg här är lite dyra jämfört vad man kan hitta dom för nya på C24. Å andra sidan är dom nog ofta som nya (inte alla såklart men många roterar ju flera klockor) och köper man till "going rate" här så säljer man nog ganska lätt utan någon större förlust om man ångrar sig. Så jag skulle leta parallellt på C24 o köp och sälj o välja det som för tillfället verkar vara bästa deal. Köp med länkar oavsett om du vill ha det eller inte. Klart bäst värde och lättast att sälja.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Skulle du säga att det är att rekommendera att hålla sig till forumet och handla härigenom?

tycker det är svårt att se beg.bilder och sen avgöra skicket. Kanske krävs att man gjort några affärer och lite tränat öga?
Det finns trådar här där du kan få hjälp med subjektiva bedömningar. Antingen märkets, modellens eller poleringstråden.
 

Time is now

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Hej!

Varit på jakt efter en ny klocka ett tag men det känns som det är en ytterst snårig djungel där jag behöver lite råd från er forumrävar:).

Jag har tittat på klockor som Tudor BB 58 (svart) - Dock verkar det inte gå att få tag på i dagsläget. Därefter gick jag över till Rolex Submariner (gärna no date) men även där känns det rätt kört att komma över något nytt. De här två klockorna känns ändå som överkomliga att köpa nytt. Får för mig att Tudor håller hyfsat i värde och är något billigare i inköp. Att köpa en Submariner för listpris känns som en ganska ok affär rent ekonomiskt också. Men här är frågan hur man ska komma över en inom rimlig tid?

Sen har jag även sneglat mot en Omega Speedmaster proffessional. Av det jag läst verkar det vara den billigare och med lite repkänsligare glas som är den "rätta" (311.30.42.30.01.005)? Omega verkar vara lite sämre andrahandsvärde på så den kanske man skulle kolla begagnat eller "nytt/oanvänt" på Chrono24. Men vad är ett bra pris om man väljer att gå den vägen? Hittade någon för ca 38k. Men hur ska man tänka gällande import från t.ex. Japan gällande garanti, risk vs priset mm.

Som sagt är det mycket frågor så någon kunnig får gärna vägleda mig om ni har möjlighet. tack på förhand!
Finns massa här på forumet till försäljning.

Har en ny/oanvänd liggandes (BB58). Inte funderat på att sälja men är du köpsugen så kan vi göra nått bra. släng iväg ett PM om så fallet.

ha en fin kväll och god jul.
 
  • Like
Reactions: Alx

Alx

Omega
Liten uppdatering i letandet. Var hos en AD i dagarna och kollade in speedmaster. Gillade den skarpt och jag kommer gå för den modellen som det ser ut nu.

verkar som de kunde slå av några tusen på priset också utan någon större ansträngning. Så frågan är om det är värt att köpa en begagnad för (ja vad brukar de ligga på? Ca 38-39 eller få en nu för en tia extra?

man är väl lite harig och petig som inte ger sig ut i begagnatträsket?

tänker om det kommer en ny modell av den klockan -21 som får ett prishopp kanske andrahandsvärdet hänger kvar hyfsat på den gamla dessutom?

mottager gärna lite råd i hur man ska gå tillväga :)
 
Topp