• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd ny klocka (Tudor, Omega, Rolex)

F

frazie

Guest
Den sitter bra på TS.

Sorry, Omegan kommer nog mest att agera ”slägga” och slå emot dörrhandtag,mm så det blir djupa dings i boetten.
Klockan är på tok för stor och en seriös butik borde påpekat detta innan köp.

Gissar att minst 5-6 st länkbitar saknas i stållänken och detta gör armbandet stumt och obekvämt.
Grabben kommer att tröttna efter en vecka.

Nu försvann minst 50% av arvet från mormor rakt ned i fickan på urhandlaren.
 
Senast redigerad av en moderator:

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Sorry, Omegan kommer nog mest att agera ”slägga” och slå emot dörrhandtag,mm så det blir djupa dings i boetten.
Klockan är på tok för stor och en seriös butik borde påpekat detta innan köp.

Gissar att minst 5-6 st länkbitar saknas i stållänken och detta gör armbandet stumt och obekvämt.
Grabben kommer att tröttna efter en vecka.

Nu försvann minst 50% av arvet från mormor rakt ned i fickan på urhandlaren.

Haha noterat.. 😂😂😂😂
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Han har väl 30 dgr ångerrätt.

Sedan är ju klockan på tok för stor för TS smala handled.
Ungefär som att köpa skor i storl 47 om man har storl 41. (Obekvämt)
Säger han som kan tänka sig köpa en 48 mm Tissot som dessutom är 18 mm tjock...

 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Sorry, Omegan kommer nog mest att agera ”slägga” och slå emot dörrhandtag,mm så det blir djupa dings i boetten.
Klockan är på tok för stor och en seriös butik borde påpekat detta innan köp.

Gissar att minst 5-6 st länkbitar saknas i stållänken och detta gör armbandet stumt och obekvämt.
Grabben kommer att tröttna efter en vecka.

Nu försvann minst 50% av arvet från mormor rakt ned i fickan på urhandlaren.
Vad är fel på dig?!
 
F

frazie

Guest
jag känner mig bekväm i mitt val så tack för stödet. Det gör inte så stort hål i plånboken och mina smala handleder får jag leva med :)

Yes, huvudsaken är att du trivs med din nya klocka och att den ej känns för stor på handleden.
Stort Lycka till !

Hur mkt fick du loss den för efter prutning?

Såg att Uret.se saluför Omegan inkl stora boxen för drygt 53k. sedan är det väl möjligt
att reducera priset med ytterligare 5-10% lite beroende vem man talar med.
 
Senast redigerad av en moderator:

Alx

Omega
En tanke som slog mig då jag inte haft någon dyrare klocka tidigare. Hur gör ni med försäkring? Brukar en hemförsäkring räcka eller ska man teckna någon specifik klockförsäkring?
 

Alx

Omega
Yes, huvudsaken är att du trivs med din nya klocka och att den ej känns för stor på handleden.
Stort Lycka till !

Hur mkt fick du loss den för efter prutning?

Såg att Uret.se saluför Omegan inkl stora boxen för drygt 53k. sedan är det väl möjligt
att reducera priset med ytterligare 5-10% lite beroende vem man talar med.
Fick 5% rabatt. Kunde fått ner den till 47 någonting på ett annat ställe men orkade inte krångla. Får vara nöjd med det:).
 

ClownenJac

Panerai
En tanke som slog mig då jag inte haft någon dyrare klocka tidigare. Hur gör ni med försäkring? Brukar en hemförsäkring räcka eller ska man teckna någon specifik klockförsäkring?

Kolla just din hemförsäkring men skulle tro att din klocka inte är för dyr utan är täckt både i och utanför hemmet. Möjligen att du är på gränsen för rån etc utanför hemmet.
 

Alx

Omega
Kolla just din hemförsäkring men skulle tro att din klocka inte är för dyr utan är täckt både i och utanför hemmet. Möjligen att du är på gränsen för rån etc utanför hemmet.
Pratade med försäkringsbolaget. Verkar som den endast är försäkrad på den adress jag bor på. Eller i specifika stöldskyddskåp. Det gäller inte om jag låser in den på gymmet. Däremot täcker det för rån samt i hela världen. Det skulle gå på ca 960 kr/år. Vet inte alls om det är ett ok eller normalt upplägg på en försäkring?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Pratade med försäkringsbolaget. Verkar som den endast är försäkrad på den adress jag bor på. Eller i specifika stöldskyddskåp. Det gäller inte om jag låser in den på gymmet. Däremot täcker det för rån samt i hela världen. Det skulle gå på ca 960 kr/år. Vet inte alls om det är ett ok eller normalt upplägg på en försäkring?
Tip of the day: lås inte in något i skåpet på gymmet som du vill ha med dig därifrån.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nej det ska mycket till om man lägger in den där, var mer ett dåligt exempel;).
Förstår, men har varit nog många inlägg angående stulna klockor ur gymskåp för att sägas.
Var på ett gym i centrala GBG. Klädde på mig efter duschen när skåpgrannen kommer ut i handuken och inser att nån tömt hans skåp medan han/vi duschade. Han fick ta en taxi hem med en handuk och schampoflaska som enda kvarvarande ägodelar efter att ha ringt låssmed från receptionen.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Liten uppdatering i letandet. Var hos en AD i dagarna och kollade in speedmaster. Gillade den skarpt och jag kommer gå för den modellen som det ser ut nu.

verkar som de kunde slå av några tusen på priset också utan någon större ansträngning. Så frågan är om det är värt att köpa en begagnad för (ja vad brukar de ligga på? Ca 38-39 eller få en nu för en tia extra?

man är väl lite harig och petig som inte ger sig ut i begagnatträsket?

tänker om det kommer en ny modell av den klockan -21 som får ett prishopp kanske andrahandsvärdet hänger kvar hyfsat på den gamla dessutom?

mottager gärna lite råd i hur man ska gå tillväga :)
Det kommer en ny snart med uppdaterade coaxial-urverket samt med en annan länk än nuvarande .005.
Vad priset blir vet jag ej och vad det ev gör på andrahandspriserna återstår att se.

Speedy Pro är oavsätt alltid ett bra val i min mening :)

edit: såg nu att du redan slagit till. Stort grattis till en grym klocka!
 
  • Like
Reactions: Alx

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Det kommer en ny snart med uppdaterade coaxial-urverket samt med en annan länk än nuvarande .005.
Vad priset blir vet jag ej och vad det ev gör på andrahandspriserna återstår att se.

Speedy Pro är oavsätt alltid ett bra val i min mening :)

edit: såg nu att du redan slagit till. Stort grattis till en grym klocka!
67k for modellen med Hesalite så lister ca 15 mer enn .005 (Om prisene jeg fikk av AD var korrekt) :)
 
  • Like
Reactions: Alx

MrJazze

Panerai
2-Faktor
BB 58 är ju helrätt bortsätt att man vill spy på länken, samma gäller ju SMP..
Fattar inte varför Tudor gick ifrån den gamla oyster på BB smily😩
 
  • Like
Reactions: Alx

SFS

Omega
När det kommer till C24 så gör jag följande;
Köper endast av handlare inom EU, ej privatpersoner.
"Köper handlaren"; dvs. köper bara från säljare med högsta betyg, och som jag får en bra känsla för vid mailkontakt.
Köper numera bara från mindre och mellanstora handlare. De problem jag har haft haralltid varit med riktigt stora handlare, även om dom har ett högt betyg.
Köper inte från handlare i Italien, det har varit för mycket strul. Handlare från Tyskland har varit bäst.

Har bara haft ett garantiärende. Rydbergs Ur gav en snorkig kalla handen till min Seiko, så jag fick skicka den själv till handlaren/Seiko. Rätt eller C24 som förstår sig på god service?
Håller helt med!
Handlar nästan uteslutande från C24 och det har fungerat bra. Har även handlat från Japan utan konstigheter, men ta med tull och moms i beräkningen.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Har du hört sagan om: ”KEJSARENS NYA KLÄDER” att serva en sketen klocka för 17.000kr eller dubbelt upp är fullständigt vansinne
i sin allra renaste form.
Men du tyckte det kändes rimligt att köpa en sketen klocka som ändå bara skall visa tiden för inte vet jag vad du gav men säg 70k?
Sedan kostar inte en standard service för Rolex 17k heller. Och en ETA baserad klocka kan servas för ett par tusen. Slår man ut det på 6år så blir det ohyggliga 27kr i månaden. Så som sagt det gäller att inte göra bort sig med höga månadsskostnader ...
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag tackar för allas input och åsikter här i tråden. Varit till stor hjälp och jag inser att alla kommer från olika håll med lika många erfarenheter. Jag var hos AD idag och nöp den näst sista speedmaster’n som fanns kvar. Supernöjd över köper och ångesten har lagt sig;)

38B7C6A1-91A3-4F8E-871C-983C4E803D2B.jpeg
Bra köp! Grattis! Se nu till att börja spara till service!😂
 
  • Like
Reactions: Alx
Topp