• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd Omega Aqua Terra cal. 2500

sneJe

Basic
Hej,
Som ny är på forumet så inleder jag med en fråga som jag sökt svar på men som inte riktigt blivit besvarat som jag önskat.
Jag har ett sug efter en, som rubriken lyder, Omega Aqua Terra med 2500 urverket. Anledning att jag inte vill ha den nya 8500 är helt enkelt att jag inte gillar asymmetrin och inte heller urtavlan lika bra som den äldre. Fördelar och nackdelar med cal. 2500 resp. 8500 har jag läst mig till och fått mycket bra information härifrån, bl.a. genom Undersköterskan's inlägg (stort tack).

Egentligen vill jag har en blå 39,2mm AT (2503.80.00) men dessa är sjukt svåra att hitta (kommer lägga upp en köpes-annons) så därför funderar jag på att köpa en svart (2503.50.00) så länge för att stilla mitt begär.

Frågan är nu, vad skall man specifikt titta på för modellen i fråga? Jag har hittat en som finns långt söderut i Sverige och ligger ute på en större, känd, köp- och säljsida som rimmar på plocket. Jag har fått bild på certifikaten, klockan, box etc. men har ingen större erfarenhet av denna liga av klockor. Hur gör man en relativt "trygg" affär i en sådant läge? Klockan är tillverkad 2003 och enligt uppgift servad i Italien 2018, köpt av förra ägaren via Chrono24 men även han söker efter en blå och avyttrar därför den svarta.

Tack på förhand för era kloka svar // J

Vad du behöver specifikt ha koll på för AT kan jag inte säga eftersom jag inte äger en själv men för trygg affär gäller ju som vanligt att "köpa säljaren". Med detta menas att du måste kollas upp allt som går att kolla, att personen ifråga finns och bor på nämnda adress, att telefonnummer stämmer och att han verkar trovärdig överlag. När det gäller affärer utanför KS måste man verkligen göra sin läxa. Var misstänksam, känns det inte bra är det förmodligen inte det heller. Gör upp affären f2f, inga transaktioner innan du har klockan. Kolla givetvis att klockans nummer stämmer med cert osv. Jag hade försökt få till att kunna kolla den hos urmakare men det är svårt eftersom inte alla urmakare gör äkthetskontroll.
En sak till. Det blir sällan bra att köpa det man nästan vill ha. Jag hade väntat på den blåa. Lycka till.

Hej Alex B och Airman, tack för svar.
Goda råd och jag håller med där, just vad det gäller säljaren så är det ju skönt om det klickar bra! Jag slängde även in frågan i Aqua Terra tråden så tack för det tipset också!
Det där med att köpa det "man nästan vill ha" har du ju också lite rätt i, får fundera lite i frågan... Frågan är ju samtidigt om man blir nöjd av att vänta hur länge som helst också, det är väl högst individuellt hur man tänker i frågan så man får nog ta sig en ordentlig funderare!

Hej Alex B och Airman, tack för svar.
Goda råd och jag håller med där, just vad det gäller säljaren så är det ju skönt om det klickar bra! Jag slängde även in frågan i Aqua Terra tråden så tack för det tipset också!
Det där med att köpa det "man nästan vill ha" har du ju också lite rätt i, får fundera lite i frågan... Frågan är ju samtidigt om man blir nöjd av att vänta hur länge som helst också, det är väl högst individuellt hur man tänker i frågan så man får nog ta sig en ordentlig funderare!
Scanna worldwide. Sök med ljus och lykta. Det måste finnas en blå nånstans.

Ja det blir väl ungefär det man får göra om man vill komma över just en sådan blå... Har hittat dem i 42mm men det är ju inte heller vad jag söker! :) Dock så sitter jag på en blå HydroConquest så skulle inte vara helt fel med en svart AT heller. Optimalt hade dock vara att köra på en blå AT och en svart HQ, men man får inte alltid som man vill ju.

Tillbaka
Topp