• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd: Omega Seamaster Diver 300

Riddleo

Breitling
Detta inlägg kommer bli en uppsats, det vet jag redan innan jag börjar. Jag tänker att jag börjar med bakgrundshistorien, ger dig som läsare en inblick i min situation. Men kan du ta dig tiden och läsa det och komma med råd är jag evigt tacksam. Nu kör vi.

Aldrig varit en person som förstått mig på klockor. Jag menar, det finns i telefonen? Eller det brukar sitta en på väggen? Sedan nalkades min 30-års dag och jag började fundera på en lämplig present att önska sig, något som skulle finnas med resten av livet. Samtidigt hade jag under en längre tid avundsjukt sneglat på sambon inför restaurangbesök när hon kunde klä upp sig med smycken och accessoarer. Tankar gick då till att bära klocka, inte för att hålla tid, men som ett smycke, accessoar. Hade sedan Victorinox släppte sin I.n.o.x klocka alltid haft den i huvudet som en potentiell kandidat om dagen väl skulle komma. Ett problem, den var för stor för mina handleder. Men så, en kväll, letandes efter en lämplig klocka att önska mig fann jag den: i.n.o.x V. Samma design, fast i ett mindre paket. Perfekt! Sagt och gjort, önskade mig klockan, fick klockan, var mer än nöjd med mitt beslut och är det än idag.

En ny värld började sakta öppna sig för mig. Jag började förstå det här med klockor. Likt sammanträffandet med min sambos accessoarer dök nu en liknande situation upp sig. Efter min far gick bort ärvde jag bland annat en gitarr av honom. Jag själv slutade spela som ung och ett intresse att börjar har tyvärr aldrig uppstått igen. Det hade dock visat sig för många år sedan att gitarr var en riktig dyrgrip och hade sedan dess förvarats i sitt fodral, undangömt från sol och varierande luftfuktighet. Tankarna på vad jag skulle göra med gitarren hade redan börjat innan ögonen för klockor hade slagits upp. Att den skulle ligga gömd hos mig kändes fel, det är ett instrument. Det ska spelas på. Men vad skulle jag göra för pengarna vid en försäljning? Jag ville göra något som betydde något. Inte lägga det på strunt, utan något jag kunde njuta av hela tiden. Som inte låg inne i en mörk garderob. En tavla? En kniv? Eller: Kanske en klocka?

Detta kändes bra. Tanken fick ligga och gro inombords. Inget förhastat skulle göras. Gitarren erhöll ändå ett väldigt högt sentimentalt värde. Efter ha stött och blött detta och både pratat med min sambo och mor för att ta del av deras tankar gjorde jag för några dagar sedan ett beslut. Gitarren lämnades in för försäljning

Och nu skriver jag här, till er, för att få råd. Jag är ny i denna värd. Så ha överseende för min okunskap och mina kanske bitvis dumma frågor. Men jag hoppas att denna tråd kan leda mig rätt i denna djungeln, hjälpa mig att göra en bra beslut. Så, nu nog med bakgrunden och till själva klockan!

Klocka, vad tänker man på när man hör detta? Något speciellt märke? Modell? För mig är det ganska enkelt: Omega. Jag har funderat på varför det kommer sig. Bästa jag kan komma fram till är att som ung tittat på James Bond filmer med min far och genom dem exponerat för klockor med inbyggd laser och sprängdeg. Jag tror detta sätter sig djupt i minnet och hänger med upp i vuxen ålder. Numera vet jag att det var en Omega Seamaster, och min förtjusning i den har inte avtagit. Men, det har alltid var långt bort ekonomiskt, till nu.

Så rent naturligt är jag dragen till en Omega Seamaster Diver 300m när jag nu står inför ett eventuellt köp en fin klocka att bära, och minnas. Men vad ska jag tänka på?

  • Vad ska jag betala för den?
  • Vars ska jag köpa den?
  • Vad kostar det att äga en långsiktigt?
  • Kommer den stå sig i värde, kommer den sjunka som en sten likt en bil?
  • Quartz eller automatisk?
  • Är jag dum i huvudet som går i dessa tankar? Borde jag avstå? Är det något jag missar?

Tankar som kan hjälpa er i era råd:
  • Har en budget på runt 40 000kr
  • Blått är förvisso fint, men svart är alltid svart. Känns bättre med det.
  • Små handleder, runt 37mm är tillräckligt för mig.
  • Bor i Umeå, långt ifrån handlare och eventuell service.

Jag är tacksam för all hjälp, råd och tankar kring detta. För mig är det ett väldigt stor beslut och vill inte stå där i efterhand med obehagligt överraskningar.
 

VioletBread

Cartier
2-Faktor
Hej,
Jag tänker såhär: För att uppskatta en lite finare (och ofta dyrare) klocka tycker jag det finns en poäng i att äga några lite mindre fina (och dyra) klockor innan. Pröva på några olika modeller från olika tillverkare. Kanske nån Seiko-dykare, någon mer dressad Certina eller Tissot, kanske en field watch från t ex Hamilton. Köp någon sådan begagnad här på forumet, testa den någon månad, flippa och köp en annan. Låt samma summa pengar vandra genom olika klockor, om man kan uttrycka sig så. Sen efter det vet du kanske mer vad du vill ha för något och kan slå till på den där speciella klockan du vill ha.
Då får du lite erfarenhet av köp och sälj inom klocksvängen också! Inte fel om man ska köpa en lite dyrare pjäs längre fram.

Lycka till! Hoppas du kommer fram till något som känns bra!
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Bra fråga, punkt ett nedan önskar jag att jag haft mer i beaktande när jag var ny till hobbyn. Resten är tycke och smak


1. Köp begagnad. Håller du dig till någorlunda vanliga märken och modeller, går det ofta att sälja vidare utan någon betydande förlust (om ens någon). Alltså i stort riskfritt att prova runt.

2. Svart Aqua terra quartz hade jag spontant övervägt om jag vore du. Relativt vanlig och därmed både lättköpt och flippad. Skönt med quartz. Bra mått och snygg som tusan.
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Blir ett väldigt subjektivt svar, naturligtvis.
Jag själv hade nog tänkt till både en och två gånger innan jag gjort mig av med farsgubbens gitarr till att börja med. Det blir svårt att ångra och man resonerar olika i olika faser av livet, men det är som sagt, en högst subjektiv reflektion.

Om du är fast besluten att omvandla gitarren till en Omega du vill behålla livet ut (som jag läser dig) i kombination med små handleder känns det som att det är en Aqua Terra 38 mm, exempelvis 220.10.38.20.01.001 du bör rikta in dig på.

Köp nytt, bör väl gå att hitta för 40-45. Vänta in rätt tillfälle, privatperson, C24/gråhandlare eller AD kvittar, det är inköpspriset som är viktigt.

Rörande ekonomin. Omega är inne i en prishöjar-rampage, så har svårt att se sätt du kommer lida en stor ekonomisk förlust över tid (vilket iofs inte borde spela någon roll då du vill ha den långsiktigt). Service på Omegas co-axial är ekonomiskt i sammanhanget, kanske 7-9 tkr var 10 år.

Undvik seamaster, kommer inte vara kul när du är 55 och flint med en för stor, omodern ungdomsklocka. Undvik Quartz, finns inte nya och kommer inte åldras väl, jag menar det är osäkert hur funktion/värde kommer vara om 50 år när din son vill sälja den och köpa en gitarr..
 
Senast ändrad:

Riddleo

Breitling
Tackar ödmjukast för att ni tagit er tid att svara och komma med råd.

Jag ser en poäng både i att avvakta samt att kika på en annan modell. Försäljningen av gitarr kommer ta sin tid så det finns ingen panik utan rum för mognad i beslut finns. Ska också tillägga för de som undrar: Det var inte bara en gitarr som ärvdes utan flera, och den som betyder allra mest sitter på väggen och kommer aldrig säljas.

Om det finns någon annan som vill komma med input mottages det gärna. Jag kommer fortsätta låta detta gro i huvudet, nu med er feedback.
 
Topp