• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd, Omega Speedmaster vs IWC 3717

Omega eller IWC?

  • Omega

    Röster: 27 38.6%
  • IWC

    Röster: 43 61.4%

  • Totala väljare
    70

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Halloj!

Börjar dra ihop sig för mitt första "riktiga" klockköp.
Speedyn var den första jag fick upp ögonen för och har länge gått och vart sugen på en. Nu när jag i princip har fått ihop den ekonomiska biten har beslutsångesten slagit till då även IWC 3717-01 fångat min uppmärksamhet.

Tycker båda är riktigt snygga och verkar va rätt bra klockor att börja sin resa mot de lite mer kvalitativa uren. Klockan kommer bära till vardags framförallt i skolan men även på krogen osv. men tycker båda funkar bra till både fest och slappa dagar.

Speedyn har jag klämt på IRL och tycker den är härlig. Har däremot inte klämt på IWC'n. Blir väl isåfall att klämma på en 3777a på Nymans.

+ för Speedyn är ju att den oftast går billigare än IWC'n vilket är bra då jag studerar och inte har enorm klockbudget. Antar att bägge håller sitt värde rätt bra om man väljer att flippa i framtiden? Kommer alltså köpa vintage och inte nytt.
Att dra upp Speedyn manuellt är inga problem. Förövrigt när det kommer till urverksbiten är jag väl inte allt för bevandrad.

Speedmaster referensen som ligger närmast till hands är 3570 även fast jag gillar de äldre modellernas länk bättre. Lär nog bära klockan mest på läder i vilket fall.

Vad är rätt väg att gå? Den klassiska månklockan eller den fräna piloten?

515951d1316253283-fs-omega-speedmaster-professional-17-09-2011_omega_006.jpg

2352649149_1b5d04c37c_z.jpg


(Bilder snodda från nätet)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
3777 sitter mycket större än Speedyn, så har du smala handleder så är Speedyn ett bättre val, och den har ju en roligare historia, och länken e skitful på iwcn..

Nu räcker det, kör på Speedyn!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jag hade valt IWC'n. Mest för att den är mer ovanlig än speedmastern. Sedan tycker jag personligen att IWC är ett coolare märke än Omega :)
 

ErikGBG

Audemars
Haha står faktiskt i samma val! Vad jag valde kan du se på köp och sälj. Kommer dock garanterat ägt en av varje inom en snar framtid :)
Piloten sitter dock som asplund skriver jävligt högt så testa den innan du köper!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Köp speedyn och börja spara till IWCn. När du väl sparat ihop till den så har du hittat något annat du vill ha ;)
Gillar å andra sidan IWCn skarp också, men tycker Speedyn är ett bättre val som förstaklocka. Högst personlig åsikt dock.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Haha står faktiskt i samma val! Vad jag valde kan du se på köp och sälj. Kommer dock garanterat ägt en av varje inom en snar framtid :)
Piloten sitter dock som asplund skriver jävligt högt så testa den innan du köper!

Hehe då kanske jag ska köpa en Speedy så kan vi byta sen? ;)

Men 3717 är lägre och mindre än 3777, right?


Köp speedyn och börja spara till IWCn. När du väl sparat ihop till den så har du hittat något annat du vill ha ;)
Gillar å andra sidan IWCn skarp också, men tycker Speedyn är ett bättre val som förstaklocka. Högst personlig åsikt dock.


Hehe fast att ha två kronografer känns ju lite överflödigt kanske! :)

Vad grundar du att Speedyn är bättre som förstaklocka på?
 

DrDre

Patek
Om du funderar på en IWC Flieger, och kanske vill ha något lite mindre, så skulle jag ta en titt på en tidigare variant med ref 3706. Skitsnygg.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Har haft båda och sålt.....köpte en ny speedy i förra veckan, kommer inte köpa en ny IWC-fliegerchrono.....says it all yo!

BTW, vill du ha en riktigt grym flygarkronograf så spara som fanken och köp en Breguet :)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Om du funderar på en IWC Flieger, och kanske vill ha något lite mindre, så skulle jag ta en titt på en tidigare variant med ref 3706. Skitsnygg.

Den är snygg, men inte lika snygg som 3717 imho!

Har haft båda och sålt.....köpte en ny speedy i förra veckan, kommer inte köpa en ny IWC-fliegerchrono.....says it all yo!

BTW, vill du ha en riktigt grym flygarkronograf så spara som fanken och köp en Breguet :)

3570 båda gångerna eller har/hade du nåt annat skoj?
 

bartoldous

Cartier
Jag tycker båda är riktigt fina ur men hade nog gått på speedyn då jag också tror
att den är ett bättre 1:a val som intro i "fin" klocksvärlden.Kränga den senare
om du vill verkar ju heller inte vara så svårt då de både är eftertraktade och välkända.
 

DrDre

Patek
Speedmastern är ju betydligt billigare. Ca 15 och uppåt får man betala för en beg Speedmaster. IWC'n ligger ju ett rejält steg uppåt från det. Om du vill sälja en beg Speedie är det nog lite enklare än en IWC, då den är vanligare och billigare. Sedan är ju IWC'n mer praktisk. Automatisk, datum och hyggligt vattentät. Å andra sidan är Omegan en underbar klassiker.

Nu har vi kanske inte riktigt samma smak, då jag föredrar den tidigare generationens flygare från IWC medan du gillar de senare, men min absoluta favorit av alla IWCs flygarkronografer är Dopperkronograf:en från samma generation som 3706, ref 3713. Fanstastisk. Men kostar mer att köpa och kostar mer att serva. Här ser du hur den ser ut.

http://www.chrono24.com/en/iwc/iwc-...order=1&tab=pics&urlSubpath=/search/index.htm
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men 3717 är lägre och mindre än 3777, right?

Ja men fortfarande större än Speedyn.


Det skiljer 1mm på diametern och 0,3mm på höjden så någon skillnad i verkligheten är det knappt. Däremot är urtavlan något mindre på 3717 pga tjockare bezel så den kanske kan se en aning mindre ut på bild.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Speedmastern är ju betydligt billigare. Ca 15 och uppåt får man betala för en beg Speedmaster. IWC'n ligger ju ett rejält steg uppåt från det. Om du vill sälja en beg Speedie är det nog lite enklare än en IWC, då den är vanligare och billigare. Sedan är ju IWC'n mer praktisk. Automatisk, datum och hyggligt vattentät. Å andra sidan är Omegan en underbar klassiker.

Nu har vi kanske inte riktigt samma smak, då jag föredrar den tidigare generationens flygare från IWC medan du gillar de senare, men min absoluta favorit av alla IWCs flygarkronografer är Dopperkronograf:en från samma generation som 3706, ref 3713. Fanstastisk. Men kostar mer att köpa och kostar mer att serva. Här ser du hur den ser ut.

http://www.chrono24.com/en/iwc/iwc-doppelchronograph-ref-3713-scatola-e-garanzia--id2567825.htm?dosearch=true&goal_suggest=1&picnum=1&query=iwc doppelchronograph&resultview=list&searchexplain=1&sortorder=1&tab=pics&urlSubpath=/search/index.htm

Det är lite så jag tänker också. Klassisk, lätt att flippa, lätt att variera länk/läder/nato osv. Väldigt mångsidig.

Dom äldre är fina, helt klart, men sjunger inte till mig på samma sätt som dom nya. Gäller även Mark-refarna.
Kanske är de något som kommer med "mognaden" att uppskatta dom äldre varianterna på ett annat sätt..


Är så velig. Kanske borde man gå på den första man fastnade för helt enkelt som var Speedie?
 

A.Gold

Omega
Jag röstar Speedy! En riktig ikon med grym historia som verkar vara en grym instegsklocka. Men du kan ju inte heller välja fel med dessa alternativ. :)
 

Kniven

Cartier
Om jag vore du skulle jag köpt speedyn eftersom det är den som du har spanat in under längst tid. Eftersom det är din första riktiga klocka talar även det för att du ska välja speedyn. Själv har jag en IWC 3717 och skulle aldrig byta den mot en speedy, vilket gör mitt tips lite motsägelsefullt.

Vad gäller storlek så tycker jag inte att IWCn är så mycket större än speedyn. Kanske ska tilläga att vid de tillfällen jag provat båda samtidigt har speedyn varit på länk och IWCn på läder, vilket gör att speedyn upplevs större.

Länken till IWCn är helt fenomenal! Bättre hantverk är svårt att hitta. Ångrar lite att jag inte köpte min med länk. Ska man köpa en länk går den på runt 10'.

Sen har såklart Omegan haft en större roll i vår nutidshistoria, men man ska inte glömma att IWCs flygarur också har en stark tradition.
 

DrDre

Patek
Det är lite så jag tänker också. Klassisk, lätt att flippa, lätt att variera länk/läder/nato osv. Väldigt mångsidig.

Dom äldre är fina, helt klart, men sjunger inte till mig på samma sätt som dom nya. Gäller även Mark-refarna.
Kanske är de något som kommer med "mognaden" att uppskatta dom äldre varianterna på ett annat sätt..


Är så velig. Kanske borde man gå på den första man fastnade för helt enkelt som var Speedie?

Bara en personlig uppfattning om Speedmastern och dess länk. Jag har en med den senaste generationens länk. Den länken är åt helsike för kraftig för den klockan. Klockan är ju ändå ganska smäcker, tunn och avfasade bandhorn, men länken är rätt tjock, så jag tycker inte den passar särskilt bra. Min åkte av direkt. Så vore jag du skulle jag nog köpa en på rem om du kan få den lite billigare för risken är att länken ändå hamnar i byrålådan. Men kolla själv innan du slår till.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Om jag vore du skulle jag köpt speedyn eftersom det är den som du har spanat in under längst tid. Eftersom det är din första riktiga klocka talar även det för att du ska välja speedyn. Själv har jag en IWC 3717 och skulle aldrig byta den mot en speedy, vilket gör mitt tips lite motsägelsefullt.

Vad gäller storlek så tycker jag inte att IWCn är så mycket större än speedyn. Kanske ska tilläga att vid de tillfällen jag provat båda samtidigt har speedyn varit på länk och IWCn på läder, vilket gör att speedyn upplevs större.

Länken till IWCn är helt fenomenal! Bättre hantverk är svårt att hitta. Ångrar lite att jag inte köpte min med länk. Ska man köpa en länk går den på runt 10'.

Sen har såklart Omegan haft en större roll i vår nutidshistoria, men man ska inte glömma att IWCs flygarur också har en stark tradition.
Hehe lite motsägelsefullt kanske.

Jag får nog helt enkelt masa mig in till stan och klämma på en 3777 för att få någorlunda uppfattning om hur 3717 ter sig på min handled.

Länken till IWC'n är riktigt cool, men tycker ändå den är snyggare på läder.

Bara en personlig uppfattning om Speedmastern och dess länk. Jag har en med den senaste generationens länk. Den länken är åt helsike för kraftig för den klockan. Klockan är ju ändå ganska smäcker, tunn och avfasade bandhorn, men länken är rätt tjock, så jag tycker inte den passar särskilt bra. Min åkte av direkt. Så vore jag du skulle jag nog köpa en på rem om du kan få den lite billigare för risken är att länken ändå hamnar i byrålådan. Men kolla själv innan du slår till.
Det jag ogillar med den nyare länken till Speedmastern är de polerade strimmorna i mitten. Tycker inte om dom alls. Däremot gillar jag de äldre länkarna betydligt bättre på t.ex. ST 145.022 bra mycket snyggare.

Tänkte dock inte på det du säger med länken då jag testade den i butik. Men det blir nog att klämma lite på båda klockorna igen innan jag bestämmer mig.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar min gamla 3706 flieger med tritium ;)
Blir en härlig vintage look!

Tycker den är snyggare på många sätt än dom nyare modellerna. Även ifall man blir sugen på nyare iwc me… Man har som sagt klocksjukan :)


a2e7ygaq.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Som alltid ( fick lära mig det snabbt här )

Prova båda, den som ger dig störst leende skall du ha.



Min personliga åsikt ( kan skapa upplopp nu ..... ) jag hade aldrig köpt omega, haft en seamaster och jag tyckte den var så tråkig så klockorna stannade ;). Jag tycker inte omega lyckats göra speciellt snygga klockor, inget som tilltalar mig.
 
Topp