• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd Omega Speedmaster

Obarth

Basic
2-Faktor
Jag står i valet och kvalet att investera i en Speedmaster, men blir bara snurrig av alla dess olika beteckningar..

Min tanke är att lägga mellan 15-30k på en klocka som kommer fungera och göra mig glad många år framöver. Jag har tittat en del på Reduced-modellen, som jag gillar pga storleken. Det som talat emot den modellen är framtida service bekymmer. I dagsläget har jag en Seiko SKX007, som jag tycker är nästintill för stor med sina 42mm, därför tvekar jag angående en 42mm Speedmaster.

Vad anser ni är det mest prisvärda alternativet samt vad är det ungefärliga serviceintervallet mellan modellerna, och hur mycket landar en sådan på? Som ni säkert märker är jag rookie inom detta, så all typ av input skulle uppskattas. Är student i dagsläget så finns tyvärr inte deg att köpa en sprillans från butik.

Jag har ägt en Reduced, en 42mm Moonwatch och nu äger jag en FOIS.
Reduced tycker jag du ska skippa, är det storleken på den som lockar så rekommenderar jag FOIS :) grymt nöjd med den!
Personligen tyckte jag 42mm blev lite för stor med länken.
9C34E5A1-F8B2-4BA0-913D-3E672AFE57B0.jpeg

Speedmaster FOIS är helt klart intressant. Vill helst ha en länk till klockan och när jag googlade lite bilder känns det som den kommer utan. Hur ser intervallet på en service ut på en FOIS samt är ingen särskild service såsom Reduced-modellen?

Speedmaster FOIS är helt klart intressant. Vill helst ha en länk till klockan och när jag googlade lite bilder känns det som den kommer utan. Hur ser intervallet på en service ut på en FOIS samt är ingen särskild service såsom Reduced-modellen?
Den kommer utan och har ej någon länk. Det som gör det lite mer komplicerat att slänga på en länk är att bandbredden är 19mm. Men det går att köpa till en 1125 länk med 560 alt 617 ends. Man kan behöva fila ner kanterna lite på endsen för att platsa mellan luggarna.

Vilken osis. Jag får hålla utkik på forumet efter en FOIS där någon redan löst länk-biten. Är det något mer man bör tänka på innan köp? Skiljer sig årsmodeller mot varandra exempelvis?

Både FIOS och "vanliga" speedyn har urverket 1861. Här har du en FOIS med länk så ser du hur det ser ut. Ska tilläggas att både dessa är manuella vilket innebär att du måste dra upp klockan till skillnad mot reduced som är automatiskt. Men att dra upp en klocka tycker jag bara är mysigt.
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-fois-prisbump-31-12.104492/

Både FIOS och "vanliga" speedyn har urverket 1861. Här har du en FOIS med länk så ser du hur det ser ut. Ska tilläggas att både dessa är manuella vilket innebär att du måste dra upp klockan till skillnad mot reduced som är automatiskt. Men att dra upp en klocka tycker jag bara är mysigt.
https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-fois-prisbump-31-12.104492/

Den ser grym ut. Men det där med manuellt uppdrag, innebär det att jag kan behöva "dra upp" klockan även fast gångreserven inte tickat ut. Det vill säga att även om jag använder klockan flitigt så bör jag ändå behöva "dra upp den" ibland?

Den ser grym ut. Men det där med manuellt uppdrag, innebär det att jag kan behöva "dra upp" klockan även fast gångreserven inte tickat ut. Det vill säga att även om jag använder klockan flitigt så bör jag ändå behöva "dra upp den" ibland?
Manuellt uppdrag = ej automatiskt uppdrag dvs. efter att gångreserven löpt ut, 48h för cal. 1861, behövs den dras upp igen.

Stämmer, gångreserven laddas inte upp när du bär klockan. Gångreserven är på 48h.

Är inte mer komplex än att köpa en länk vid sidan av.

Har tom. för mig att @Casual Bum fick sin länk monterad på plats hos AD? Tror det var @ERIKSON URHANDEL som kirrade biffen.
Nähe du vaktis. Det gjordes själv med mycket möda och stort besvär :D. Rekommenderar att man går till AD för montering om man är ovan. Sjukt tight mellan endlinks (560) och lugg.
261F86F7-C9C7-45C3-B4F2-A7EDD66A0F18.jpeg

Jag står i valet och kvalet att investera i en Speedmaster, men blir bara snurrig av alla dess olika beteckningar..

Min tanke är att lägga mellan 15-30k på en klocka som kommer fungera och göra mig glad många år framöver. Jag har tittat en del på Reduced-modellen, som jag gillar pga storleken. Det som talat emot den modellen är framtida service bekymmer. I dagsläget har jag en Seiko SKX007, som jag tycker är nästintill för stor med sina 42mm, därför tvekar jag angående en 42mm Speedmaster.

Vad anser ni är det mest prisvärda alternativet samt vad är det ungefärliga serviceintervallet mellan modellerna, och hur mycket landar en sådan på? Som ni säkert märker är jag rookie inom detta, så all typ av input skulle uppskattas. Är student i dagsläget så finns tyvärr inte deg att köpa en sprillans från butik.
Man får gå på egen känsla. Reduced fungerade inte alls på mig. 42mm känns inte stor alls enligt mig. Kanske är den slanka glastingen som gör det.

Jag kan bara hålla med det som redan sagts i tråden, FOIS är riktigt bra. Jag har min på 1125 länk och 617 endlinks och är väldigt nöjd.

Rekommenderar att du satsar på en "riktig" Speedmaster, dvs Pro. Om du letar efter en begagnad så kan du med fördel kika på dem från 80-talet. Där är länken inte så biffig vilket gör att klockan passar fint även till en mindre handled.

Det är bara mysigt att få dra upp klockan. Det gör morgonen lite lättare:)

Köp den klassiska med hesalitglas. Om eller rättare sagt när du vill sälja för att prova ngt annat så finns halva det här forumet som vill köpa den:)
https://www.omegawatches.com/watch-...professional-chronograph-42-mm-31130423001005

Den finns även på läder vilket jag föredrar men de flesta vill nog ha länken.

Du har nog rätt, det blir nog en Pro. Enligt mig är visarna bra mycket snyggare på en sådan än på en FOIS. Samt att 42mm Speedmastern förmodligen bärs mindre än SKX007..

Tack för vägledningen!

Tillbaka
Topp