• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd - Orient, Michael Kors eller Seiko?

Deltz

Breitling
2-Faktor
Hallå,
Är nytillkommen här på forumet. Har läst och följt många intressant trådar på klocksnack.se och beslutade idag för att gå med. Har ett stort intresse av klockor och behöver nu hjälp att fatta beslut inför ett nytt köp. Skulle uppskatta goda råd angående dessa tre klockor som jag har hittat eller om det finns mer prisvärda modeller inom samma prisklass 2000-5000kr.

Tacksam för svar och vägledning!

Trevlig påsk!

Söker en större klocka och valet står mellan dessa klockor. Tycker att Michael Kors klocka är mest intressant, men fann inga trådar om denna och är väldigt osäker rörande dess kvalitet, om någon har erfarenheter av detta märke/modell skriv gärna..
1. Orient Men's M-Force. Hittade denna via forumet.
Orient-Mens-SEL03001B0-M-Force-Automatic-and-Hand-Wind-Watch-0-0.jpg

2. Michael Kors, Jetmaster Automatic. Osäker på kvalitet?
MK9011-0040_IS

3. Seiko SKX007. Hittade denna via forumet.
hqdefault.jpg
 

Toftich

Rolex
2-Faktor
Välkommen!Äger själv en skx 009 och är jäkligt nöjd med den känns som man får mycket klocka för en liten peng.
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Välkommen! Jag har själv bara erfarenhet kring SKX och den är enligt mig en perfekt klocka till billig penning. Det brukar komma löpandes fina beggade ex. här på forumet och skx är riktigt snygg på sandigt Nato nu när sommaren närmar sig.
 

Deltz

Breitling
2-Faktor
Tack för snabba svar! Äger själv en Seiko 7S26-01V0. Som jag haft stora problem med att klockan går för segt.. varit inne på lagning ett flertal gånger. Är det bättre kvalité på SKX007 urverk? Har ni haft några problem med er klocka?

cac1.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Min fru köpte en Mikael Korsklocka som hon har misshandlat å det grövsta (som fruar gör)
Det har aldrig varit några problem, den funkar klockrent! Det BEHÖVER inte vara skit bara för att det är ett parfymmärke ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Går inte att jämföra de tre alternativen helt olika typer av klockor.

Billigast och för pengen en mycket bra klocka är SKX:en. Tänk även på att M-Forcen är en stor kloccka, 46 mm vilket är bra mycket större än SKX:en.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
MK:n är säkert okej, men man ska vara medveten om att det är något kinesiskt urverk i och att klockan, trots sitt utseende, inte är en kronograf. Rätt stor är den också.
 

Deltz

Breitling
2-Faktor
Min fru köpte en Mikael Korsklocka som hon har misshandlat å det grövsta (som fruar gör)
Det har aldrig varit några problem, den funkar klockrent! Det BEHÖVER inte vara skit bara för att det är ett parfymmärke ;)
Tack för svaret, det är ju pga. ett parfymmärke som gör en osäker! :)
 

Deltz

Breitling
2-Faktor
Går inte att jämföra de tre alternativen helt olika typer av klockor. Billigast och för pengen en mycket bra klocka är SKX:en. Tänk även på att M-Forcen är en stor kloccka, 46 mm vilket är bra mycket större än SKX:en.
För mig är det ett svårt beslut. Seiko har jag dålig erfarenhet av, men den är snäppet större än min nuvarande klocka. M-Force + MK är det större alternativen, men är väldigt osäker rörande dess kvalité.
Vilket skulle du anser håller bäst kvalité av dessa alternativ oavsett kostnaden eller vet du ett bättre alternativ i samma prisklass?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tack för svaret, det är ju pga. ett parfymmärke som gör en osäker! :)
Det behöver inte nödvändigtvis vara skit för att det är ett parfymmärke, men ofta är det så. Det handlar snarare om att man som klockentusiast vill köpa en klocka från ett märke som har klocktillverkning som kärnverksamhet. Finns ett fåtal undantag där en aktör tillverkar både högkvalitativa klockor och moderelaterade produkter, men Michael Kors, Marc Jacobs, Guess, Diesel m.fl. m.fl. hör inte till dessa...
 

MissDatejust

Rolex
2-Faktor
MK är inte direkt känt för att ha en bra och stark design, de tar inspiration från allt annat på marknaden.
Vilket betyder att du kommer vakna upp en morgon och inse att du har kopian av en annan känd klocka på din arm.
Vill du ha en riktig klocka så är SKX:en det bästa du kan köpa :)
 

Deltz

Breitling
2-Faktor
Det behöver inte nödvändigtvis vara skit för att det är ett parfymmärke, men ofta är det så. Det handlar snarare om att man som klockentusiast vill köpa en klocka från ett märke som har klocktillverkning som kärnverksamhet. Finns ett fåtal undantag där en aktör tillverkar både högkvalitativa klockor och moderelaterade produkter, men Michael Kors, Marc Jacobs, Guess, Diesel m.fl. m.fl. hör inte till dessa...
Det jag har antagit. Något jag har uppmärksammat med MK-klockan är att jag inte kan hitta vad den använder för typ av urverk, vilket säkert går att koppla ihop med ditt påstående.
 

Deltz

Breitling
2-Faktor
MK är inte direkt känt för att ha en bra och stark design, de tar inspiration från allt annat på marknaden.
Vilket betyder att du kommer vakna upp en morgon och inse att du har kopian av en annan känd klocka på din arm.
Vill du ha en riktig klocka så är SKX:en det bästa du kan köpa :)
Tack, det lutar nu mot SKX:et. :)

Välkommen! Jag har själv bara erfarenhet kring SKX och den är enligt mig en perfekt klocka till billig penning. Det brukar komma löpandes fina beggade ex. här på forumet och skx är riktigt snygg på sandigt Nato nu när sommaren närmar sig.
Tack så mycket! Den såg riktigt trevlig ut med nato band! :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
MK är inte direkt känt för att ha en bra och stark design, de tar inspiration från allt annat på marknaden.
Vilket betyder att du kommer vakna upp en morgon och inse att du har kopian av en annan känd klocka på din arm.
Vill du ha en riktig klocka så är SKX:en det bästa du kan köpa :)
Känns konstigt att försvara en MK-klocka. :D jag har inte mer erfarenhet än att min fru har en och är väldigt nöjd.
Vad beträffar inspiration från andra märken så är väl inte MK de enda som härmar andra?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker orienten såg trevlig ut, men om den nu är 46mm så är den nog för stor för dem flesta. Seiko är alltid trevliga klockor, men på en budget upp till 5000 måste det väl finnas bättre seikodykare än skx007 (tycker man ofta hör om problem med verken i dem)?

@yonsson , vad är bästa seikodykaren under 5?

Edit: skulle aldrig köpt en mk på grund av deras designplakningar.
 

Deltz

Breitling
2-Faktor
Känns konstigt att försvara en MK-klocka. :D jag har inte mer erfarenhet än att min fru har en och är väldigt nöjd.
Vad beträffar inspiration från andra märken så är väl inte MK de enda som härmar andra?
Den klocka som din fru äger, är det en mekanisk?
MK design känns ändå mer originell design, i alla fall om man jämför med t.ex.: :happyhappy:
rolex-deepsea-steinhart-comparison.jpg
 
Topp