• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd pilotklocka

Arvidsjaur

Breitling
Efter några år med mobilklocka så har jag ledsnat på det och vill ha en riktig klocka. Efter lite surfande har ja fastnat för tre klockor.
https://shop.laco.de/en/Pilot-Watches/Aachen.html
https://www.stowa.de/lshop,showdetail,14293333792455,en,1429343043-28489,,fliegerbaumuster-b,,,.htm
https://www.stowa.de/lshop,showdetail,14293333792455,en,1429343492-31346,,fliegerchrono,,,.htm

Det jag fastnat för är dess enkla utformning utan en massa onödiga vridbara ringar med streck och siffror i oändlighet som bara gör klockan svår att läsa av. Jag gillar också tanken på att vara oberoende av batteri och elektricitet.
Det jag behöver klockan till förutom att hålla koll på tiden i vanlig ordning är: Mäta tiden när jag cyklar, springer och åker skidor. Jag behöver också hålla koll på tiden när jag jagar och då måste den gå att läsa av även när det är mörkt.
Dom två första har inget tidtagarur men så länge man minns när man startade så kan man ju mäta tiden ändå. Egentligen är det ju den sistnämnda som kanske vore bäst men det är ju väldigt mycket pengar.
Jag vill också att klockan ska hålla tre till fyra livstider.
Vad har ni att säga om dessa klockor?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag är själv inne på att skaffa en klassiskt flygarur. Både Laco och Stowa har historia i sammanhanget även om dessa klockor inte har mer än designen gemensam med originalen från WW2. Sen skiljer det sig lite då Stowa använder ETA verk medan Laco använder japanska verk, åtminstone i den du länkat till. En Stowa med ETA verk har väl förutsättning att hålla hur länge som helst rätt underhållen. Att den kostar lite mer spelar väl ingen roll om du har ambition att den ska hålla i generationer ;-)
Ett annat alternativ när det gäller flygarur är annars IWC där arvet finns i rakt nedstigande led. Laco och Stowa vet jag faktiskt inte om det bara är varumärket som är länken till historien.
 

Sledger

Cartier
Hamilton kanske? Tycker deras ur är riktigt snygga.

Pilot Auto Chrono ref: H64666135

http://www.hamiltonwatch.com/collection/khaki/aviation/pilot-auto-chrono/h64666135

h64666135-b.jpg


Pilot Pioneer Auto Chrono ref: H76416135

http://www.hamiltonwatch.com/collection/khaki/aviation/pilot-pioneer-auto-chrono/h76416135

h76416135-b.jpg


Alla deras flygarur. http://www.hamiltonwatch.com/collection/khaki/aviation
 

wotan

Rolex
Lätt stowa, vill också ha en flieger. Skulle satsa på deras baumuster, bra lume, snygg och tidlös. Stowa (laco likaså) var ett av 5 företag som tillverkade klockor åt luftwaff. Mao får du tysk ordnung och disciplin på köpet!
 

Arvidsjaur

Breitling
Hamilton var fina men jag hittade ingen modell där det klickade som Stowa och Lakos modeller. IWC, nä dom pengarna har jag inte. Får spara en del bara för att få råd med en Stowa.
Så ETA-verken är såpass mycket bättre än miyota?
 

F-L-P

Panerai
Efter några år med mobilklocka så har jag ledsnat på det och vill ha en riktig klocka. Efter lite surfande har ja fastnat för tre klockor.
https://shop.laco.de/en/Pilot-Watches/Aachen.html
https://www.stowa.de/lshop,showdetail,14293333792455,en,1429343043-28489,,fliegerbaumuster-b,,,.htm
https://www.stowa.de/lshop,showdetail,14293333792455,en,1429343492-31346,,fliegerchrono,,,.htm

Det jag fastnat för är dess enkla utformning utan en massa onödiga vridbara ringar med streck och siffror i oändlighet som bara gör klockan svår att läsa av. Jag gillar också tanken på att vara oberoende av batteri och elektricitet.
Det jag behöver klockan till förutom att hålla koll på tiden i vanlig ordning är: Mäta tiden när jag cyklar, springer och åker skidor. Jag behöver också hålla koll på tiden när jag jagar och då måste den gå att läsa av även när det är mörkt.
Dom två första har inget tidtagarur men så länge man minns när man startade så kan man ju mäta tiden ändå. Egentligen är det ju den sistnämnda som kanske vore bäst men det är ju väldigt mycket pengar.
Jag vill också att klockan ska hålla tre till fyra livstider.
Vad har ni att säga om dessa klockor?

Klassisk design som kommer att funka bra länge.. men 3-4 livstider, alltså typ 240 till 320 år, är nog ett lite för långt perspektiv...
 

Ale

Cartier
Klassisk design som kommer att funka bra länge.. men 3-4 livstider, alltså typ 240 till 320 år, är nog ett lite för långt perspektiv...
Håller med. En sak att man vill ge vidare din ALS Grand Complication till barnbarnen, men en 5000-kronors pilothomage med ETA-verk, det känns aningen pretentiöst.

Dessutom kan preferenserna se väldigt olika ut år 2335, inte säkert att just en 320 år gammal Laco är det hetaste man drar på sig över rymddräkten. Prioritera andra kriterier imho.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Hamilton var fina men jag hittade ingen modell där det klickade som Stowa och Lakos modeller. IWC, nä dom pengarna har jag inte. Får spara en del bara för att få råd med en Stowa.
Så ETA-verken är såpass mycket bättre än miyota?
Nej, ett Miyota är minst lika bra. I detta fallet är Miyota det bästa valet rent sett till den väldigt höga prisskillnaden.

Avgörandet borde dock inte falla på grund av urverk utan beroende på boettens och klockans finish överlag!
 

wotan

Rolex
Håller med. En sak att man vill ge vidare din ALS Grand Complication till barnbarnen, men en 5000-kronors pilothomage med ETA-verk, det känns aningen pretentiöst.

Dessutom kan preferenserna se väldigt olika ut år 2335, inte säkert att just en 320 år gammal Laco är det hetaste man drar på sig över rymddräkten. Prioritera andra kriterier imho.
Intressant, men ett "finare" märke med eta-verk kan man ha i flera livstider?
Dessutom kostar inte stowa bara 5 loppor. Stowa har bra byggkvalitet och dessutom ett bra verk i form av eta 2824. Det är bara det är här i lilleputtsverige så finns det inte marknad för hur många märken som helst. I europa så klangar stowa bra.
 

Arvidsjaur

Breitling
3-4 livstider var väl kanske lite överdrivet men ni förstår vad jag menar.
Ja prisskillnaden är rätt stor mellan dom tre klockorna. Skiljer det något i finish på dom tre alternativen?
Jag hittade ett fjärde alternativ
https://shop.laco.de/en/Replica.html
Följande beskrivning finns att läsa om den:
Laco 04 with stop mechanism for the seconds hand. Refined movement with blued screws and engraved, black colored Logo Laco 1925
Kan någon förklara vad som menas med "stop mechanism for the seconds hand" Kan man använda sekundvisaren som en kronograf?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
3-4 livstider var väl kanske lite överdrivet men ni förstår vad jag menar.
Ja prisskillnaden är rätt stor mellan dom tre klockorna. Skiljer det något i finish på dom tre alternativen?
Jag hittade ett fjärde alternativ
https://shop.laco.de/en/Replica.html
Följande beskrivning finns att läsa om den:
Laco 04 with stop mechanism for the seconds hand. Refined movement with blued screws and engraved, black colored Logo Laco 1925
Kan någon förklara vad som menas med "stop mechanism for the seconds hand" Kan man använda sekundvisaren som en kronograf?
Den är väldigt stor, 45mm kan vara svårt att bära upp med en sådan klocka.

Jag antar att de menar hackande urverk, alltså att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan.
 

F-L-P

Panerai
Som jatack säger då menar de nog hack funktion. Gillar man militärur, vill ha en funktion likt den du pratar om och vill ha något som kan gå i arv ska du köpa en lemania tg195.
Blåser budgeten åt helvete men det är en inte någon replika utan the real deal.
Gillar du militär stilen finns även cwc från silvermans som är bra grejer.
 

Arvidsjaur

Breitling
Tittade på dom två förslagen och ja, dom va fina men ingen som riktigt föll i smaken.
Hur är andrahandsvärdet på Laco och Stowa klockorna? Funderar eventuellt på att köpa den billiga Laco Aachen klockan och utvärdera storlek och behov och vill jag ha en av dom dyrare så kan jag spara ihop till en. Vad tror ni om det?
 

Arvidsjaur

Breitling
Sen har jag väl egentligen glömt att ställa den viktigaste frågan. Kommer dom att hålla för mej? Jag är generellt rädd om mina grejer. Jag jobbar med manuellt skogsarbete. Kommer dom att klara av att vara ute i regnet hela dagar? Jag jobbar också med torvbrytning och som mekaniker så det är nog inte dom roligaste förutsättningarna för en klocka. Är den här typen av klockor känsliga för stötar? Tänker främst på rekylen när jag jagar/skjuter.
 

Arvidsjaur

Breitling
Den var väl inte så tokig den heller och jag antar att man får rätt mycket för pengarna där men 3ATM gör mej tveksam till den.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Vill slå ett slag för Archimede som gör fina pilotvarianter. Köps lämpligen från deras hemsida. Har även pilotur i brons - mumma!

/Klocksebbbe
 

Ale

Cartier
Sen har jag väl egentligen glömt att ställa den viktigaste frågan. Kommer dom att hålla för mej? Jag är generellt rädd om mina grejer. Jag jobbar med manuellt skogsarbete. Kommer dom att klara av att vara ute i regnet hela dagar? Jag jobbar också med torvbrytning och som mekaniker så det är nog inte dom roligaste förutsättningarna för en klocka. Är den här typen av klockor känsliga för stötar? Tänker främst på rekylen när jag jagar/skjuter.

Jag har ju Stowa Flieger, automataren utan datum eller B-tavla. Skulle helst inte använda den till det du beskriver, den är ju trots allt lite åt dresshållet dessutom...

Di beskriver egentligen en miljö som nog skulle funka bäst för G-shock el.dyl. Men nu är det ju en pilotklock du vill ha, då skulle jag titta på Sinn, någon modell med skruvad krona för bättre tätning etc. Sinn verkar ha rykte om sig som mycket tåliga klockor.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Det känns som en lite väl ambitiös kravspec, att hålla i generationer och samtidigt för tuffa yrkesförhållande. Kanske ide att låta klocktankarna mogna lite eller redan från början överväga 2 olika klockor. Det kan också vara skönt att lägga från sig jobbklockan och ta en annan när det blir dags för fredagsölen :)
 

Arvidsjaur

Breitling
2 klockor, nja det känns bara krångligt. Speciellt när det gäller automatklockor som måste dras upp i princip varje dag. Sen tror jag inte att mina yrken är så påfrestande för klockan. Jag tror jag att jag kommer att ha klockan i fickan när jag jobbar som mekaniker. I skogen är det ju mest regnet som den får utstå och lite ris som möjligen kan svepa förbi ibland. Torven kommer säkert att hamna på klockan men så länge den håller tätt för en liten dusch under vattenkranen så ska det ju inte vara några problem. Nu glömde jag nämna att den kan komma att utsättas för lite kyla också. Brukar det uppstå några problem när man vistas ute i -30-40grader kyla med sådana här klockor?
Förslaget att låta klocktankarna mogna är nog bra men för att få någon ordning på tankarna så behövs nog lite mer erfarenhet av klockorna i verkligheten och det tänkte jag lösa genom att bära en Laco Zweibrücken framöver. Bestämde mej igår och beställde den så nu blir det en olidligt spännande väntan. Länk till klockan https://shop.laco.de/en/product/Zweibruecken.html?info=300
Det som gjorde att jag fastnade för Laco är formerna och att dom använder C3 superluminova. Jag vet inte vad det heter på klockspråk men Lacos fäste för armbandet har en anorlunda form i jämförelse med Stowa, steinharrt och arcimedes. Helst hade jag velat ha den sandblästrade ytan som Laco paderton har men då blev det dyrare och så saknar den glas på undersidan. Glaset på undersidan är väl egentligen bara en försämring rent funktionsmässigt men jag kan bara inte låta bli.
 

Ale

Cartier
Intressant, men ett "finare" märke med eta-verk kan man ha i flera livstider?
Dessutom kostar inte stowa bara 5 loppor. Stowa har bra byggkvalitet och dessutom ett bra verk i form av eta 2824. Det är bara det är här i lilleputtsverige så finns det inte marknad för hur många märken som helst. I europa så klangar stowa bra.

A. Lange & Söhne använder inte ETA-verk.

Sen är det väl ändå så att ju "finare" en klocka är (inhouseverk, exklusivt utförande, unikt, dyrt) desto mer motiverat är det för barnbarnsbarns... om 300 år att serva och bevara. Imho tror jag inte ens det är relevant för oss att fundera över om klockan kan servas och hålla om 320 år. Det är väl egentligen bara när det gäller slutförvaring av kärnbränsle som man har såna kriterier.

Men jag tror att det gått fram till TS nu :)
 

Arvidsjaur

Breitling
Idag kom klockan. Den känns helrätt. Lättavläst, rejält armband, sitter bra på armen och så är den ju dessutom rätt snygg. Ska man säga något negativt så är det att den är ganska högljud när rotorn snurrar. Sekundvisaren är näst intil svepande men man ser att den tar många små steg per sekund så helt svepande är den inte. Nnvet jag ju inte hur ETA verken är i jämförelse.
Jag antar att man blir ihjälsslagen om man inte lägger ut bilder på den nyinköpta klockan men jag är helt enkelt för trött idag men lovar att göra det i helgen.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Idag kom klockan. Den känns helrätt. Lättavläst, rejält armband, sitter bra på armen och så är den ju dessutom rätt snygg. Ska man säga något negativt så är det att den är ganska högljud när rotorn snurrar. Sekundvisaren är näst intil svepande men man ser att den tar många små steg per sekund så helt svepande är den inte. Nnvet jag ju inte hur ETA verken är i jämförelse.
Jag antar att man blir ihjälsslagen om man inte lägger ut bilder på den nyinköpta klockan men jag är helt enkelt för trött idag men lovar att göra det i helgen.

Bra val!
Ett ETA 2824 tickar på i 28800 bph, ditt ur i 21600 bph. Skillnaden är alltså att ETA-verket tar 8 steg per sekund mot Miyota-verkets 6 steg. Vill du ha en helt svepande sekundvisare är det inte mekaniska klockor du ska leta efter, utan Spring Drive från Seiko.
 

Arvidsjaur

Breitling
Att den inte är helt svepande är väll inte avgörande även om det hade varit trevligt. Att den är lättavläst står nog högst på önskelistan och efter att ha använt den några dagar så förstår man varför dess föregångare såg ut som dom gjorde. Armbandet är riktigt rejält. Vet inte om det syns på bilderna men det är ganska tjokt.
DSCN1800.jpg
DSCN1801.jpg
DSCN1811.jpg
DSCN1818.jpg
DSCN1827.jpg
DSCN1782.jpg
DSCN1805.jpg

DSCN1785.jpg
DSCN1791.jpg
DSCN1798.jpg
 

Arvidsjaur

Breitling
Jag har noterat att klockan sackar efter några sekunder per dygn. Tror ni att den kan bli snabbare när den fått slita in sej lite?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag har noterat att klockan sackar efter några sekunder per dygn. Tror ni att den kan bli snabbare när den fått slita in sej lite?
Hur mycket saktar den in per dygn?

Ibland rättar det till sig efter ett tag. Om den ligger stilla ett tag, exempelvis på natten kan den sakta ner lite. Det är naturligt. Skulle den sakta sig för mycket kan du justera klockan eller skicka den på garantin!
 

wotan

Rolex
Rätta mig om jag har fel men det är väl inte helt orimligt att nya klockor ibland går för fort/långsamt fram tills den likt en bil kört in sig?
 
Topp