• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd - Rolex 1675

OBRKV

Cartier
Vet inte hur mycket det tillför men passformen på ändlänkarna ser väl sådär ut.

Undra om inte tavlan (och ev visare) är utbytt.. Stänga 6:eek:r var det väl bara på tidiga GMTs?
 

JEK

Cartier
Tack för svar. Vilken slutsats ska man dra av det? Att klockan inte är intressant öht eller en prisfråga? Att man byter saker på en gammal klocka låter inte helt ovanligt?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
ta inte den klockan/tavlan till rob engström bara för de kommer att hävda att det är en relume

cheers
christian


Ser väl ut att vara en MK1 tavla? Dom ser ju ut så... Är rätt så övertygad om att Rob E (m urmakare) har koll på. Baserat på min egen erfarenhet från diskussioner med Jonas och Peter.
 

_jonte

Patek
Ser väl ut att vara en MK1 tavla? Dom ser ju ut så... Är rätt så övertygad om att Rob E (m urmakare) har koll på. Baserat på min egen erfarenhet från diskussioner med Jonas och Peter.
Tror det är en mark x tavla? Dvs de som sitter i de sista produktionsåren, från 77/78 och framåt. Så matchar inte serienumret sen produktion så kan det vara servicetavla. Samma tavla sitter i de tidiga 16750.

Alldeles för dåliga bilder för att kunna avgöra skick säkert. Gå och titta på den i butik.
Men boetten verkar riktigt bra, kanske i det närmaste orörd? Ett bandhorn lite tunnare iofs...
Tavlan troligen fin och inte relumad.
Insertet senare service-insert så lite tråkigt. Osäker på om det är äkta? Inte sett något innan som har sneda färgövergångar.
Länken ser helt ok ut.
 

JEK

Cartier
Tror det är en mark x tavla? Dvs de som sitter i de sista produktionsåren, från 77/78 och framåt. Så matchar inte serienumret sen produktion så kan det vara servicetavla. Samma tavla sitter i de tidiga 16750.

Alldeles för dåliga bilder för att kunna avgöra skick säkert. Gå och titta på den i butik.
Men boetten verkar riktigt bra, kanske i det närmaste orörd? Ett bandhorn lite tunnare iofs...
Tavlan troligen fin och inte relumad.
Insertet senare service-insert så lite tråkigt. Osäker på om det är äkta? Inte sett något innan som har sneda färgövergångar.
Länken ser helt ok ut.


Vad menas med "sneda färgövergångar"? Alltså pepsi-ringen ev ej äkta?
 

_jonte

Patek
Vad menas med "sneda färgövergångar"? Alltså pepsi-ringen ev ej äkta?
Titta mellan ettan och åttan i 18 så ser du att övergången mellan blått och rött ligger snett. Noterade bara det och har aldrig sett det förut, men kanske någon annan har?
Ingen aning om den är äkta eller fake. Men med tanke på avvikelsen så hade jag iaf kollat upp det. Nytt insert kostar annars under 1000kr från AD, så ingen biggie egentligen om den nu skulle vara fake.
 

OBRKV

Cartier
Ser väl ut att vara en MK1 tavla? Dom ser ju ut så... Är rätt så övertygad om att Rob E (m urmakare) har koll på. Baserat på min egen erfarenhet från diskussioner med Jonas och Peter.

Mk1-tavlor har väl inte så breda/tillplattade O i ROLEX..? Tycker det ser ut som en servicetavla, sent 70-tal.
 

poormans

Rolex
Ser väl ut att vara en MK1 tavla? Dom ser ju ut så... Är rätt så övertygad om att Rob E (m urmakare) har koll på. Baserat på min egen erfarenhet från diskussioner med Jonas och Peter.

mk 1 är med long e det där är en senare med typ tjockis lume

lite samma typ av tavla som jag hade i en 1680 som rob engströms urmakare (kommer ej ihåg vem) uttalade sig bergsäkert om som en relume, vilken visade sig vara helt ok enligt bla roberto randazzo och några andra som har bra koll på vintage tavlor

så jag är av en annan åsikt
 

paradis

Audemars
mk 1 är med long e det där är en senare med typ tjockis lume

lite samma typ av tavla som jag hade i en 1680 som rob engströms urmakare (kommer ej ihåg vem) uttalade sig bergsäkert om som en relume, vilken visade sig vara helt ok enligt bla roberto randazzo och några andra som har bra koll på vintage tavlor

så jag är av en annan åsikt

Äntligen någon som bekräftar att det är long E.......:)
 

JEK

Cartier
mk 1 är med long e det där är en senare med typ tjockis lume

lite samma typ av tavla som jag hade i en 1680 som rob engströms urmakare (kommer ej ihåg vem) uttalade sig bergsäkert om som en relume, vilken visade sig vara helt ok enligt bla roberto randazzo och några andra som har bra koll på vintage tavlor

så jag är av en annan åsikt


Måste villigt erkänna att jag är helt lost då det snackas om "mk 1", "relumade tavlor" och Roberto Randazzo. Det ni snackat om är det bra eller dåligt för klockan? Priset, verkar det ok för vad man ser och alternativa 1675. På Chrono24 ligger priserna typ 45´+ och många har Oysterlänk isf Jubilee.
 

OBRKV

Cartier
Måste villigt erkänna att jag är helt lost då det snackas om "mk 1", "relumade tavlor" och Roberto Randazzo. Det ni snackat om är det bra eller dåligt för klockan? Priset, verkar det ok för vad man ser och alternativa 1675. På Chrono24 ligger priserna typ 45´+ och många har Oysterlänk isf Jubilee.

Du gör nog inget kap i alla fall. Har dock sett 1675 i sämre skick till samma pris.
 

poormans

Rolex
Måste villigt erkänna att jag är helt lost då det snackas om "mk 1", "relumade tavlor" och Roberto Randazzo. Det ni snackat om är det bra eller dåligt för klockan? Priset, verkar det ok för vad man ser och alternativa 1675. På Chrono24 ligger priserna typ 45´+ och många har Oysterlänk isf Jubilee.


lite internt snack bara, om rob och tavlor

av bilderna att döma skulle jag tippa på att det är en tidigare klocka typ de boetterna som kom efter PCG boetterna och då är nog tavla/visare service delar

be dem om lite fler bilder på boett och ett serie nr så man kan datera den gärna om det finns datum kod i boettlocket oxå dock stämmer de inte alltid med serie nr


cheers
christian
 
Topp