• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Rolex Daytona

hellbit

Cartier
Hej!

Jag står i begrepp att ev investera i en Rolex Daytona med svart urtavla (har en vit urtavla på min IWC)
Känner mig osäker på vad som är bäst ur kvalité/andrahandsmarknad.
Bör jag satsa på en som är gjor innan -2000 med Zenith verket eller en nyare?
Ser att det inte skiljer så mycket på en 2011 och en 2003 tex i pris. Sen är kanske vitguld något att satsa på?
Snälla hjälp med tips och råd.

Med vänlig hälsning,
 

hellbit

Cartier
Nu är jag med:) de äldre med Zenith kanske är lite snyggare (smaksak) medans de efter 2000 anses ha lite bättre verk.
Då vetifan vad jag ska välja, får se vad som dyker upp:)
 

Fred72

Cartier
Sök lite på forumet, ganska många trådar angående köp av Daytona den senaste tiden. Själv hade jag valt 16520 utan att tveka A eller P serien. Se varför i tidigare trådar.
Lycka till
Freddan
DSC_1031.jpg
DSC_0243.JPG
 

Whedda

Rolex
Ok så först var det ett inhouse Rolex verk och sedan blev det Zenith för att sen bli inhouse Rolex igen? men om valet står mellan 1999 och 2004 så bör jag välja 2004 då Zenith verket är sämre?

Nej Daytona producerades från 1963 till ca 1987 i referenserna 6239, 6240, 6241, 6262, 6263, 6264 och 6265. Alla med ett manuellt modifierat Valjoux 72 verk i lite olika utförande. Det är bland dessa som "Paul Newman" modellerna fanns (den exotiska tavlan man kunde välja)

ca 1989 lanserades den första automatiska Daytonan med ett modifierat Zenith-verk under referensen 16520. Patrizzi-dial syftar till några av modellerna med svart tavla vars register-ringar mörknat till en brun nyans.

När Rolex lanserade den första Daytonan med inhouseverk är jag mer osäker på men det är den referensen som heter 116520. Den största skillnaden är som vaniljglass nämnde att de äldre 16520 hade borstade ovansidor på luggarna, smala index och helt svara register-ringar istället för silvriga (vita tavlorna)

Jag tvekar inte en sekund på att rent tekniskt är den senare 116520 en bättre klocka men jag hade tveklöst valt den med Zenithbaserade verket av estetiska skäl.
 

Mattias79

Cartier
Jäklar vilken bra tråd. Mycket matnyttigt kring en fantastisk Rolexmodell som jag gärna investerat i om jag hade smalare handleder. Mycket väl svarat!
 
En smaksak tycker jag egentligen, båda modellerna är bra klockor. Jag valde en 116520 (inhouse alltså) då jag tycker den är snyggare, framförallt med svart tavla, gillar silverringarna på subdialsen. Tycker också att länken är rejält bättre och framförallt låset med easylink-justeringen är trevlig. Men som sagt är nog bara att prova och känna vilken som känns bäst för dig.

Bildbonus
6412766009_c91e09cec0_b.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tror ofta det är bättre att investera i en äldre investeringsmässigt , se på andra rolex historiskt sätt...service är dock en faktor , en 20 -25år gammal klocka med bristande eller saknad service kan bli dyr...
 

jabla

Sarlacc
Kom fram till att jag ville ha en med inhouseverk och jag har inte ångrat mig, tunn och smidig med solida mittlänkar och ett bättre lås är några andra plus.

WP_20140329_011.jpg
 
Topp