• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Rolex GMT 1675 nipple dial

Sizar

Cartier
Hej!

Är ny här på forumet och bestämde mig för att skaffa ett konto efter att ha smygläst en massa trådar i några månader. Jag funderar nu på att skaffa min första "riktiga" klocka och har nu bestämt mig för en GMT 1675 G/S med nipple dial efter att ha velat på en datejust/speedie. Har funnit en klocka nu som passar mig i smaken och som verkar rätt reko enligt mig.Det jag undrar nu är om någon haft någon kontakt med den här säljaren tidigare? Jag skulle även uppskatta råd om vad man bör veta innan man gör affär. Samt om någon har några synpunkter på denna klocka i allmänhet.

Mvh Sizar Don Dada
 

Consensus

Omega
Fin klocka!

Jag är också på gång med en affär via Chrono24. Kommunicerar med en tysk juvelerare som kör allt genom google translate. Det blir rätt så dråpliga meningsutbyten. Jag har bett honom skriva på tyska till mig, vilket jag förstår mer än väl - och sedan skriver jag kalastyska till honom, en blandning av engelska och tyska.

Jag hittade några referenser om handlaren på tyska klockforum. Det underlättar. Chrono24 har också ett eget avvikelsehanteringssystem där man förstås inte vill läsa om några pågående tvister.

På vintage så är det viktigt att klargöra vad affären omfattar, tex box, papper, extralänkar, mm. Jag har borrat speciellt i frågan om länken, som är en Jubilee TT med mycket stretch, samt i servicen, som gjordes innan klockan lades ut av handlaren. Det sistnämnda blir rena lotteriet eftersom det inte går att bevisa på annat sätt än att lämna in uret på en ny service. Med det är en Rolex med caliber 3035, så det torde vara rätt så safe även om jag är grundlurad på servicen.

Uret säljs med 12-månaders garanti. Priset har förhandlats ned 15-20 %. Det levereras med värdefrakt. Slutligen betalning via EU banköverföring. Det gör att handlaren sparar mycket, därav ett lägre pris.
 

Sizar

Cartier
Fin klocka!

Jag är också på gång med en affär via Chrono24. Kommunicerar med en tysk juvelerare som kör allt genom google translate. Det blir rätt så dråpliga meningsutbyten. Jag har bett honom skriva på tyska till mig, vilket jag förstår mer än väl - och sedan skriver jag kalastyska till honom, en blandning av engelska och tyska.

Jag hittade några referenser om handlaren på tyska klockforum. Det underlättar. Chrono24 har också ett eget avvikelsehanteringssystem där man förstås inte vill läsa om några pågående tvister.

På vintage så är det viktigt att klargöra vad affären omfattar, tex box, papper, extralänkar, mm. Jag har borrat speciellt i frågan om länken, som är en Jubilee TT med mycket stretch, samt i servicen, som gjordes innan klockan lades ut av handlaren. Det sistnämnda blir rena lotteriet eftersom det inte går att bevisa på annat sätt än att lämna in uret på en ny service. Med det är en Rolex med caliber 3035, så det torde vara rätt så safe även om jag är grundlurad på servicen.

Uret säljs med 12-månaders garanti. Priset har förhandlats ned 15-20 %. Det levereras med värdefrakt. Slutligen betalning via EU banköverföring. Det gör att handlaren sparar mycket, därav ett lägre pris.
Tack så mycket för ditt utförliga svar. Det är just sånt här jag vill veta om innan jag slutför affären! Lite roligt att ni kommunicerar genom Google translate. Hoppas det går bra med den affären trots bristande språkkunskaper. Angående priset, tycker du det är rimligt eller verkar det vara lite för bra? Alltså, enligt bilderna ser ju klockan nästintill ny ut skulle jag säga. Finner inga repor på vare sig inserten eller glaset osv. Mvh
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag tycker den ser ganska fin ut.
Jag råkar se antydan till springa mellan guld och stål i länken som betyder att den kan vara rasslig och trevlig.
Tavlan vet jag inte om ifall T SWISS T är korrekt.
Visarna verkar lite väl vita så antar att dom har blivit utbytta.

I övrigt så tycker jag att den ser ganska okej ut för priset.
Men är kanske inget jättekap.

Fråga på Vintage delen där folk faktiskt vet vad dom pratar om till skillnad från mig :)
 

Sizar

Cartier
Jag tycker den ser ganska fin ut.
Jag råkar se antydan till springa mellan guld och stål i länken som betyder att den kan vara rasslig och trevlig.
Tavlan vet jag inte om ifall T SWISS T är korrekt.
Visarna verkar lite väl vita så antar att dom har blivit utbytta.

I övrigt så tycker jag att den ser ganska okej ut för priset.
Men är kanske inget jättekap.

Fråga på Vintage delen där folk faktiskt vet vad dom pratar om till skillnad från mig :)


Tack så mycket för ditt svar! Tyvärr så hann någon före mig så klockan är redan såld. Får se vad jag hittar för ersättare..
 
Topp