• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Rolex - Sub, GMT eller Explorer II?

Läs igenom TS inlägg och rösta.

  • Submariner

    Röster: 38 28.6%
  • Explorer II

    Röster: 44 33.1%
  • GMT Master II

    Röster: 51 38.3%

  • Totala väljare
    133

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Hej individer!
Det är dags snart. Rolexdrömmen ska gå i uppfyllelse. Nu råkar det ju dessvärre vara så att detta djävulsföretag har så många läckra modeller att man biter av sig fingrarna i beslutsångest.

Vem är jag?
Inte en jättesportig kille. Jobbar som säljare av verktyg och maskinverktyg. Reser mycket. Dyker några gånger per år. Har tittat på följande tre modeller:

Rolex Submariner 116610LN
Rolex-Submariner-116610-LN.jpg

Vattenskydd till 300m är defenitivt bekvämt, men är det verkligen nödvändigt? Kommer inte använda den när jag dyker, men vill ha en klocka som jag kan simma/bada med obegränsat.

Rolex Explorer II 216570
216570_2X.jpg

Blivit helt förälskad i denna modellen. Rent estetiskt snyggare än submarinern, i mitt tycke. Däremot vet jag ej om det "låga" vattenskyddet kommer bli ett problem i framtiden. Vill ju kunna hoppa i plurret när som. Ni som har explorern, badar ni med den?

Rolex GMT Master II 116710 BLNR
rolex-gmt-II-116710BLNR.png

Gillar att ha GMT funktion (gäller ju förvisso även explorern). Dessutom är det ju mer "spännande" med en multifärgad bezel. Frågan är om man kommer tröttna? I övrigt helt sjukt läcker modell.


Har extrem beslutsångest. Har vart på Bergströms mycket den senaste tiden och tittat och provat. Blir inte klokare. Lutar för tillfället åt suben.
Har ni några tips/åsikter? Kan vara allt ifrån subjektiva åsikter om estetik till åsikter om vilken som håller bäst i värde.

Tacksam för all input!
mvh
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Det låter som du vill ha en Explorer , en ny eller beg. Explorer som är provtryckt klarar all normal vattensport.
 

Scudetto

Omega
Jag gillar också gmt funktionen, men jag tycker du ska gå på Sub. Fungerar bra dressad, är stilren å tidlös samt kan du ha den till bara en T-shirt på sommaren utan problem.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Trodde först du hade moddad in någon horribel jeans-historia på sidan av boetten, men insåg snart att det var den extrema poleringen som spela ett spratt :D

Om jag frågar mig själv så suktar jag mest efter en explorer ii polar, men någonting inom mig säger att suben är mer versitable och kan användas vid fler tillfällen.
Kanske man borde lägga in en röstning..
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Trodde först du hade moddad in någon horribel jeans-historia på sidan av boetten, men insåg snart att det var den extrema poleringen som spela ett spratt :D

Om jag frågar mig själv så suktar jag mest efter en explorer ii polar, men någonting inom mig säger att suben är mer versitable och kan användas vid fler tillfällen.
Kanske man borde lägga in en röstning..
Jag har aldrig gillat vita Explorer , den svarta är mycket hetare i min bok .
 
Lätt EXP ll, de andra känns tråkiga i jämförelse och expen klarar ju utan problem att bada och hobbydyka. Bara överdrivet att behöva en 300 m klocka för man ska bada och ev. göra något dyk ibland.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Du nämnde om att du reser mycket. Då borde en med GMT funktion vara en självklarhet?
Båda Exp och GMTC tål 100m, så det är bara att hoppa i och dyka! :)
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Satan vad fin.
Suben är ju helt sinnessjukt läcker.
GMT M II tror jag faktiskt att det inte kommer bli.. Om jag ska ha en GMT så kommer det nog bli en Exp II Polar.

Ställde in mig på en sub först, men sedan är det alltid roligare att inte ha den absolut vanligaste rolex modellen, och det talar ju för en Exp II Polar.. Sen håller ju suben bättre i värde, och är mer elegant..
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Har du testat så vet du hur stor Exp II är.
Jag hade valt no-date sub framför date, gamla (40mm) exp ii framför nya, och helsvarta GMT framför batman.
Givet dina randvilkor hade jag rekommenderat LN GMT.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag har haft alla de du kikar på och kan egentligen inte rekommendera någon. Dock tycker jag BLNR är den trevligaste av dem då den bärs i strl med suben och kan varieras på jubilielänk utan att göra bort sig. här kan du kolla lite exempel https://klocksnack.se/threads/jubilee-på-modern-gmt.40059/page-3
Lutar du åt suben så kör på den. Ska du endast ha 1 klocka tycker jag du ska välja med datum. Lycka till!
 

osc10

Panerai
2-Faktor
Bra fråga! Jag gillar alla tre men oklart vilken som är favorit.
Exp 11 har i mitt tycke storleken emot sig.
GMT master har polerade mittlänkar emot sig,
Sub saknar GMT.
Svårt. Lycka till!
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Troligen kommer du bli nöjd oavsett vilken du väljer, då alla är riktigt fina klockor. Om jag skulle välja någon av dessa tre så hade jag gått på subben. Den morderna Rolex jag har gillat bäst är dock 116600 så jag tycker du ska prova den även om den är lite dyrare.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Den här frågan är fan så knepig! Här är mina tankar.

•En Sub är en Sub. Man vet vad man får. Den håller värdet bra och den kommer med största sannolikhet vara lika snygg om såväl 5 som 50 år. Glidelock på låset är guld! Möjligen är den lite mainstream och då också kanske lite tråkigare än de andra alternativen.

•Exp II är ju en lite ovanligare klocka vilket kan vara kul. Den har GMT funktion (najs) och är tät till 100m (det räcker!). Den känns kanske lite mer som en äventyrs/sport-klocka och passar kanske sämre till en lite mer uppklädd stil. Men det beror nog mest på bäraren. Folk utanför KS tenderar att aldrig notera klockor. Personligen föredrar jag 16570 framför nuvarande modell men det är ju en smaksak.

•Batman-GMTn är skitsnygg och jag valde mellan den och min 116610LV. Modellen har en trevlig historia och färgerna är snygga. Anledningen till att jag valde bort den var främst att jag ville kunna använda klockan jämt. Med polerade mittlänkar hade jag känt mig lite orolig att göra det (mesigt jag vet!). Om man reser mycket mellan tidszoner är GMT säkert toppen. Hemma i min vardag föredrar jag tidtagning.

Hoppas detta kan hjälpa på vägen. Oavsett vilken det blir så är jag övertygad om att du blir nöjd!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Har haft alla tre och tycker att Explorern är mest festlig. Den är större men bandhornen och boettens baksida gör att den och bärs mest bekvämt.
image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har ynnesten att äga samtliga modeller. Dock ej Batman då den verkligen inte tilltalar mig, men jag har haft en 116713.

Oavsett vad du väljer så kommer du bli otroligt nöjd för samtliga klockor är underbara. Batman är ju en smaksak, jag talar om modellen i sig nu.

Det är absolut inga problem med att bada med någon av dem inte att dyka heller. Gmtn och subben har ju typ samma boett på 40mm med maxicase. Expen ligger på 42mm och det är rätt stor skillnad på dem när de sitter på handleden. Mitt tips.... Testa samtliga, den som ger dig största leendet och välbefinnandet...ja, den klockan skall du ha:)

Vet inte om det hjäper med lite bilde e ju trevligt.
Här kommer mina:)
Vet att du inte sagt något om 114060 men den är trevlig den också, alltså sub utan datum.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
A meeeen, först en Explorer II tycker jag om du sen känner att den inte "räcker" för dina dyk så har du ju en jättebra anledning att komplettera med en Sub :) ska du sen långt bort utomlands och dyka kanske det är på plats med en Gmt också....lite så tänker jag ;)
 

Frourez

Omega
Du verkar ha en bra summa pengar att spendera så varför inte hitta en årsklocka á Pepsi i riktigt fint skick så har du en keeper. Tycker alla 3 är fina men ingen av dem blir väl riktigt speciella utan bara fina ägodelar. Sökandet efter din årsklocka och sedan landa affären blir roligare tror jag. Men det är bara min åsikt och vad jag tänker göra. 1994 klockan på Uhrenworld i Tyskland... om man bara hade haft mer pengar.
 
Topp