• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Rolex - Sub, GMT eller Explorer II?

Läs igenom TS inlägg och rösta.

  • Submariner

    Röster: 38 28.6%
  • Explorer II

    Röster: 44 33.1%
  • GMT Master II

    Röster: 51 38.3%

  • Totala väljare
    133

Compiss

Patek
2-Faktor
Du verkar ha en bra summa pengar att spendera så varför inte hitta en årsklocka á Pepsi i riktigt fint skick så har du en keeper. Tycker alla 3 är fina men ingen av dem blir väl riktigt speciella utan bara fina ägodelar. Sökandet efter din årsklocka och sedan landa affären blir roligare tror jag. Men det är bara min åsikt och vad jag tänker göra. 1994 klockan på Uhrenworld i Tyskland... om man bara hade haft mer pengar.
Sorry för ot men Tror nog min pepsi är från 94;) så jag bjussar på bild.
image.jpg
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Kan aldrig bli fel med en Rolex ;) Tycker du ska köra på en Explorer II med vit tavla, den är ovanligare än Submariner och grymt snygg.
 
Sub om du ska dyka djupare än 100 m, eller försöka ge sken av det.
GMT om du är en Globetrotter och är både sportig och elegant.
Lycka till i valet ;-)
image.jpg
image.jpg
 
Röstar explorer II med vit tavla. Sjukt snygg imo och är diskret men står ändå ut från mängden.

Om du promt vill köpa svart tavla så ta gmt:n
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tycker alla tre modeller givetvis har sina fördelar. För egen del föll valet på Expyn av främst två anledningar: den för mig närmast perfekta storleken och framför allt möjligheten till byte mellan svart och vit tavla. Självklart ska man äga bägge tavlor! Bjussar på två gamla bilder..

image.jpg

image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    151.5 KB · Visningar: 19

Genta

Cartier
Reser mycket och naturligtvis vill du njuta av klockan under resandet, då är GMT väldigt praktiskt att ha. Hade valt GMT Master, eftersom jag tycker kronan på Exp är för liten
 

BOTL

Panerai
Var på klockrunda nyligen och kollade på samtliga dessa, av de du nämner så är EMM subben klart stiligast. Och väldigt mångsidig.
 

Jarran

Omega
2-Faktor
Haft Sub en massa år och det är en klocka som funkar vid de flesta tillfällen. En hyggligt vanlig dinka och du kommer att få kommentarer emellanåt av folk som känner igen en Rolex Sub. Explorer II (min vita) flyger under radarn. Får inte alls lika ofta kommentarer från andra på den.
Jag gillar bägge, men sålde min Sub. delvis för att jag tyckte det var lite för många i min jobbkrets som hade Submariner. GMT:n är jag mer neutral inför av någon anledning.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag säger nog en 216570 om du har handleder till att bära upp den. Det är väl mest för att jag gillar vit tavla som sommarklocka och att den svarta tavlan gör den till världens hållkäftenklocka samtidigt som den är mer annorlunda och enligt mitt tycke ser riktigt välbyggd ut.
Tycker moderna sub & GMT blir mainstream..
Edit: gillar inte PCL heller, framförallt inte som owg klocka
 

Chuck

Patek
2-Faktor
hade kört på GMT, perfekt storlek och hyfsat ovanlig. Om du dessutom är resande säljare som jag så mååååååste du ha Max 40mm, funkar bäst till vår klädsel. Iaf ett tag :woot:

Lycka till broder
 

popeofdenim

Cartier
Jag köpte först en svart Explorer II 40mm... var super nöjd. 2v senare började jag kolla efter en sub.... nu är explorern borta.
Submarinern funkar mycket bättre till alla olika stilar enl min mening.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag hade valt GMT:n åtta dagar av sju men om man lyssnar på ditt resonemang så är du mer inne på Explorern - kör på den!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
GMT-Master II utan tvekan.
GMT funktionen är fantastisk att ha. Jag reser 300+ dagar om året och använder det varje dag.
Explorer II kan man väl inte ställa "GMT" handen för sig utan den visar väl om klockan 2 är 2 eller 14? Vad jag vet så följer den tim-visaren och kan inte ställas för sig.

Jag använder min GMT varje dag. 100m vattenskydd är inte för lite. Absolut inte.
Skruvar, mekar, gymmar, badar och duschar med min varje dag.
Den klarar allt och den är 24 år gammal.
2015-07-31 10.16.13.jpg
 

johning

Omega
Köp den du gillar bäst; alla tre är fantastiskt bra val! :)

Jag har också ett jobb då jag flyger kors och tvärs över olika tidszoner, och jag måste säga att GMT funktionen är något jag verkligen uppskattar. En andra/tredje tidzon är väldigt behändigt och en bra funktion.

Därför säger jag rent spontant GMT eller Exp 2a. Mitt val blev en vit Exp 2. Smaksak!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
GMT-Master II utan tvekan.
GMT funktionen är fantastisk att ha. Jag reser 300+ dagar om året och använder det varje dag.
Explorer II kan man väl inte ställa "GMT" handen för sig utan den visar väl om klockan 2 är 2 eller 14? Vad jag vet så följer den tim-visaren och kan inte ställas för sig.

Jag använder min GMT varje dag. 100m vattenskydd är inte för lite. Absolut inte.
Skruvar, mekar, gymmar, badar och duschar med min varje dag.
Den klarar allt och den är 24 år gammal.
2015-07-31 10.16.13.jpg

Efter lite youtube-letande är jag ganska säker på att både 16570 och 216570 har en riktig GMT-funktion. Dvs GMT-visaren går att ställa separat.
 

Bolio

Panerai
Har haft alla tre och subben är kvar, det talar sitt tydliga språk. Skulle dock som någon ovan skrivit även pröva 116600 trots det högre priset. Jag kommer aldrig släppa min då den nu har det nya låset så är det den optimala Rollen eller dykare överhuvudtaget. Det ända som skulle få mig att byta den är i samma utförande men i 42mm och det lär ju aldrig hända. När den känns för liten tar jag min BP någon dag för att stilla begäret ;).
Vilken du än väljer blir du nöjd men subben kommer du uppskatta längst.
Lycka till.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Jag står i samma val som dig just nu. Förhoppnings viss så kanske jag har en klocka nu på torsdag. Det lutar åt GMT II, bara för att ringen än så jäkla nice och att den är lite mer ovanlig än Sub. Men Känner mig osäker på PCL, om det blir för blingit? Men det kanske är grymt ändå till jeans och t-shirt.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Tack så hemskt mycket för enormt bra respons!!! Fantastiskt!
Kan utesluta både en och annan, så tror jag faktiskt har bestämt mig. Suger dock lite på karamellen då inköp inte blir förrens till jul, men kommer ju då givetvis avslöja vilken det landade på.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Subben är schysst men personligen föredrar jag GMTn. Kör själv en 16710 med Pepsi insert och gillar den starkt. Håller med Compiss och kör på den som ger dig en verklig nöjdhetskänsla, magkänslan är viktigt för annars kommer du garanterat ångra dig och sedan flippa klockan.
 
Topp