• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Rolex - Sub, GMT eller Explorer II?

Läs igenom TS inlägg och rösta.

  • Submariner

    Röster: 38 28.6%
  • Explorer II

    Röster: 44 33.1%
  • GMT Master II

    Röster: 51 38.3%

  • Totala väljare
    133

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Tack så hemskt mycket för enormt bra respons!!! Fantastiskt!
Kan utesluta både en och annan, så tror jag faktiskt har bestämt mig. Suger dock lite på karamellen då inköp inte blir förrens till jul, men kommer ju då givetvis avslöja vilken det landade på.
Till Jul? Va fasen vi trodde det brann i knutarna o såg fram mot paketöppning typ i morgon ;)
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Till Jul? Va fasen vi trodde det brann i knutarna o såg fram mot paketöppning typ i morgon ;)
Haha, anade besvikelse men impulsköpa något i prisklassen av en begagnad bil känns inte helt rätt. Krävs överläggning ;)

EDIT: Sedan är ju julen inte särskilt lång borta ju. Har ju för fan varit höst sedan februari..
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tack så hemskt mycket för enormt bra respons!!! Fantastiskt!
Kan utesluta både en och annan, så tror jag faktiskt har bestämt mig. Suger dock lite på karamellen då inköp inte blir förrens till jul, men kommer ju då givetvis avslöja vilken det landade på.

Roligt att du har bestämt dig! Om du vill ha klockan till jul kan det eventuellt vara en god idé att kolla leveranstiden. Alla tre alternativen är väl ganska eftertraktade så det kan nog vara några månaders leveranstid (lite beroende på modell och butik).
 

Wboy

Panerai
Nu är jag kanske lite biased för BLNR, men om du får den till ett vettigt pris borde GMT BLNR vara den du förlorar minst på i det ögonblick du lämnar AD:n med den.
(även om man kanske inte får de 97k som en herre vill ha för sin på Blocket nu).
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Roligt att du har bestämt dig! Om du vill ha klockan till jul kan det eventuellt vara en god idé att kolla leveranstiden. Alla tre alternativen är väl ganska eftertraktade så det kan nog vara några månaders leveranstid (lite beroende på modell och butik).
Tack! Jo jo. Har pratat med en jättetrevlig kille på Bergströms ur här i Göteborg, och det skulle bara vara ca 4 veckors leveranstid, men jag kommer ändå gå in igen någon gång i höst och lägga en deposition, så klockan är reserverad för mig när den kommer.

Det får du se när den kommit, bumpar tråden när den kommit :rolleyes:
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Nu är jag kanske lite biased för BLNR, men om du får den till ett vettigt pris borde GMT BLNR vara den du förlorar minst på i det ögonblick du lämnar AD:n med den.
(även om man kanske inte får de 97k som en herre vill ha för sin på Blocket nu).
Ja, det är viktigt att den håller i värde, speciellt så jag i nödfall kan göra ett plusminusnoll-swap med någon om jag skulle ångra mig.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ja, det är viktigt att den håller i värde, speciellt så jag i nödfall kan göra ett plusminusnoll-swap med någon om jag skulle ångra mig.

Om du vill gå på plusminus noll vid en eventuell försäljning i framtiden, så ska du inte plocka ut en helt ny, utan söka begagnat. Annars får du räkna med en mer eller mindre värdetapp.
 

Wboy

Panerai
Om du vill gå på plusminus noll vid en eventuell försäljning i framtiden, så ska du inte plocka ut en helt ny, utan söka begagnat. Annars får du räkna med en mer eller mindre värdetapp.

Nä, men @Ansgar har redan skrivit att han vill köpa ny klocka hos AD. Jag tror att han förstår att nya klockor tappar en aning i värde. I så fall handlar det ju som du säger om mer eller mindre värdetapp.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Aha, okej.
Jag har aldrig haft en EXP II så jag vet inte men jag läste mig till en gång att den inte gick att ställa. Men det kanske var gamla Explorers då?

Ja så skulle det kanske kunna vara. Jag blev själv osäker när jag började kolla på Rolex hemsida för det pratas mest om att GMT-visaren är till för att visa dag och natt men vad jag kunde se skrev man aldrig att den går att ställa separat. Kanske vill man hålla isär GMT och Exp II rent marknadsföringsmässigt?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Ja så skulle det kanske kunna vara. Jag blev själv osäker när jag började kolla på Rolex hemsida för det pratas mest om att GMT-visaren är till för att visa dag och natt men vad jag kunde se skrev man aldrig att den går att ställa separat. Kanske vill man hålla isär GMT och Exp II rent marknadsföringsmässigt?

Givetvis kan man ställa GMT visaren på annan tid. Annars hade det varit menlöst. :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Givetvis kan man ställa GMT visaren på annan tid. Annars hade det varit menlöst. :)

Jag läste mig till att den var fast eftersom Explorer II gjordes för bland annat gruvarbetare som inte ser dagsljus på väldigt länge.
Med hjälp av orangea visaren (24h hand) kunde man se om klockan var 2 på dagen eller 2 på natten. Därför kunde den inte sättas separat. Dvs, det är INTE en GMT visare utan en 24h visare.

Men nu har jag inte ägt en enda Explorer II så jag har nog väldigt fel, detta är endast vad jag har läst mig till. :)
Ignore me, carry on!
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hade en GMT c tidigare så valet för mig var enkelt. :)
image.jpg
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Om du vill gå på plusminus noll vid en eventuell försäljning i framtiden, så ska du inte plocka ut en helt ny, utan söka begagnat. Annars får du räkna med en mer eller mindre värdetapp.
Swap-, alltså byte. Försäljning kommer inte på fråga. Tex borde det
ju gå att byta en ett år gammal sub no date mot en ett år gammal exp ii, men det går ju inte att byta en exp ii mot en batman exempelvis:)
 
Topp