• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Rolex

Hej

Nu var det dags igen! Och jag har världens beslutsångest...
Tidigare har jag ägt en Daytona, GMTII och en SubC i stålguld och en Submariner i stål för många år sedan..

Just nu väger det mellan en Submariner i stålguld (Äldre sunburst versionen.. Måste erkänna att den tilltalar mig mer än den nya keramiska versionen, även om jag helt klart föredrar det nya spännet) och den andra klockan jag överväger är en Sea-dweller (Ej Deepsea) i stål.


Vilken klocka hade ni valt? Och varför? Mitt hjärta bultar lika mycket för båda :)

/Rasmus
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag är väl partisk, men jag är väldigt nöjd med min Seadweller.
Lite mer än en sub...!:D
D63EECD1-DC63-4E3C-AA94-61D00DC36316.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det är lite svår att svara på frågan du ställer, men om jag var tvungen att välja under viss vapenhot, så skulle det nog bli TT-subben. Den känns roligare tycker jag nog, sen kan det vara så att man kanske tröttnar på den snabbare i längden.

Båda ser bra ut på handleden.
image.jpeg


SD är och förblir en odödlig klassiker.
image.jpeg


SUBMARINER gör sig alltid bäst i solljus.
image.jpeg
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har för närvarande 2 subs 116610 samt 116613LB. Skulle även kunna tänka mig en Hulk framöver. Hade varit kul med den trippeln. Har ingen erfranenhet av de äldre subbarna. mitt råd är att satsa på någon av de 6 ref subbarna. Grymt objektivt råd såklart ;):rolex:
Pics
FullSizeRender 3.jpg
IMG_7456.JPG
 
Oj! Tack för all snabb respons! :)
Det lustiga är att det inte var alls längesedan jag sålde min Sub TT.
En TT klocka går inte riktigt ihop med mitt arbete... Jag får givetvis bära vilken klocka jag vill.. Men det ser lite vräkigt ut om man kan uttrycka sig så..

Det optimala vore givetvis att ha en av varje! En Sea-dweller eller Submariner är ju en klocka som går att ha i alla sammanhang, och den drar inte till sig blickar ifrån de oinvigda.. Medan en Rolex i guldstål syns betydligt mer.

Om man skulle vänta till lönen och köpa en av varje hehe... Då hade nog regeringen mördat mig (A.k.a tjejen jag träffar)

En liten följdfråga som varken handlar om Sea-dwelller eller TT Subben.


Vad tycker ni om Rolex Submariner Date/No-date (114060 - 116610LN) om det skulle vara ert enda kvaliétsur, vilket skulle ni välja? och varför?

Angåede DSSD så är den lite för mycket för mig... Jag är ingen liten kille, men den är för stor för mig helt enkelt...
Jag tycker min Omega Seamaster Professional kronograf är stor. Men den känns ändå som en Armaniklocka bredvid DSSD hehe... :)
Tack för alla bilder! :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vilken Dweller är det 5- eller 6 siffrig?
Bortsett från länkarna så tycker jag 5siffriga Rolex vinner alla dagar i veckan.
Men ett väldigt svårt val hursomhelst. Har du några andra klockor?
 
Det är lite svår att svara på frågan du ställer, men om jag var tvungen att välja under viss vapenhot, så skulle det nog bli TT-subben. Den känns roligare tycker jag nog, sen kan det vara så att man kanske tröttnar på den snabbare i längden.

Båda ser bra ut på handleden.
image.jpeg


SD är och förblir en odödlig klassiker.
image.jpeg


SUBMARINER gör sig alltid bäst i solljus.
image.jpeg

Datumtavlan känns något gul-aktig på den nedre bilden.. Är det modellen pre- 2000 med ståll-spännet? Eller när bytte dom ut den? ¨

//Rasmus
 
Vilken Dweller är det 5- eller 6 siffrig?
Bortsett från länkarna så tycker jag 5siffriga Rolex vinner alla dagar i veckan.
Men ett väldigt svårt val hursomhelst. Har du några andra klockor?

Jag har en Omega Seamaster kronograf (Blå urtavla och bezsel) ej keramisk.
5 eller 6 siffrig? Pratar vi om referensen? Jag syftar iallafall på den keramiska modellen (Ej på den i stålguld) men på stål-varianten.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en Omega Seamaster kronograf (Blå urtavla och bezsel) ej keramisk.
5 eller 6 siffrig? Pratar vi om referensen? Jag syftar iallafall på den keramiska modellen (Ej på den i stålguld) men på stål-varianten.

Okej, om du redan har en klocka med blå tavla så skulle jag sikta in mig på Sea Dwellern ( oavsett om det är maxicase eller inte) Den äldre tror jag iofs upplevs mindre om du är orolig över storleken
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Datumtavlan känns något gul-aktig på den nedre bilden.. Är det modellen pre- 2000 med ståll-spännet? Eller när bytte dom ut den? ¨

//Rasmus
Min är från 2003 om jag inte missminner mig, jag har spännet med guld på, allt annat vore tjänstefel :D, 2000-2001 har jag för mig det nya låset med guld kom, datumskivan är lite gulaktig det stämmer.
 
Senast ändrad:

Quality

Breitling
Oj! Tack för all snabb respons! :)
Det lustiga är att det inte var alls längesedan jag sålde min Sub TT.
En TT klocka går inte riktigt ihop med mitt arbete... Jag får givetvis bära vilken klocka jag vill.. Men det ser lite vräkigt ut om man kan uttrycka sig så..

Det optimala vore givetvis att ha en av varje! En Sea-dweller eller Submariner är ju en klocka som går att ha i alla sammanhang, och den drar inte till sig blickar ifrån de oinvigda.. Medan en Rolex i guldstål syns betydligt mer.

Om man skulle vänta till lönen och köpa en av varje hehe... Då hade nog regeringen mördat mig (A.k.a tjejen jag träffar)

En liten följdfråga som varken handlar om Sea-dwelller eller TT Subben.


Vad tycker ni om Rolex Submariner Date/No-date (114060 - 116610LN) om det skulle vara ert enda kvaliétsur, vilket skulle ni välja? och varför?

Angåede DSSD så är den lite för mycket för mig... Jag är ingen liten kille, men den är för stor för mig helt enkelt...
Jag tycker min Omega Seamaster Professional kronograf är stor. Men den känns ändå som en Armaniklocka bredvid DSSD hehe... :)
Tack för alla bilder! :)

Om du kan slanta en av dem på EN lön så ser jag inget konstigt med att köpa båda :D
 
Det är lite svår att svara på frågan du ställer, men om jag var tvungen att välja under viss vapenhot, så skulle det nog bli TT-subben. Den känns roligare tycker jag nog, sen kan det vara så att man kanske tröttnar på den snabbare i längden.

Båda ser bra ut på handleden.
image.jpeg


SD är och förblir en odödlig klassiker.
image.jpeg


SUBMARINER gör sig alltid bäst i solljus.
image.jpeg
TT är underbart fint, +1 på den!
 
Jag är så glad idag.
Häromdagen beslutade jag mig för att komplettera klocksamlingen (Nuvarande en klocka :D) med en Submariner 116610LN.
Redan innan jag köpte en SubC stål så beslutade jag mig för att jag skulle behålla klockan för att låta den gå i arv..
Av denna anledningen hade jag svårt att besluta mig för om jag skulle köpa en ny eller begagnad (Jag ville ju så gärna ha mitt namn på certifikatet och vara första ägaren)

Igår köpte jag en klocka av en vän. Klockan är förvisso inte ny (Köpt hösten 2014 på Bergströms Ur) men dom har inte fyllt i hans namn på certifikatet. Vilket betyder att jag kan skriva mina initialer där (Kommer även lämna in klockan i veckan för gravering av mina initialer)

Detta låter kanske något barnsligt för en del.. Men det betydde mycket för mig att få den möjligheten :)
Ser fram emot dagen då min framtida son kan få klockan av mig (Innan min död givetvis, ser inte fram emot min bortgång)


Tack för alla råd och synpunkter ni givit mig i tråden :)

//Rasmus
 

Hugii

Audemars
Jag är så glad idag.
Häromdagen beslutade jag mig för att komplettera klocksamlingen (Nuvarande en klocka :D) med en Submariner 116610LN.
Redan innan jag köpte en SubC stål så beslutade jag mig för att jag skulle behålla klockan för att låta den gå i arv..
Av denna anledningen hade jag svårt att besluta mig för om jag skulle köpa en ny eller begagnad (Jag ville ju så gärna ha mitt namn på certifikatet och vara första ägaren)

Igår köpte jag en klocka av en vän. Klockan är förvisso inte ny (Köpt hösten 2014 på Bergströms Ur) men dom har inte fyllt i hans namn på certifikatet. Vilket betyder att jag kan skriva mina initialer där (Kommer även lämna in klockan i veckan för gravering av mina initialer)

Detta låter kanske något barnsligt för en del.. Men det betydde mycket för mig att få den möjligheten :)
Ser fram emot dagen då min framtida son kan få klockan av mig (Innan min död givetvis, ser inte fram emot min bortgång)


Tack för alla råd och synpunkter ni givit mig i tråden :)

//Rasmus
Grattis....

Personligen skulle jag avvakta 1år med graveringen.

Ps. Tror det är nåt fel på min tel...jag set inga fotos. :)
 

Jonaz

Rolex
Jag har redan köpt andra klockor. Men tack för din synpunkt.
Klockan är riktigt fin! Men tyvärr så är DeepSean för stor för mina handleder....
Har fått ta av två länkar och dra in glidelocket max på min Sub för att den skall sitta lagom.

Ok. Jag funderar på att sätta på dykförlängningen igen. Just nu är alla länkar på och glidelock är på Max.
 
Ok. Jag funderar på att sätta på dykförlängningen igen. Just nu är alla länkar på och glidelock är på Max.

Biffiga handleder då! Jag har kvinnoarmar ifrån armbågen och ner hehe.... (Långdistanslöpare)
glidelock är ruskigt beroendeframkallande när man börjar använda det.. Justerar klockan ett par gånger om dagen.
 
Topp