• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Seiko 6138-8020 panda

kruka

Omega
2-Faktor
Är på jakt efter en panda i lagom storlek och för en nättare summa, kriterier jag tror Seikos 6138-8020 uppfyller. Nu till problemet. Jag har försökt att läsa på M både klocka och säljare men min kunskap om klockor är mer eller mindre obefintliga så därför hoppas jag på lite hjälp.

Jag har suttit och spanat på en auktion och undrar nu om det är ett stort nej nej eller om det är rätt okej.

http://www.ebay.co.uk/itm/142012515945

Screenshot_20160611-124104.png


Jag har förstått att säljaren levererar men att det finns påståenden om att det är sydostasiatiska klockor som fixats till med nya delar. Jag skulle bli väldigt tacksam om någon eller några kunde komma med lite råd och åsikter, både om kust den här klockan men också om modellen i stort.

Tack på förhand.
 

rogart-63

Patek
Läs på så mycket du kan om modellen? Kolla google för bilder på liknande klockor? Studera tavla och visare? Baklocket ser polerat ut? Finns gott om AM tavlor och visare?
 

kruka

Omega
2-Faktor
Läs på så mycket du kan om modellen? Kolla google för bilder på liknande klockor? Studera tavla och visare? Baklocket ser polerat ut? Finns gott om AM tavlor och visare?

Tack för inlägget. Har själv, utifrån bilderna, några mindre kvalificerade gissningar och tänkte därför att det vore tacksamt att få lite råd från nån som, till skillnad från mig, ser skillnaden på en höna och en tupp.

Det jag sett är att tavlan inte verkar vara av den kritvita sort, som jag iofs tycker är rätt snygg, som ej är original utan mer lik den silver borstade/lin tavlan den kom med.

Det andra är att formen på tim och minutvisarna inte stämmer, de är för raka i förhållande till några refbilder jag sett där visarna är tjockare mot basen. Fast det kanske är vinkeln som trollar?

Screenshot_20160611-134927.png

http://forums.watchuseek.com/attachment.php?attachmentid=3112378&d=1425045616

Polering/borstning blir jag mer förvirrad av. Baklocket ter sig suddigt men är det polering eller bara kasst ljus/bild?
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Tack för inlägget. Har själv, utifrån bilderna, några mindre kvalificerade gissningar och tänkte därför att det vore tacksamt att få lite råd från nån som, till skillnad från mig, ser skillnaden på en höna och en tupp.

Det jag sett är att tavlan inte verkar vara av den kritvita sort, som jag iofs tycker är rätt snygg, som ej är original utan mer lik den silver borstade/lin tavlan den kom med.

Det andra är att formen på tim och minutvisarna inte stämmer, de är för raka i förhållande till några refbilder jag sett där visarna är tjockare mot basen. Fast det kanske är vinkeln som trollar?

Screenshot_20160611-134927.png

http://forums.watchuseek.com/attachment.php?attachmentid=3112378&d=1425045616

Polering/borstning blir jag mer förvirrad av. Baklocket ter sig suddigt men är det polering eller bara kasst ljus/bild?
Visarna ser konstiga ut som du säger? Trycket på tavlan stämmer inte heller som det ser ut? Sekundvisaren är rödmålad i änden och inte riktigt lika skarp kant mellan röd och svart som på originalvisaren.
 

kruka

Omega
2-Faktor
Är det det här skicket som kan förväntas för den pengen eller dyker det regelbundet upp OK ex med endast originaldelar?
 

rogart-63

Patek
Kollat lite och det verkar finnas gott om AM-tavlor. Så det gäller nog att ha bra koll om man ska hitta ett fint ex i bra skick. Kolla Seiko forumen och se vad som erbjuds där? Dyker upp en och annan "panda" men försvinner ofta lika fort? Kankse skriva en WTB i nåt av forumen? Hittar du två så tar jag en ;)
Du har ju även 6138-8000 "Baby Panda" att kolla på?
 

Exxet

Rolex
En grej man kan kolla är om Seiko-loggan ligger paralellt med texten under, på A M brukar loggan vara lite förskjuten till höger, se bild, är ingen expert men jag jagade en Baby-panda för ett tag sedan.
2000.jpg

Den till höger är den du refererar till. Säljaren har ju i o f s 100% i feedback men vad jag läst har han inte 100% på en del forum. Lycka till i jakten.
 

kruka

Omega
2-Faktor
En grej man kan kolla är om Seiko-loggan ligger paralellt med texten under, på A M brukar loggan vara lite förskjuten till höger, se bild, är ingen expert men jag jagade en Baby-panda för ett tag sedan.
2000.jpg

Den till höger är den du refererar till. Säljaren har ju i o f s 100% i feedback men vad jag läst har han inte 100% på en del forum. Lycka till i jakten.

Tack för hjälpen. Att man inte alltid kan få omedelbar behovstillfredsställelse.

Förstår faktiskt inte hans 100% omdöme med tanke på en del personers tankar kring hans grejer, men det kanske var de som inte ställde frågor här innan köp.
 

kruka

Omega
2-Faktor
Kollat lite och det verkar finnas gott om AM-tavlor. Så det gäller nog att ha bra koll om man ska hitta ett fint ex i bra skick. Kolla Seiko forumen och se vad som erbjuds där? Dyker upp en och annan "panda" men försvinner ofta lika fort? Kankse skriva en WTB i nåt av forumen? Hittar du två så tar jag en ;)
Du har ju även 6138-8000 "Baby Panda" att kolla på?

Det verkar vara en snårig djungel, kanske ska leta efter en modernare lösning i väntan på det andra. Du råkar inte ha några pandatips?
 
Topp