• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Seiko SKX013K2

Grolschpubg

Breitling
Hej! :)

Har ett tag varit på jakt efter en ny klocka då urverket på min förra (och hittills enda) klocka gick sönder. Såg en Seiko SKX013K2 i en video på Youtube och gillade det jag såg. Den finns på Creationwatches där den är på rea för 1610kr. Var till en början ytterst tveksam till hemsidan men efter att ha läst om den här på klocksnack ändrades min uppfattning. Det finns dock ett par saker jag grubblar över. Det första är det automatiska urverket. Som jag har förstått behöver en automatisk klocka genomgå service ungefär var femte år, en service som kan kosta ett par tusenlappar. Är det någon idé att ens köpa en såpass billig automat? Hur länge kan jag, på ett ungefär, räkna med att klockan håller utan service? Det andra jag grubblat över, om än i mindre utsträckning, är höjden på klockan. Enligt videon jag klistrar in nedan är höjden 13mm, vilket på förhand känns rätt högt.

Tack på förhand!

http://www.creationwatches.com/prod...divers-21-jewels-skx013k2-mens-watch-785.html

 

L.R.Dahl

Omega
Ingen personlig erfarenhet om klockan men är på jakt efter en själv, fantastisk design och ett riktigt praktexemplar! Värd varenda utgift
 

Zee

Cartier
Skx013 är den mindre varianten av skx007. Dvs 37mm ist för 41mm. Vill du ha den mindre? Skx 007/009 kostar lika mycket.

Sen får du räkna med tullavgift på ett par hundralappar om du handlar via creationwatches.com.

Vad gäller service är urverket 7s26 utformat (lägre bph) att klara 15-20 år utan service. Just därför är den ej hacking (sekundvisaren stannar ej när du ställer klockan) eller manual wind (du måste skaka klocka för att dra upp klockan). Dessa två saker är icke-problem, speciellt om du ämnar ha klockan på dig dagligen. Noggrannhet är fullt adekvat!

Räkna också med att gummibandet som åker med är sjukt obekvämt. Bästa stållänk finner du på strapcode, ca 500 kr för "super oyster" men väl VÄRT det. Då har du en klocka som ser ut som en 5000-6000 kr klocka. Annars finns det en plethora av nato, zulu, läderband, gummiband eller stållänkar på ebay. Köp för 22mm lugs.


En kanonklocka, bra val. Inte mycket att fundera på.
 

Zee

Cartier
Ser att det åker med en jubilee länk. Bättre det än gummit. Jag skulle nog ändå överväga super oysterlänk från strapcode.
 

Zee

Cartier
IMAG4112.jpg
IMAG4111.jpg
 

Grolschpubg

Breitling
Tack så mycket för hjälpen! Kikar runt lite just nu och det ser bättre ut med super oyster-länken du nämnde än med "originallänken". Tycker dock inte att den ursprungliga länken ser dålig ut och om den sitter bra blir det nog att behålla den åtminstone till en början vid ett eventuellt köp. :)
 

Zee

Cartier
F.ö. har du kvar din skx i 15-20 år och den behöver lite olja och finjusteras så kan man nog fixa det för 1000-1500. Är du glad över den efter 15-20 år så tycker jag det är ett lågt pris att betala för att då den att lira i 15 år till. #tummenupp #nostalgi #klassiker
 

Rulle

Audemars
Hej! :)

Har ett tag varit på jakt efter en ny klocka då urverket på min förra (och hittills enda) klocka gick sönder. Såg en Seiko SKX013K2 i en video på Youtube och gillade det jag såg. Den finns på Creationwatches där den är på rea för 1610kr. Var till en början ytterst tveksam till hemsidan men efter att ha läst om den här på klocksnack ändrades min uppfattning. Det finns dock ett par saker jag grubblar över. Det första är det automatiska urverket. Som jag har förstått behöver en automatisk klocka genomgå service ungefär var femte år, en service som kan kosta ett par tusenlappar. Är det någon idé att ens köpa en såpass billig automat? Hur länge kan jag, på ett ungefär, räkna med att klockan håller utan service? Det andra jag grubblat över, om än i mindre utsträckning, är höjden på klockan. Enligt videon jag klistrar in nedan är höjden 13mm, vilket på förhand känns rätt högt.

Tack på förhand!

http://www.creationwatches.com/prod...divers-21-jewels-skx013k2-mens-watch-785.html

snygg klocka MEN har du tänkt på skx07 med ?

hur stora handleder har du ?

många (mig inräknat) med smalare handleder blir lite rädda när det står 40mm plus i diameter MEN det viktigaste som många bortser från är måttet från "bandfästet" i söder till "bandfästet" i norr
du kan ju i stort sätt ha en hur bred klocka som helst men när vi snackar längden så blir det problem eftersom handlederna är smalare ä'n själva längden på armen om du förstår hur jag menar?

en gammal kollega till mig var nojjig över att skx007 var så bred i diametern och beställde en 013..
jag som bara haft en blackmonster innan och aldrig ägt en riktig skx blev sugen på en ny beater och börja spana efter fakta!
det skiljer inte så mycket om vi pratar "lug-lug" på dessa då 007an är 45mm vilket nästan alla kan bära upp utan problem!

har prövat både 013 och 007 och kan säga som så att lugsen är ju längre på 013 medans 007 ger en mer allround bra look även om dom är jävligt lika annars!


angående köpställen så kan jag rekomendera skywatches från Singapore som är super
har handlat från Creation flera gånger och har än¨sålänge ej haft nåt strul
men du måste räkna med att du lär åka på moms här hemma plus en hundring i tullavift(tror tillåmed posten har ökat på den till 125 spänn nu !)

är du sugen på en skx007j med oyster precis som den @Zee har så har jag en oanvänd sådan undanstoppad med plasten kvar som kan bli din för 2550:-


angående servicen så när den börjar svajja i gången efter x antal år så 'r de bara att beställa ett nytt verk för några hundralappar på nätet och byta ut
fast vill man ha kvar den ursprungliga klockan så servar man ju de man har fast det blir dyrare !



detta är absolut inte skrivit för att få sålt min 007J utan mer för att jag tror att du blir nojjig över att 007an kanske är "för stor" !

vad jag kan läsa mig till så är lug-lug på en skx013 44mm medans en skx007/9 ca 45-46mm
och ärligttalat så är det en dykarklocka och dom ska vara lite större !


gå in och kolla på skx tråden på kobra kai och läs lite och kolla hur den sitter på folk !!
 

Grolschpubg

Breitling
Var inne på skywatches och noterade att andra mått på skx013 var angivna där. Där står det att diametern är 28mm, det här jämfört med creationwatches där 38mm står skrivet. Hur stor avgift gällande moms och tull läggs till vid en beställning från creationwatches?
 

Zee

Cartier
Jag köpte min skx007j från creationwatches.com för ca 1600-1700, och betalade kanske 200-250 i tull. That's it.

Detta är väl typ 12-18 månader sedan. Minns jag beställde fredag kväll, och DHL kom med den måndag vid lunchtid!
 

Larsmustasch

Cartier
Jag beställde en SKX013 från creationwatches för knappt en månad sen. Gick jäkligt fort! Tre dagar, lev till dörr. Kostade med frakt och tull ca 2200kr.

Urtavlan är 29mm, diametern är 38mm.
 

J Carl

Omega
Skx013 är den mindre varianten av skx007. Dvs 37mm ist för 41mm. Vill du ha den mindre? Skx 007/009 kostar lika mycket.

Sen får du räkna med tullavgift på ett par hundralappar om du handlar via creationwatches.com.

Vad gäller service är urverket 7s26 utformat (lägre bph) att klara 15-20 år utan service. Just därför är den ej hacking (sekundvisaren stannar ej när du ställer klockan) eller manual wind (du måste skaka klocka för att dra upp klockan). Dessa två saker är icke-problem, speciellt om du ämnar ha klockan på dig dagligen. Noggrannhet är fullt adekvat!

Räkna också med att gummibandet som åker med är sjukt obekvämt. Bästa stållänk finner du på strapcode, ca 500 kr för "super oyster" men väl VÄRT det. Då har du en klocka som ser ut som en 5000-6000 kr klocka. Annars finns det en plethora av nato, zulu, läderband, gummiband eller stållänkar på ebay. Köp för 22mm lugs.


En kanonklocka, bra val. Inte mycket att fundera på.
En rättelse . Har inte skx013 20 mm lugs och skx007 22 lugs??
 

J Carl

Omega
Var inne på skywatches och noterade att andra mått på skx013 var angivna där. Där står det att diametern är 28mm, det här jämfört med creationwatches där 38mm står skrivet. Hur stor avgift gällande moms och tull läggs till vid en beställning från creationwatches?

Jag beställde en klocka från cw för 3 veckor sen och jag betalde cirka 1400 kr för klockan . Fick moms och tull på hela 425 kr . Så det rasslar mer än man tror .
 
Topp