• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd tack!

Oli

Omega
2-Faktor
Hej.

Är relativt ny här på forumet och går i tankarna om att köpa en ny klocka.
Är inte super kunnig på klockor än och har kikat lite på dessa modeller hittills:

42000CN-BRLS - Tudor Fastrider Black Shield
79220R - Tudor Heritage Black Bay
79220B - Tudor Heritage Blue Bay
A1732136-BA61-154A - Breitling Superocean Heritage 42
A7338811-G790-158S - Breitling Colt Chronograph 2
232.30.42.21.01.003 - Omega Seamaster Planet Ocean 42
232.30.46.21.01.003 - Omega Seamaster Planet Ocean 45,5
311.33.42.30.01.002 - Omega Speedmaster 42
326.30.40.50.03.001 - Omega Speedmaster 40
231.10.42.21.03.003 - Omega Seamaster Aqua Terra

Förhoppningsvis kan någon kunnig(a) person(er) kanske ge mig lite tips på vilket som är det bästa köpet? Nytt eller beg spelar inte jättestor roll. Tar jätte gärna emot tips på andra klockor som jag inte tagit med här också. Vill helt enkelt göra en bra affär och få en Bra klocka, inte bara en snygg, så alla tips är mycket uppskattade.
Skulle väldigt gärna köpa en Panerai, men det är väl svårt att hitta med min budget skulle jag tro.
Siktar på en prislapp på max 35000kr nytt eller beg men förhoppningsvis runt 30k.
Vattentät är ett måste, dyker dock ej men vill kunna bada med den utan problem.

Tar gärna emot förslag på PM på eventuella begagnade klockor som någon på forumet kanske vill sälja också.

Tack på förhand! /oli
 

Svanen

Omega
Den är verkligen en blandning av mycket vackra dinkor. Förslaget är att du går till en AD och provar vilken som känns rätt för dig. De är svårt att säga vilken du ska ha då det sitter liknade urverk i de flesta modeller samt att kvaliteten är densamma.

Så mitt förslag är att gå till en AD som har de varumärken som du är sugen på, ser att du bor i gbg och där finns det många bra AD.

Men om jag ska välja en av dina förslag skulle jag personligen ta Omegas PO 42mm. Den sitter grymt bra på armen och håller för allt. Köper du en nyare PO får du även deras egna inhouseverk 8500 som är är grymt bra verk. Du kan läsa en recension om den klockan på recensioner.

Hjälpen kanske inte blev som du tänkt men hoppas du väljer en klocka som passar dig :)
 

Oli

Omega
2-Faktor
Tack Svanen, har faktiskt lutat åt PO klockan på senaste just för att jag hört bra saker om 8500. Har varit inne hos ADarna så många gånger nu att dom kommer tro att jag planerar en kupp eller något, skäms nästan lite för att fråga frågor när man är där. Tudor Fastrider klockan är enbart där inne för att jag tycker den är så snygg och det är den enda svarta jag skulle tänka mig då den är keramisk och motstår bumps och dings. Är väldigt kluven. Alltid gillat Breitling sedan jag var liten och farsans polare hade agenturen, men ogillar deras galna priser på service osv.
 

Svanen

Omega
aaaha jaså! Då förstår jag att det är lite småjobbigt om du besökt dem otaliga gånger ;)
Att köpa en helkeramisk klocka tror jag man lätt kan tröttna på, man inte har flera dvs.

Tror också att PO finna att köpa beg till en bra peng och den behåller dessutom sitt värde mycket bra, om du skulle vilja byta.
 

CLT

Rolex
Väldigt blandat. Ta dig till AD och prova alla modeller som intresserar dig. Vilken du än väljer utav dina förslag så köper du en bra/fin klocka!
 
Herregud.....Klart det inte går att välja bland dessa klockor, hade fått ångest hehehe. Men svårt att hjälpa när det som vi har att gå på är utseendet (som är väldigt individuellt).

Kan du göra en lista på vad du letar efter i en klocka (allt, verkligen allt) så kan vi matcha det på bästa sätt:)
 

Oli

Omega
2-Faktor
Herregud.....Klart det inte går att välja bland dessa klockor, hade fått ångest hehehe. Men svårt att hjälpa när det som vi har att gå på är utseendet (som är väldigt individuellt).

Kan du göra en lista på vad du letar efter i en klocka (allt, verkligen allt) så kan vi matcha det på bästa sätt:)
Fixar det under dagen :) på väg till kontoret nu. Tack på förhand. Oli
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Bara en fråga; är det endast de 3 märkena du listar (Tudor, Breitling, Omega) som du kan tänka dig?

Finns en uppsjö (enligt mig) mer prisvärda märken (Tudor kanske undantaget) där skillnad listpris och aktuellt marknadspris ger så att säga mer mer värde för pengarna om du köper bra beggat. Fast designmässigt är du helt rätt ute om man gillar den typen av klockor... ;-)
 

Oli

Omega
2-Faktor
Bara en fråga; är det endast de 3 märkena du listar (Tudor, Breitling, Omega) som du kan tänka dig?

Finns en uppsjö (enligt mig) mer prisvärda märken (Tudor kanske undantaget) där skillnad listpris och aktuellt marknadspris ger så att säga mer mer värde för pengarna om du köper bra beggat. Fast designmässigt är du helt rätt ute om man gillar den typen av klockor... ;-)

Kan tänka mig fler märken definitivt! Inget är skrivet i sten. Skulle verkligen vilja ha en Panerai men tror att min prisklass är för låg.
Dessa klockor jag listade ovan är mest utseende grundat då jag inte kan mycket om urverk. Jag har tex ingen aning om varför Omegas 8500 verk är bedöms som bra, har bara hört/läst att det skall vara bra och utgått ifrån det.
Har inte hört något om de andra urverken mer än att Breitling tydligen inte ska ha så bra urverk i jämförelse med priset?

Uppskattar hjälpen ni alla ger mig otroligt mycket.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag uppskattar mer värdet, designen och robusthet ur ett användar-perspektiv, jag är ingen urverk/olje/kugghjul/mekanik kille, men jag skulle, om du gillar deras modeller, kanske kolla lite åt Girard Perregaux, Ulysse Nardin dykserie, Glashutte, Oris.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Som ett exempel, en av de snyggaste och mest robusta klockor jag ägt är Ulysse Nardin Maxi Marine Diver (ref 263-33).
De går, med lite letande och prutande, att få för strax över 30KSEK.
Dock är service på dem väldigt dyr (om du inte servar utanför Norden ) men grymt fina och gedigna klockor.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Som ett exempel, en av de snyggaste och mest robusta klockor jag ägt är Ulysse Nardin Maxi Marine Diver (ref 263-33).
De går, med lite letande och prutande, att få för strax över 30KSEK.
Dock är service på dem väldigt dyr (om du inte servar utanför Norden ) men grymt fina och gedigna klockor.
Hej! Tack för att du tar dig tiden att skriva till mig.

Har faktiskt turen att ha min familj utspridd över världen, så serva utanför Norden är inga problem. Har dock inte tittat på några av dom märkena förutom Oris då jag inte hört mycket om dem.
Har just nu en riktigt fin Maurice Lacroix Pontos S Diver, som tyvärr jag tappat extremt mycket värde på bara två månader och på det är den svårsåld då inte många verkar känna till det märket, iaf inte på Blocket... Slänger upp en annons på den klockan här när jag kommer hem idag och hoppas på bättre resultat.
 

F-L-P

Panerai
Kan tänka mig fler märken definitivt! Inget är skrivet i sten. Skulle verkligen vilja ha en Panerai men tror att min prisklass är för låg.
Dessa klockor jag listade ovan är mest utseende grundat då jag inte kan mycket om urverk. Jag har tex ingen aning om varför Omegas 8500 verk är bedöms som bra, har bara hört/läst att det skall vara bra och utgått ifrån det.
Har inte hört något om de andra urverken mer än att Breitling tydligen inte ska ha så bra urverk i jämförelse med priset?

Uppskattar hjälpen ni alla ger mig otroligt mycket.


Hej!

Coaxial tekniken skall tydligen minska slitaget i verket och klara sig bättre utan service om jag minns rätt. Det är absolut inget fel med breitling verk. Likt många andra är de baserade på ETA calibrar som de modifierar likt panerai (gäller bassortimentet).

Det är en lista med fina klockor du tittar på. jag skulle väl kanske rekommedera att du kanske bestämmer dig för vilken typ utav klocka du vill ha (chrono, dykare, stålsport) så har du kapat ganska ordentligt i listan. Själv gör jag dock inte så över huvudtaget utan kör lite hej vilt.

Ett märke som inte kommit upp men passar in i blandningen ganska bra är Sinn och då framförallt EZM serien. de har även många PVD:ade av bra kvalite som kanske kan passa om du gillar svarta klockor finns på sinn.de och i sundbyberg utanför stockholm.

I listan skulle jag gått på klassikern speedmaster om jag skulle haft tillräckligt grova armar för den annars Blue bay. ingen annan motivering än att jag gillar dom.

Kom ihåg att det bästa köpet är det som gör DIG gladast =) . Ska man tänka logiskt så är det bättre att inte köpa någon klocka alls och köpa fonder eller något annat tråkigt.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Coaxialuverket fick jag förklarat för mig av en urmakare för en tid sedan.
Medan Omegas tidigare urverk slets linjärt över tiden och tappade mer och mer i tid ju närmare behovet för service var, fungerar tydligen (alla experter får gärna rätta mig här) Coaxial så att det håller tiden längre tid men sen går det snabbt utför. serviceintervallet sägs vara från 7 år, medan ca 5 år på vanliga (dock beror ju det på användaren och hur klockan brukats och förvarats)
 

Oli

Omega
2-Faktor
Hej!

Coaxial tekniken skall tydligen minska slitaget i verket och klara sig bättre utan service om jag minns rätt. Det är absolut inget fel med breitling verk. Likt många andra är de baserade på ETA calibrar som de modifierar likt panerai (gäller bassortimentet).

Det är en lista med fina klockor du tittar på. jag skulle väl kanske rekommedera att du kanske bestämmer dig för vilken typ utav klocka du vill ha (chrono, dykare, stålsport) så har du kapat ganska ordentligt i listan. Själv gör jag dock inte så över huvudtaget utan kör lite hej vilt.

Ett märke som inte kommit upp men passar in i blandningen ganska bra är Sinn och då framförallt EZM serien. de har även många PVD:ade av bra kvalite som kanske kan passa om du gillar svarta klockor finns på sinn.de och i sundbyberg utanför stockholm.

I listan skulle jag gått på klassikern speedmaster om jag skulle haft tillräckligt grova armar för den annars Blue bay. ingen annan motivering än att jag gillar dom.

Kom ihåg att det bästa köpet är det som gör DIG gladast =) . Ska man tänka logiskt så är det bättre att inte köpa någon klocka alls och köpa fonder eller något annat tråkigt.
Detta kommer bli svårare än jag trott :p gillar alla modellerna. Dock så använder jag klockan dagligen så en vanlig pvd variant är uteslutet. Lyckades få en ding i min pvd Alpina efter bara någon dag. Inget kul. Den klockan fick dock gå tillbaka pga ett annat produktionsfel så den har jag inte kvar.

Rolex är ju så klart också ett alternativ, dock trodde jag inte att jag skulle ha råd med en men det kanske går begagnat ändå.. Vill dock ha 41mm minst och är osäker på om man kan hitta en beg rolex på sådan storlek till min budget.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Herregud.....Klart det inte går att välja bland dessa klockor, hade fått ångest hehehe. Men svårt att hjälpa när det som vi har att gå på är utseendet (som är väldigt individuellt).

Kan du göra en lista på vad du letar efter i en klocka (allt, verkligen allt) så kan vi matcha det på bästa sätt:)
Nu ska vi se om jag kan lista det jag söker.
Bra urverk
Rund, inga fyrkantig.
Chronograph eller ej spelar ingen roll.
Föredrar att ha med datum.
Veckodag kan gå bra om det inte är en Chronograph.
Helst stållänk men läder/gummi går också bra.
Relativt bra andrahandsvärde om man vill sälja någon gång.
Inte PVD, ska den vara svart är det keramisk som gäller, händer att man stöter i klockan ibland, klumpig som man är.
Gärna skruvkrona, och ingen "oversized" krona, värsta som finns är skav på ovansidan av handen från den.
Vattentät, vill iallafall kunna simma/snorkla med den.
Gärna bra lume.
Vit, Svart, Grön eller Blå urtavla. Kan vara flexibel här dock.
Bör ändå väga lite grann så man känner att man har på sig den., har haft en LLD och den var lite för lätt.
Safirglas..? Vad är fördelen med plexi som vissa omega & rolex har?
Snygg klocka med fin urtavla, ska titta på den i stort sett varje dag i år framöver..
Så mycket klocka för pengarna som möjligt.

Hoppas det här hjäper hjälpen lite :)
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
image.jpg

Denna har det mesta du önskar, dock veckodag och chronograf tillsammans.
Den är svart med Sinn Tegimented black hard coating, så den bör hålla sig repfri.
Jag har inte ett märke på min efter ca 1 månads användning.
 

Oli

Omega
2-Faktor
image.jpg

Denna har det mesta du önskar, dock veckodag och chronograf tillsammans.
Den är svart med Sinn Tegimented black hard coating, så den bör hålla sig repfri.
Jag har inte ett märke på min efter ca 1 månads användning.
Fin klocka, dock inget för mig. Enda svarta jag kan tänka mig är egentligen Tudors Fastrider Black Shield.
 
ok, så tre alternativ har jag som kanske kan komma till tycke, en finns iaf på din lista redan (Den är för bra för att inte ta med, en av mina absolutfavoritklockor)

1 - Seiko MarineMaster 300
CFKTK2t.jpg


2 - Oris Aquis Chronograph
jw09aEf.jpg


3 - Omega PO
ZvqB4PX.jpg
 
  • Like
Reactions: Oli

Oli

Omega
2-Faktor
ok, så tre alternativ har jag som kanske kan komma till tycke, en finns iaf på din lista redan (Den är för bra för att inte ta med, en av mina absolutfavoritklockor)

1 - Seiko MarineMaster 300
CFKTK2t.jpg


2 - Oris Aquis Chronograph
jw09aEf.jpg


3 - Omega PO
ZvqB4PX.jpg

Gillar helt klart n3 bäst, gillar visarna på den väldigt mycket. Orisen är snygg men POn tilltalar mig mest.
Kanske borde klippa en nr1 som beater också?

Har funderat hela kvällen och bland dom klockorna jag listade förut så är det i stort sett bara Omega PO och Breitling SOH på mesh kvar. Har dock pratat med en kille som har en Superocean 2 med rosé bezel för ett bra pris.. Dock utan mesh länken, så med den separat blir det kanske inte jättebilligt.
Har också hittat en Breitling Transocean med vit tavla och blå dials. Riktigt fin, men saknar lume och den har också skinnarmband. Dessutom så maxar den budgeten totalt så där kan jag inte köpa till en länk på ett tag.
 
din lista är full av härliga pjäser. Du kommer inte gå fel om du följer hjärtat. Kvalitetsmässigt står samtliga upp!

(Glöm inte visa vad du bestämde dig för;))
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Oli, tips! Köp en SMP här på klocksnack som du använder tills du vet vad du vill ha. Du kommer att kunna få tillbaka en stor del av det du lagt ut när du ska sälja. SMP täcker det du listar. Bra klocka och ofta en bra affär.
 

Oli

Omega
2-Faktor
Oli, tips! Köp en SMP här på klocksnack som du använder tills du vet vad du vill ha. Du kommer att kunna få tillbaka en stor del av det du lagt ut när du ska sälja. SMP täcker det du listar. Bra klocka och ofta en bra affär.
Ursäkta dumma frågan, men menar du Seamaster Planet Ocean med SMP?
 

Oli

Omega
2-Faktor
Sea master proffisionell, gamla Bond.
Ok. Inte jättesugen på den måste jag erkänna. Men tack för tipset. Gillar inte formen på visarna eller på klockans bezel. Står nu mellan en beg Omega SM PO 2013 eller en ny Breitling Superocean på mesh alternativt en beg Superocean 2 2014 med rosé bezel som jag får för ca 25k. Dock på skinnband. (Vet inte heller om guld passar mig.)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Ok. Inte jättesugen på den måste jag erkänna. Men tack för tipset. Gillar inte formen på visarna eller på klockans bezel. Står nu mellan en beg Omega SM PO 2013 eller en ny Breitling Superocean på mesh alternativt en beg Superocean 2 2014 med rosé bezel som jag får för ca 25k. Dock på skinnband. (Vet inte heller om guld passar mig.)

Köp en planet ocean, vad vill personen ha för den? Vitguldindex 42mm?
 
Topp