• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd Tissot Visodate VS Seiko Presage Cocktail

Klocka?

• Totala väljare
    50

5upak

Basic
Hej! Är på jakt efter en dressare. Jag ska ha den på mitt bröllop nästa månad men tanken är att jag skall kunna ha den i fortsättningen till varje skjorta.
Jag har i nuläget en skx007 med stålband som vardagsklocka på kontoret/fritiden.
Tanken är någon av klockorna i rubriken. Vad tycker ni? Tänk på att jag är smålänning och därför väldigt snål :)

Haha då förstår du säkert min frustration :)
Går det kanske väga för/nackdelar med klockorna?
Seikoförespråkarna kommer säga Seiko och de som föredrar Visodaten kommer tycka Tissot.
De ligger i samma priskategori och lirar i samma division om du frågar mig. Svårt att råda. Dock föredrar jag ljus urtavla för ännu mer dressig feeling. Passar bra till bröllops-sviden...

Den här som släpptes nyligen Tissot är inte så dum.

CE44B6A9-49B3-4712-B356-C793EB842674.jpeg

Dock kan jag säga...
Om jag själv skulle köpa en klocka till bröllopet och hade en budget på 5k hade jag köpt vintage. Det blir mycket mer "på riktigt" eller hur jag ska förklara det. En annan känsla helt enkelt. Men det är ju inte du ute efter. Så kör på nån av de du tänker dig.
DSC_0139-01.jpeg

Äger en Visodate som var min första automatiska klocka. Tycker fortfarande att den är riktigt snygg. Älskar bland annat de rena linjerna. Klockan i profil är riktigt bra.

20150808_112625~2.jpg

Produktbilderna från Tissot tycker jag är allmänt platta och tråkiga. Mycket bättre i verklogheten. Köp!

Dock kan jag säga...
Om jag själv skulle köpa en klocka till bröllopet och hade en budget på 5k hade jag köpt vintage. Det blir mycket mer "på riktigt" eller hur jag ska förklara det. En annan känsla helt enkelt. Men det är ju inte du ute efter. Så kör på nån av de du tänker dig.
DSC_0139-01.jpeg
Tack för tipset! Men vill helst ha en ny klocka. En som jag kan ta "oskulden på" :)
Dessutom har jag en budget på max 4000kr. Men räknar att kunna klippa en av dom för 3500kr

Äger en Visodate som var min första automatiska klocka. Tycker fortfarande att den är riktigt snygg. Älskar bland annat de rena linjerna. Klockan i profil är riktigt bra.

20150808_112625~2.jpg

Produktbilderna från Tissot tycker jag är allmänt platta och tråkiga. Mycket bättre i verklogheten. Köp!
Hur känns den på handen? Stor? Hur är den att ha med skjorta? Med tanke på tjockleken

Hur känns den på handen? Stor? Hur är den att ha med skjorta? Med tanke på tjockleken

Jag kan inte ha stora klockor på grund av små handleder på kanske 16,5-17 cm. Äger ingen klocka över 40 mm. Tycker denna bärs klart mindre än sina mått.

Tjockleken beror på det välvda glaset, det är verkligen ingen hög klocka. Inga som helst problem att få under en manschett. Som en 36 mm Datejust skulle jag säga.

Tog några snabba bilder i uselt ljus.
20180413_222043.jpg
20180413_221707.jpg

Såg nu att den kommer att säljas för ca 999usd. Så den är tyvärr ute ur bilden. Det är isf ifall någon vet om den gamla versionen säljs någonstans

Jag har haft visodate och pillat nära på cocktail time. Jag var otroligt nöjd med visodaten, men eftersom jag också använde den ganska sällan tyckte jag det var lite drygt att ställa dag och datum varje gång den skulle användas. Eftersom jag behövde dra upp den, så var jag heller inte jättehjälpt av att den var automat. Den byttes mot en nomos orion (manuell utan datum) och nu är allt perfekt. Om man använder den lite mer än jag gjorde så blir båda detaljerna i pluskolumnen istället för minus, och den går ju att dressa ner tex med perlon istället för kroko-bandet om det hjälper den att komma upp på handleden oftare.
Cocktail time är väldigt fin, men på tok för stor för mig. Den är större i mm, men också större tavla i relation till boetten, så skillnaden är mycket större än vad siffrorna antyder. Min 38mm nomos upplever jag som större än 40mm visodate. Boetten är fasad inåt, och det välvda glaset hjälper den att bära något mindre också.
Min röst är stenhårt på visodate av de två. Stål, ljus tavla.

Hej! Är på jakt efter en dressare. Jag ska ha den på mitt bröllop nästa månad men tanken är att jag skall kunna ha den i fortsättningen till varje skjorta.
Jag har i nuläget en skx007 med stålband som vardagsklocka på kontoret/fritiden.
Tanken är någon av klockorna i rubriken. Vad tycker ni? Tänk på att jag är smålänning och därför väldigt snål :)

Ska du ha frack när du gifter dig eller kostym? Om du ska ha frack är det fickur eller inget ur som gäller. Om du ska ha kostym men vill ha en högtidsklocka är det 2 handare som gäller primärt, möjligen sekundvisare men inte datum. Om du inte tycker att dessa är alternativ då du vill använda klockan som en vardagsklocka till skjorta tycker jag du ska tänka om helt. Skit i klocka helt på bröllopsdagen och skaffa en klocka som fungerar som finklocka vid andra tillfällen. Billigt och annorlunda alternativ, Knut gadds nya 2 handare. Dyrare trevliga alternativ, Mont Blanc Chronometrie Ultra Slim, Frederique Constant Slimline, Longines Precense. Klassiker och det givna valet, Tissot Goldrun eller liknande NOR guldklocka begagnad. 18k fås garanterat inom budget på tratten. Jag röstade som du förstår *annan prisvärd...
Tissoten är en riktigt trevlig vardags allround klocka, men den är för tjock för att vara finklocka. Seikon har du inte preciserat vilken du menar. Som joker i leken vill jag slänga in Citizen eco-drive Stiletto serien. 2 handare, eco-drive och riktigt tunna.

Om du ska ha kostym men vill ha en högtidsklocka är det 2 handare som gäller primärt,
Så extremt petig behöver man inte vara tycker jag, även om koden säger det.
Knut gadds nya 2 handare. Dyrare trevliga alternativ, Mont Blanc Chronometrie Ultra Slim, Frederique Constant Slimline, Longines Precense. Klassiker och det givna valet, Tissot Goldrun eller liknande NOR guldklocka begagnad.
Frågan är om det blev lättare eller svårare för TS att välja nu... ;)
Skit i klocka helt på bröllopsdagen och skaffa en klocka som fungerar som finklocka vid andra tillfällen.
Ja varför inte... Bröllopsdagen är en dag. Om man inte får till det med en klocka som funkar både på den dagen och oxå till vardags så föredrar jag att klockan passar alla andra dagar.

Så extremt petig behöver man inte vara tycker jag, även om koden säger det.

Frågan är om det blev lättare eller svårare för TS att välja nu... ;)

Ja varför inte... Bröllopsdagen är en dag. Om man inte får till det med en klocka som funkar både på den dagen och oxå till vardags så föredrar jag att klockan passar alla andra dagar.
Du har helt rätt i att TS får mer att tänka på :D Mitt svar är såklart baserat på mina egna värderingar i sammanhanget. Jag tänker också att om man är så osäker att man frågar här, så kan man lika bra få raka puckar ;) I övrigt väljer han ju helt själv, vi kan bara försöka putta honom i rätt riktning;) @5upak btw, grattis! :happyhappy:

+1 på eco-drive stiletto. Kvarts utan sekundvisare är helt ok i min bok, och eco-drive är lite creddit även i nördkretsar. Den kostar kanske hälften av de mekaniska alternativen, och behöver inte fipplas med när den ska användas. Mångsidig på länk, dressad på läder.
B62FE6B3-3A98-43D2-93A1-07541519AC02.jpeg

+1 på eco-drive stiletto. Kvarts utan sekundvisare är helt ok i min bok, och eco-drive är lite creddit även i nördkretsar. Den kostar kanske hälften av de mekaniska alternativen, och behöver inte fipplas med när den ska användas. Mångsidig på länk, dressad på läder.
Förlåt men i min bok är den hemsk. Smaken är som baken ...

Jag hittade en annan billigare kandidat som jag fastnade för tills jag upptäckte att den var 42mm och alldeles för stor. Min gräns går vid 40mm. Seiko kinetic SRN049 och 052.
Tankar om den?

Den är fin men alldeles för dyr för att vara en Citizen klocka. Tycker den borde ligga i 1500kr klassen

De få gånger jag sett en Visodate har jag tänkt, vilken tur att jag inte köpte den där spanjorens som jag var och högg i en gång för rätt länge sen.
Klockan är rätt fin i sin enkelhet, det syns tydligt att den är billig, men den är ju alldeles för stor! Som en stor blaffa. Seikon är också för stor, men snyggare, tycker jag iaf.
Tissotens verk är avsevärt bättre enl min erfarenhet. Men den är fortfarande inte rätt proportioner på.

Alltså. Leta efter annat. Omegan ovan, trots beggat, har det där som de andra inte har. Way better!

Ska du ha frack när du gifter dig eller kostym? Om du ska ha frack är det fickur eller inget ur som gäller. Om du ska ha kostym men vill ha en högtidsklocka är det 2 handare som gäller primärt, möjligen sekundvisare men inte datum. Om du inte tycker att dessa är alternativ då du vill använda klockan som en vardagsklocka till skjorta tycker jag du ska tänka om helt. Skit i klocka helt på bröllopsdagen och skaffa en klocka som fungerar som finklocka vid andra tillfällen. Billigt och annorlunda alternativ, Knut gadds nya 2 handare. Dyrare trevliga alternativ, Mont Blanc Chronometrie Ultra Slim, Frederique Constant Slimline, Longines Precense. Klassiker och det givna valet, Tissot Goldrun eller liknande NOR guldklocka begagnad. 18k fås garanterat inom budget på tratten. Jag röstade som du förstår *annan prisvärd...
Tissoten är en riktigt trevlig vardags allround klocka, men den är för tjock för att vara finklocka. Seikon har du inte preciserat vilken du menar. Som joker i leken vill jag slänga in Citizen eco-drive Stiletto serien. 2 handare, eco-drive och riktigt tunna.
Jag skall ha en mörkblå kostym ToS med vit smoking skjorta och tunn slips. Matchas med m.bruna läderskor och brunt bälte. Så en klocka med brunt läderband och vit urtavla passar just bröllopsdagen.

De få gånger jag sett en Visodate har jag tänkt, vilken tur att jag inte köpte den där spanjorens som jag var och högg i en gång för rätt länge sen.
Klockan är rätt fin i sin enkelhet, det syns tydligt att den är billig, men den är ju alldeles för stor! Som en stor blaffa. Seikon är också för stor, men snyggare, tycker jag iaf.
Tissotens verk är avsevärt bättre enl min erfarenhet. Men den är fortfarande inte rätt proportioner på.

Alltså. Leta efter annat. Omegan ovan, trots beggat, har det där som de andra inte har. Way better!
Jag håller med, den har omega loggan och därav wow-faktorn. Annars ser den inte mycket ut för världen för den omedvetne. Som sagt, jag är smålänning och lägger inte dom summorna ni gör på armbandsur. :)

Själv lånade jag farfars Tissot av min far på min bröllopsdag. Kanske finns något sånt alternativ också. Det är ju inte nytt men gav lite mervärde för mig. Annars kanske Certinas serier innehåller något typ Camino,podium eller ds4. Det blir en fantastisk dag oavsett så grattis och lycka till!

Själv lånade jag farfars Tissot av min far på min bröllopsdag. Kanske finns något sånt alternativ också. Det är ju inte nytt men gav lite mervärde för mig. Annars kanske Certinas serier innehåller något typ Camino,podium eller ds4. Det blir en fantastisk dag oavsett så grattis och lycka till!
Tack! Inte alls kollat på vad certina har att erbjuda i klassen. Har bara fått för mig att de inte gör några smala dressare. Kan ha fel..

Jag känner väldigt sällan behovet av en väldigt fin dressklocka. Så jag gick på denna billiga seikokvarts. Funkar perfekt till kostymen och i.o.m. Att jag hellre har en fin klocka som funkar till alla andra tillfällen passade denna behovet perfekt. Känns onödigt att lägga stora pengar på en dressklocka som bara samlar damm i en låda

5D185D63-2ED2-4DA4-BA49-1B9DFCD69623.jpeg

Jag känner väldigt sällan behovet av en väldigt fin dressklocka. Så jag gick på denna billiga seikokvarts. Funkar perfekt till kostymen och i.o.m. Att jag hellre har en fin klocka som funkar till alla andra tillfällen passade denna behovet perfekt. Känns onödigt att lägga stora pengar på en dressklocka som bara samlar damm i en låda

5D185D63-2ED2-4DA4-BA49-1B9DFCD69623.jpeg
Det har du helt rätt i! Därav min låga budget och önskan att hitta en klocka som passar andra tillfällen när man har skjorta exempelvis.

Tillbaka
Topp