• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpråd Tudor Day Date vs. Breitling Superocean Heritage II

Tja!

Drar mest upp den här tråden pga. att jag mest är nyfiken på vilket val ni hade gjort mellan dessa två klockor.
Tycker väl att båda har sina för- och nackdelar, vilket gör det svårt att bestämma sig.

Tycker att båda klockorna passar vid de flesta tillfällen, trots att de har lite olika utseende.
I mitt tyckte så känns det som att Tudorn är mer prisvärd (20k + moms/tull på 5k) i förhållande till vad man får, med risk för att folk kommer fråga om det är en Rolex.
Breitlingen går att få för ca. 34k inom EU.

1605528099399.png

1605528117729.png

Tudor, eftersom jag tycker Breitlingen är en tråkig klocka.
Det är ju två olika klockor också. Breitlingen en dykarklocka med dressat stuk, och Tudorn en klassisk modell.
I min bok finns flera roligare dykarklockor jag hade övervägt före Breitlingen. :angel:

Två helt olika klockor, trådar likt dessa brukar ändå handla om klockor som ändå tillhör samma "kategori". :)
Jag har haft två olika Tudor DD, och en DD i TT känns helt fel. TT tillhör en DJ. Kör på Tudorn, men inte i TT.

Jag är medveten om det, lite olika "kategori" men mest att jag pendlat mellan dessa två, då jag gillar båda :)
Kul att du har erfarenhet av Tudorn. Hur upplevde du den?

Tudor, eftersom jag tycker Breitlingen är en tråkig klocka.
Det är ju två olika klockor också. Breitlingen en dykarklocka med dressat stuk, och Tudorn en klassisk modell.
I min bok finns flera roligare dykarklockor jag hade övervägt före Breitlingen. :angel:
Jepp, helt olika. Har alltid haft ett öga för datejust. Men övergår lite vad jag kan tänka mig att betala för motsvarande modell i from av Rolex. Av den anledningen hamnar denna inom kategorin för "möjligt köp" :D

Jag gillar mest utseendet på Breitlingen, och kanske inte just för dess dykaregenskaper. Vad hade du föreslagit?

Vill bara flika in utan att på nått sätt låta dryg, är att du betalar tull och moms även på frakt . Räknar du in frakt i 20k får du + på tull 10% och moms 25% på totalen, således blir ditt totalbelopp 27.500 kr hemma 😁

Edit: kan vara värt att veta för skillnaden mellan dessa 2 blir ju mindre då rent ekonomiskt 😁

Senast ändrad:
Jag tycker att det låter lite som du kompromissar med Tudorn. Jag skulle kört på Breitlingen alternativt spara till en DJ.
Lycka till! :)

Vill bara flika in utan att på nått sätt låta dryg, är att du betalar tull och moms även på frakt . Räknar du in frakt i 20k får du + på tull 10% och moms 25% på totalen, således blir ditt totalbelopp 27.500 kr hemma 😁

Edit: kan vara värt att veta för skillnaden mellan dessa 2 blir ju mindre då rent ekonomiskt 😁
Haha, tack för att du upplyser! Värt att veta :D

Jag tycker att det låter lite som du kompromissar med Tudorn. Jag skulle kört på Breitlingen alternativt spara till en DJ.
Lycka till! :)
Tack för input! Ja, kanske det. För min del handlar det nog inte om att spara eller inte spara, sätter snarare gränsen vid vad jag tycker är värt att lägga på en klocka :)
Men jag håller helt klart med om ditt argument.

Intressant! Många som ändå föredrar Tudorn. Någon som kan förklara varför?
Tänker att Tudorns urverk bara är ett ETA, Breitlingen har Tudors urverk(om jag inte har fel).

En Breitling är aldrig tråkig. Den kan vara fånig och hopplöst ute men den blir aldrig tråkig. Helt plötsligt kommer du kunna frottera dig med både hela landets dörrvakter, bor du i Göteborg är det enligt uppgift som att få stadens nycklar. Roligt!

Tudorn är det självklara valet för de flesta för att det nästan är en Rolex. Det är alltid tråkigt.

Tja!

Drar mest upp den här tråden pga. att jag mest är nyfiken på vilket val ni hade gjort mellan dessa två klockor.
Tycker väl att båda har sina för- och nackdelar, vilket gör det svårt att bestämma sig.

Tycker att båda klockorna passar vid de flesta tillfällen, trots att de har lite olika utseende.
I mitt tyckte så känns det som att Tudorn är mer prisvärd (20k + moms/tull på 5k) i förhållande till vad man får, med risk för att folk kommer fråga om det är en Rolex.
Breitlingen går att få för ca. 34k inom EU.

1605528099399.png

1605528117729.png
Lägger min röst på Bratten. Inte för att Tudorn är dålig eller ful på något sätt, den är tvärtom väldigt bra, men i sammanhanget hade jag gått på Breitling. Det är en grymt fin klocka, tavlan underbar och en mesh-länk som är väldigt bekväm. Men som sagt, det är ganska olika kategorier. Däremot tycker jag ändå Bratten funkar i mer formella sammanhang och mer uppklätt. :)

Utav dessa två hade jag valt super ocean, och det var inte ett svårt beslut.
Har dock inte sett någon utav modellerna IRL och går då bara på utseende.

Ett första tips är väl att försöka testa klockorna innan köp, själv tycker jag Breitlingen känns stor och klumpig(har rätt små handleder).
Sen att Tudorn har ETA-verk tycker jag inte är en nackdel snarare tvärtom. Relativt billigt att serva och att de flesta urmakare kan serva dessa.

Mitt intryck är att Heritage bärs mindre än verklig storlek. Jag hade dock kört på TUDOR för att den känns mer tidlös i sin design.

Kör på Breitling med B20. Då får du ju det bästa av två världar.
En snygg klocka med Tudors fina urverk(oklart om breitlings modifikation är för eller nackdel dock)...

Har också svårt för att tudor ser "precis" ut som en rolex men inte är det.

Helst båda!
Men får jag välja en blir det bratten.
Kanske för att jag äger en sån själv :D
Men nu blev jag sugen på den där tudorn!!!

Finns det någon bra budget modell som liknar Breitlingklockan som du har länkat?
(Vet att jag byter ämne). Bara en fråga!

Jag tycker Breitling iaf

Det närmsta jag kommer på är denna:
Inte reflekterat över det, men vet att Squale har några på mesh som är riktigt fina. Annars så har ju även Seiko några varianter på mesh, typ:

Det är den första jag kommer på, sådär på rak arm. Men lär ju finnas fler :D Kanske någon i tråden har koll?

Inte reflekterat över det, men vet att Squale har några på mesh som är riktigt fina. Annars så har ju även Seiko några varianter på mesh, typ:

Det är den första jag kommer på, sådär på rak arm. Men lär ju finnas fler :D Kanske någon i tråden har koll?
Enda likheten är väl meshlänken? :D

Är för mig helt olika klockor. Hade jag en budget för bratten hade jag gått på Tudorn och sedan kompletterat med någon dykare runt 10k.

Tillbaka
Topp