• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd Two Tone :) vilken skall jag välja?!

Billigare eller dyrare alternativen? Vilken väljer du?


  • Totala väljare
    57

tommysalom

Breitling
Hej alla klocknördar där ute!!

jag är verkligen sugen på en TT klocka.
Jag har hittat några som jag verkligen gillar men jag kan inte bestämma mig för vilken?Dem är i olika prisklass men ganska lika varandra tekniskt det är kvarts ut men Longines går även att få med atomatiskt ur.

Detta blir min första riktiga klocka som jag har tänkt att bära i många år. Tidigare har jag bara haft olika "märkes klockor".

Jag skulle gärna vilja ha svar på varför man skall välja den dyraste eller om någon av dem andra märkena anses vara likvärdiga i kvalitet och rykte, och sedan undrar jag över andra handsvärdet på dem olika om några år om man nu vill sälja. Om det ens finns något på dessa klockor

Det skall bli skit skoj att höra vad ni tycker

Kom gärna med förslag om det finns andra liknande klockor.

Med vänlig hälsning, Tommy
TAG HeuerFormula 1 Blå/Stål Ø41 mm WAZ1120.BB0879
Ca 14.400kr uret.se




WAZ1120.BB0879_Front1.jpg

LonginesHydroConquest Blå/Gulguldtonat stål Ø41 mm
L3.740.3.96.7 Ca 8.000kr uret.se med atomatiskt ur ca 12.000kr chrono24.se

l37403967_1496699228.jpg

Bulova Marine Star Chronograph Two Tone Navy 98B230 4.700kr klockmaster

98b230_web.jpg

VictorinoxMaverick Blå/Gulguldtonat stål Ø43 mm
249079 ca 5.300kr uret.se

v249079.jpg
 

tommysalom

Breitling
c0144102205100.jpg

Certina Ds First
C0144102205100
7.340 Kr klockmaster
Denna kan även vara intressant men jag gillar blue dail bättre.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bulovan och Victorinoxen går bort pga av storleken (43mm).

Då återstår ju TAG HEUERN och LONGINESEN, Hm, hade velat säga Longinesen, men den faller på sina breda horn och det stora kronskyddet!

Däremot så gillade jag visarna och inserten! Då blir det bara TAGEN kvar, tyvärr så är väl även den dyrast, men det var inte därför den tilltalade mig, det var den estetiska designen!
 
  • Like
Reactions: S.N

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Måste hålla med @Affe och säga att Tagen är det bästa alternativet trots att den är dyrast...

Bra kvalitetskänsla, bra storlek, lagom höjd och bekväm att bära.
Sedan tycker även jag att den är mest tilltalande designmässigt.

Andrahandsvärdet är väl lite sisådär när det gäller Tag Heuer, å andra sidan tror jag inte att det blir så stor skillnad rent procentuellt, om valet skulle falla på någon av de andra kandidaterna.
 

Beastmode

Omega
Two-tone är riktigt sexigt men är något jag skulle kunna tänka mig som ett kompliment till en samling på minst 3 "riktiga" klockor. Tror nämligen man tröttnar ganska snabbt annars. Så planerar du köpa din första klocka skulle jag nog valt något lite mer low key.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Two-tone är riktigt sexigt men är något jag skulle kunna tänka mig som ett kompliment till en samling på minst 3 "riktiga" klockor. Tror nämligen man tröttnar ganska snabbt annars. Så planerar du köpa din första klocka skulle jag nog valt något lite mer low key.
Varför köra low key när man vet vad man vill ha? :)
Bättre o gå all in direkt än att ångra sig sen för att man köpte ett "komplement"..
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Kanske, jag gillar det inte heller men jag tror det kommer få en revival jämfört med igår.
Mm. Problemet är ju att man tror sig köpa lite mer stek än samma modell i stål, men det enda man gör är att köpa betydligt mindre stek än en i helguld.. :)

Så sätt är väl TS frågeställning rätt intressant i och med att de ligger i en priskategori där ett val av tvåton med all sannolikhet innebär att man faktiskt tycker det är snyggt. Om det nu inte är så att man vill åka snålskjuts på något dyrare märke.

Tycker för övrigt att Tagen @Fixxxer rekommenderade är helt klart roligast i tråden hittills.
 

tommysalom

Breitling
:)Hej igen och tack för era svar, dem fick mig att tänka lite och ändra mig så nu har jag tänkt till och ändrat mig lite och detta är resultatet.

Okej dem flesta tycker taggen och den kostar ju en del så jag har kollat på forumet, youtube Mm och kommit fram till att om man ändå skall lägga dem pengarna så är det bättre att köpa en bättre klocka fast begagnad.

Så här är ett utval av vad man får för samma pengar:)

Berätta jätte gärna vad ni tycker vad ni tycker :)
klockarna är mestadels från början av 2000-talet eller sent 1990-tal och kostar på chrono24 mellan 12k till 15k

Här kommer ett urval av dem jag hittat :)
IMG_0209.PNG
IMG_0210.PNG
IMG_0211.PNG
IMG_0212.PNG
IMG_0213.PNG
IMG_0214.PNG
IMG_0215.PNG
IMG_0216.PNG
IMG_0217.PNG
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
:)Hej igen och tack för era svar, dem fick mig att tänka lite och ändra mig så nu har jag tänkt till och ändrat mig lite och detta är resultatet.

Okej dem flesta tycker taggen och den kostar ju en del så jag har kollat på forumet, youtube Mm och kommit fram till att om man ändå skall lägga dem pengarna så är det bättre att köpa en bättre klocka fast begagnad.

Så här är ett utval av vad man får för samma pengar:)

Berätta jätte gärna vad ni tycker vad ni tycker :)
klockarna är mestadels från början av 2000-talet eller sent 1990-tal och kostar på chrono24 mellan 12k till 15k

Här kommer ett urval av dem jag hittat :)
IMG_0209.PNG
IMG_0210.PNG
IMG_0211.PNG
IMG_0212.PNG
IMG_0213.PNG
IMG_0214.PNG
IMG_0215.PNG
IMG_0216.PNG
IMG_0217.PNG
Du ville väl ha tvåton?
 

tommysalom

Breitling
Ah var dåligt med dom på c24...
Kolla in way2112. Den får du ny på c24 för ca 15. Otroligt snygg och bra klocka :)
Jag kunde inte hitta någon liknande men man kanske kan fixa till en liknande om man byter länk.

Om jag köper en billigare kl så verkar denna klockan älskad av många och verkar vara en bra kl för pengarna
 

Bilagor

  • IMG_0218.PNG
    IMG_0218.PNG
    103.2 KB · Visningar: 66

Tassoli

Omega
Jag kunde inte hitta någon liknande men man kanske kan fixa till en liknande om man byter länk.

Om jag köper en billigare kl så verkar denna klockan älskad av många och verkar vara en bra kl för pengarna
Du har hamnat väldigt "all over the place" tycker jag. Från TAG till Bratte till SKX.

Mitt råd är att du inte förhastar dig utan tar en månad att läsa på lite om urverk, historia m.m. Kommer man direkt från parfymklockor kan det till en början vara svårt att se (och förstå) skillnaden på klocka och klocka.

Spana in "köp & sälj" en gång om dan för att få känsla för marknaden och besök självklart diskussionsforumet där hundratals bilder på mysiga klockor delas varje dag :).

Lycka till och välkommen till forumet!
 

månljus

Panerai
Mm. Problemet är ju att man tror sig köpa lite mer stek än samma modell i stål, men det enda man gör är att köpa betydligt mindre stek än en i helguld.. :)

Så sätt är väl TS frågeställning rätt intressant i och med att de ligger i en priskategori där ett val av tvåton med all sannolikhet innebär att man faktiskt tycker det är snyggt. Om det nu inte är så att man vill åka snålskjuts på något dyrare märke.

Tycker för övrigt att Tagen @Fixxxer rekommenderade är helt klart roligast i tråden hittills.
Stek är allt som betyder något.
 

tommysalom

Breitling
Du har hamnat väldigt "all over the place" tycker jag. Från TAG till Bratte till SKX.

Mitt råd är att du inte förhastar dig utan tar en månad att läsa på lite om urverk, historia m.m. Kommer man direkt från parfymklockor kan det till en början vara svårt att se (och förstå) skillnaden på klocka och klocka.

Spana in "köp & sälj" en gång om dan för att få känsla för marknaden och besök självklart diskussionsforumet där hundratals bilder på mysiga klockor delas varje dag :).

Lycka till och välkommen till forumet!
Du har helt rätt detta är en djungel av märken, historia och sånt som man inte vet någonting om. Jag kommer inte köpa en klocka för ens jag har tänkt igenom det noga först så klart :) jag bara Brainstromar nu i början av mitt sökande för att sedan förhoppnings vis banka ner alternativen å till sist välja favoriten och det bästa köpet.

Tack så mycket för välkomnandet :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Two tone = kompromiss.
Det är, som jag har sett, bara på KS jag läst om att TT är en kompromiss. Anledningen är den förvrängda bilden av att helguld är målet. Titta på smyckesbranschen. Där står blandningen av stål och guld för sig självt. Det är ingen kompromiss. Det är ett medvetet val. Designers använder sig av det kalla lite mer ruffa stålet mot det mjuka fina guldet för att skapa en kontrast. Det är ett medvetet val för att många tycker kombinationen är vacker och naturlig.

För att komma on topic tycker jag förslaget Seikon med aftermarket jubilee är riktigt bra. Den är lättsåld, bäst andrahandsvärde i kronor räknat och kostar minst i inköp.
 
Senast ändrad:
Topp