• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd: Vintage klocka från 1952

Hallå allihopa!

Det var dags för mig att bli medlem här efter att ha läst här i något år. Har varit intresserad av klockvärlden sedan ett par år tillbaka och det har bara växt. Nu när man inte studerar och har det bättre ekonomiskt så är det dags att verkligen njuta lite.

Jag är en allätande klockälskare men har en liten svaghet för äldre klockor och få de tillbaka till liv men mer om det tar vi i andra inlägg!
_____________________________

(herregud hehe, förlåt för kacklandet ovan:) )

Det är så att min far fyller år om 11 månader (hehe måste vara tidigt ute) och jag vill tidigt börja fundera på vilken klocka jag ska köpa till honom. Tycker det är kul om han får en klocka som är lika gammal som honom själv dvs. 1952.

Jag funderade på en Omega 1952 som jag tycker är otroligt snygga men min pappa är som mig, han ogillar guld och gulddetaljer i klockor.

Finns det någon som vet några klockor som är från 1952 som inte har guld(-detaljer). Märke kvittar nästan, skulle gärna vilja ha ett bra (/kändare) märke. Budgeten ligger runt 5000:-.
 

fc2

Rolex
En fin Omega Constellation, tex ref. 2652. Finns utan guldtedaljer, med lite gulddetaljer eller med samma guld. Generellt sett finns otroligt många fina Omega i stål som kostar 2000-3000 som du kan gå på och dessa är väldigt underskattade.

Ett annat märke som är nästan ännu mer underskattat, och som kostar ännu mindre är Longines. Under 50-talet gjorde Longines riktigt fina ur som många Longines-fans idag önskade att de fortfarande gjorde. Cal. 12.68 är trevlig om manuellt är okej.

Det mest underskattade märket av de alla om du frågar mig kan nog vara Lemania. Där kan du hitta riktigt fina ur från 50-talet och du kan tom hitta kronografer som ligger inom din budget. Kanske inte som har cal. 2310 men Lemania 105 bör gå. Däremot kanske din far skulle uppskatta ett känt märke och då faller Lemania bort.

Ett märke som är väldigt populärt nu är Universal Geneve och det är ett trevligt lite mindre känt alternativ.

Jag köper sällan klockor som är äldre än -60 då jag ogillar radioumtavlor/-visare och det är något många ur har. Kan kanske vara något att ha i bakhuvudet när du letar? Om jag skulle valt något av mina alternativ ovan hade nog valet fallit på en Constellation.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Välkommen hit! Bra presentidé till far din. För 5´finns det mkt fint att hitta. Om du är ute efter Omega så läs här och ge dig ut och leta. När du postat dina 20-inlägg kan du lägga upp en köpesannons. Det finns nog några här på K.S. Hittar du något ex som du gillar kan du posta bra bilder på klockan och fråga expertisen (nån annan än mig...) så får du säkert svar ifall det ser bra ut.

https://klocksnack.se/threads/vill-du-veta-mer-om-en-vintage-omega-en-liten-hjälp-på-vägen.17830/
https://klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-omega.3198/
 
Omega är ju verkligen nära mitt hjärta så vill gärna ge det. Visste inte att det fanns många stål från 1952. Har nästan uteslutit sett guldklockor. Då letar jag vidare:)

Tack för hjälpen och länkarna!
 
Topp