• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd vintage klocka

GurraG

Cartier
Kan alldeles för lite om Omega Seamaster för att göra en bedömning av dina länkar, det finns säkert andra på forumet dock. (Personligen tycker jag ommålade tavlor och vintageklockor som ser ut som nya är rätt tråkigt dock...)

Men det jag egentligen skulle säga är att min generella erfarenhet från eBay är mycke' gott och kolla att säljaren har goda omdömen och känns seriös så är du hemma. Själva produkten kan ju egentligen bara du bedöma vad du vill ha och är beredd att betala...
 

Manny

Omega
Är beredd att hålla med dig om att det är lite trist med nya urtavlor. Delvis iofs det jag delvis undrar, vilka delar bör vara original.
 

GurraG

Cartier
Är beredd att hålla med dig om att det är lite trist med nya urtavlor. Delvis iofs det jag delvis undrar, vilka delar bör vara original.

Rent estetiskt tycker jag mer eller mindre allt ska vara original. En välservad klocka av hyfsad kvalitet fortsätter ju bara att gå. Jag har till exempel min morfars Certina från 50-talet som servats sådär vart 5-10 år men i princip är ingenting bytt. Det är klart att lumen krakelerat och inte ger ifrån sig ljus och att caset är lite repigt men klockan har ju levt ett liv så då ska det vara lite skavanker tycker jag.

I vissa fall är det svårt att hitta klockor som inte är renoverade, jag ropade in en Seiko 6309-7290 härom året och där får man jobba för att hitta exemplar utan nya tavlor, visare och polerade case...
 

Manny

Omega
Ok, så om du ropar hem en som inte är servad men original så räknar du med att få lägga några tusen för att få den fixad hos urmakare? Får man alltid räkna med det om det inte står att den är servad i annonsen, påverkar ju inköpsbudgeten onekligen.
 

GurraG

Cartier
Ok, så om du ropar hem en som inte är servad men original så räknar du med att få lägga några tusen för att få den fixad hos urmakare? Får man alltid räkna med det om det inte står att den är servad i annonsen, påverkar ju inköpsbudgeten onekligen.


Ungefär så, just servicehistorik är ju extremt svårt att veta med nå'n säkerhet (om man inte köper från en etablerad handlare). I fallet med min Seiko tickade den på bra i ett år ungefär efter att jag köpte den men sen började den sakta sig rätt rejält så det blev en fullservice för runt 2000 spänn. Relativt enkla urverk utan massor med komplikationer brukar inte vara svindyra att serva.

Sen kan man hamna i andra lägen också. Jag har en Hamilton Intra-matic från 1969 med ett av dom första automatiska kronografverken i (Caliber 11) som jag skulle vilja serva men har inte hittat nå'n urmakare jag litar på att göra det. Till och med så att dom jag pratat med säger att dom inte kan tillräckligt mycke' för att våga. Men det var en lite annan historia som du inte borde ha några problem med på en Omega Seamaster.
 
Topp