• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd - Zenith el Primero

konkret

Cartier
2-Faktor
Hejsan!

Jag har nu bestämt mig för en Zenith el Primero 42mm! Jag fick ett prisförslag på 55’ hos AD men inser nu att detta är på en äldre modell, nämligen den där en sub-dial överlappar de andra två samt har den röda texten 36000 vph. Finns det någon som helst nackdel att köpa en äldre modell ny hos AD? Sett till exempelvis andrahandsvärdet eller är det bara rent estetiskt att jag skall välja den som tilltalar mig mest? Är det ett rimligt pris i era ögon för en äldre modell?

Se bild nedan för den jag funderar på att införskaffa mig som min första high-end klocka. Anledningen till varför jag frågar är att jag helst inte vill få någon uppenbar nackdel efter mitt köp, och frågar hellre innan än att märka det surt efteråt.

Tacksam för hjälp kring detta beslut! :)

5AFD3B11-8DC6-40A8-9CC7-DC88C01DF0D7.jpeg
 
Hejsan!

Jag har nu bestämt mig för en Zenith el Primero 42mm! Jag fick ett prisförslag på 55’ hos AD men inser nu att detta är på en äldre modell, nämligen den där en sub-dial överlappar de andra två samt har den röda texten 36000 vph. Finns det någon som helst nackdel att köpa en äldre modell ny hos AD? Sett till exempelvis andrahandsvärdet eller är det bara rent estetiskt att jag skall välja den som tilltalar mig mest? Är det ett rimligt pris i era ögon för en äldre modell?

Se bild nedan för den jag funderar på att införskaffa mig som min första high-end klocka. Anledningen till varför jag frågar är att jag helst inte vill få någon uppenbar nackdel efter mitt köp, och frågar hellre innan än att märka det surt efteråt.

Tacksam för hjälp kring detta beslut! :)

5AFD3B11-8DC6-40A8-9CC7-DC88C01DF0D7.jpeg

Jag vill bara tillägga att den där är jävligt läcker.
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Skillnaden jag ser:
  • Sub-timmar är flyttad underst.
  • Röda detaljer på kronograf sekund- och timvisare
  • Ingen 36 000 VpH på tavlan.
ZENITH_El_Primero_chrono_001.jpg
03.2040.400_69.C494_image_standard.png
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Skillnaden jag ser:
  • Sub-timmar är flyttad underst.
  • Röda detaljer på kronograf sekund- och timvisare
  • Ingen 36 000 VpH på tavlan.
ZENITH_El_Primero_chrono_001.jpg
03.2040.400_69.C494_image_standard.png
Tack för bildjämförelsen, hjälpte mycket för mig själv att se dem sida vid sida på detta sätt också! Har sökt vidare och det är enbart en estetisk förändring de har gjort. Tror jag gillar den äldre versionen då harmonin ser bättre ut med de tre sub-dialys, blir ett mer djup i tavlan.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Tycker också att den äldre är snyggare. Verkar som att de går för mellan 40-50 beg här på forumet, så 55 för en flång ny är väl rätt ok. Vad är fullpris?
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Tycker också att den äldre är snyggare. Verkar som att de går för mellan 40-50 beg här på forumet, så 55 för en flång ny är väl rätt ok. Vad är fullpris?
Tror fullpris för den går på 66’, förvirrad som jag var och hade full fokus på klockan så tänkte jag inte på listpriset när jag fick reda på det rabatterade priset..
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Provad den 38mm också, men tyckte den var alldeles för liten när jag fick se den på ett litet avstånd. Alla wristshots så ser den jättebra ut men försvinner när det blir lite längre distans.
E0FC4009-BB85-40AF-ACA2-CDA84AA0481F.jpeg
 

Simpatico

Rolex
Tycker nog den nya modellen gör sig bättre. Lite mer städad.
Bort med den röda texten, som tar lite fokus från övriga tavlan.
Tonar ner Sub-timmar och lyfter fram sub sek istället, bra och vettigt i min mening.
Känns lite plottrig med 38mm s¨trivs du med den stora så kör på.
Men en väldigt trevlig klocka oavsett vilken modell hur som.
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Tycker nog den nya modellen gör sig bättre. Lite mer städad.
Bort med den röda texten, som tar lite fokus från övriga tavlan.
Tonar ner Sub-timmar och lyfter fram sub sek istället, bra och vettigt i min mening.
Känns lite plottrig med 38mm s¨trivs du med den stora så kör på.
Men en väldigt trevlig klocka oavsett vilken modell hur som.
Framförallt så ligger datum rätt på 42:an!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ägde 38mm versionen i typ ett år, grym klocka!
Tycker knappt man ser någon skillnad på versionerna ovan så jag hade köpt så billigt som möjligt oavsett version.
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Är priset med länk? Annars är den rätt dyr att köpa i efterhand om du skulle vilja köra helstål. Ligger kring 9000 kr
 
Senast ändrad:

konkret

Cartier
2-Faktor
Är priset med länk? Annat är den rätt dyr att köpa u efter han om du skulle vilja köra helstål. Ligger kring 9000 kr
Nej, priset är inte med länk. Jag tror inte jag kommer använda den med länk, gillade den inte helt och hållet på 38an, då den inte avsmalnar något vilket jag gillar. Samt att jag tycker kontrasterna på tavlan försvinner mer med länk än på läder.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Då vidden vid lugsen är 21mm på 42an, går det att beställa ett Zenith gummiband som också har 21mm och fungerar på EPn? Eller är det något som ni vet gör att dessa inte är kompatibla med varandra?

Som på bilden verkar det fungera, men vet inte om det passar på samtliga versioner av 42an? Ska fråga AD såklart men vill gärna veta innan jag går dit om det går, då detta kanske påverkar beslutet i slutändan.

8EBF8096-5945-4A64-87EA-A999783F14A2.png
 

Sulan

Breitling
Jag satt i precis samma tankar och problem som dig (fast gällande 38mm) och det slutade med att slumpen avgjorde och det blev något mitt emellan med den lite ovanligare tavlan i gamla konfigurationen, men utan 36 000 vph. Köptes beg, knappt ett år gammal och på matt länk dessutom. Otroligt nöjd hitills!
IMG_20180713_094435.jpg
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Stämmer in i kören. Kul med något annat än Rolex. Man önskar att märken som Zenith kunde få en revival snart.
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Jag satt i precis samma tankar och problem som dig (fast gällande 38mm) och det slutade med att slumpen avgjorde och det blev något mitt emellan med den lite ovanligare tavlan i gamla konfigurationen, men utan 36 000 vph. Köptes beg, knappt ett år gammal och på matt länk dessutom. Otroligt nöjd hitills!
IMG_20180713_094435.jpg
Härligt att höra att du blev nöjd! Själv fick jag även klämma på den nyare modellen som jag nästan tycker blir schysstare än den med 36’ vph i röd text. Tror det blir denna, fick ett bra pris från AD och då det är den nya har jag inte lika stor brådska att klippa den :)
A85E4C95-345A-4F62-8554-7C87A13F4FF6.jpeg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja de fick ju en estetisk uppdatering 2017. Men de kanske slår på stort 2019 då det är 50-års jubileum av el Primero! :)
De har ju själva kommunicerat att de endast ska göra 50 000 enheter/år samt har böckerna fulla så jag tror Rolex kan hålla sig lugna. Zenith är något annat och kommer så förbli.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har ägt el primeron i 42. Tycker den är sinnesjukt snygg!
Jag har 18cm handled och efter ett tag tyckte jag tyvärr att 42 blev för stor. Bandhornen är rätt långa. Köper jag igen blir det 38mm varianten.
 
Topp