• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpt första riktigt klockan, nybörjarfrågor

BA1A2550-91D4-434B-8D31-04975009971D.jpeg

Har för några veckor sedan köpt min första ”riktiga” klocka.
En med mekaniskt urverk, kallas det väl.

En Tag Heuer Calibre 5. Se bild.

Det som är nytt för mig då är att den stoppar med jämna mellanrum när man inte använder den.
Hur praktiskt är detta egentligen?
Jag tycker det är ganska jobbigt faktiskt.
Kanske att det är en vanesak, vi får se.

Hursomhelst så funderar jag på om det är ngt fel på min eller om den ska vars så.
Jag köpte den beg men den är i princip helt ny, garanti finns.
Jag är 100% säker på att den är äkta.

Jag använder den i princip varje dag, mellan 7-18 på dagarna.
Vid 18 tar jag av den och har den liggandes på kvällen och natten.
På mornarna vid 7 så går den ibland och ibland har den stannat så att jag måste ställa om den igen.

Hur länge är det meningen att den ska klara sig utan att stoppa?

Jag har förstått att man även kan vrida upp fjädern manuellt, genom att snurrs uppåt på sidan.
Men hur mkt ska man snurra där egentligen? Man vill ju inte förstöra ngt heller.

Tacksam för hjälp till en nybörjare.

BA1A2550-91D4-434B-8D31-04975009971D.jpeg

Har för några veckor sedan köpt min första ”riktiga” klocka.
En med mekaniskt urverk, kallas det väl.

En Tag Heuer Calibre 5. Se bild.

Det som är nytt för mig då är att den stoppar med jämna mellanrum när man inte använder den.
Hur praktiskt är detta egentligen?
Jag tycker det är ganska jobbigt faktiskt.
Kanske att det är en vanesak, vi får se.

Hursomhelst så funderar jag på om det är ngt fel på min eller om den ska vars så.
Jag köpte den beg men den är i princip helt ny, garanti finns.
Jag är 100% säker på att den är äkta.

Jag använder den i princip varje dag, mellan 7-18 på dagarna.
Vid 18 tar jag av den och har den liggandes på kvällen och natten.
På mornarna vid 7 så går den ibland och ibland har den stannat så att jag måste ställa om den igen.

Hur länge är det meningen att den ska klara sig utan att stoppa?

Jag har förstått att man även kan vrida upp fjädern manuellt, genom att snurrs uppåt på sidan.
Men hur mkt ska man snurra där egentligen? Man vill ju inte förstöra ngt heller.

Tacksam för hjälp till en nybörjare.
Du rör dig för lite på dagarna ;)
Rolex har jag aldrig problem att de inte drar upp tillräckligt på dagarna, däremot IWC. Tag äger jag ingen.

Oftast står det bara Hur lång gångreserv klockan har. Det nämns sällan något om hur effektivt en klocka drar upp gångreserven. Vissa drar upp åt båda håll och vissa bara åt ett håll osv.

Fick du med en manual vid köpet? Där står förmodligen svaren på dina frågor. :)

Vet inte hur lång gångreserven är på din klocka, men testa dra upp den manuellt lite försiktigt, du känner att det blir mer motstånd ju mer du skruvar kronan!

Senast ändrad:
Okej, nu har jag pluggat igenom instruktionsboken.

Där står det att den har en gångtid på 38h efter att den är fullt uppskruvad.
Fully wound 38h

Jag har aldrig kommit i närheten av 38h kan jag ju säga.
Men vad krävs för att den ska nå fullt?
Kan man se med blotta ögat hur wounded den är?

Och för att skruva manuellt så antar jag att jag ska skruva den åt samma håll som när jag ställer fram tiden.
Kan man skruva den för hårt och skada den?

Fully wound 38h

Och för att skruva manuellt så antar jag att jag ska skruva den åt samma håll som när jag ställer fram tiden.
dra upp den ca 30 varv och lägg ifrån dig den och kolla hur lång tid det gått när den stannar

Fully wound 38h

Gångreserven är när den är fullt uppvriden. Vrid kronan som du tänkte ca 40-50 varv. Antingen blir motstådet trögare när den är full eller så känner du inget alls. Det kan knäppa lite när du vrider kronan och den är fullt uppdragen. Det är bara normalt. Du kan inte dra upp den för mycket. Om du bär klockan hela tiden efter att den är fullt uppdragen så behöver du inte vrida upp den. Om du lägger den ifrån dig varje kväll och låter den vila längre på helgen är det troligt att gångreserven inte är full. Vrid upp klockan på morgonen ett 10-20 tal varv och bär den sedan på dan så borde allt var löst :). Sånt är livet med en mekanisk klocka ;)

Senast ändrad:
Har du stilla dagar så drar ju automatiken/rotorn inte upp den så mycket. Du fick ett bra råd - dra upp den max och ta av den och låt den ligga och håll reda på hur lång tid det tog för den att stanna. Gjorde så på min Dornblueth och fick 2 timmar mer än specificerat.
Tanken med denna koll är att ta reda på om det finns något fel på klockan så att det kanske är ett garantiärende, eller om det helt enkelt är så att du rör din arm så lite under dagen att det är förklaringen.

edit: Visar testet att klockan är frisk, så föreslår jag att du har den på dig all vaken tid och ger den några extra ruskningar i samband med att du tar av dig den för natten och på så sätt får den att klara natten. Det kan ju också vra så att rotorn inte fungerar som den skall och då blir testet inte lika värdefullt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp