• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köpt grisen i säcken?

Hej första inlägget jag skriver, har dock läst en hel del här på sidan.
Jag är en klick entusiast i den mån att jag tittar efter klockan på allas handleder, men vet inte så mycket om dem.

Jag har precis köpt en Omega Geneve på Tradera. Jag gav ett par tusenlappar för den och jag tänkte att det inte var det smartaste att köpa en klocka på Tradera utan någon direkt information, men jag tänkte "jag chansar"

Så här tänkte jag. Klockan är äldre och är nog sliten, helt ok för mig. Glaset var repat och det kunde jag nog byta ut för en rimlig summa (läste i en tråd att det gick för under 1000 lappen). Samt jag räknade med att lämna in den på service där några delar förmodligen skulle behövas byta ut. Jag i min okunskap tänkte att kostnaden för reperation på denna typ av klocka om urverket inte var helt kass skulle vara 1500-2000 kronor. Helt ok tänkte jag.

Jag har inte haft klockan tillräckligt länge för att se om den har någon större avvikelse i tiden.
Jag tycker att visarna verkar sitta lite löst samt kronan gärna hoppar mellan dess lägen rätt lätt.

Jag har varit inne i en butik i Malmö som enbart sa att de skickade iväg alla Omega klockor och att grundavgiften för servicen var 7000 kronor plus eventuella kostnader för delar.

Jag tänker, om klockan är i ett kast skick, vad får jag tillbaka på armen om jag lägger 7000 plus på klockan. Kanske fortfarande inte är en speciellt bra klocka då?

Verkar sitta cal 1021 urverk i klockan.

Hur hade andra resonerat?

Bilagor

• thumb_IMG_2546_1024.jpg
    thumb_IMG_2546_1024.jpg
    76.8 KB · Visningar: 2
Med stor sannolikhet kan du få bra ordning på den inom budget. Lämna inte in den till någon som skickar den vidare. Bra att du köpte en Omega eftersom det finns gott om duktiga urmakare som kan serva och som har delar. Kolla runt lite eller säg till om du vill ha tips. Det borde finnas bra i Malmö, annars är det bara att lägga den i ett kuvert och skicka. Ett tips, som jag vet klarar den och som har delar, är http://www.edwallsur.se/ men det finns fler.

Senast ändrad:
Hej o Välkommen :)
Jag tycker du gjort ett rätt bra köp. I synnerhet om du gillar modellen.
Glöm det där med 7000:-. Gå aldrig dit igen. En riktig urmakare skickar ingenting någonstans.
Har du inte märkt någon större tidsavvikelse på ett par dagar (+ 5 min) är det antagligen inget större fel på klockan. Men tycker du den håller tiden dåligt, gå ned till Antikurmakaren på Davidhallstorg så får du ett pris efter de öppnat klockan. Sedan kan du bestämma om du vill ge den en service eller inte (d v s tänka efter hur mycket du gillar den). Det kan även räcka med en ruckning av verket. De är seriösa så oroa dig inte. Bestämmer du dig för att serva den har du en bra klocka med lite stil i åratal...
Om du bekymrar dig för värdet efter service så kan du tänka på att om du köpt en ny klocka för en femtusing är halva värdet borta då du lämnar butiken. Så är aldrig fallet med vintage.
Lycka till

Hej o Välkommen :)
Jag tycker du gjort ett rätt bra köp. I synnerhet om du gillar modellen.
Glöm det där med 7000:-. Gå aldrig dit igen. En riktig urmakare skickar ingenting någonstans.
Har du inte märkt någon större tidsavvikelse på ett par dagar (+ 5 min) är det antagligen inget större fel på klockan. Men tycker du den håller tiden dåligt, gå ned till Antikurmakaren på Davidhallstorg så får du ett pris efter de öppnat klockan. Sedan kan du bestämma om du vill ge den en service eller inte (d v s tänka efter hur mycket du gillar den). Det kan även räcka med en ruckning av verket. De är seriösa så oroa dig inte. Bestämmer du dig för att serva den har du en bra klocka med lite stil i åratal...
Om du bekymrar dig för värdet efter service så kan du tänka på att om du köpt en ny klocka för en femtusing är halva värdet borta då du lämnar butiken. Så är aldrig fallet med vintage.
Lycka till

Skriver under på att Per på Antikurmakaren är ”your guy”. Han är förvisso inte heller billigast av de billigaste, men några 7 000kr lär du aldrig höra ur hans mun!

Trevlig klocka. Väl värd att fixas!

Stor tack för era svar, kul att ni är så hjälpsamma. Jag ska ha koll på klockans tidsavvikelse till efter helgen, men jag märker att när man drar ut kronan, så kan den hoppa mellan de två lägena, så allt är inte helt som det ska. Jag kommer gå till Antikurmakaren vid Davidshall i början på nästa vecka och prata med dem. Jag gillar klockan och vill ha en vintage i ett bra skick i samlingen så det är värt att lägga lite pengar på. Återkommer med vad som händer.

Stor tack för era svar, kul att ni är så hjälpsamma. Jag ska ha koll på klockans tidsavvikelse till efter helgen, men jag märker att när man drar ut kronan, så kan den hoppa mellan de två lägena, så allt är inte helt som det ska. Jag kommer gå till Antikurmakaren vid Davidshall i början på nästa vecka och prata med dem. Jag gillar klockan och vill ha en vintage i ett bra skick i samlingen så det är värt att lägga lite pengar på. Återkommer med vad som händer.
Du är inte säker på att den ska göra det? Eftersom du kan ställa båda vecka och datum (+tid).

Antikurmakaren har öppet på Torsdagar och Fredagar 10-17 dock så du inte springer dit på måndag i onödan.

Då har jag fått svar från Antikurmakaren, det var lite att göra med klockan. Följande är meddelande från dem:

Hej, din klocka behöver en komplett service med demontering, rengöring, montering och nya oljor och fetter, nytt glas, ny krona och tirettfjäder. pris: 4800 kr inkl. 12 månaders garanti. Uppkommer något annat, eller utöver det, så hör vi av oss. Vänligen återkom vid tillfälle om vi ska utföra reparationen eller ej. Tack så länge. Vänligen, Antikurmakaren.

Fick en tidsplan på ca 6 veckor innan den är klar.

Ja det blev ju en hel del totalt. Men då verket är ett day/date automat så tycker jag nog att det är rätt rimligt pris för full service och de delar antikurmakaren nämner. ;)

Gillar du klockan mycket tycker jag du ska göra servicen. Sedan har du en kanonfin klocka som funkar i många år.
Helt rätt att gå vintage! !

Senast ändrad:
En uppdatering! Jag har fått tillbaka klockan och är jättenöje. Ett problem som irriterade var det nya glaset som inte levererades i tid till Antikurmakarna. Så det tog ca 20 veckor istället för 6 att få klockan iordning. Men nu är det på armen och det känns kanon. Tack alla som hjälpt till med tips!

En uppdatering! Jag har fått tillbaka klockan och är jättenöje. Ett problem som irriterade var det nya glaset som inte levererades i tid till Antikurmakarna. Så det tog ca 20 veckor istället för 6 att få klockan iordning. Men nu är det på armen och det känns kanon. Tack alla som hjälpt till med tips!
Grattis och kul att du blev nöjd, släng upp lite bilder! :)

Ja några bilder vore trevligt :)

Tillbaka
Topp