• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpt klocka av känd forumsäljare. Motsvarar ej besk. Vägrar ta tillbaka klockan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En seriös säljare är mån om att ha nöjda kunder. Du låter inte särskilt nöjd. @aosehus borde inse att många fortsättningsvis kommer att dra sig för att göra affärer med honom.
Sedan vet jag av erfarenhet att det finns sjukt jobbiga köpare. Ingen aning om säljaren anser att du hör dit, men i slutändan anser jag ändå att en säljare bör ta tillbaka en klocka som köparen menar inte motsvarar annonsbeskrivningen.
Exakt!
 
Tråkigt att inte vara nöjd med ett köp.

Otroligt vad många klockor säljaren har sålt på forumet? Scrollade just igenom de 100 sista annonserna. Jag visste faktiskt inte att det fanns professionella säljare här på forumet.
Nu vet jag.
 
Tråkigt att inte vara nöjd med ett köp.

Otroligt vad många klockor säljaren har sålt på forumet? Scrollade just igenom de 100 sista annonserna. Jag visste faktiskt inte att det fanns professionella säljare här på forumet.
Nu vet jag.
Finns fler om du letar. Men de är benämns "forumsponsor". Skulle nog kalla honom för semi-professionell.
 
Jag hade förväntat mig att denna tråd skulle komma och det är givetvis inget man önskar, men någon gång måste man ändå sätta ner foten när man anser sig ha rätt istället för att vara rädd att det ska skrivas något osmickrande.

I köparens första inlägg utelämnas tyvärr några bitar. Jag har alltid svarar snabbt på mail, men här verkar det som att jag direkt svarade tvärt att jag inte kommer diskutera det här. Så ligger det självfallet inte till utan så skrev jag först efter några mail när tonen eskalerade från köparen sida. Att skriva ett mail efter en vecka utan vare sig ”Hej” eller punkt på slutet och kräva hur affären ska gå vidare tycker inte jag är vidare seriöst. Till på köpet av en postare med tiotalet inlägg.

Köparen prutade kraftigt och fick klockan till ett fördelaktigt pris. Detta hör egentligen inte hit. Jag som säljare ska leverera vad jag har utlovat oavsett om han hade fått klockan för 5000kr eller för utsatt pris. Vad som däremot hör hit är att köparen hela tiden under prutningen menade på att han tänker serva klockan när han får hem den oavsett om den går bra eller ej, eftersom när senaste service är gjord är okänt. Denna detalj missar han att ta upp i sitt inlägg här ovan. Det är också därför jag kommer med mitt erbjudande om att betala för rotorstaven som är anledningen till hela denna diskussion och som varken jag eller köparen kände till innan affären avslutades. Att köparen är missnöjd över att få hem en klocka som inte går som utlovat förstår jag mycket väl. Det är bara oviljan till att lösa situationen som förbryllar. Det hela får ännu en konstig vändning när han säger sig vara villig att behålla klockan om jag bekostar hela servicen.

När jag hade klockan gick den som den skulle. Att jag skulle ha skickat iväg en trasig klocka är i min mening helt befängt med tanke på att jag är rädd om mitt rykte och hur jag skött mina tidigare affärer. Vad jag kan tänka mig finns det två möjligheter till det uppstådda problemet med den lösa rotorn. Antingen har paketet fått sig en törn i postgången, även om jag var noga med att packa ordentligt, eller så har det hänt något efter att klockan har packats upp. Det kan jag omöjligen säga något om därför erbjöd jag mig direkt att betala för denna del som annars troligtvis inte hade behövts bytas i en vanlig service.

Det finns inget intresse hos köparen att lösa den uppkomna situationen utan det är taggarna utåt direkt. Jag vet inte vad som ligger bakom detta och återigen kan jag bara spekulera och det är ju lönlöst.

Angående skicket överlag på klockan är det i min mening mycket fint. Köparen begärde att få ytterligare bilder än de som finns i annonsen och jag gjorde också klart för honom att det handlar om en begagnad klocka som är nära nog tio år gammal. Angående kronan som tydligen behöver bytas så är det nog mer något man gör vid service än som man märker vid normalt handhavande av klockan. Skadan på tavlan är för mig okänd och det måste vara något väldigt lite eftersom jag har missat detta. Jag förstår fortfarande inte exakt vad som avses, men är kanske mer av bruksspårskaraktär på en begagnad klocka. Vidare pratar urmakaren om bortslipad AR-behandling runt glaset. Vad är det för ordalydelse? Jag vet inte om de kanske menar att den har nötts genom åren eller om de faktiskt menar att någon aktivt har slipat bort den.

Återigen en mycket tråkig situation och jag förstår att detta helt tar bort glädjen att få hem en ny klocka. Om köparen kan föra en normal samtalston och är uppriktigt intresserad av att försöka lösa den uppkomna situationen får du gärna höra av dig så ger vi det ett nytt försök. Självfallet vill jag att vi löser det här på ett vettigt sätt.
Kanon. Ta tillbaka klockan. Serva den och sälj sedan en nyservad klocka utan prutning. Anteckna TS på din lista över personer att inte göra affärer med. Problemet ur världen. Jag debiterar inte för min stora visdom. Den är gratis :)
 
Har ej flyttat någonting bara kommit med ett förslag,detta är inget som är ovanligt att vid någon form av underhåll begära in offerter från olika källor.

Men tydligen tycker du det är en dålig ide,antagligen älskar din tandläkare dig.

Skulle det ej vara intressant med ett andra utlåtande från urmakare som ej är återförsäljare,då man frågar runt hos bilmekaniker så kan man få lite olika diagnoser beroende på vilka ekonomiska intressen de har i att reparera.
Bara en ide

Menar du att en icke AD skulle ha mindre ekonomiska intressen av att reparera? Jag kanske misstolkar dig...och i sådana fall ber jag om ursäkt, men du kopplar diagnosen direkt till ett ekonomiskt intresse, dvs att Nymans har saltat omfattningen av reparationen och att man inte kan lita på utlåtandet utan att först dubbelkolla med en annan urmakare. Eller missförstår jag?

Och angående min tandläkare så älskar jag i alla fall henne ;)
 
Jag hade förväntat mig att denna tråd skulle komma och det är givetvis inget man önskar, men någon gång måste man ändå sätta ner foten när man anser sig ha rätt istället för att vara rädd att det ska skrivas något osmickrande.

I köparens första inlägg utelämnas tyvärr några bitar. Jag har alltid svarar snabbt på mail, men här verkar det som att jag direkt svarade tvärt att jag inte kommer diskutera det här. Så ligger det självfallet inte till utan så skrev jag först efter några mail när tonen eskalerade från köparen sida. Att skriva ett mail efter en vecka utan vare sig ”Hej” eller punkt på slutet och kräva hur affären ska gå vidare tycker inte jag är vidare seriöst. Till på köpet av en postare med tiotalet inlägg.

Köparen prutade kraftigt och fick klockan till ett fördelaktigt pris. Detta hör egentligen inte hit. Jag som säljare ska leverera vad jag har utlovat oavsett om han hade fått klockan för 5000kr eller för utsatt pris. Vad som däremot hör hit är att köparen hela tiden under prutningen menade på att han tänker serva klockan när han får hem den oavsett om den går bra eller ej, eftersom när senaste service är gjord är okänt. Denna detalj missar han att ta upp i sitt inlägg här ovan. Det är också därför jag kommer med mitt erbjudande om att betala för rotorstaven som är anledningen till hela denna diskussion och som varken jag eller köparen kände till innan affären avslutades. Att köparen är missnöjd över att få hem en klocka som inte går som utlovat förstår jag mycket väl. Det är bara oviljan till att lösa situationen som förbryllar. Det hela får ännu en konstig vändning när han säger sig vara villig att behålla klockan om jag bekostar hela servicen.

När jag hade klockan gick den som den skulle. Att jag skulle ha skickat iväg en trasig klocka är i min mening helt befängt med tanke på att jag är rädd om mitt rykte och hur jag skött mina tidigare affärer. Vad jag kan tänka mig finns det två möjligheter till det uppstådda problemet med den lösa rotorn. Antingen har paketet fått sig en törn i postgången, även om jag var noga med att packa ordentligt, eller så har det hänt något efter att klockan har packats upp. Det kan jag omöjligen säga något om därför erbjöd jag mig direkt att betala för denna del som annars troligtvis inte hade behövts bytas i en vanlig service.

Det finns inget intresse hos köparen att lösa den uppkomna situationen utan det är taggarna utåt direkt. Jag vet inte vad som ligger bakom detta och återigen kan jag bara spekulera och det är ju lönlöst.

Angående skicket överlag på klockan är det i min mening mycket fint. Köparen begärde att få ytterligare bilder än de som finns i annonsen och jag gjorde också klart för honom att det handlar om en begagnad klocka som är nära nog tio år gammal. Angående kronan som tydligen behöver bytas så är det nog mer något man gör vid service än som man märker vid normalt handhavande av klockan. Skadan på tavlan är för mig okänd och det måste vara något väldigt lite eftersom jag har missat detta. Jag förstår fortfarande inte exakt vad som avses, men är kanske mer av bruksspårskaraktär på en begagnad klocka. Vidare pratar urmakaren om bortslipad AR-behandling runt glaset. Vad är det för ordalydelse? Jag vet inte om de kanske menar att den har nötts genom åren eller om de faktiskt menar att någon aktivt har slipat bort den.

Återigen en mycket tråkig situation och jag förstår att detta helt tar bort glädjen att få hem en ny klocka. Om köparen kan föra en normal samtalston och är uppriktigt intresserad av att försöka lösa den uppkomna situationen får du gärna höra av dig så ger vi det ett nytt försök. Självfallet vill jag att vi löser det här på ett vettigt sätt.

Härligt att du svarade! Som jag skrev i mitt sista mail till dig så vill jag häva köpet pga att varan ej stämde överens med annonsen - för det är vi väl överens om?
Jag åkte tom 50 mil för att kunna lämna in den och hade hoppats på att skramlet inte skulle vara en "big deal" (som du själv förutspådde i våran mailkonversation). Att sedan kronan, tavlan och AR också var felaktigt beskriva eller inte beskrivna alls gör ju att annonsen fortfarande inte återspeglar skicket på varan.

Med det sagt hoppas jag du förstår min sida också samt att du som regelbunden säljare på forumet kan förstå och ta tillbaka klockan pga ovan. Anledningen till att jag köpte från dig var just att jag var medveten om att du var en flitig säljare på forumet och således hade jag intrycket att du var mer safe. Mitt intryck kommer inte heller påverkas att du är en seriös säljare om du tar tillbaka klockan som jag hoppas du gör.

Mvh
 
Senast ändrad:
Menar du att en icke AD skulle ha mindre ekonomiska intressen av att reparera? Jag kanske misstolkar dig...och i sådana fall ber jag om ursäkt, men du kopplar diagnosen direkt till ett ekonomiskt intresse, dvs att Nymans har saltat omfattningen av reparationen och att man inte kan lita på utlåtandet utan att först dubbelkolla med en annan urmakare. Eller missförstår jag?

Och angående min tandläkare så älskar jag i alla fall henne ;)


Det är min åsikt att märkes återförsäljarna är dyrare i prisförslag än många andra och det är något jag ser regelbundet.

Om jag ej minns fel så talar vi om en modifierad eta maskin som många andra arbetar på och delar är tillgängliga så att en verkstad utan kontor på Bibloteksgatan blir billigare, dessvärre ej ovanligt med extra jobb på offert och detta ser du när du inhämtar kostnadsförslag från mer än ett håll.
Finns absolut ingen anledning till be om ursäkt men jag har svårt att se det dåliga i mer än ett kostnadsförslag.

Hm skulle vara roligt om man såg fram emot tandläkarebesök så lite avundsjuk är man.
 
Härligt att du svarade! Som jag skrev i mitt sista mail till dig så vill jag häva köpet pga att varan ej stämde överens med annonsen - för det är vi väl överens om?
Jag åkte tom 50 mil för att kunna lämna in den och hade hoppats på att skramlet inte skulle vara en "big deal" (som du själv förutspådde i våran mailkonversation). Att sedan kronan, tavlan och AR också var felaktigt beskriva eller inte beskrivna alls gör ju att annonsen fortfarande inte återspeglar skicket på varan.

Med det sagt hoppas jag du förstår min sida också samt att du som regelbunden säljare på forumet kan förstå och ta tillbaka klockan pga ovan. Anledningen till att jag köpte från dig var just att jag var medveten om att du var en flitig säljare på forumet och således hade jag intrycket att du var mer safe. Mitt intryck kommer inte heller påverkas att du är en seriös säljare om du tar tillbaka klockan som jag hoppas du gör.

Mvh
Fråga av nyfikenhet: kan man se denna tavelskada med blotta ögat? Frågar eftersom den inte syns på bild? Ändå verkar bilderna vara rätt tydliga. Om du får rotorfelet betalt som lovats så är det alltså tavlan vad det nu kan vara och AR som är avgörande om jag fattat rätt, då servicen var planerad ändå?
 
Det är min åsikt att märkes återförsäljarna är dyrare i prisförslag än många andra och det är något jag ser regelbundet.

Om jag ej minns fel så talar vi om en modifierad eta maskin som många andra arbetar på och delar är tillgängliga så att en verkstad utan kontor på Bibloteksgatan blir billigare, dessvärre ej ovanligt med extra jobb på offert och detta ser du när du inhämtar kostnadsförslag från mer än ett håll.
Finns absolut ingen anledning till be om ursäkt men jag har svårt att se det dåliga i mer än ett kostnadsförslag.

Hm skulle vara roligt om man såg fram emot tandläkarebesök så lite avundsjuk är man.

Men då missförstod jag dig :) Jag läste det som att du menade att Nymans hade dragit till med en mer omfattande reparation än vad som behövdes, inte att de bara var dyrare än urmakaren på hörnet.

Ja, hon är grym....det gör aldrig ont och hon luktar gott :)
 
Stor mun och inga öron? Klockodilen!

Känner du att dina inlägg är meningsfulla i sann KS-anda? Eller är du bara en stor tönt?
Vad menar du med sann KS anda?
Tycker mest att dina inlägg inte tillför något, men fortsätter ramla in. Varför ifrågasätta det uppenbara? Läs vad @DoberMan skriver, det är vad det hela handlar om. Du fortsätter precis i analogi med ett minne jag har av när min kompis Mats ihärdigt ifrågasatte några ekvationer på en fysiklektion för många år sedan och föreläsaren försökte förklara relevansen genom att påpeka att man faktiskt parkerat människor på månen med dem.
....fast det går ju också att ifrågasätta iofs...
 
Fråga av nyfikenhet: kan man se denna tavelskada med blotta ögat? Frågar eftersom den inte syns på bild? Ändå verkar bilderna vara rätt tydliga. Om du får rotorfelet betalt som lovats så är det alltså tavlan vad det nu kan vara och AR som är avgörande om jag fattat rätt, då servicen var planerad ändå?

Det kan man, speciellt 15-markeringen den ser inte riktigt bra ut. Precis, tavlan och AR är avgjörande.
 
Joo lite väl men kände mig bedragen när säljaren uppgav att han ej skulle svara på fortsatta mail och att han ansåg ärendet avslutat. Vill ju fortfarande att detta ska lösa sig och hade inte lagt ner tiden på att skriva ett inlägg här om han hade svarat på mail, tyvärr hade man ju inget annat val.

Jag ser det forfarande väldigt enkelt och solklart; Annonsen representerade ej klockans skick, skrammel hördes och jag har varken tappat klockan eller gjort någonting med den (min första iwc - jag var ytterst försiktig i hanteringen).
Varför ska jag inte få häva köpet?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp