• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpt klocka av känd forumsäljare. Motsvarar ej besk. Vägrar ta tillbaka klockan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

iologen

Omega
Hoppades i första hand att jag verkligen inte skulle bli tvungen att skriva ett sånt här inlägg men säljaren @aosehus vägrar svara på mail och jag vill således varna för honom och veta vad jag kan göra för att ta detta vidare.

För cirka två veckor sedan köpte jag en klocka jag letat efter ett längre tag, en IWC Ingy 3227-01.
Säljaren, känd på forumet som @aosehus verkade ha ett fint exemplar till salu för 36800kr (annons: https://klocksnack.se/threads/iwc-ingenieur-3227-01.78831/ ).
Eftersom det var min första begagnade klocka hade jag givetvis en del frågor och verkade lite okänslig i mitt prutande initialt men båda parter kom överens om ett pris. Pengarna skickades och klockan kom snabbt därefter och var bra och genomtänkt paketerat.
När jag tog upp klockan för första gången från kudden hörde jag att det skramlade till lite när jag skulle få på den på vristen, tog fram den mot örat och rörde till handleden - nånting låg löst eller lät inte som det skulle.

Spelade in ljudfil på skramlet och skickade till @aosehus som svarade med "Det har jag aldrig hört. Måste vara något som hänt under transport. Hörs det hela tiden eller vad gör du för att det ska höras?"
Vi kom fram till att jag skulle lämna den till urmakaren och sedan ta det därifrån. Hade redan nu börjat ana lite oro och redan påpekat att om det är på detta vis (vilket inte stämmer in med annonsbeskrivningen) ville jag returnera klockan.

Under tiden ligger man uppe sent på nätterna och försöker googla fram ljud på iwc 3227 och dess movement, kontaktar användare på internationella forum och frågar hur deras ingys låter och skickar de mitt ljudklipp - alla svarar att deras inte låter.

Men men försöker ända vara optimistisk och åker till Sthlm och lämnar in på Nymans, svaret av urmakaren lyder:

Felbeskrivning:

Urverket är i behov av service.

Rotorstolpen i verket är sliten, måste bytas. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)

Kronan har sliten gänga, måste bytas.
(framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)

Klockan har varit polerad.

Glasets antireflexbehandling är bortslipad runt kanterna. (framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)

Färg har spruckit på tavlan, minutindexmarkering 15 och 30 kommer eventuellt lossna.
(framgår ej av säljaren eller annonsen även trots förfrågningar i PM om andra fel)


Nödvändiga åtgärder: (dessa måste utföras för att vi ska kunna garantera klockans funktion och täthet)

Service inkl. polering 6600kr

Rotorstolpe 1300kr

Krona 900kr

=8800kr


Valfria åtgärder: (i samband med service)

Glas 3300kr

Tavla 7000kr


Rotorstaven, kronan, glaset och tavlan är INGA saker som påpekats i varken annonstext eller i PM. Vid förfrågan om klockan varit polerad har säljaren svarat "Den är mycket fin med endast mindre spår av användning. Ingen servicehistorik och jag tror inte den blivit polerad. Isf är det mycket skickligt utfört."

Skickar iväg ett mail till urmakaren frågandes om klockan verkligen håller tiden för att försäkra mig på att annonsbeskrivningen avviker och får följande svar;

"Det vi kan konstatera är att klockan fullt dragen med hjälp av kronan har gångvärden där den håller tiden någorlunda. Kraftöverföringen är dock låg och klockan är i behov av service. Det är också sådant slitage i automatuppdraget att klockan inte drar upp som den ska vid användning och således inte kan hålla tiden någon längre tid vid normal användning.
Med vänlig hälsning,"

Redan vid första priskostnadförslaget av urmakaren kontaktade jag @aosehus och krävde att häva köpet. Han tycker att han har talat sanning om skicket - vilket är totalt fel.
Jag kräver att köpet hävs och att klockan skickas tillbaks och jag får tillbaka pengarna alt. att han betalar servicekostnaden exkl polering och att jag inte accepterar något annat.
Säljaren svarar att han inte gillar min ton och att han inte längre kommer svara på mail;
Det finns inte en enda sak som är felaktig i annonsen. Detta tillsammans med vår korrespondens innan affär gör att jag inte accepterar återköp av klockan. Jag tycker du har en otrevlig ton och vill inte diskutera detta mer. Jag har fullföljt mina åtaganden och erbjuder därtill en ersättning om 1300kr. Vänligen svara med Swish eller bankkonto dit du vill att jag betalar. Efter detta mail anser jag detta ärende avslutat och jag kommer inte att svara på ytterligare.

Hur kan man bara sluta svara på mail och tycka ärendet är avslutet?, väldigt fult och oseriöst, det känns ju som bedrägeri egentligen.

I slutändan tycker jag inte det här ska vara så svårt. @aosehus har skickat en klocka som INTE stämmer in på hans annonsbeskrivning och i sina PM.

Hoppas ju fortfarande att @aosehus betalar tillbaka pengarna och som daglig klocksäljare på forumet inser vikten av seriositeten i detta.

Skulle någon vilja ha fulla mailkonversationer i PM och mail mellan mig och aosehus kan jag sammanställa dessa också.
 

Chad

Rolex
Fan vad tråkigt. Låter inte alls bra. Blir intressant att höra @aosehus sida av storyn.

Talade ni något om retur innan köpet genomfördes? Tycker det är givet att man tar tillbaka ett objekt om det inte är som beskrivet dock.
 
Senast ändrad:

iologen

Omega
Fan vad tråkigt. Låter inte alls bra. Blir intressant att höra @aosehus sida av storyn.

Talade ni något om retur innan köpet genomfördes? Även om jag tycker det är givet att man tar tillbaka objektet om det inte är som beskrivet.
Det gjorde vi givetvis där säljaren svarat
"Hej!
Stämmer inte det jag skrivit i annonsen är retur en självklarhet. "

Även noterats "Klockan fungerar och håller tiden." i våra PM.

Riktigt tråkig indeed, men hoppas fortfarande att han accepterar och tar tillbaka klockan.
 

Smulan

Rolex
En 10-år gammal klocka måste man tyvärr förvänta sig att den har ett servicebehov om den inte har någon dokumentrad servicehistorik. Alternativet är att man får leva med att klockan inte går helt enlig spec.

Sedan förstår jag inte hur det kan ligga i felbeskrivingen att klockan varit polerad. Det är ju det urmakaren gör när man servar den.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tråkig upplevelse. Men känner att jag vill höra den andra sidan av storyn innan jag kommenterar skuldfrågan.
 

EWEA

Cartier
Svår situation. Står inget om service och om klockan är från 2008 så får man nog ändå räkna med att det behövs.

Men iom att du upptäckte fel/problem direkt så kan man ju tycka att säljaren får ta lite ansvar.
 

Smulan

Rolex
En sak som du inte skriver. Håller den tiden? Stannar den vid användning? I de kontaker jag haft med exklusiva urmakare verkar de ofta väldigt angelägna att serva allt som bara går att serva.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En 10-år gammal klocka måste man tyvärr förvänta sig att den har ett servicebehov om den inte har någon dokumentrad servicehistorik. Alternativet är att man får leva med att klockan inte går helt enlig spec.

Sedan förstår jag inte hur det kan ligga i felbeskrivingen att klockan varit polerad. Det är ju det urmakaren gör när man servar den.

"Den är mycket fin med endast mindre spår av användning. Ingen servicehistorik och jag tror inte den blivit polerad. Isf är det mycket skickligt utfört."

Det där är problemet med alla luddiga, svepande beskrivningar som finns i så många annonser. "Tror inte" är en helt värdelös beskrivning som inte borde få finnas med i en annons. Sååå mycket bättre att bara utelämna spekulationer om sådant man inte vet med säkerhet.
 

crbergman

Breitling
2-Faktor
Tråkigt för bägge.
Klockan är 9 år så servicebehov får man räkna med. Gängor och AR låter som normalt slitage. Kostnad för rotorstolpen verkar han vilja ta kostnaden för.
Kan man (rimligen) se den spruckna färgen på tavlan med blotta ögat, dvs utan lupp? Skadad tavla är ju något man borde berätta i beskrivningen.

En riktigt snygg klocka är det iaf!
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag hoppas verkligen att ni hittar en lösning på detta.

Dock har du köpt en klocka från 2008 utan känd servicehistorik. Detta innebär att du bör kalkylera in en service när du köper klockan. Att rotoraxel och krona behöver bytas är inga konstigheter på en klocka som är närmare 10 år.

När det kommer till AR på kanterna är det sannolikt bortslipat vid en lättare putsning av klockan utan att klockan varit nedmonterad. Kan vara väldigt svårt att se utan lupp och rätt ljus. Jag ser inte skadorna på tavlan men uppenbart finns de där. Syns de tydligt? Har lite svårt att tro att index ska lossna men jag ser som sagt inte skadorna på tavlan.

Frågan är; vad fungerar som den ska betyder? Tycker det är en olycklig formulering på en klocka utan servicehistorik från 2008. Hoppas som sagt ni löser detta i god KS anda.
 

Smulan

Rolex
"Den är mycket fin med endast mindre spår av användning. Ingen servicehistorik och jag tror inte den blivit polerad. Isf är det mycket skickligt utfört."

Det där är problemet med alla luddiga, svepande beskrivningar som finns i så många annonser. "Tror inte" är en helt värdelös beskrivning som inte borde få finnas med i en annons. Sååå mycket bättre att bara utelämna spekulationer om sådant man inte vet med säkerhet.

Sant. Eller så får man läsa det för vad det är, en spekulation :)
 

Camo00

Patek
Tyvärr är det sånt Du får räkna med när Du köper beggat av "klocknasare". De allra flesta använder sig av så svepande, luddiga beskrivningar att det inte säger ett endaste dugg. Detta parat med otyget "retur endast om ej äkta XX" eller "retur om ej som beskriven" gör att Du alltid köper en gris i en säck!!
Din klocka "fungerar" ju - alltså var beskrivningen sann... :banghead:
 

mouqvist

Rolex
Med tiden har jag blivit alltmer försiktig med mina köp och handlar dyrare klockor vid f2f-möten, även om det innebär att jag missar några bra affärer på distans.
Då kan man inspektera klockan själv och det blir ett trevligt samtal om klockor.
 

Camo00

Patek
Med tiden har jag blivit alltmer försiktig med mina köp och handlar dyrare klockor vid f2f-möten, även om det innebär att jag missar några bra affärer på distans.
Då kan man inspektera klockan själv och det blir ett trevligt samtal om klockor.
Hjälper ju inte mot servicebehov, om Du inte har en TimeGrapher med Dig...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sant. Eller så får man läsa det för vad det är, en spekulation :)

Eller så ska en annons vara en faktatext. Och möjligtvis i kombination med en känslotext om man vill beskriva hur underbart det är att bära klockan :)

Om man väljer att ta med spekulationer/gissningar i en annons så tycker jag att man får vara beredd på att ha ett större tillmötesgående vid en eventuell reklamation. Spekulationen går ju i 99% ut på att göra klockan mer säljbar, så det är i de allra flesta fall ingen slump att man väljer att skriva så.
 

iologen

Omega
Om man lägger allt småtjafs åt sidan så tycker jag det ändå enkelt; klockan går ej som den ska, rotorn, tavlan och AR är väck. Alltså detta framgick ej innan köp (hade isf aldrig köpt klockan) och således tycker jag att jag har full rätt att höva köpet.

Att säljaren sedan säger att ärendet är avslutat och slutar svara på mail är ju verkligen fult.
 

mouqvist

Rolex
Vissa saker kan man dock inte ha 100% koll på som säljare, ex en sliten kronhals eller sliten rotoraxel. Jag öppnar aldrig mina klockor och skulle inte kunna gissa på dessa problem (om inte dessa hörs så klart).
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
En seriös säljare är mån om att ha nöjda kunder. Du låter inte särskilt nöjd. @aosehus borde inse att många fortsättningsvis kommer att dra sig för att göra affärer med honom.
Sedan vet jag av erfarenhet att det finns sjukt jobbiga köpare. Ingen aning om säljaren anser att du hör dit, men i slutändan anser jag ändå att en säljare bör ta tillbaka en klocka som köparen menar inte motsvarar annonsbeskrivningen.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Oavsett vem som har rätt i detta läge. Med tanke på annonsens bristande beskrivning och att man som säljare borde ha en viss affärsmoral så borde en säljare i detta läge köpa tillbaka klockan. Jag skulle köpt tillbaka i liknande läge utan att blinka. Självklart är det ingen luring, dessa saker kan man inte ha koll på själv. Dock ska man ta sitt ansvar mot missnöjda kunder. Är det värt att minska sin kredibilitet i mångas ögon över något sådant här? Knappast enligt min åsikt.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Trist situation. Men precis som påvisats hade klockan okänd servicehistorik vilket innebär att en service per automatik behöver räknas in.

Skulle gvs vara intressant att höra motparterna. Det finns alltid två sidor av ett mynt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
tycker inte säljaren gjort några större fel faktiskt,,
tror att det här med begagnade klockor ,inte är något för TS
Har tavlan färgsläpp/släpp och AR är bortpolerat på vissa ställen bör det absolut stå, det är inte vad man normalt kan räkna med. Detta framgick inte och då bör man visa lite affärsmannaskap. Däremot behovet en vanlig fullservice inkl krona och annat är fullt normalt.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Spontant är ju det ju ett problem med professionella säljare som poserar som privatpersoner då konsumentskyddet åsidosätts. Det blir väldigt godtyckligt vilket ansvar säljare och köpare har gentemot varandra och det blir upp till mobben på KS att bestämma.
Varför inte bara köra med öppna kort?
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Fy fan för begagnade saker :stop:

"returrätt enl. ök" är ju en smidig formulering i annonsen... mao behöver han ju aldrig komma överens om retur således ingen returrätt i själva verket :D:rolleyes:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp