• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpt mig en beg Seiko Divers200m

Fråga,
Är det vanligt att det förekommer fake av denna modell?
Har inte haft denna modell tidigare, så om det nu förekommer fakes ute på marknaden, vad ska man titta efter? Köpte denna av en kollega för 1200:- och det kändes som ett OK pris om allt står rätt till.

FullSizeRender.jpg



Med Vänlig Hälsning
Andreas
 

Limpas

Cartier
Det är nog väldigt ovanligt med fake av dessa, även om det säkert finns det också. Jag skulle inte oroat mig! Däremot är den ju inte original, utan vridring och sekundvisare är utbytta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja det finns fakes av dem, men oftast är boetten OK och resten fake eller aftermarket som vissa kallar det. Den du köpt har har faketavla, visare och ett annat inlägg. Värde? Inte 1200kr i alla fall. Inte ovanligt att det sitter andra urverk ön det borde i dessa. Han har sökert köpt den på ebay från Singapore.
 

Wemb

Cartier
EDIT:
Såg först nu att du har svarta siffror, ej vita.

Får skylla på bristen av eftermiddagskaffe.
 
Ja det finns fakes av dem, men oftast är boetten OK och resten fake eller aftermarket som vissa kallar det. Den du köpt har har faketavla, visare och ett annat inlägg. Värde? Inte 1200kr i alla fall. Inte ovanligt att det sitter andra urverk ön det borde i dessa. Han har sökert köpt den på ebay från Singapore.
Hur ser man att denna har fake tavla?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@yonsson varför finns det så mycket fake tavlor / visare till Seiko? Seiko sticker verkligen ut i det sammanhanget?
Vet ej. Skulle chansa på att de flesta taveltillverkarna finns i Asien, kanske finns ett sambans där. Sen har ju modellen funnits länge och är populär. Att byta ut en tavla på en skadad 6309 till en skx007-tavla är ett billigt sätt att få klockan att se ut som en fräsch skx007. Få som ser skillnad på en 6309 och en skx.
 
Vet ej. Skulle chansa på att de flesta taveltillverkarna finns i Asien, kanske finns ett sambans där. Sen har ju modellen funnits länge och är populär. Att byta ut en tavla på en skadad 6309 till en skx007-tavla är ett billigt sätt att få klockan att se ut som en fräsch skx007. Få som ser skillnad på en 6309 och en skx.
Det är ingen av er som råkar sitta på en pepsi bezel som skulle passa min klocka ovan?
 

Limpas

Cartier
Ja det finns fakes av dem, men oftast är boetten OK och resten fake eller aftermarket som vissa kallar det. Den du köpt har har faketavla, visare och ett annat inlägg. Värde? Inte 1200kr i alla fall. Inte ovanligt att det sitter andra urverk ön det borde i dessa. Han har sökert köpt den på ebay från Singapore.
Ja, du kan minsann dina grejer! Jag såg inte att tavlan var fake och trodde inte att det var utbrett alls på dessa. Men man lär sig alltid något nytt :)
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser OK ut. Du verkar ganska oberörd över att din kollega sålt ett ihopplock till dig. Heter din kollega Tradera? ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
skx007-9-1024x630.jpg

Hur ser boetten ut? Har den fasning på ovansidan som på bilden ovan?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SS221803B019_SEIKO_SKX007_2.jpg

Svårt att kommentera en boett på en modell som funnits så länge. Köper man en ny idag så ser den ut som på de två bilder jag postat. Fasningen ligger nära undre kanten av vridringen. Det gör den inte på din. På fakes brukar fasningen saknas helt, men du har en fasning.

Det finns ju även en boett som är lik skx007-boetten, den tidigare 6309-7290. På dem ser man kronhalsen på baksidan vilket man inte gör på din, så din har en "skx-boett" (0020 heter den på SEIKO-språk). Om den är OK eller inte kan jag inte svara på, men den ser som sagt inte ut som de vanligtvis gör (utifrån ditt foto).
 

Landshark

Cartier
Kan inte Seiko! Men säger @yonsson att 1200 kr för en franken är överpris så är det ju så...
Å andra sidan, klockan är ju hyffsat estetiskt tilltalande. Bara ett mesh-band utan klocka ligger ju i den prisklassen !
Gillar du den så är väl saken frid och fröjd! #bang for the buck# - kan jag rent subjektivt tycka...
 
Fake eller inte, är det en SKX009 jag har? :)
Hur som, klockan tickar på och jag är nöjd.
Tack för alla trevliga svar och önskar Er alla en trevlig sommar! :)


/Andreas
 
Topp