• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpt Omega Seamaster - hittar ej på omegawatches

xdr

Breitling
Hej!

Ber först om ursäkt ifall det finns en samlingstråd för denna typ av tråd, mod får gärna flytta isf.

Jag ropade i helgen hem min första icke-quartzklocka, en Omega Seamaster De Ville från 60-talet. Jag försökte hitta den på Omegawatches vintage-sida men lyckades inte. Beskrivningen på klockan var följande:

OMEGA, Seamaster De Ville, Cal 600, Serial no. 19272331, Ref no. CK 14915, Case no. 14915 SC-62, men´s wristwatch, 34,5 mm, steel, manual winding, plastic crystal (damaged), damaged dial, leather strap, approx 1962.

Någon som vet vad jag gör för fel, alternativt hur jag kan hitta mer information om klockan på annat sätt?

Sen har jag ytterligare en fråga; om klockan stannat kan jag skaka på den och den börjar ticka på igen. Detta låter som en automatare enligt mig, men kanske är alla manuella klockor på detta vis tills fjädern tappat all uppvridning så att säga? :)
 

Bilagor

  • Screen Shot 2014-09-06 at 13.38.33.png
    Screen Shot 2014-09-06 at 13.38.33.png
    139.5 KB · Visningar: 96
Vintage är svårare att hitta på Omegas hemsida.
Ring till Swatch Group och se om de har någon kunnig angående vintage, men bäst av allt vore att knalla in på en AD för Omega som har kunnig personal.
Urmakaren Jonas på Rob E är mycket kunnig inom området!
 

Jonte73

Audemars
Serienumret säger 1962 iaf.
Och se till att serva den innan du drar upp den .
Är den manuell så vrider du kronan medurs till det tar stopp.
Automatiska klockor kan man skaka igång.

Den där skall vara manuell.
 
Topp