• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köptips - min första "riktiga" klocka

givetvis

Omega
Tjena,
För att börja med, är jag både lite av en gröngöling på både klockintresset och här på KS. I och med klockintresset är nytt och man själv bara är 19 bast (med en stram ekonomi därefter) så har man aldrig lyckats skaffa sig en "riktig" klocka. Men nu i sommar, vankas studenten och efter det, dags att jobba heltid resten av året. Så nu finns chansen att äntligen kunna spara och köpa sig en klocka. Vad jag är ute efter är en dykarmodell klocka, á la Rolex Submariner stil.
vad har ni för tips? (lägger lite 'guidelines' här vad jag är ute efter)
  • Klassisk dykarmodell
  • Inga kronografer
  • Utförande: Svart och stål
  • Vintage/begagnat funkar fint
  • ca 40 mm
  • Budget: högst 10 000kr
Det som har fallit mig i smaken so far är en vintage Tag Heuer 980 013B 1000. Annars, tipsa på, känner att jag är i de rätta händerna med er expertis. Är det något mer ni vill veta så bara till att fråga! :)

Ursäktar om det redan finns en "köptips"-tråd, sökte på forumet men hittade ingen!
 

Göteborgare

Cartier
Kanske svårt att hitta en Omega Seamaster Pro för under 10 000:-. Men värt att lägga till lit, du får pengarna tillbaks om du ångrar dig och säljer den i framtiden. Dessutom anser jag att ALLA bör ha ägt minst en SMP någon gång under sin livstid :)
SMP.jpg

OBS, två dagar gammal bild.
 

DrKlocka

Audemars
Lite kort svar kanske, men har du kollat på Seamasterdykare? Alltså typ 90-tal. Går ju att hitta för under 10' och känns som rätt mycket bang for the buck. Jag är dålig på referenser, men du kan ju kolla runt.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Lite kort svar kanske, men har du kollat på Seamasterdykare? Alltså typ 90-tal. Går ju att hitta för under 10' och känns som rätt mycket bang for the buck. Jag är dålig på referenser, men du kan ju kolla runt.
Verkligen, 2531.80.00 från 90-talet. Bang for the buck!

EDIT: Visserligen inte svart men stål i alla fall. One out of two ain't bad.
IMG_1120.JPG
 

givetvis

Omega
Oris aquis finns i 40 mm och går att få begagnat i bra skick för ca 10-11k. Väldigt bra och fin klocka ;)
Såg väldigt clean ut, stort tack för tipset!
Kanske svårt att hitta en Omega Seamaster Pro för under 10 000:-. Men värt att lägga till lit, du får pengarna tillbaks om du ångrar dig och säljer den i framtiden. Dessutom anser jag att ALLA bör ha ägt minst en SMP någon gång under sin livstid :)
Lite kort svar kanske, men har du kollat på Seamasterdykare? Alltså typ 90-tal. Går ju att hitta för under 10' och känns som rätt mycket bang for the buck. Jag är dålig på referenser, men du kan ju kolla runt.

Kikade runt lite på era båda tips, kanske gjorde lite för korta sökningar, men hittade denna (dock något sliten):
http://www.uretvintage.se/omega-seamaster-professional-pv-281495.html
Tyckte den även så såg trevlig ut, gillar när det är "prickar" (ursäktar terminologin här) som index på klockan. Stort tack för tipset!
Kolla på Longines Legend Diver. Kan du få för 10-11k
Den såg trevlig ut den med, har även en polare som har en Aquaracer och han är grymt nöjd så det är ju en god referens för min del. Stort tack för tipset också!

Kan väl säga att beslutsångesten växer sig större efter alla era tips!;)
 

Göteborgare

Cartier
Såg väldigt clean ut, stort tack för tipset!



Kikade runt lite på era båda tips, kanske gjorde lite för korta sökningar, men hittade denna (dock något sliten):
http://www.uretvintage.se/omega-seamaster-professional-pv-281495.html
Tyckte den även så såg trevlig ut, gillar när det är "prickar" (ursäktar terminologin här) som index på klockan. Stort tack för tipset!

Den såg trevlig ut den med, har även en polare som har en Aquaracer och han är grymt nöjd så det är ju en god referens för min del. Stort tack för tipset också!

Kan väl säga att beslutsångesten växer sig större efter alla era tips!;)
Den på Uret vintage är bara 39mm. Tycker dessutom att den ser väldigt sliten ut. Håll koll på köp och sälj här. Brukar dyka upp fina ex ganska ofta.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Har du kollat på Sinn U1 och U2? Möjligt att de ligger utanför budget, men väldigt schysta klockor!
 

givetvis

Omega
Den på Uret vintage är bara 39mm. Tycker dessutom att den ser väldigt sliten ut. Håll koll på köp och sälj här. Brukar dyka upp fina ex ganska ofta.
Ja, den var för sliten enligt mig. Ja det ska jag, känns dessutom i många fall mer säkert att köpa en klocka här kontra typ eBay - säger i alla fall min magkänsla.
Christopher Ward Trident kanske kan va nåt? Finns en mängd varianter i storlekarna 38 och 43mm. :)
http://www.christopherward.co.uk/watches/view-all-watches/trident-collection/c60-43-auto-skks.html
Såg inte helt dum ut faktiskt, och prisklassen var f.ö rimlig för min del. Stort tack!:)
Har du kollat på Sinn U1 och U2? Möjligt att de ligger utanför budget, men väldigt schysta klockor!
Tack för tipset, dock föll de mig inte 100% i smaken tyvärr.. :(
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Ehh, lite? Brukar väl ligga på mellan 15-20. Tror det blir svårt få ner priset så mkt. Snackar vi Quartz är det en helt annan femma.
15' är i överkant. Bryr man sig inte om fullset så skulle jag säga att närmare 10' vid köp från privatperson.
Jag har dock haft fel förr.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
15' är i överkant. Bryr man sig inte om fullset så skulle jag säga att närmare 10' vid köp från privatperson.
Jag har dock haft fel förr.

Alla säger att man kan få en smp automat för 10 000. Snicksnack säger jag! Det finns inga så billigt vare sig på k&s här eller på chono24.
 

givetvis

Omega
Utan box och papper. o_O Men jag måste erkänna att de har blivit billigare här på klocksnack än när jag senast kollade. På chrono är dem dock fortfarande mellan 15-20.
Kollade runt på nätet lite översiktligt kring Omegan, och ja, den är lite i överpris, men får kanske helt enkelt bli att jobba och spara lite extra. ;)
Men kan även passa på mig att fråga kring just det, om jag köper en begagnad klocka utan box och papper (förutsatt den är äkta givetvis), är det värt att göra det? Eller är det smartare att betala lite extra så jag har samtliga "tillbehör", så klockan är lättare att eventuellt få sålt/bytt vid ett senare tillfälle?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
En tag heuer aquaracer kanske kan vara nåt, jag har en lite äldre från runt 2005! Brukar ligga mellan 7,5-10 k på ks beroende på skick och tillbehör! Finns även lite nyare för strax över 10k. Använder den som beater och badklocka vilket den funkar väldigt bra som!:)

edit: finns i svart också och kommer på länk oftast! :)

IMG_3054.JPG
 

givetvis

Omega
En tag heuer aquaracer kanske kan vara nåt, jag har en lite äldre från runt 2005! Brukar ligga mellan 7,5-10 k på ks beroende på skick och tillbehör! Finns även lite nyare för strax över 10k. Använder den som beater och badklocka vilket den funkar väldigt bra som!:)

edit: finns i svart också och kommer på länk oftast! :)
Grymt snygg! Har faktiskt redan småkikat på aquaracer's redan. Men vad har du för ref. på din klocka? Alternativt, vilka modeller av aquaracern kör med prickar på indexet? (ursäktar ännu en gång för min gröngölingsmässiga terminologi här)
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Grymt snygg! Har faktiskt redan småkikat på aquaracer's redan. Men vad har du för ref. på din klocka? Alternativt, vilka modeller av aquaracern kör med prickar på indexet? (ursäktar ännu en gång för min gröngölingsmässiga terminologi här)
Jag har ref wab2011, vill man ha en svart är det ref wab2010! Sen finns det wan2110(svart) och wan2111(blå) de är en generation nyare, har inte haft någon sådan men testat och den var riktigt schyst! Sen gillar jag dem nya med keramiskt inlägg( har inte runda index) men då kanske budget måste stretchas lite och då börjar en del andra alternativ bli intressanta som omega smp!:) Kan även tipsa om longines hydroconquest har haft en sån och tyckte det var mycket klocka för pengarna men den har inte bara runda index!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Om du kan sträcka dig till 42mm är mitt tips Squale eller Glycine. Mycket klocka för pengen i båda fallen och finns att köpa hos svenska återförsäljare.

squale12.jpg


p1280717.jpg


Inte mina klockor eller bilder, har dock en blå Squale själv som är riktigt mysig.
 
Topp