• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köptips runt 20 tkr? *Paketöppning igen, 9/4*

JohanHLM

Rolex
Letar efter något begagnat i prisklassen runt 20tkr. Tyvärr är det så att de klockor som just nu lockar mest ligger begagnade mellan 40-60 tkr och därmed är det ett krav att den ska vara relativt lättsåld och inte tappa nämnvärt i pris. De som dyker upp i mitt huvud och uppfyller kraven är följande:
Omega Speedmaster
Rolex Datejust
IWC Aquatimer
Bas Panerai
Tudor Black Bay

Några som bör gå att hitta för 20 men som jag tror är mer svårsålda alt. tappar mer i värde:
Cartier Santos XL
Breitling Superocean II eller Heritage
Någon Grand Seiko

Kan nämna att samtliga ovan nämnda ur tilltalar mig på ett eller annat sätt och favoriten bland dessa skiftar från dag till dag.

Eftersom den kommer användas dagligen bör den också vara så allsidig som möjligt.
Vore lite roligt att höra ers tankar samt få lite andra förslag.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

Black Bay, blir mer och mer övertygad om att köpa en. 216570 är annars favoriten men det är mer än dubbla pengen.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Letar efter något begagnat i prisklassen runt 20tkr. Tyvärr är det så att de klockor som just nu lockar mest ligger begagnade mellan 40-60 tkr och därmed är det ett krav att den ska vara relativt lättsåld och inte tappa nämnvärt i pris. De som dyker upp i mitt huvud och uppfyller kraven är följande:
Omega Speedmaster
...

...ja, jag tycker nog att vi kan stanna diskussionen där... :D
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
DW6900MS skrev:
Black Bay, blir mer och mer övertygad om att köpa en. 216570 är annars favoriten men det är mer än dubbla pengen.
Så den kommande blir ingen keeper ;)

Vi får se:)
Kanske något annat får stryka på foten för black bay... Ska dock testa den live först. Är duktigt sugen på en 16570 också men känns som man alltid kommer sakna 216570 då.
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Kom på två outsider som konstigt nog tilltalar mig och därmed borde vara med på listan. Det är något från Sjöö Sandström, Royal steel och Landsort. Är ju inget jag skulle köpa nytt men vet inte hur de håller sig i pris då de inhandlas begagnade?
 

Ninen79

Audemars
Re: Köptips runt 20 tkr?

Speedmaster Pro begagnat för ca 18-20 k, du lär inte förlora nån peng om du skulle sälja den vidare sen...
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

DW6900MS skrev:
JohanHLM skrev:
DW6900MS skrev:
Black Bay, blir mer och mer övertygad om att köpa en. 216570 är annars favoriten men det är mer än dubbla pengen.
Så den kommande blir ingen keeper ;)

Vi får se:)
Kanske något annat får stryka på foten för black bay... Ska dock testa den live först. Är duktigt sugen på en 16570 också men känns som man alltid kommer sakna 216570 då.

Hade inte budgeten varit begränsad hade det troligtvis blivit en 116710 alt. 216570.
Suktar även efter en JLC Reverso.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

Tror du även bör fundera på vilken sorts klocka som du vill ha och inte bara fokusera på priset.

- Vill du ha en chrono?
- En dressig?
- En dykare?

Vet du vilken sort så blir ju valet lite lättare givet prisklassen

- Chrono => Speedmaster (den klassiska handsnurrade finns det många av beggade inom din budget, du får nog ett bra ex för 18,000-20,000)

- Dress => Datejust (du hittar dem från 15-20,000 kr beroende på skicka och konfiguration - jag plockade upp en DJ via TTT för 12,500)

- Dykare => Tudor Snowflake / Black Bay eller Omega Seamaster (tex en SM 300 finns på Dr Watch för ca 12,000 kr)

Happy hunting! :D
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Kan tillägga att jag har stenkoll på det som ligger under K&S så tips därifrån behövs inte trots all er välvilja. :D
 

Ninen79

Audemars
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
DW6900MS skrev:
JohanHLM skrev:
DW6900MS skrev:
Black Bay, blir mer och mer övertygad om att köpa en. 216570 är annars favoriten men det är mer än dubbla pengen.
Så den kommande blir ingen keeper ;)

Vi får se:)
Kanske något annat får stryka på foten för black bay... Ska dock testa den live först. Är duktigt sugen på en 16570 också men känns som man alltid kommer sakna 216570 då.

Hade inte budgeten varit begränsad hade det troligtvis blivit en 116710 alt. 216570.
Suktar även efter en JLC Reverso.
Eller så sparar du tills du har råd med det du vill helst ha...en 116710 :D Det blir iallafall billigare i längden samt du får en klocka du verkligen vill ha.
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

JS_80 skrev:
Tror du även bör fundera på vilken sorts klocka som du vill ha och inte bara fokusera på priset.

- Vill du ha en chrono?
- En dressig?
- En dykare?

Vet du vilken sort så blir ju valet lite lättare givet prisklassen

- chrono => Speedmaster (den klassiska handsnurrade finns det många av beggade)
- dress => datejust (du hittar dem från 15-20,000 kr beroende på skicka och konfiguration - jag plockade upp en DJ via TTT för 12,500)
- dykare => tudor snowflake / black bay eller Omega Seamaster (tex en SM 300 finns på Dr Watch för ca 12,000 kr)

Happy hunting! :D

Jag borde helt klart förklara mina tankar och behov bättre för att begränsa förslagen :)
Det är inget inköp som är akut utan jag kan tänka mig att vänta några månader på rätt objekt.
Använder dagligen skjorta så det ska inte vara en hockeypuck som inte går in under manschetten.
Har inget behov av en kronograf och speedyn är väll en av få som jag föredrar med kronograf.
Letar inte efter någon patinerad vintage utan går det att få en 1år gammal för samma pris som den som är 30år väljs helt klart den nyaste först.
Handjagat eller automatiskt är inte så viktigt men eftersom den kommer användas dagligen kanske det kan vara en fördel med auto. Snackar vi rolex har det därmed heller ingen betydelse om det är quickset eller ej.
 

David

Bödeln
Re: Köptips runt 20 tkr?

Black Bay, absolut, om jag får välja. (Jag är själv på gång att sälja av något i prisklassen runt det dubbla om jag inte lyckas sälja tillräckligt många billigare klockor för att finansiera ett köp.)

Köper du begagnat nu borde den inte falla särskilt mycket i värde den närmsta tiden.
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Ninen79 skrev:
JohanHLM skrev:
DW6900MS skrev:
JohanHLM skrev:
DW6900MS skrev:
Black Bay, blir mer och mer övertygad om att köpa en. 216570 är annars favoriten men det är mer än dubbla pengen.
Så den kommande blir ingen keeper ;)

Vi får se:)
Kanske något annat får stryka på foten för black bay... Ska dock testa den live först. Är duktigt sugen på en 16570 också men känns som man alltid kommer sakna 216570 då.

Hade inte budgeten varit begränsad hade det troligtvis blivit en 116710 alt. 216570.
Suktar även efter en JLC Reverso.
Eller så sparar du tills du har råd med det du vill helst ha...en 116710 :D Det blir iallafall billigare i längden samt du får en klocka du verkligen vill ha.

En klok man hade gjort så men sådan är inte jag ;)
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

David skrev:
Black Bay, absolut, om jag får välja. (Jag är själv på gång att sälja av något i prisklassen runt det dubbla om jag inte lyckas sälja tillräckligt många billigare klockor för att finansiera ett köp.)

Köper du begagnat nu borde den inte falla särskilt mycket i värde den närmsta tiden.

De beg annonser jag sett tycker jag legat väldigt nära nypriset. Dock är det kanske svårt att pruta hos AD på denna eftersom förfrågan är stor. Vad tror du om Pelagos, kommer det inom det närmaste vara möjligt att få denna beg till samma pris som black bay? Eller är det bara jag som inbillar mig att den inte är lika eftertraktad?
 

David

Bödeln
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Vad tror du om Pelagos, kommer det inom det närmaste vara möjligt att få denna beg till samma pris som black bay? Eller är det bara jag som inbillar mig att den inte är lika eftertraktad?

Jag har samma känsla, tror det är väsentligt lättare att få ner priset på den.
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Fryken skrev:
Planet Ocean 2500. Du kommer inte bli besviken.
Vet inte varför men jag gillar inte riktigt PO 2500. Med orange ring tycker jag till och med att den är fruktansvärd :D
8500 tycker jag lite bättre om men det finns så mycket annat som ligger högre på listan.
Men kom på nu att jag även funderat lite över en aqua terra.
Tanken var att minska listan men den blir bara längre :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Fryken skrev:
Planet Ocean 2500. Du kommer inte bli besviken.
Vet inte varför men jag gillar inte riktigt PO 2500. Med orange ring tycker jag till och med att den är fruktansvärd :D
8500 tycker jag lite bättre om men det finns så mycket annat som ligger högre på listan.
Men kom på nu att jag även funderat lite över en aqua terra.
Tanken var att minska listan men den blir bara längre :)

WHAT! :eek: ;) Håller iofs med om att den med orange ring inte alls flyger.

http://forums.watchuseek.com/f20/planet-ocean-2500-pics-only-656323.html
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Går det att få en nästan ny (max 1år) 3570.50 för 20 000?
Känns som att Broad Arrow tappar ganska bra under första året så det kanske till och med skulle gå att få en sådan runt 20, eller är jag för optimistisk?

Ingen som sagt något om Panerai. Bör man gå upp till 30-35 för att det ska vara intressant?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

JohanHLM skrev:
Går det att få en nästan ny (max 1år) 3570.50 för 20 000?
Känns som att Broad Arrow tappar ganska bra under första året så det kanske till och med skulle gå att få en sådan runt 20, eller är jag för optimistisk?

Ingen som sagt något om Panerai. Bör man gå upp till 30-35 för att det ska vara intressant?

Varför Max ett år på speedmastern?
3570.50.00 har funnits sedan 2000. Det är exakt samma skit, välj hellre en i fint skick med papper å allt till rätt pris. Bör gå att hitta en för 15-18 med lite tålamod. Dock bör det nämnas att speedmastern inte tål vatten om du tänkt bada med klockan. Mitt val hade fallit på en Black Bay..

Lycka till :)
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Magnlar skrev:
JohanHLM skrev:
Går det att få en nästan ny (max 1år) 3570.50 för 20 000?
Känns som att Broad Arrow tappar ganska bra under första året så det kanske till och med skulle gå att få en sådan runt 20, eller är jag för optimistisk?

Ingen som sagt något om Panerai. Bör man gå upp till 30-35 för att det ska vara intressant?

Varför Max ett år på speedmastern?
3570.50.00 har funnits sedan 2000. Det är exakt samma skit, välj hellre en i fint skick med papper å allt till rätt pris. Bör gå att hitta en för 15-18 med lite tålamod. Dock bör det nämnas att speedmastern inte tål vatten om du tänkt bada med klockan. Mitt val hade fallit på en Black Bay..

Lycka till :)

"Max ett år" var egentligen min förklaring på vad jag anser som nästan ny i sammanhanget. Anledningen var att slippa servicekostnader. För mig skulle det kännas bättre att köpa en 2012 för 20 000 än en 2006 i fint skick men observad för drygt 15 000 eftersom det då börjar bli dags att lämna in den och då är vi uppe i 20 000 igen.
Tänker jag fel, eller?
 

JohanHLM

Rolex
Re: Köptips runt 20 tkr?

Verkar som de flesta förespråkar black bay.
Är lite rädd att tröttna på rött bezel insert. Finns det svart att få tag på?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Köptips runt 20 tkr?

Skulle hellre köpa vaniljglass flinga. Den med en oysterlänk och du är hemma. Fejdad blå blir ingen less på.

Black bayen kommer vara lika poppis om ett år som heritage-kronon är idag. Tyvärr.
 
Topp