• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

K&D 18R "in action"

alexndr

Rolex
2-Faktor
Som tidigare utlovat. K&D 18R Inverto "in action". Planen var att första uppdraget för stansverktyget skulle bli att demontera en balansaxel men jag tyckte att något enklare skulle vara på sin plats för att riskminimera en eventuellt misslyckad invigning.

Hvs1RMB.jpg


Istället plockade jag fram mitt Enicar AR 167 - verk som jag håller på med parallellt. Detta verk hade en trasig rotoraxel för pendeln som låter verket dra upp sig automatiskt. Axeln behövde tryckas ut och det skulle antagligen kunna göras på ett bra mycket primitivare sätt än att använda stansen. Men nu när jag ändå har den så ..

O3Gpis3.jpg


PC295JE.jpg


Först och främst; Vilken puns skall jag välja av de ca 100 jag har i min låda? Valet föll på en som används för att bland annat slå ut trasiga skruvar. Jag kontrollerade även att punsen passade storleksmässigt för axeln. Därefter plockade jag fram en ambos med ett hål där axeln fritt kunde passera.

FzL9y17.jpg


Det första man göra är att centrera det hål man skall använda i bottenplattan. Det görs med centrumpunsen.

kQa5qKH.jpg


Därefter låser man bottenplattan med reglaget på baksidan.

BgAl5Pk.jpg


Nu är punshålet justerat till precis över hålet i bottenplattan. Notera storleken på de andra hålen i bottenplattan. De minsta är knappt synbara för ögat. Något som jag tycker skvallrar om verktygets precision.

BKrS3pp.jpg


Därefter i med rätt puns och ambos och arbetsstycket där emellan.

V4mOv5n.jpg


Sedan fram med mässingshammaren (tydligen viktigt att den är just i mässing för att inte skada punsarna).

CaS50jR.jpg


En lätt knackning på punsen och axeln lossnade som förväntat ..

YnAuLAp.jpg


I nästa avsnitt; montering av ny axel :)
 

Dagoberg

Omega
Helt rätt angående punsarna. Inget kul när dessa blir skadade och inte funkar i uppochner läge. Kör dock själv med plasthammare ist. Kul att se andra utvecklas och ge sig på de lite mer känsliga bitarna 8O)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härligt set! Det ser ut som att det även är komplett, är det nytt? Har letat runt på ebay ett tag, men det är alltid massa punsar som saknas och kanske är det just de som är dem mest användbara... :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Härligt set! Det ser ut som att det även är komplett, är det nytt? Har letat runt på ebay ett tag, men det är alltid massa punsar som saknas och kanske är det just de som är dem mest användbara... :)

Jag letade ett par veckor på eBay innan jag hittade det. Det är inte nytt men snudd på. Det har alla de tilläggsdelar som sålts till K&D Inverto 18R (och som K&D Inverto 18R Deluxe har med från början). 2 punsar (för att pressa ur juveler) har visat sig vara trasiga men utöver det så är allt i perfekt skick. Vissa punsar är antagligen aldrig använda. Till och med instruktionsboken följde utan större skavanker. Helt otroligt egentligen då det är tillverkat någon gång 50-talet. Det kanske märks att jag är lyrisk över detta verktyg? :)
 
Topp