• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Om det är en genuin maskin att göra en god espresso med hantverkskänsla så rekommenderar jag Ascasio Dream från Barcelona. Jag har en själv och den är riktigt bra. Att den är snygg ingår i priset. Ascaso Dream kostar ca 7000 kr så den är dyr men håller i många många år och kan servas om de skulle behövas.

Manuell espressomaskin av respekt för att en espresso är ett hantverk

A.jpeg


Presso
Är det en riktigt god kopp kaffe man är ute efter och tycker det är spännande med att byta genuina kaffesorter i bland så är en Pressokanna med kvarn svårslaget. Enkelt och snabbt att tillaga, nymalet ger bästa smak. Ekonomiskt ger hållbarheten i kaffebönan och noll svinn mest för pengarna. Vill man att det ska bli dyrt köper man dyra selected-bönor, men det räcker för min del med att göra det ibland. Allt som jag rekommendar här använder jag själv och har gjort i 15 år oavbrutet. Nespressobryggare går bort för att det är dyrt, man blir inlåst till deras kaffe och kaffet smakar artificiellt.

Bodums pressobryggasre Kenya är deras enklaste och bästa. Den kostar 249 kr för en kanna som rymmer åtta koppar.
https://www.bodum.com/se/en/1784-01
1788-se-001.jpg


Bra kaffekvarn för 2000 kr
Min Ascaso kaffekvarn är nu inne på sitt tolfte år och den känns fortfarande som den gjorde när den var ny.https://bagarenochkocken.se/koksmas...JuWybnhAgppv89NMTqxnFcIoo5AezLt0aAsLDEALw_wcB
23766_022bdf021a5b9e39124b6a09f976fa3f.jpg

Låt dig väl smaka!

Tvärtom, jag är ute efter något helautomatiskt. Dvs motsvarande Nespresso men med hela bönor.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har nu funderat på det här med kvarn och inser att även om jag gärna skulle ha en elektrisk råder det total platsbrist i köket för den typ av maskin. Manuella verkar ju lite mindre och skulle nog kunna pressas in i något överskåp men är osäker på hur jobbigt det egentligen är att mala med dessa!? Tänker att jag gör antingen 2 koppar till MM eller en kopp med aeropress en eller ett par ggr i veckan.

Vid behov av mer kaffe får jag hålla kvar vid klassiska färdigmalda för stunden känner jag.
Kikat på dessa i så fall:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...s-manuell-exklusiv-kvarn-i-rostfritt-stal.php
Alt:
http://www.baristashopen.se/kaffe/k...erton-manuell-kvarn-med-keramiskt-malverk.php
Jag har också den undre, om den är jobbig eller inte kanske beror på hur ofta och hur mycket du ska använda den. Jag malde kaffe till en Bialetti 6koppars Mokabryggare 2ggr om dagen. Efter en månad slutade det med att jag köpte en Krups GVX2 och det ångrar jag inte :D.
 
Jag har också den undre, om den är jobbig eller inte kanske beror på hur ofta och hur mycket du ska använda den. Jag malde kaffe till en Bialetti 6koppars Mokabryggare 2ggr om dagen. Efter en månad slutade det med att jag köpte en Krups GVX2 och det ångrar jag inte :D.
Haha sant..för min del blir det för kanske 2-3 koppar/v så därför jag funderar i dessa banor.
 

tassinari

Breitling
Från att ha varit en kaffenörd av rang där jag både rostade egna bönor och malde dom själv, så har jag helt gått över till Nespresso. Det var när jag insåg att det tog 20 minuter att få en kopp kaffe på morgonen som jag började fundera om det var värt det egentligen. För mig var det inte det. Sedan bytet har jag dock ägnat mycket tid och kraft åt att hitta kaffekapslar som är bra, som inte kostar 4.50 kr st. Det finns. Jag är faktiskt nere på 1.50 kr per kapsel nu och vill påstå att jag dricker jäkligt gott kaffe. Mitt senaste fynd är märket Gran caffè Garibaldi, som gör några riktigt fina varianter.
 

Hellebring

Cartier
Från att ha varit en kaffenörd av rang där jag både rostade egna bönor och malde dom själv, så har jag helt gått över till Nespresso. Det var när jag insåg att det tog 20 minuter att få en kopp kaffe på morgonen som jag började fundera om det var värt det egentligen. För mig var det inte det. Sedan bytet har jag dock ägnat mycket tid och kraft åt att hitta kaffekapslar som är bra, som inte kostar 4.50 kr st. Det finns. Jag är faktiskt nere på 1.50 kr per kapsel nu och vill påstå att jag dricker jäkligt gott kaffe. Mitt senaste fynd är märket Gran caffè Garibaldi, som gör några riktigt fina varianter.
Hmm det låter intressant! Var kan man köpa såna? :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Från att ha varit en kaffenörd av rang där jag både rostade egna bönor och malde dom själv, så har jag helt gått över till Nespresso. Det var när jag insåg att det tog 20 minuter att få en kopp kaffe på morgonen som jag började fundera om det var värt det egentligen. För mig var det inte det. Sedan bytet har jag dock ägnat mycket tid och kraft åt att hitta kaffekapslar som är bra, som inte kostar 4.50 kr st. Det finns. Jag är faktiskt nere på 1.50 kr per kapsel nu och vill påstå att jag dricker jäkligt gott kaffe. Mitt senaste fynd är märket Gran caffè Garibaldi, som gör några riktigt fina varianter.
Det finns ju mellanting. Du kommer tillbaka. :)
 
Från att ha varit en kaffenörd av rang där jag både rostade egna bönor och malde dom själv, så har jag helt gått över till Nespresso. Det var när jag insåg att det tog 20 minuter att få en kopp kaffe på morgonen som jag började fundera om det var värt det egentligen. För mig var det inte det. Sedan bytet har jag dock ägnat mycket tid och kraft åt att hitta kaffekapslar som är bra, som inte kostar 4.50 kr st. Det finns. Jag är faktiskt nere på 1.50 kr per kapsel nu och vill påstå att jag dricker jäkligt gott kaffe. Mitt senaste fynd är märket Gran caffè Garibaldi, som gör några riktigt fina varianter.
Vilken modell på maskin kör du?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Funderar på att gå all in på en bean-to-cup maskin nu när kapslarna ser ut att ta slut lagom till helgen igen för fyrahundrasjuttielfte gången. Är det en DeLonghi man ska ha eller en Jura?
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Från att ha varit en kaffenörd av rang där jag både rostade egna bönor och malde dom själv, så har jag helt gått över till Nespresso. Det var när jag insåg att det tog 20 minuter att få en kopp kaffe på morgonen som jag började fundera om det var värt det egentligen. För mig var det inte det. Sedan bytet har jag dock ägnat mycket tid och kraft åt att hitta kaffekapslar som är bra, som inte kostar 4.50 kr st. Det finns. Jag är faktiskt nere på 1.50 kr per kapsel nu och vill påstå att jag dricker jäkligt gott kaffe. Mitt senaste fynd är märket Gran caffè Garibaldi, som gör några riktigt fina varianter.


jag tror dig inte :rolleyes:;). Du borde kunna hitta ett mellanting på 30 sek och 20 min som haver lite kärlek och lycka? :D
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Från att ha varit en kaffenörd av rang där jag både rostade egna bönor och malde dom själv, så har jag helt gått över till Nespresso. Det var när jag insåg att det tog 20 minuter att få en kopp kaffe på morgonen som jag började fundera om det var värt det egentligen. För mig var det inte det. Sedan bytet har jag dock ägnat mycket tid och kraft åt att hitta kaffekapslar som är bra, som inte kostar 4.50 kr st. Det finns. Jag är faktiskt nere på 1.50 kr per kapsel nu och vill påstå att jag dricker jäkligt gott kaffe. Mitt senaste fynd är märket Gran caffè Garibaldi, som gör några riktigt fina varianter.
Men vi snackar fortfarande engångskapslar av rejält energikrävande aluminium eller? :bored:
 

tassinari

Breitling
Men vi snackar fortfarande engångskapslar av rejält energikrävande aluminium eller? :bored:
Nej, faktiskt inte. Nespresso är ganska ensamma om att använda aluminium i kaffekapslarna. De allra flesta jag har provat använder plast och vissa använder tillochmed biologiskt nedbrytbara kapslar. Det enda andra märke jag har sett som använder aluminium är L'OR, och dom är förvisso goda men nästan lika dyra som Nespressos egna, så för mig går dom bort.
 
Senast ändrad:

Ebbot

Cartier
Nej, faktiskt inte. Nespresso är ganska ensamma om att använda aluminium i kaffekapslarna. De allra flesta jag har provat använder plast och vissa använder tillochmed biologiskt nedbrytbara kapslar. Det enda andra märke jag har sett som använder aluminium är L'OR, och dom är förvisso goda men nästan lika dyra som Nespressos egna, så för mig går dom bort.


Jag har testat mängder av kapslar och tycker att L'OR Lungo lätt är bäst efter nespressos egna.
På lokala Ica är dom 1kr billigare än NP.
 

Stil

Omega
När äntligen kaffenivån på kontoret jobbats upp till nivå hög och man väljer att byta till ny arbetsplats med selectamaskin.
39469941-20C6-4189-8D28-83FA1F267AB1.jpeg
 

Doncorleone

Cartier
Är på inget sätt en ”kaffe nörd” utan blir Zoega de flesta dagar i veckan. Däremot var jag i Vietnam 2015 och drack så kallad ”shit-coffe” som dom tar fram genom mårddjur som äter bönorna etc. etc, det var det bästa kaffe jag druckit någonsin!

A62F5844-2B7C-475E-991C-126E0020A80F.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Är på inget sätt en ”kaffe nörd” utan blir Zoega de flesta dagar i veckan. Däremot var jag i Vietnam 2015 och drack så kallad ”shit-coffe” som dom tar fram genom mårddjur som äter bönorna etc. etc, det var det bästa kaffe jag druckit någonsin!

A62F5844-2B7C-475E-991C-126E0020A80F.jpeg
Det har jag provat att dricka i Sverige. Gott, men jag vet inte om det är värt priset. Det är ett av världens dyraste kaffesorter. Kul erfarenhet iaf.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har för mig att de flesta importörer har slutat att ta in ”bajskaffet” för en tid sedan.
Det blev så poppis worldwide att man tvångsmatade mårddjuren för att få bättre tillgång till råvara.
Har också haft ett halvkg hemma. Gott men inte så det matchade priset!!! :)
 
Topp