• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Doncorleone

Cartier
Har för mig att de flesta importörer har slutat att ta in ”bajskaffet” för en tid sedan.
Det blev så poppis worldwide att man tvångsmatade mårddjuren för att få bättre tillgång till råvara.
Har också haft ett halvkg hemma. Gott men inte så det matchade priset!!! :)

Förutom att det smakade bra och att det till synes var fina gårdar så kunde man inte undgå att tycka synd om dom tiotals mårddjur som dom höll i burar. Nu i efterhand kanske man skulle struntat i att sponsra dom. Men då var man turist och tönntebinte hela vägen.
 

Doncorleone

Cartier
Hittade en bild från resan, när jag va där sov dom mest - har för mig dom va nattaktiva.

B2BEB70C-5E21-419F-88BF-557F5C2BB052.jpeg
 

Sledger

Cartier
Funderar på att gå all in på en bean-to-cup maskin nu när kapslarna ser ut att ta slut lagom till helgen igen för fyrahundrasjuttielfte gången. Är det en DeLonghi man ska ha eller en Jura?
Tycker Jura är i en klass för sig själva när det kommer till helautomatiska maskiner. Haft tidigare och varit mycket nöjd.
Nu kör jag med Ascaso Steel Uno Pro pid vilket är en väldigt trevlig halvautomatisk. Den blir varm hyfsat snabbt så man har sin espresso ganska snabbt på morgonen.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har för mig att de flesta importörer har slutat att ta in ”bajskaffet” för en tid sedan.
Det blev så poppis worldwide att man tvångsmatade mårddjuren för att få bättre tillgång till råvara.
Har också haft ett halvkg hemma. Gott men inte så det matchade priset!!! :)
Att just det kaffet blev extra poppis gör att man kan undra över oss konsumenter. Det är synd om människorna, som Strindberg skrev. Det är bara människan som betalar extra för skit, bara det finns en exklusiv story. :)
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Så här blev kaffehörnan efter flytt, Cusinox Roma är huvudbryggare och Bialetti Röd Induktion är reserv/kompleterings bryggare. Trots att den är snygg så brygger roman så jäkla bra.
Har en röd nespresso skummare men har inte hittat platsen för den än.
Jag har tre burkar igång samtidigt som jag har magnetstrips på baksidan av där jag skriver med "krit" penna, sort och datum för start.:)
IMAG3229.jpg
IMAG3230.jpg
 
Senast ändrad:

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fick ett trevligt paket från min flickvän med kaffe relaterat innehåll :) Efter en 1.5 månader liggandes hos postnord:mad:.
Men hon vet vad jag behöver :)
2 coola kaffe underlägg "Ryska armén" och "VDV" det i sig är ju alldeles utmärkt.
Men där fanns även bönor från 2coffeemaniacs, night blues heter sorten och ska testas ikväll.:)
Samt min favorit "kaka", Пастила. Белёвская пастила, original receptet kommer från Белёв (Belyov).
Mycket kompakt kaka av pressat äpple, med små skikt av olika marmelad i.
Mycket rustik och perfekt till kvällskaffet. Även bra till dopp.
Återkommer med bilder när jag har öppnat den:)

IMAG3231.jpg
IMAG3232.jpg
IMAG3233.jpg
received_235215853723541.jpeg
received_235215597056900.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Misstänker att man är en nörd om man köper en åttahundrakronors IMS-tamper? Kvarnen är en Mahlkönig K30 ES och espressomaskinen en Brasilia Portofino, men jag hoppas kunna uppgradera i höst. Har även skaffat en Aeropress och ett par presskannor, och hoppas att jag får tummen ur och experimenterar lite med dem snart. :)
1bmz57p.jpg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Håller med ang Isola. Grym för latte. Annars kör jag mest FTO men blandar rätt friskt för att känna olika smaker..

Värsta med finkaffe är att det är svårt att gå tillbaka till billigare saker..
Jag varken knarkar eller spelar golf. Någon last måste man få unna sig. :D
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur viktigt tycker ni det är med konsumtionstid efter rostning? Läser om vissa som tycker man ska använda upp kaffebönorna senast två veckor efter rostning men var får man tag på så nyrostade bönor?
Hur frärska är J&Ns bönor?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur viktigt tycker ni det är med konsumtionstid efter rostning? Läser om vissa som tycker man ska använda upp kaffebönorna senast två veckor efter rostning men var får man tag på så nyrostade bönor?
Hur frärska är J&Ns bönor?
Rostningen är väl en form av konservering. Så länge den rostade bönan inte mals, håller den länge. Två månader utan problem, förhåller jag mig till. Mals bönan gäller bara några dagar.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur viktigt tycker ni det är med konsumtionstid efter rostning? Läser om vissa som tycker man ska använda upp kaffebönorna senast två veckor efter rostning men var får man tag på så nyrostade bönor?
Hur frärska är J&Ns bönor?
J&N är unika av producenterna. Nästan alla redovisar bara bästföredatum. J&N redovisar rostningsdag.
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hur viktigt tycker ni det är med konsumtionstid efter rostning? Läser om vissa som tycker man ska använda upp kaffebönorna senast två veckor efter rostning men var får man tag på så nyrostade bönor?
Hur frärska är J&Ns bönor?
Jag bekymrar mig inte så länge det inte gått mer än ett par månader efter rostning. Misstänker att den främsta anledningen att kräva max två veckor är snobberi. Men jag måste erkänna att jag inte gjort nån utvärdering och låter fördomarna tala.
Har du inte nära till någon butik med god omsättning så brukar webshoparna ange aktuella rostdatum på de bättre märkena.
Den senaste påsen från J&N jag köpte var ungefär tre veckor gammal och nu en vecka senare smakar det fortfarande utmärkt. :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tänkte ju hålla mig med uppgraderingsivern till i höst men fick ett erbjudande jag inte kunde motstå.
hDJNQiO.jpg

hISsYqN.jpg

En Izzo Alex Duetto 3. :)
Hi7TgSB.jpg

Repskydd på plats från början...
l5pqYGh.jpg

9ffFFKX.jpg
5irOXBT.jpg

Första koppen blev lite sur. Gissar att maskinen är inställd för mörkare kaffe från hemlandet Italien. Men det är smidigt att justera tack vare elektroniken med kontrollpanel på framsidan. Nästa kopp blev toppen. Känner mig som ett barn på julafton. :D
SMKOrEw.jpg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Rostningen är väl en form av konservering. Så länge den rostade bönan inte mals, håller den länge. Två månader utan problem, förhåller jag mig till. Mals bönan gäller bara några dagar.
Jag bekymrar mig inte så länge det inte gått mer än ett par månader efter rostning. Misstänker att den främsta anledningen att kräva max två veckor är snobberi. Men jag måste erkänna att jag inte gjort nån utvärdering och låter fördomarna tala.
Har du inte nära till någon butik med god omsättning så brukar webshoparna ange aktuella rostdatum på de bättre märkena.
Den senaste påsen från J&N jag köpte var ungefär tre veckor gammal och nu en vecka senare smakar det fortfarande utmärkt. :)
Låter bra det, tack för infon. :)
 

maartyn

Omega
Misstänker att man är en nörd om man köper en åttahundrakronors IMS-tamper? Kvarnen är en Mahlkönig K30 ES och espressomaskinen en Brasilia Portofino, men jag hoppas kunna uppgradera i höst. Har även skaffat en Aeropress och ett par presskannor, och hoppas att jag får tummen ur och experimenterar lite med dem snart. :)
1bmz57p.jpg
Snyggt! Var köpte du IMS-tampern?
 
Topp