• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Arvis

Cartier
2-Faktor
D46423A6-8403-43BF-8989-B79105AA12A8.jpeg
Säkert omnämnts tidigare men kan gott bli fler av dessa påsar.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Någon mer än jag som gillar kaffetonic?
Blev tvungen att googla, men misstänker starkt att jag kommer göra det. Var redan sugen på lite experiment med kallbryggt och det verkar ju passa bra. Dricker mest espresso annars men en smakupplevelse utöver det vanliga fick mig att vilja vidga mina vyer lite. Det var nån afrikansk "single origin" rostat av Gringo i Göteborg. Önskar jag kom ihåg vilken...
 

daviid

Omega
Ja det är en ganska speciell smak, men jag tycker det är svingott. speciellt på sommaren. Du kommer märka det själv, men det skummar sjukt mycket när du blandare det.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Tänkte ju hålla mig med uppgraderingsivern till i höst men fick ett erbjudande jag inte kunde motstå.
hDJNQiO.jpg

hISsYqN.jpg

En Izzo Alex Duetto 3. :)
Hi7TgSB.jpg

Repskydd på plats från början...
l5pqYGh.jpg

9ffFFKX.jpg
5irOXBT.jpg

Första koppen blev lite sur. Gissar att maskinen är inställd för mörkare kaffe från hemlandet Italien. Men det är smidigt att justera tack vare elektroniken med kontrollpanel på framsidan. Nästa kopp blev toppen. Känner mig som ett barn på julafton. :D
SMKOrEw.jpg
vad fick du pröjsa för rymdskeppet?
 

daviid

Omega
Aldrig testat, har du något bra recept?

Jag har kallbryggt kaffe nu när det varit så varmt, så det vore kul att testa :)

Antingen kallbrygt (väldigt starkt) eller espresso, om du tar espresso skulle jag rekomendera att ha is i glaset redan när kaffet rinner ner. Sen 20-30cl tonic water. Häll försiktigt, det skummar sjukt mycket
 
  • Like
Reactions: CCB

CCB

Cartier
2-Faktor
Antingen kallbrygt (väldigt starkt) eller espresso, om du tar espresso skulle jag rekomendera att ha is i glaset redan när kaffet rinner ner. Sen 20-30cl tonic water. Häll försiktigt, det skummar sjukt mycket
Ska definitivt testa detta! Får köra med kallbryggt (eller Bialetti Brikka, den med extra trycktungd), har ingen espressomaskin och pallar inte köpa Nespresso, det är bara skit i mitt tycke. Jag återkommer med en recension:)
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Antingen kallbrygt (väldigt starkt) eller espresso, om du tar espresso skulle jag rekomendera att ha is i glaset redan när kaffet rinner ner. Sen 20-30cl tonic water. Häll försiktigt, det skummar sjukt mycket
Det här var nytt för mig, kul! Men när häller man i gin? :wideyed:;)
 

Isodor

Audemars
Kört J&N senaste året uteslutande, köpte ett paket Mauro De Luxe (som jag började resan med). Var ungefär som att gå från en Landsorts Lager till en Arboga 10.2a.

Hade verkligen förhoppning att det skulle vara ok, för att gå ner från 2x Fto (220kr st) till 250:- per månad i bönkostnad.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Blir att köpa ny kaffemaskin till kontoret efter sommaren
Ca 10 på kontoret men säkert 50 pers i veckan på besök
Tips på bra maskin? Lättskött men viktigt med bra kaffe
 
Inte nördnivå men testar ändå!
Blir student och letar kaffekokare, i vilken prisklass får jag mest bang for the buck? Är det Moccamaster som gäller eller finns det någon billigare bryggare som gör jobbet? Tack på förhand
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Testat göra lite olika satser kallbryggt kaffe, 1:10 kaffe:vatten och 1:5. Tycker dock inte att jag får till det riktigt... Vad är era bästa tips för att lyckas?
 

Rholm

Cartier
FCD9FDBE-814B-488C-939F-8E90FDD8A7A8.jpeg
Inte nördnivå men testar ändå!
Blir student och letar kaffekokare, i vilken prisklass får jag mest bang for the buck? Är det Moccamaster som gäller eller finns det någon billigare bryggare som gör jobbet? Tack på förhand

Kör denna Philips, tar ett ett tag innan kvarnen blir inkörd men jäkligt bra bryggare...
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Någon i tråden som har en Rocket Appartamente? Brorsan fyllde nyss 30 år och jag tänkte frakta upp en sådan till honom, förutsatt att den håller måttet för många år framöver... Om inte, har ni några andra tips?
 

baen

Omega
Helautomatisk maskin som brygger vanligt svart kaffe också, dvs utan tryck? Är ingen finsmakare men gillar att variera med espresso, latte mfl men ändå kunna få en vanlig svennebanan mugg. Americano och andra varianter duger inte.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Någon i tråden som har en Rocket Appartamente? Brorsan fyllde nyss 30 år och jag tänkte frakta upp en sådan till honom, förutsatt att den håller måttet för många år framöver... Om inte, har ni några andra tips?
Har den inte själv men känner till den. Trevlig maskin. Det är samma sak som Giotto i ett lite kompaktare skal. Hög kvalitet och finish. Lite liten spillbricka både sett till yta och volym men det är ingen allvarlig invändning. Jag hade nog valt ECM:s motvarighet, Mechanika V Slim, i den där prisklassen. Tycker man får lite mer för pengarna där. Större kokare, lite tystare pump, justerbart bryggtryck utan att behöva skruva isär maskinen, pumptryckmanometer, rymligare spillbricka, ytterligare lite smalare... Jag tycker den är snyggare också men det är förstås en smaksak, och Appartamento är också snygg. Men jag tror han blir nöjd oavsett. Det är inga stora skillnader och båda är bra maskiner.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Inte nördnivå men testar ändå!
Blir student och letar kaffekokare, i vilken prisklass får jag mest bang for the buck? Är det Moccamaster som gäller eller finns det någon billigare bryggare som gör jobbet? Tack på förhand
Moccamaster håller så länge att de blir billiga i längden även om de är provocerande dyra i inköp. Det verkar finnas andra bryggare som gör lika gott kaffe men jag har inte stött på nån som osar kvalitet på samma sätt som Moccamaster. Bor du i Stockholm har jag en begagnad i bra skick som jag kan släppa billigt. Den funkar utmärkt men jag gör jämt espresso så den står bara i vägen här.
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Har den inte själv men känner till den. Trevlig maskin. Det är samma sak som Giotto i ett lite kompaktare skal. Hög kvalitet och finish. Lite liten spillbricka både sett till yta och volym men det är ingen allvarlig invändning. Jag hade nog valt ECM:s motvarighet, Mechanika V Slim, i den där prisklassen. Tycker man får lite mer för pengarna där. Större kokare, lite tystare pump, justerbart bryggtryck utan att behöva skruva isär maskinen, pumptryckmanometer, rymligare spillbricka, ytterligare lite smalare... Jag tycker den är snyggare också men det är förstås en smaksak, och Appartamento är också snygg. Men jag tror han blir nöjd oavsett. Det är inga stora skillnader och båda är bra maskiner.
Start tack! Ska kolla in ECM innan jag köper något då :)
 
Moccamaster håller så länge att de blir billiga i längden även om de är provocerande dyra i inköp. Det verkar finnas andra bryggare som gör lika gott kaffe men jag har inte stött på nån som osar kvalitet på samma sätt som Moccamaster. Bor du i Stockholm har jag en begagnad i bra skick som jag kan släppa billigt. Den funkar utmärkt men jag gör jämt espresso så den står bara i vägen här.
Tack för hjälpen! Blir till att beställa en. Nej, tyvärr så gör jag inte det...
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för hjälpen! Blir till att beställa en. Nej, tyvärr så gör jag inte det...
Jag hade köpt en med det manuella droppstoppet i tratten. Det blir lättare att få till tillräckligt långa byggtider vid mindre mängder kaffe. Ska man bara brygga en kopp går det att stänga helt en liten stund innan man öppnar. Tror de är lite billigare än de med automatiskt droppstopp också.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Är det möjöigt att skumma mjölk utan ånga och hur går man isf tillväga? (..så att det blir något likt bilden) äger en vanlig mjölkvisp. Läste någonstans att mjölken inte bör vara speciellt fet?
come-preparare-cappuccino-in-casa_3_modulo_2_4_colonne_.jpg
 
Topp