• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Psykel

Patek
Kollade en hel del på den förut.
Aldrig prövat den dock.
Läste någon reception att det va svårt att få koll på finkänsligheten i trycket i och med konstruktionen. Jag tror ju dock att övning ger färdighet!

Svinigt cool är den o alla fall!
Kanske blir nästa grej att testa! Som du ser ett inlägg upp fick jag hem annat idag!
 

snajgel

Panerai
Enligt prognosen finns det stora chanser till finkaffe i kväll! :D
39706D21-7E4D-4759-A64A-455F14720CC7.jpeg
Har samma setup -bönorna, riktigt nöjd men letar el-kvarn då jag är för lat för att mala för hand. :p
Grymt resekit för övrigt!
 

Psykel

Patek
Smuttar på en första kopp Isola via Aeropress. Jösses vilken skillnad mot mitt vanliga hemmakaffe; färdigmalet i presso. Och då är ju min första kopp knappast perfekt, eftersom det var första gången jag använde Aeropress, för att inte tala om första gången jag malde bönor.
 

snajgel

Panerai
Smuttar på en första kopp Isola via Aeropress. Jösses vilken skillnad mot mitt vanliga hemmakaffe; färdigmalet i presso. Och då är ju min första kopp knappast perfekt, eftersom det var första gången jag använde Aeropress, för att inte tala om första gången jag malde bönor.
Kommer inte ihåg riktigt, men har för mig att den här videon visar lite tips kring inställning av kvarnen till olika sorters kaffe.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Fick en perkulator häromdagen tänkt att nyttjas på båtens gasspis. Ska bli spännande att trimma in vattenmängd, malningsgrad samt hur länge det skall ”perkulera”.
A9D199B8-68FA-4E42-8D71-3B4D6AF6E40F.jpeg
2F50D98C-3EE0-4DA9-83DF-A636871B95D5.jpeg

(Produktbilder från da net.)
 

Psykel

Patek
Skoj! Aeropressen är rolig, tycker den levererar väldigt annorlunda kaffe. Prova någon av Johan & Nyströms mer ljusrostade bönor också, typ Ethiopia Guji or El Salvador Mendez. Aeropressen drar fram smakerna ur dem på ett angenämt sätt :)
Tack för tipset! Har experimenterat lite med Isola hittills, men blir nog en påse eller två av nåt annat för variationens skull! Ska kika på dom du föreslog.
 

Reverso

Panerai
Det sämsta kaffet jag druckit i Italien är bättre än det bästa jag druckit i Sverige.

Espresso är mitt val när det kommer till kaffe. ”Una doppio espresso, per favore” Förutom när jag är hemma då duger det fint med en Café au lait.

För ett gäng år sen var jag på affärsresa i Jeddah, Saudiarabien där vi bjöds in till ett palatsliknande hus med egen bar för en traditionell middag, i den baren fanns självklart ingen alkohol utan det var en kaffebar och de serverade ett fantastiskt gott gulgrönt kaffe smaksatt med kardemumma i små små koppar. Det var en upplevelse. Jag antar att bönorna vart väldigt lätt rostade. Supergott. Jag har aldrig sett nåt liknande i Sverige.

// Vanlig kaffedrickare som ej befinner mig på nördnivå...
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Efter en natt med lite för mycket utav det goda var suget efter den första koppen kaffe, idag var en Kamwangi AB från Drop Coffee. Lugnet förstördes utav att kaffekvarnen inte ville starta, alls. Hilfe Wilfa blev googlingen som sa att jag skulle rengöra den, vilket jag med handen på hjärtat inte gjort förut. Pinsamt.
Blev att skruva ner den, rengöra med lite tops, blåsa bort lite gammal skruff, och sen spann den på igen. Smått läskig upplevelse, men nu brygger kaffet i Chemexen och ordningen är återställd.

Avslutar med vilken grad ni kör er kvarn, en Wilfa liknande, på för en Chemex? Samt en snabb WS.

21B99D52-DBBF-489A-AE25-1FF332192A46.jpeg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Efter en natt med lite för mycket utav det goda var suget efter den första koppen kaffe, idag var en Kamwangi AB från Drop Coffee. Lugnet förstördes utav att kaffekvarnen inte ville starta, alls. Hilfe Wilfa blev googlingen som sa att jag skulle rengöra den, vilket jag med handen på hjärtat inte gjort förut. Pinsamt.
Blev att skruva ner den, rengöra med lite tops, blåsa bort lite gammal skruff, och sen spann den på igen. Smått läskig upplevelse, men nu brygger kaffet i Chemexen och ordningen är återställd.

Avslutar med vilken grad ni kör er kvarn, en Wilfa liknande, på för en Chemex? Samt en snabb WS.

21B99D52-DBBF-489A-AE25-1FF332192A46.jpeg
Så här står min.. Är det rätt? Ingen aning men det blir en lagom tid för att rinna igenom...
BAA35C51-7E01-486E-875A-1BF36D59999D.jpeg


Ser att även jag borde snygga till min kvarn. I mitt fall på utsidan...:)
 
D

Deleted member 21289

Guest
köpte nyligen en Hario v60 av kollega på jobbet. ett riktigt kap, 200bagis med kaffekvarn. Nu börjar det likna ngt. En aeropress och en handjagad espressobryggare så är man nog nörd?
 
Topp