• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Johan och Nyström är bra bönor att börja med om man vill gå ner sig i kaffeträsket, @Sveparn. Som @Isodor säger så ska man kolla rostdatum, och J&N skriver ut "godast till och med"-datum också, som kan vara bra att förhålla sig till. Rostade bönor brukar hålla sig rätt okej i 3-4 månader iallafall.
Baristashopen är ett bra (och lite farligt, för plånboken) ställe att shoppa från. Orimligt snabba leveranser dessutom! Beställde häromdagen, fick leveransbekräftelse mindre än 40 minuter efter lagd beställning och paketet kunde hämtas ut dagen efter. Baristashopen har dessutom skrivit ut det tidigaste datumet alla deras bönor är rostade, så man vet vad man får.
https://www.baristashopen.se/
Grymt. Stort tack för hjälpen! Blir nog ett besök hos J&N i närtid för att botanisera lite. Har funderat många gånger på att gå in men har inte tänkt mer på att det kanske vore värt förrän nu.
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Jag kör mest nymalda bönor i Chemex just nu. Blir grymt bra! Trots att det är en rätt simpel bryggmetod så lockar Chemex fram smakerna nåt grymt!
Men ska du börja lite mer försiktigt, så är nog det första steget och den mest påtagliga skillnaden om du köper en kvarn och maler bönorna själv. Även kvalitén på bönorna kan höjas en bit.
Luskat runt lite :) Blir ett besök hos J&N imorgon för att snacka lite kaffe och kanske köpa något gott. Verkar som att många här kör på kvarn från Wilfa, typ denna https://bagarenochkocken.se/kaffe/k...t_gd=6CAF0E62D2B18828D66535D3DDFB1411BC84641F
Verkar användbar till mer än brygg(men kanske inte espresso vad jag läst)?
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Haloi,
Inte läst igenom tråden då jag först nu börjat tänka i dessa banor.
Har kört Nespressos kapsel maskiner i flera år, men vill nu testa med bönor.
Är ute efter en automatisk maskin för hemma bruk.
Har tittat på Jura s och e 8, dem ser trevliga ut, men ingen aning om dem är bra.
Vill ha en maskin som är enkel att sköta och rengöra inte massa putsande mm efter varje kopp), plus även om den är snygg.

Vilka rekommenderar ni?
 

midikem

Cartier
Haloi,
Inte läst igenom tråden då jag först nu börjat tänka i dessa banor.
Har kört Nespressos kapsel maskiner i flera år, men vill nu testa med bönor.
Är ute efter en automatisk maskin för hemma bruk.
Har tittat på Jura s och e 8, dem ser trevliga ut, men ingen aning om dem är bra.
Vill ha en maskin som är enkel att sköta och rengöra inte massa putsande mm efter varje kopp), plus även om den är snygg.

Vilka rekommenderar ni?

http://www.kaffegrossisten.se/espressomaskiner/rancilio/rancilio-silvia-e-halvautomatisk
Samt en kvarn: http://www.kaffegrossisten.se/kaffekvarnar/rancilio/rancilio-rocky-1

Med dessa sakerna kan du göra allt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Rancilio är ju historiskt bra välkända grejer så förslaget är säkert bra, men jag blev lite nyfiken på vad som egentligen menas med halvautomatisk? Jag har en Ascaso Dream som definieras som manuell. Vad är automatiskt och vad är manuellt på Racilion? Vet du det? Ingen kritik eller värdering alltså. Jag blev bara fundersam kring begreppen. Jag antar att en helautomatisk är kopplad på kallvattenledningen så det bara är att trycka på knappen och kaffes mals från en behållare i maskinen, eller hur funkar det?
 

Psykel

Patek
Rancilio är ju historiskt bra välkända grejer så förslaget är säkert bra, men jag blev lite nyfiken på vad som egentligen menas med halvautomatisk? Jag har en Ascaso Dream som definieras som manuell. Vad är automatiskt och vad är manuellt på Racilion? Vet du det? Ingen kritik eller värdering alltså. Jag blev bara fundersam kring begreppen. Jag antar att en helautomatisk är kopplad på kallvattenledningen så det bara är att trycka på knappen och kaffes mals från en behållare i maskinen, eller hur funkar det?
Du har en halvautomatisk. Det här är en manuell espressomaskin:
1000337389.jpg
 

Psykel

Patek
Då är det pumpen som skiljer alltså? Elektrisk vs handjagad?
Mjo, typ. En manuell så sköter man ju själva trycket manuellt. En halvautomatisk sköter trycket åt dig. Det som skiljer en halvautomatisk från en automatisk är att med den halvautomatiska får du mala bönorna, packa filtret och skumma mjölken själv.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Mjo, typ. En manuell så sköter man ju själva trycket manuellt. En halvautomatisk sköter trycket åt dig. Det som skiljer en halvautomatisk från en automatisk är att med den halvautomatiska får du mala bönorna, packa filtret och skumma mjölken själv.
Aha, jag sköter trycket genom att hitta rätt malningsgrad och packa pucken för att rätt mängd ska rinna igenom på 25-30 sekunder. Med en manuell kan du dessutom styra lite med trycket. Det lät som att det inte blir bra första gången. Det krävs lite träning låter det som.
 

Psykel

Patek
Aha, jag sköter trycket genom att hitta rätt malningsgrad och packa pucken för att rätt mängd ska rinna igenom på 25-30 sekunder. Med en manuell kan du dessutom styra lite med trycket. Det lät som att det inte blir bra första gången. Det krävs lite träning låter det som.
Jo, med en manuell behövs det absolut en viss expertis för att det ska bli bra. Vilket är en av orsakerna till att det inte finns ett särskilt stort utbud av sånna jämfört med automatiska och halvautomatiska. Båda varianterna har ett förinställt lufttryck på systemet, som pressar vattnet genom det malda kaffet. Med en manuell måste man hitta det trycket själv.
 

urkronan

Omega
Jobbar på att hitta rätt vid helgkaffet. Maler själv och brygger i en mocca master. Har testat mig fram till snäppet höger om aeropress i malstorlek, men vet ärligt inte vad som är rimligt för bryggkaffe. Någon som sitter på lite bra tips?
20190323_084619.jpg
20190323_084646.jpg
 

Ebbot

Cartier
Jobbar på att hitta rätt vid helgkaffet. Maler själv och brygger i en mocca master. Har testat mig fram till snäppet höger om aeropress i malstorlek, men vet ärligt inte vad som är rimligt för bryggkaffe. Någon som sitter på lite bra tips?
20190323_084619.jpg
20190323_084646.jpg


Håller med. Man måste köra långt längre än filter på den kvarnen.
Kolla hur kaffesumpen ser ut när du bryggt klart. Om det är stort hål kan du ändra malningen
 
Topp